חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בחירות במדינת ישראל - קווי יסוד וניתוח שיטת הבחירה

מאת: ערן שלזינגרבחירות07/01/20099751 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בחירות במדינת ישראל

כיצד בוחרים את המנהיג בדמוקרטיות ככלל? זוהי דרך המשתנה ממקום למקום ומזמן לזמן.

מנהיגות מובהקת היא לא דבר שאנו רוצים בו בכל עת ועת, אלא דבר נדיר יותר. אין מצב שלא יהיה מנהיג לקבוצה פוליטית פורמאלית (ישוב, גוף עם אינטרסים פוליטיים).

כיצד נבחרים נבחרי ציבור של ציבור רחב על כך נחלקות הדעות ממקום למקום, מזמן לזמן - אין דרך טובה אחת למפרע. ישנם כמה כללי ברזל. המתכונת לבחירה מחייבת כמובן שיהיה סיכוי שווה ושתהיה גם תחלופה מעת לעת. הבעייתיות נעוצה בכך שהרצון הוא לתת את ההכרעה בידי כלל הציבור. עד כמה הציבור יודע ומבין נתפס לעיתים כבעיה. ניתן להוביל את הציבור שולל, הוא מתרגש לאירועי השעה החולפת. אומרים כי תוצאה של בחירות נכונה לעיתים ליום הבחירות. הבוחר הוא רציונאלי וגם אמוציונאלי, מושפע ובעל מידה של גמישות לשינוי. אין דפוס של תיקון ובקרה. לדוגמא: הבחירות האחרונות בצרפת המתנות בחירה ב- 40% בסיבוב הראשון. ולכן התקיימה הצבעה פעמיים בתוך שבועיים. הבעייתיות:

1. פופוליזם, מניפולציות ויחסי ציבור משפיעים על הציבור.

2. הציבור מושפע מאירועים חולפים של יום האתמול, אירועים חריגים אשר יש בהם להטות את ההצבעה. נתון שכזה גורם לאי ביטוי הולם של רצון הציבור.

3. בבחירות לנשיאות במדינות שונות המתנות בחירה ב- 40% בסיבוב הראשון ישנה משום בעייתיות וסיכוי נמוך להשיג אחוז הצבעה שכזה.

4. התוצאה די מרמה - המפלגה חייבת בשותפות במפלגה מסוימת בקואליציה ואז היא נסחטת על ידה. לאמור הציבור נתן 58 מנדטים למפלגה מסוימת, 58 לאחרת ו- 4 לאחרונה אשר תחליט מי תהיה בקואליציה.

ברמה הלאומית הציבור יותר משותק. ברמה המצומצמת כאשר אנו בוחרים במפלגה את נבחרי הציבור (פריימריז) נראה שמפלגות עסוקות בתיקונים ומאחר ואין רצון לקיים שני סיבובי בחירה, ישנן שיטות של שריונים, בחירות במחוזות, שילוב של שיטות שונות באותה רשימה של לימודים. תופעות אלו מונעות חיכוכים וסכסוכים פוליטיים.

מפלגה מבקשת ומאמינה בצורך לשקף את הציבור. היא יודעת שקשה לה להפיק זאת במע' בחירות רגילה. היא יוצרת הפלייה מכוונת בין מתמודדים, הפלייה מתקנת כדי להגיע למיקסום שיקוף הציבור. היא מתכננת לה שדרוג לאנשים הבאים ממקומות שאינם מרכזיים בחברה, בגיאוגרפיית המדינה וכו'. טכניקה זו מאומצת גם ברמה הארצית שלעיתים יש מדינות הקובעות שחלק מנבחרי הציבור יבואו מפלגים מסוימים בחברה - שיטות ממשל עם כמה ראשי פרלמנט שייבחרו ע"י אנשי האזור.

טכניקה זו מספקת אבטחה ליישוב ספר מסוים, ייצוג לפרלמנט באופן הקבוע מראש בצורה האובייקטיבית האפשרית.

  1. בחירות לא מספקות את התוצאה הדמוקרטית שכן נקבל עיוותים מסוימים פר השעה או שרק בעל כושר הבחירה ולא השליטה, יח"צ ייבחר.
  2. קשרי הגומלין בין הבוחר לנבחר: עד כמה הדבר הזה חשוב? במדינת ישראל וויתרו עליו באופן די אמיתי אל מול מה שיכול להיות, לאמור, ניתן לבחור מועמד מסוים מתוך רשימה אשר נבחרת, אך אין שליטה על נבחרים מתוך המפלגה שאינם ממתפקדיה. הבחירות מייצרות תלות אמיתית של הנבחר בין בוחריו. הוא צריך להכירם ולפעול בקרבם. השיטה האזורית מספקת לנו באמת קשר שהנבחר יודע שהוא יעמוד לבחירה פעם נוספת באותו מקום אצל אותו ציבור, לכן התלות שלו ב"בוסים" - שהם הבוחרים, היא הדומיננטית והחשובה ביותר.
  3. חוסר השליטה האמיתי בקהל הרחב שנקרא: מתפקדים                                                                          אין בישראל יום פריימריז אחד בישראל לכל המפלגות ולכן נולד "מפקד של ארגזים, אנוסים". (רוב ציבור המתפקדים הישראלי הוא יהודי. על אף שהסקטור הערבי דרוזי גדול מאוד במפלגת העבודה משום שיש שם סוג של התגייסות כפרית חמולתית). נוצרות בעיות כדוגמת התפקדויות פיקטיביות, בלוק של קבלן קולות, בעיית ה"דילים" בתוך המפלגות.
  4. אנו רואים יותר ויותר פתיחה אל קהל בוחרים גדול ולכן נוצרת בעיה מודרנית של סחרור כספי. בכדי להגיע לקהל גדול יש צורך בכספים רבים. אם אין הגבלה מטעם המפלגה כל אחד ישקיע הון כספים באופן לא שוויוני, לכן נותר מצב של הגבלת תרומות, אך אז נוצר חוק הגבלת ההוצאה. עניין הכספים הופך להיות טעון למדי. לכן: יש להגביל את היקף הכספים של התרומות וההוצאות.
  5. הכוח הגובר של אמצעי התקשורת כמכתיבת המועמדים - לאחרונה נראה כי הדרך של הנבחר הפוטנציאלי להגיע לבחירות הוא ע"י התקשורת. ההנחה אם התקשורת מחבבת אותו או לאו משמשת כמקדם לבחירתו. הפוליטיקאי נאמן לבוס שלו בצורת התקשורת. ההופעה בתקשורת חשובה לו כדרך להציג את מצעו, אך לעיתים הוא עומד לידי גיחוך בפרהסיה כעצת יועציו התקשורתיים. (כיום אמצעי התקשורת המזעריים דוגמת האינטרנט פוגעים בתקשורת הכללית הקלאסית).
  6. יכולת יום הבחירה - השפעת הרחוב, פעילי המפלגה (חלוקת קמעות במפלגת ש"ס לדוגמא...) ישנם גורמים שונים של השפעה של שידול וגיוס ביום הבחירה ו/או לפניו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101715 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012060 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/092232 צפיות
על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה. הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/0927721 צפיות
המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים. מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב.

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/095209 צפיות
מהו עקרון חוקיות המנהל? כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות. עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092417 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/092039 צפיות
אופרה אריסטוקראטית הינה חד פעמית, יוצאת דופן וייתכן שתפתיע באופן משמעותי את הקהל,תלויה במימון הפטרון, מציינת אירוע, לא פתוחה לקהל בכלל - רק אנשים מסויימים, מוציאם לאור את התווים תמיד - אולי בהפרש של כמה שנים אבל עושים זאת כדי להנציח את זכר האירוע והמשתתפים בו ופחות להנציח את האופרה והמופע האומנותי אלא את זכר החתונה של...ביקור של מלך ....וכו' כי גם ההוצאה לאור המוסיקאלית לא יכלה לעמוד בפני עצמה דרך מכירות אלא מימון דרך פטרון מסוים שהיה בדרך כלל זה שהיצירה כוונה אליו.

מאמרים נוספים בנושא בחירות

מאת: בנימין קלינגרבחירות19/12/201675 צפיות
בנית פרגולה וחשבת שהעבודה פטורה מהיתר ומחלקת בפקוח על הבניה חושבים אחרת? זה קורה לצערנו לא פעם.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/132828 צפיות
במהלך התפתחות העיר פרנסיה ניסו לשנותה, אך התמקדו בעיקר בשכונה החדשה נווה סביון ובשינויים תשתיתיים נקודתיים בלבד. ברור שבמצב הקיים חייבת להיות תכנית לשיפור פניה של העיר בהיקפים משמעותיים. בחירות באור יהודה 2013 שבהן תנצח ננה חן יביאו לביצוע פרויקטים של פינוי בינוי אשר ישנו את פני העיר לטובה, ויהפכו אותה לעיר מתקדמת ואיכותית. כמו כן הן יאפשרו פתרונות מעולים לזוגות צעירים שימשכו אוכלוסייה חדשה ורעננה לעיר ויעניקו לה עתיד טוב יותר אשר כל אחד מתושבי אור יהודה מייחל לו.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/131988 צפיות
כאשר ננה חן מדברת על החינוך בעיר רואים שהיא מדברת מהלב ומתוך רצון להביא שינוי למערכת החינוך בעיר. היא אומרת כי דרושה מהפכה של ממש בחינוך ומבהירה: "תלמידינו נוסעים כל בוקר לערים אחרות על מנת ללמוד שם, אור יהודה צריכה לתת מענה הולם לתלמידים והתלמידות שלה וצריך להתחיל עם זה כבר היום. אינני רוצה לחייב את התלמידים ללמוד בעיר, אלא שהמערכת תהיה כה טובה שהם יבחרו מעצמם ללמוד בה. "אהפוך את הסדר כך שתלמידי קריית אונו, יהוד ומונסון ירצו ללמוד בעיר שלנו ולא להפך" אומרת ננה חן.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/132157 צפיות
ננה חן שומעת חלק מהתושבים שאומרים: "החינוך בא מהבית ושום דבר לא יעזור " ועוד משפטים המבטאים את חוסר יכולתו של החינוך בעיר לשפר את ערכי התלמידים והישגיהם. על כך היא עונה: "אני מאמינה בעיר ובתושביה, אני מאמינה שעם רצון טוב וכלים נכונים ניתן לשנות כל דבר. אל תשכחו שכל שינוי מתחיל מהראש, אינני מסתפקת בקיים ואל לכם להסתפק בקיים כי הוא לא מתקרב אפילו לפוטנציאל הגלום בו". בחירות באור יהודה 2013 , שבהן תנצח ננה חן יביאו להכנסת שיפורים מרחיקי לכת במערכת החינוך של העיר בתחום הפדגוגי!

מאת: דניאל seoבחירות14/04/131948 צפיות
זה מספר שנים שעו"ד אדלר עומד מאחורי ארגון של מאות בעלי קרקע אשר ברשותם פיסות קרקע אשר שטחיהן בין 300 מ"ר לכדונם (כ 180 כאלה) במטרה לקדם תוכנית לבניה למגורים, תעסוקה ומסחר בקרקע מיוחדת זו.

מאת: ד.ג.בחירות15/12/109134 צפיות
דיון בנושא החוקתי על תוקפו של חוק הצינון לאנשי תקשורת (חוק לפיד)

מאת: רינה הראלבחירות27/01/099200 צפיות
מערכת הבחירות בישראל 2006 הייתה מהרדומות ביותר שידעה המדינה. במקום תעמולה תוססת, מותחת, דרמטית, הקורעת את המדינה בוויכוח נוקב על מי יהיו האנשים שיובילו את המדינה וידאגו לעתידה ואחיזתה בגדה המערבית, קיבלנו מערכת בחירות שטחית ומשעממת. ניתן להסיק מן היוצא בזאת כי תפקודה של התקשורת הישראלית במערכת הבחירות הנוכחית היה לקוי. בעבודה זו אדון על תפקודה הרצוי של התקשורת במערכת הבחירות מול המצוי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica