חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אופרה אריסטוקראטית מול אופרה מסחרית - שוני מהותי בעולם האופרה

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/20092039 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אופרה אריסטוקראטית מול אופרה מסחרית 

 אופרה אריסטוקראטית

אופרה זאת הינה חד פעמית, יוצאת דופן וייתכן שתפתיע באופן משמעותי את הקהל,תלויה במימון הפטרון, מציינת אירוע, לא פתוחה לקהל בכלל - רק אנשים מסויימים, מוציאם לאור את התווים תמיד - אולי בהפרש של כמה שנים אבל עושים זאת כדי להנציח את זכר האירוע והמשתתפים בו ופחות להנציח את האופרה והמופע האומנותי אלא את זכר החתונה של...ביקור של מלך ....וכו' כי גם ההוצאה לאור המוסיקאלית לא יכלה לעמוד בפני עצמה דרך מכירות אלא מימון דרך פטרון מסוים שהיה בדרך כלל זה שהיצירה כוונה אליו.

לכן מוציאים לאור את הפרטיטורות.

נערכת בחלל לא ציועד להופעות

לעומת זאת -

האופרה המסחרית -רב פעמית,סדרתית - לא יוצאת דופן - הקהל צריך להכיא מיד את הכוונות, לא מציינת שום דבר - לשם בידור ורווח, מממנת את עצמה דרך מכירת כרטיסים ועוד - אין פה מימון פטרוני, פתוחה למי שרוצה לקנות כרטיס, מוציאים לאור את הליברטו ומוכרים אותו לקהל , אין כמעט לנו עד שלהי המאה ה 17 תווים שהוציאו אותם לאור של אחד מהאופרות המסחריות - על הליברטים יודעים הכל ועל התווים מעט מאוד אם בכלל, נערכת בחלל מתאים לצורך האופרה במשך שנה שלמה. רוב הזמרים עשו לימודים בחו"ל באופרות מסגו זה ואף מופיעים ברחבי העולם.

איך בונים תיאטרון - איפה המוסיקאים,איפה במה,קהל וכו'.

הייתה מסורת של תיאטרון - פלאדיו, התיאטרון הראשון שנבנה היה התיאטרון האולימפי ב -1585 של אנדראה פלאביו - בויצ'נסה לא רחוק מוורנה  - במה,קהל שהמודל הוא המודל הרומי.

איך ידעו על התיאטרון - יש טרקטט של ויטריסיוס על אדריכלות ומשם לקחו את כל הרעיונות.

יש מסביב סדרה שלמה של פסלים מעץ,לא משיש, נשמר ועושים בו עוד שימשו היום.

האקדמיה האולימפית פנו לפאלדיו ואמרו שרוצים לשמר ולקחו את ויטרוביו שיעשה תיאטרון ולא ידעו למה.

כל העניין היה ניסיוני - ידעו מה רוצים לגבי הבניין אבל לא מה לעשות בו.

פלאדיו מת באמצע וסקמוצי תלמידו השלים ובנה בהמשך את התיאטרון השני.

ב - 1585, חונכים התיאטרון ולקחו טרגדיה יוונית - אדיפוס של סופוקלס ושם היה קטע מוסיקאלי - בין מערכה ומערכה מקהלות שרו חלק מהטקסט.

שקף של תמונה מרחוב בעיר - מוצאים רק בתיאטרון האולימפי של פלאדיו, דגם של עירו של אדיפוס עם שבעת הרחובות הראשיים שלה.

במשך שנים רבות לא עושים דבר עם התיאטרון הזה ואין עוד תיאטרון חוץ מתיאטרון זה.

התיאטרון השלישי מאוד מעניין - פארנזה בעיר פארנה, דוכסות קטנה בצפון איטליה - בתוך ארמון הדוכסים העצום, בקומה השניה החליטו בין 1617-1618 לבנות תיאטרון - להתאים חלל מאוד גדול לתיאטרון לשם ביקור של הקיסר.

בסוף הביקור בוטל והתיאטרון נשאר.

זה מעניין לדעת שתיאטרון זה מ - 1617 - 1780 היה בשימוש 6 פעמים - 6 ערבים בלבד! במשך 163 שנה.

חנוכתו הייתה ב - 1619 ועשו את אחד המופעים שהזכרנו - מופעים שכוללים בתוכם משחק, מחול , דקלום וריקוד ובסוף הציפו את החלל במים והייתה לחימה בין ספינות, וזה נותן רעיון על הדברים שעניינו את השליטים של אז - הרעיון היה להפתיע.

רואים היום בתיאטראות את מה שהיה אז רק ביותר לוקסוס.

ראינו את ההבדל בין אופרה מסחרית לאריסטקראטית.

ברגע שהאופרה הופכת לדבר נפוץ ביותר בקרב התרבות האירופית, הדגם האירגוני שכובש את היבשת הוא שילוב של דברים אלו.

להוציא את המבורג שהייתה כמו וונציה שהייתה מסחרית כמו וונציה, האופרות הממוסדות הראשונות הםן של וינה ודרזדן ושם מה ששולט זה שילוב של הדגמים יחד.

השליט יוזם את ייסוד התיאטרון, בודק מה שקורה, חלק מהמופעים מיועדים לקהל שלו בלבד.

יש אמרגן שממונה על זה ומוכרים גם כרטיסים וכו'. יש שילוב של שני הדברים יחד.

הדגם הזה ממשיך לוינה ויש שיקול כלכלי - והיא לא חד פעמית,לא יואת דופן,לא מיועדת רק לציון אירוע - אלא סדרתית על פי עונה,מסודרת, להקות וכו'.מה שמעניין שבשתיהן התפתחה במקביל לאופרה גם תרבות ספא.

דבר אחרון - הפסל של ברניני של אפולו ודפנה, הנושאים עם כל ההתייחסות הזאת של האקדמיות,כותבי ליברטו וכו' של תיאטרון יווני עתיק היינו מצפים שכל האופרות יהיו אסקילוס,סופוקלס אך אף אחת מהן שמבוססת על מחזה יווני או רומי קלאסי אלא רק למיתוסים מסויימים.

שלשות המיתוסים הכי נפוצים בין האופרות הראשונות בין אם אריסטוקראטית או מסחרית -

  1. אורפאוס - משורר,מוסיקה וכו'.
  2. אפולו ודפנה - אל השמש שרוצה לכבוש את ליבה של דפנה שבורחת וברגע שתופס אותה הופכת עצמה לדפנה.

עלי דפנה - סמל ההוד כי בא מאהובתו דפנה.

לורד - לאוריאה - זה דפנה - לאורוס - דפנה בלטינית - תואר של כבוד.

מה שמושך את תשומת לב המוסיקאים הוא שיש אהובה מסויימת,אהבה ותשוקה חזקה והשינוי - המטהמורפוזה.

לא פלא שרוב הסיפורים במהלך המאה ה- 17 שבאים לבמה מבוססים על פואמה מאוד יפה מאת אוביזיוס הנקרא - המטהמורפוזות - שינוי צורה של אלילים וכו'.

  1. אנדרומדה

מצד אחד יש גם בשירה וגם באסטטיקה הזאת תשוקה מאוד גדולה, משיכה לנושאים דראמטיים ביותר ולקטגוריה של הפתעה ופלא.

המשורר המפורסם ביותר בשם מארינו כתב שמטרתו של המשורר היא להפתיע - השירה באה כדי להפתיע וכאן יש ניגוד מוחלט הין בכיוון של הפתעה ופלא עוצרת נשימה ומצד שני העיקרון החושב כל כך בקרב האקדמיות - הסבירות - מה שמתרחש צריך להיות דבר סביר, להאמין בו ולהזדהות איתו. (בלתי פשרי שסוכן ביטוח רכב יהפוך למלך פתאום)

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101716 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012060 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/092233 צפיות
על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה. הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/0927724 צפיות
המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים. מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב.

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/095210 צפיות
מהו עקרון חוקיות המנהל? כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות. עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092417 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/092694 צפיות
מהלך המאה ה-18 החלו לצוץ במקומות שונים באירופה ובעיקר בנאפולי וונציה אופרות קצרות קומיות הדומות לקומדיה דל ארטה המשקפות את חיי היום יום האמיתיים, אופרות אלו היו בד"כ קצרות למדי, בערך ה- 40 דק, אשר היו מבוצעות לעיתים אף בין מערכות של אופרות רציניות ובהן היה מס' קטן של דמויות ותזמורות, כמו כן גם השפה המוסיקאלית הייתה שונה במקצת. במהלך המחצית השנייה של המאה ה-18 התחיל תהליך של שילוב בין האופרות הקומיות הקצרות לאופרות הרציניות. כך, עם הזמן, בשל דרישות גם מצד הקהל וגם מצד תיאורטיקנים למשהו שונה המשלב

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/204816 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205288 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205292 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/195938 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193572 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193526 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193807 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica