חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ערעור על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות - סדרי דין, סיכויים וסיכונים

כללי

אין ספק כי בית משפט לתביעות קטנות הינו כלי חשוב ביותר העומד בפני אזרח הרוצה לממש את זכויותיו. אדם שחש כי זכויותיו קופחו, רשאי להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בשל עילות שונות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, ניתן להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות גם תביעות שהן אינן בנושא צרכנות. כך, למשל, ניתן לתבוע בגין עוולות חוקתיות שונות (אפליה, לשון הרע, פגיעה בפרטיות וכן הלאה). כמו כן, ניתן להגיש תביעה נזיקית (למשל בשל נפילה בדרך בגלל בור במדרכה).

עם זאת, על אף יתרונות ברורים בתביעות קטנות (למשל, היות העליך זול, מהיר וללא עורכי דין), יש לשים לב לחיסרון אחד מרכזי בתביעות קטנות - לא תמיד ניתן לערער על פסק הדין שניתן.

סדרי דין

על מנת לערער על פסק דין שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות, יש צורך לבקש אישור מבית המשפט המחוזי. את בקשת הרשות לערער יש להגיש לבית המשפט המחוזי תוך 15 יום מיום מתן פסק הדין (בד"כ יום מתן פסק הדין בתביעות קטנות הוא היום בו נערך הדיון, שכן פסק הדין על פי רוב ניתן במקום). אם פסק הדין נשלח בדואר, אזי יש להגיש בקשת רשות ערעור תוך 15 יום מיום שהתקבל אצלכם פסק הדין.

אם בית המשפט המחוזי יקבל את הבקשה לערער על פסק הדין, הוא ידון בבקשת הערעור כבערעור. כלומר, בקשת הרשות לערער צריכה להיות מפורטת, ובה כל הטיעונים הרלוונטיים - למה פסק הדין שקיבלתם היה מוטעה? כיצד לדעתכם היה צריך לפסוק? האם השופט שגה? האם הוא לא שם לב לכל הראיות שהוצגו בפניו?

הסיכויים שבית המשפט המחוזי יאשר את בקשת רשות הערעור

יש לומר זאת בבירור - הסיכויים שבית המשפט המחוזי יאשר לערער על פסקי דין בתביעות קטנות אינם גבוהים. לרוב, בתי המשפט נוטים שלא לאשר בקשות רשות לערער. ואולם - אין באמור לעיל כדי לרפות את ידיכם - אם אתם חשים שנגרם לכם עוול, ושפסק הדין שניתן אינו צודק - הגישו בקשת רשות ערעור, אך עשו זאת תוך מודעות לסיכונים - סיכון ראשון, הינו הוצאת כספים נוספים (שכר טרחת עו"ד, הוצאות משפט). סיכון שני, הינו בזבוז זמן ואנרגיות.

בית המשפט המחוזי מקבל בקשות רשות ערעור על פסק דין בתביעות קטנות, רק כאשר הטעות (המשפטית או העובדתית) היא ברורה ואינה משתמעת לשני פנים. ובלשון בית המשפט - כשפסק הדין לחלוטין מנותק מהעובדות.

האם ניתן יהיה להגיע בערעור על תביעה קטנה עד לבית המשפט העליון?

כן, אולם מקרים אלו נדירים מאוד. רק במקרים שבהם נעשה אי צדק חמור מאוד, ברור וזועק. ערעור על פסק דין של בית המשפט המחוזי (שהוא ערעור על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות), לבית המשפט העליון, הוא "אירוע" משפטי חריג מאוד.

אחד המקרים הידועים, בהם בית המשפט העליון דן בערעור "בגלגול שלישי" על פסק דין בתביעות קטנות, הוא במקרה של אפליה במועדונים. בית המשפט העליון חש שיש צורך להבהיר את המצב המשפטי, שהיה לא ברור עד למתן אותו פסק דין בבית המשפט העליון.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אסף חדי כהן

www.ktanot.co.il

www.khclaw.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אסף חדי כהן

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231606 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212069 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211924 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211576 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211255 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201802 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201534 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica