חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפיתרון הקפריסאי - בארי בן זאב

המשבר הנוכחי בקפריסין מחזיר אותנו מיד לראשית שנות ה-80 אשר במהלכן שרר במדינת ישראל משבר כלכלי קשה. כשמדינה נקלעת לגירעונות גבוהים, כאלה המעמידים בסכנה את יכולתה לשלם את חובותיה הן לבעלי החוב בתוך המדינה והן לבעלי החוב מחוצה לה, הרי שעליה לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת למנוע פשיטת רגל.

מאת בארי בן זאב

חדלות פירעון – פגיעה באמון המשקיעים

ההיסטוריה טומנת בחובה מספר תקדימים של מדינות אשר הכריזו על פשיטת רגל ולא שילמו את חובותיהן: כך למשל, ארגנטינה הכריזה על פשיטת רגל והגיעה למעשה למצב של חדלות פירעון יותר מפעם אחת.

חשוב להבין כי מדינה שמשתמשת בטכניקה של חדלות פירעון ולא משלמת את חובותיה פוגעת באופן אנוש באמון המשקיעים במדינה כאשר במרבית המקרים מדובר על השפעה מתמשכת וארוכת טווח.

בפעם האחרונה שזה קרה בארגנטינה, בראשית שנות ה-2000. הכלכלנים בעולם היו משוכנעים שלארגנטינה יהיה קשה מאוד לצאת מהמשבר הקשה בגלל אמון המשקיעים בממשל הארגנטינאי.העליה דרמטית במחירי הסחורות החקלאיות בעולם שהחלה מספר שנים לאחר חדלות הפרעון הביאה לפריחה בארגנטינה הנובעת מהתבססותה על חקלאות מפותחת המבוססת על גידול חיטה סויה ובקר. מסיבה זו הצפיה של הכלכלנים בעולם לא התממשה וארגנטינה יצאה מהמשבר בקלות יחסית.  

מדינה שרוצה להימנע מחדלות פירעון יכולה לנקוט במספר צעדים קונקרטיים: אחד מהם הוא יישום הצעד שננקט בישראל ב-1985 בעת החלתה ויישומה של התכנית לייצוב המשק: מגזר השכירים ויתר על קרוב ל-20% מהכנסתו הריאלית ואילו בעלי ההון שילמו את מחיר המשבר באמצעות פיחות חד-פעמי שלא ניתן היה להגן עליו במלואו. תכנית הייצוב סייעה לממשלה לעצור את הגלגל האינפלציוני ולצמצם באופן דרסטי את הגירעון התקציבי.

גם בישראל שקלו את הפיתרון הקפריסאי

חשוב לזכור כי באותם ימים נשקלה האפשרות להטיל מס על הפקדונות בבנקים ולבסוף הוחלט לא לעשות כן משום שמקבלי ההחלטות הבינו שהדבר יוביל לפגיעה אנושה באמון הציבור, פגיעה אשר תפריע בתורה להתאוששות המשקית. בדיעבד התברר כי ההחלטה לוותר על מיסוי הפקדונות הייתה החלטה נכונה.

קפריסין מנגד, נקטה בצעד הזה ואחת הסיבות לכך היא שבמערכת הבנקאות הקפריסאית חלק לא מבוטל מהפיקדונות לא שייכים לאזרחים קפריסאיים כי אם לאזרחים רוסים שעבורם שימש האי כמקלט.

ממשלת קפריסין הגיעה למסקנה שהפגיעה בסקטור הזה לא תשפיע על ההתאוששות הכלכלית של קפריסין וימים יגידו אם הם צדקו או לא. כל מדינה באשר היא תנקוט בצעדים האלה אך ורק כאשר היא נקלעת למשבר כלכלי של ממש. למען הסר ספק, לא מדובר במשבר של המערכת הבנקאית כי אם במשבר כלכלי לאומי והממשלה הקפריסאית השתמשה בבנקים על מנת לפתור אותו.

לאחר שהמהלך הקפריסאי הושלם, אין ספק כי במדינות שבהן הגירעון התקציבי לא ניתן לשליטה – בראש ובראשונה במדינות דרום-אירופה דוגמת יוון, איטליה וספרד – החשש מצעדים דומים של הממשלה יטריד את מנוחתם של המשקיעים בעלי הפיקדונות. התקדים הקפריסאי הוא לא דבר של מה בכך – ואני מאמין כי האופן בו יתנהלו השווקים האירופאים בעתיד הקרוב יעניקו לטענה הזו משנה תוקף.

בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות
בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל.
פרטי קשר:
אימייל: barry@woolfson-c.com
טלפון: 0544-976500

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.


אתר הבית: woolfson-c.com
אימייל: barry@woolfson-c.com
טלפון: 0544-976500

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בארי בן זאב

מאת: בארי בן זאבעסקים, מימון וכספים05/06/131336 צפיות
באופן טבעי, הציבור הישראלי מאוכזב מהתקציב הראשון שהעביר שר האוצר החדש יאיר לפיד. במאמר שלפניכם אבקש לנתח את המשמעות שמאחורי הצעדים השונים בהם בחר לנקוט לפיד.

מאת: בארי בן זאבעסקים, מימון וכספים04/04/131088 צפיות
בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל. בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל. פרטי קשר: אימייל: barry@woolfson-c.com טלפון: 0544-976500

מאת: בארי בן זאבפיננסים וכספים - כללי 26/02/131109 צפיות
על אף ההסכם שנחתם בין המחוקקים הדמוקרטיים לעמיתיהם הרפובליקניים, אשר מנע הלכה למעשה את ההדרדרות מהצוק הפיסקלי, הרי שגם היום עומדים בפני ארצות הברית שורה של אתגרים כלכליים כבדי משקל. ואף על פי כן, נדמה לי כי עוד מוקדם להספיד את וושיגנטון.

מאת: בארי בן זאבפוליטיקה 23/01/138266 צפיות
זה מכבר נחשפנו לתכנית הכלכלית שהציגה לציבור הבוחרים מפלגת "העבודה" בראשות שלי יחימוביץ ובפוסט שלפניכם הייתי רוצה לתת את הדעת על כמה נקודות מרכזיות שאותן אני מבקש לנתח מנקודת ראות כלכלית-מקצועית גרידא:

מאת: בארי בן זאבהודעות לעיתונות - כללי12/12/121211 צפיות
זה מכבר גבר ברק אובמה על מיט רומני ונבחר לכהונה שנייה, ואחרונה, כנשיא ארצות הברית בטרם ייאלץ לפנות את כסאו בינואר 2017. טרם ברור לחלוטין כיצד יגיב הציבור האמריקאי לחלוקה החברתית-דמוגרפית ששיקפה מערכת הבחירות האחרונה, אך כבר עכשיו ברור שהאתגר הקריטי ביותר שעומד לנגד עיניהם של הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד הוא הצוק הפיסקלי שמחייב פתרון מיידי.

מאת: בארי בן זאבעסקים, מימון וכספים08/11/121422 צפיות
זה מכבר ציינו בארצות הברית את יום השנה הרביעי לקריסתו של בית ההשקעות ליהמן ברדרס אשר הגיש בקשה רשמית לפשיטת רגל בספטמבר 2008. על מנת להבין כהלכה את השתלשלות העניינים שהובילה לקריסה של ליהמן, כמו גם את ההשפעה הקולוסולית שהייתה למהלך הזה על המערכת הכלכלית הגלובלית, ראוי לעשות טיול קצר במנהרת הזמן לאמצע המאה ה-19, היישר אל הימים בהם הוקמו בתי ההשקעות המוכרים והבולטים ובראשם גולדמן-סקס, ליהמן ברדרס.

מאת: בארי בן זאבעסקים, מימון וכספים17/10/121360 צפיות
מדד קייס-שילר, הקרוי על שמם של הפרופסורים קרל קייס ורוברט שילר, מהווה אינדיקטור יעיל למעקב אחר מחירי הנדל"ן למגורים בארצות הברית. בעקבות פרסומו האחרון של המדד לאחרונה, נרשמה בשוק האמריקאי אופטימיות זהירה שראוי לתת עליה את הדעת.

מאמרים נוספים בנושא הודעות לעיתונות - כללי

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222510 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222452 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222597 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/222287 צפיות
רוזן, משרד עורכי דין מוביל לזכויות משקיעים, מעודד את המשקיעים בקבוצת ארגו אינטרנשיונל הולדינגס בע"מ להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – ARGO

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22588 צפיות
Tusk Inc. Limited (www.tusklimited.com) חברה שהחלה ב-2012 כחברת ניהול הון בבריטניה וקואלה לומפור עם משרדים ברחבי העולם, וכיום היא אחת מחברות פתרונות החשמל המובילות המתמקדות בייצור עבור משתמשים של ציוד כרייה, אנרגיה סולארית ומתאמים מכריזה על מוצרים משולבים חדשים. קו המוצרים מיועד בעיקר למטרות חשמל. כל כורה שנקנה מגיע עם פאנל סולארי כדי להפחית את צריכת החשמל.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22585 צפיות
רוזן, חברה מכובדת ומובילה, מעודדת את המשקיעים ב- Core Scientific, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CORZ

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי23/11/22568 צפיות
נובמבר 2022 – בעקבות ההצלחה של תוכנית ההאצה MultiChoice Africa, שהבטיחה מימון של 16 מיליון דולר (דולר ארה"ב) לשישה עסקים מתעוררים אשתקד , התוכנית הורחבה לשמונה מדינות נוספות ברחבי אפריקה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica