חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דוקטור אורי עצמון על עקרון חוקיות המנהל במשפט המנהלי

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/20095209 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עקרון חוקיות המנהל במשפט המנהלי

מהו עקרון חוקיות המנהל?

כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות.

עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

העקרון הבסיסי הוא שלרשות המנהלית אסור לעשות שום דבר שלא הותר לה בחוק, לעומת האזרח שמותר לו לעשות כל דבר שלא נאסר עליו במפורש בחוק.

עקרון החוקיות מכיל בתוכו 2 עקרונות משנה:

•1.       הרשות יכולה לפעול רק על פי הסמכה בחוק.

•2.       מותר לרשות לבצע את אותה פעולה רק בהתאם לתנאים ובכפוף לסייגים שהחוק קבע.

הסיבות לקיומו של עקרון החוקיות:

•v     מנהל תקין (מניעת שחיתות/אינרסים אישיים)

•v     הפרדת רשויות (שלטון החוק)

•v     וודאות/בהירות

•v     שוויון

•v     מניעת פגיעה בזכויות

•v     מקצועיות/מומחיות

הרציונל הדמוקרטי (הפרדת הרשויות/שלטון החוק) אומר שהכנסת היא הריבון הנבחר על ידי הציבור והיא זו שצריכה להתוות את המדיניות ולא שכל רשות תחליט בעצמה מה לעשות.

המנהל התקין חשוב גם כן, מכיוון שאם נאפשר לרשות לקחת סמכויות אנו פותחים פתח לשחיתות, לבזבוז משאבים ועוד.

רעיון המקצועיות/מומחיות הוא שהרשות המנהלית תעסוק במה שהיא יודעת לעשות. אנו רוצים בסופו של דבר שהרשות תהיה מכשיר יעיל לבצע את המדיניות שקבעה הממשלה והכנסת.

הדבר החשוב ביותר לגבי עקרון החוקיות הוא מניעת פגיעה בזכויות. הרשות המנהלית יכולה לעשות שימוש בכוח שלה בצורה שפוגעת בזכויות הבסיסיות של כולנו ולכן אנו רוצים לוודא שכאשר הרשות מפעילה את סמכויותיה, יש לכך אישור חוקי.

עקרון החוקיות שמגן לנו על זכויות נחשב היום לחשוב פחות. כאשר ביהמ"ש קבע לנו בפס"ד בז'רנו את עקרון החוקיות, לא היו לנו את כל הכלים שקיימים כיום (חוקי היסוד שנתנו לביהמ"ש את היכולת לבקר חקיקה ופעולות מנהל ועוד דברים שונים) והנשק שהיה לביהמ"ש בזמנו היה עקרון החוקיות. היום יש טענות ביחס לביהמ"ש לגבי כך שהוא לא חכם, במובן זה שהוא צריך יותר להשתמש בעקרון הפורמאלי של חוסר סמכות (עקרון החוקיות) ופחות במבחן הסבירות מכיוון שהוא מעורר יותר וויכוח פוליטי.

בפס"ד הועד הציבורי נ' עינויים אומר ביהמ"ש שסמכות החקירה לא כוללת ולכן אין סמכות בחוק לבצע חקירה באמצעים פיסיים. ביהמ"ש לא אומר מה יהיה דינו של חוק שיקבע שלשב"כ יש סמכות לבצע חקירות באמצעים פיסיים - הוא משאיר זאת בצריך עיון (אולם ברק רומז שיהיה קשה להעביר כזה חוק). הספיק לביהמ"ש לפסול את השיטה הזו על סמך עקרון החוקיות ולא היה צריך לפסול את החוק מתוך עקרונות השיטה וכו'.

עקרון חוקיות המנהל מעורר מספר בעיות:

•v     סמכות דורסנית: יכול להיות שעקרון חוקיות המנהל מסייע לזכויות כאשר יש כנסת שלא מוכנה לפגוע בזכויות, אולם כאשר הכנסת מכירה בפגיעה בזכויות (עינויים למשל)  - אזי יש סמכות, ובמקרה עקרון החוקיות לא עוזר לנו.

•v     חוסר גמישות: משמעות הדבר היא שהכנסת נדרשת לחוקק בחקיקה מאד פרטנית את כל מה שהרשויות יכולות לעשות, ומכיוון שמדובר על אין ספור דברים, תמיד יהיו חללים קטנים בהם הרשות לא יודעת מה לעשות ולא יהיו פתרונות מהירים לבעיות שמתעוררות כל הזמן (וזו מטרתה של הרשות המבצעת). ולכן כאשר ביהמ"ש מפרש את עקרון החוקיות הוא צריך לקחת בחשבון את אותו צורך של המדינה לפעול.

•v     סמכות גורפת: מכיוון שמדובר בעקרון פורמאלי, אם הכנסת מעבירה לרשות המנהלית לקבוע הסדרים בעניין מסוים, משמעות הדבר היא שלא נפגע עקרון החוקיות (לכאורה). ההסמכה יכולה להיות גם הסמכה כללית, ואז באופן פורמאלי מתקיים עקרון החוקיות אולם לא באופן מהותי (כמו שנאמר ברוב פסקי הדין שדנו בנושא).

הכלים שביהמ"ש משתמש/מתמודד איתם בדרך לביצוע איזון בין היתרונות והחסרונות של עקרון חוקיות המנהל:

  1. פרשנות - האופן בו ביהמ"ש מפרש את החקיקה, אשר משתנה מעניין לעניין.
  2. הסמכות השיורית של הממשלה - סעיף 32 לחו"י הממשלה: כאשר הרשות לא מוצאת את הסמכות, היא הולכת לסעיף זה.
  3. הסדרים ראשוניים ומשניים.
  4. סמכויות עזר.
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101715 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012060 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/092232 צפיות
על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה. הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/0927721 צפיות
המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים. מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב.

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092417 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרבחירות07/01/099752 צפיות
מפלגה מבקשת ומאמינה בצורך לשקף את הציבור. היא יודעת שקשה לה להפיק זאת במע' בחירות רגילה. היא יוצרת הפלייה מכוונת בין מתמודדים, הפלייה מתקנת כדי להגיע למיקסום שיקוף הציבור. היא מתכננת לה שדרוג לאנשים הבאים ממקומות שאינם מרכזיים בחברה, בגיאוגרפיית המדינה וכו'. טכניקה זו מאומצת גם ברמה הארצית שלעיתים יש מדינות הקובעות שחלק מנבחרי הציבור יבואו מפלגים מסוימים בחברה - שיטות ממשל עם כמה ראשי פרלמנט שייבחרו ע"י אנשי האזור.

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/092039 צפיות
אופרה אריסטוקראטית הינה חד פעמית, יוצאת דופן וייתכן שתפתיע באופן משמעותי את הקהל,תלויה במימון הפטרון, מציינת אירוע, לא פתוחה לקהל בכלל - רק אנשים מסויימים, מוציאם לאור את התווים תמיד - אולי בהפרש של כמה שנים אבל עושים זאת כדי להנציח את זכר האירוע והמשתתפים בו ופחות להנציח את האופרה והמופע האומנותי אלא את זכר החתונה של...ביקור של מלך ....וכו' כי גם ההוצאה לאור המוסיקאלית לא יכלה לעמוד בפני עצמה דרך מכירות אלא מימון דרך פטרון מסוים שהיה בדרך כלל זה שהיצירה כוונה אליו.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222481 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל22/10/222219 צפיות
הסרת צו למבנה מסוכן קיבלתם בדואר צו הריסה למבנה מסוכן מהרשות המקומית? לקבלת הצעת מחיר מהירה להסרת צו למבנה מסוכן כנראה שהמבנה עבר ביקורת של מהנדס העירייה והוא נחשד כמסוכן לציבור או לדיירים בו. יש מה לעשות! בודקים ומתחילים בתהליך של הסרת צו למבנה מסוכן.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל31/08/222299 צפיות
חריגת בניה הינה מושג שגור המתייחס למה שמוגדר בחוק התכנון והבניה, בסעיף 203, כעבודה ו/או שימוש אסור: + עבודה אסורה מוגדרת בחוק כ ״בנייה או עבודה הטעונה היתר שנעשתה בלא היתר או בניגוד לתנאי היתר״. + שימוש אסור מוגדר כ ״1. שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה בלא היתר, או בניגוד לתנאי היתר או שימוש במקרקעין בניגוד לתכנית; 2. שימוש בעבודה אסורה״.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/05/222663 צפיות
מילון מונחים גולש יקר, האתר של קלינגר רישוי עסקים והתרי בניה מעניק לך מידע כללי עדכני ודינמי , ומידע נקודתי בתחומים ההנדסיים השונים ובהם רשוי ופקוח על הבנייה ותכנון בשילוב מפות גאוגרפיות עדכניות ומדויקות. בחלון זה תוכל לקבל מידע על מונחי יסוד בתחום ההנדסי / גאוגרפי ומידע אודות יכולות המערכת בתחומים שונים. להלן תאור של מספר מונחי יסוד שיקלו עליך את הגלישה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל30/03/222812 צפיות
עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים רבים לאתר עבירות בנייה, פיצול דירות או שימוש בלתי חוקי בנכסים ולטפל בהן. במקרה בו קיים חשד בנושאים אלו, אנא מלאו טופס תלונה ואנו נבדוק את החשדות ובמקרה הצורך ננקוט בדרכי אכיפה שונות. המחלקה יכולה להמליץ על תביעה משפטית המבוססת על הנתונים המצויים בידנו לצורך הוכחת ביצוע עבירה. לשם כך, חשוב שתתארו את כל פרטי המקרה ותציינו את פרטיכם המלאים (שם מלא, מספר טלפון, דואר אלקטרוני) על מנת שנוכל לעדכן אתכם בסטטוס הטיפול בפנייתכם. הטיפול בפניות למחלקת פיקוח על הבנייה נעשה בכפוף לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל03/08/211711 צפיות
אנו משרד בנימין קלינגר שמחים לבשר כי לאחר מחקרים ו מאמצים רבים רשמית: אושרה "חלופת שקד" לתמ"א 38; "מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק" החלופה כוללת בין היתר גם התייחסות ל"קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות" – נושא שלא עמד במרכז מסיבת העיתונאים בחודש שעבר, שבה הכריזה השרה שקד על התוכנית פחות מחודש לאחר ההכרזה – אושר התיקון לחוק התכנון והבנייה של שרת הפנים, הוא "חלופת שקד" לתמ"א 38.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל21/06/211804 צפיות
שמים סוף לבירוקרטיה- אז אתם שואלים איך עושים את זה? כל בעל עסק, חברה או תאגיד אשר ניסה לפנות בעבר לרשויות עבור רישיונות, היתרים וכיו"ב, וודאי נתקל בבירוקרטיה העצומה שמשמעותה קשיים רבים בדרך, ובזבוז מיותר של זמן וכסף, ולעתים קרובות אף פנייה למגוון אנשי מקצוע ששירותיהם אינם מצליחים לזרז את התהליך מול הרשויות. כתוצאה מכך, בעלי עסקים שונים נוטים להתייאש ואף לא לפנות מלכתחילה לרשויות, וע"י כך מסתכנים בעבירה על החוק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica