חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הצעת החוק לצינון - דיון על הצעת חוק שנפסלה

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/20092232 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את  תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה.

הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

ישנם הבדלים מהותיים בין הצעת החוק לבין חוקי היסוד , בעיקר בהקשר של פרק הזמן אשר אינו מוגדר מפורשות לגבי תקופת המתנה בין תפקיד ציבורי אחד למישנהו.

סעיפים 2-3 בהצעת החוק מתייחסים לפרקי זמן מדוייקים לצינון בין תפקידים, בעוד שבחוקי היסוד אין התיחסות כלל לנושא זה.

חוק הצינון עומד גם בסתירה לחוק יסוד נוסף- חוק יסוד: חופש העיסוק, אשר אינו מתייחס לתקופת צינון . בחוק יסוד: חופש העיסוק סעיף 4, "אין פוגעים בחופש העיסוק אלא בחוק הולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינו עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".

בסעיף חוק יסוד זה אין התיחסות לפרק זמן שצריך לעבור בין תפקיד אחד לאחר ולכן הצעת חוק הצינון מהווה סתירה לחוק היסוד.

על מנת שתתאפשר סתירה בין הצעת החוק לבין חוק היסוד, מחוייבת לעמוד ההצעה בכל הקריטריונים של פסקת ההגבלה, אשר קובעת את היקף ההגנה המשפטית על הזכויות שבחוק יסוד. לשם בחינה זאת אנו נדרשים לבחון את ההוראות החוקתיות ובכללה את פסקת ההגבלה לאור עקרונות היסוד. על מנת שהצעת חוק תעמוד בפסקת בתנאי פסקת ההגבלה,היא צריכה לעמוד במספר סייגים:

1.       צריכה להיות מעוגנת בחוק. (ולא תקנה)

2.       הולם את ערכיה של מדינת ישראל. יש לפרש על פי הקונטקסט –יהודית ודמוקרטית.

3.       מהות החוק צריכה להיות לתכלית ראויה.

4.       מבחן המידתיות

בחוק יסוד: חופש העיסוק, סעיף 4 ניתן לראות שאן מתקיימים הקריטריונים לפסקת ההגבלה.

סייגים אלה אכן מתקיימים בהצעת חוק זו באופן חלקי:

א.      הצעת חוק הצינון הינה הצעת חוק- " מספר חברי כנסת ממפלגת "העם נגד שחיתות" עמלו על הצעת חוק חדשה". הדבר הינו נתון בקטע עצמו.

ב.      הולם את ערכיה של מדינת ישראל- סייג זה בא להדגיש את החשיבות של של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.  הצעת חוק זו אינה סותרת את ערכיה של המדינה לא במובן היהודי וכמו כן, לא במובן הדמוקרטי.

ג.        תכלית ראויה- מטרת הצעת החוק היא למנוע מצב של שבו בעלי תפקידים ציבוריים הקשורים בשרות המדינה יקבלו החלטות או יבצעו פעולות במסגרת תפקידם אשר ישפיעו על מינויים ותיפקודם במסגרת תפקידים בכירים אלה (מבקר המדינה ונשיא המדינה).

ד.      עקרון המידתיות- על פי לשון החוק- "במידה שאינה עולה על הנדרש" .

ישנם שיטענו מחד, שתקופת צינון של כ3 שנים הינה לגיטימית ומהווה חיץ בין תקופת כהונה בין תפקיד ציבורי כלשהו לתפקיד בכיר כמו מבקר המדינה או נשיא המדינה.

על פי טענה זאת אין פוסלים לחלוטין עובד ציבור מהתמודדות לתפקיד זה לחלוטין ובלבד מתנים לו סייג בכדי למנוע מצבים של שחיתות . סעיף 2 (ב) לחוק יסוד: מבקר המדינה, "מבקר המדינה ייבחן את חוקיות הפעולות, טוהר המידות, הניהול התקין, היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים, וכן כל עניין אחר שיהיה בו צורך". סעיף זה מדבר על מהות התפקיד והאחריות שלו בפני הכנסת והממשלה, ומדגיש את החשיבות של מנוי תקין ותפקוד ללא דופי של מבקר המדינה

מאידך , יש הטוענים ש"בלימתו" של עובד ציבור מלעסוק בתפקיד ציבורי כלשהו במשך שלוש שנים הינה בעיתית, כיון שאדם אשר מכהן במשך שנים רבות בתפקיד ציבורי הקשור בשרות המדינה ומעוניין בהתמודדות לאחד מתפקידים אלה צריך לחדול מלעבוד בתפקידו לחלוטין למשך תקופת זמן לא מבוטלת-שלוש שנים. ייתכן וקיצור תקופת הצינון משלוש שנים לשנה אחת היה מידתי יותר בעיניהם.

על מנת שחוק יסוד יסתור חוק יסוד שקדם לו, הוא מחוייב לעמוד בכל תנאי פסקת ההגבלה.

בהנחה שהצעת החוק אכן עומדת בפיסקת ההגבלה, היא מהוה סתירה לאמור בחוק יסוד: חופש העיסוק . בנוסף ישנם הבדלים מהותיים בין הצעת חוק הצינון לבין חוקי היסוד : מבקר המדינה ונשיא המדינה.סעיפים 2,7 בחוק יסוד: מבקר המדינה , מפרטים את מהות התפקיד הן מבחינה טכנית והן מבחינה מעשית, בנוסף ישנו פירוט של תנאים שבהם אדם צריך לעמוד כתנאי להתמודדות לתפקיד. בסעיפים 3,4 לחוק יסוד: נשיא המדינה , מפורטים פרטים טכניים לגבי התפקיד כגון-משך תקופת הכהונה, מספר הקדנציות האפשרי וכשירות מתמודד לתפקיד. בשני חוקי יסוד אילה אין התיחסות כלל לתקופת צינון או לתפקידים קודמים כלל, דבר המהווה סתירה.

במידה והצעת החוק היתה הצעה לחוק יסוד, עקב התסירה שהיא גורמת כלפי חוקי יסוד אחר מן הראוי היה להוסיפה כפסקה נוספת בחוק יסוד:נשיא המדינה ובחוק יסוד:מבקר המדינה ובכך ליצור סייג לכשירותו של מתמודד לתפקיד זה ובכך למנוע את הסתירה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101716 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012060 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/0927724 צפיות
המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים. מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב.

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092417 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/095210 צפיות
מהו עקרון חוקיות המנהל? כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות. עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

מאת: ערן שלזינגרבחירות07/01/099754 צפיות
מפלגה מבקשת ומאמינה בצורך לשקף את הציבור. היא יודעת שקשה לה להפיק זאת במע' בחירות רגילה. היא יוצרת הפלייה מכוונת בין מתמודדים, הפלייה מתקנת כדי להגיע למיקסום שיקוף הציבור. היא מתכננת לה שדרוג לאנשים הבאים ממקומות שאינם מרכזיים בחברה, בגיאוגרפיית המדינה וכו'. טכניקה זו מאומצת גם ברמה הארצית שלעיתים יש מדינות הקובעות שחלק מנבחרי הציבור יבואו מפלגים מסוימים בחברה - שיטות ממשל עם כמה ראשי פרלמנט שייבחרו ע"י אנשי האזור.

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/092039 צפיות
אופרה אריסטוקראטית הינה חד פעמית, יוצאת דופן וייתכן שתפתיע באופן משמעותי את הקהל,תלויה במימון הפטרון, מציינת אירוע, לא פתוחה לקהל בכלל - רק אנשים מסויימים, מוציאם לאור את התווים תמיד - אולי בהפרש של כמה שנים אבל עושים זאת כדי להנציח את זכר האירוע והמשתתפים בו ופחות להנציח את האופרה והמופע האומנותי אלא את זכר החתונה של...ביקור של מלך ....וכו' כי גם ההוצאה לאור המוסיקאלית לא יכלה לעמוד בפני עצמה דרך מכירות אלא מימון דרך פטרון מסוים שהיה בדרך כלל זה שהיצירה כוונה אליו.

מאמרים נוספים בנושא מוסדות שלטון

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/232409 צפיות
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון09/05/211122 צפיות
האם ניתן לעשות הסדר תשלומים על חוב לצורך קבלת תעודה לטאבו? לקבלת תעודה לרישום בטאבו, לא ניתן לעשות הסדר חובות בפריסת תשלומים. הארכת תעודה לרשם המקרקעין (טאבו) באילו מקרים אפשר להאריך תעודה לטאבו? אופן הגשת בקשה להארכת תעודה לטאבו האם הארכת תעודה לטאבו כרוכה באגרה? אופן תשלום האגרה מהו משך הטיפול בבקשה? אופן קבלת התעודה

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון31/10/201951 צפיות
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו ■ הנחיות מרחביות כלל עירוניות ומדיניות עיצוב ■ פרק תכנון ועיצוב הבניין מהדורה 2

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון05/02/191711 צפיות
מבנה, שבמזרח ירושלים, עמד על תילו שנים רבות מבלי שננקטו הליכים להריסתו, עד שבעליו החליט לשפצו ונאלץ להתמודד מול צו מנהלי להריסת המבנה במיידי. הצו אומנם בוטל !

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון17/01/182559 צפיות
חקירה או מעצר מתוקשרים, הם בדיוק כשמם- מתוקשרים. בשיטת המשפט הישראלית, קיומה של חקירה אינה מהווה עונש, כמו גם שמעצר במסגרת חקירה או מעצר בית כלל אינם מהווים עונש, לבתי המשפט גם אין סמכות להטיל מעצר בית כעונש

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון16/12/171586 צפיות
"האם ראוי שבית המשפט ישחרר את פסק הדין מתחת ידו, בטרם חלף המועד להגשת ערעור על החלטתו שלא לפסול את עצמו"?

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןמוסדות שלטון19/10/171710 צפיות
בית המשפט העליון דחה לאחרונה עתירה שהוגשה על ידי עמותת כן לזקן בעניין הנחה בסך של 50% ממחירי כרטיסי הנסיעה, בהתאם לחוק האזרחים הוותיקים, התש"ן-1989 (להלן: החוק ולמרות. שהרכבת מעניקה לאזרחים ותיקים הנחה של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה ציבורית רק לנוסעים באמצעות כרטיס 'רב-קו', ולא לאלו הנוסעים באמצעות רכישת כרטיס נייר רגיל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica