חפש מאמרים:
שלום אורח
09.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פאונדרס - הגישה הרציונאלית בקבלת החלטות

מאת: ערן שלזינגרמדעי המדינה11/01/200927802 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המודל הרציונאלי

המודל האלגנטי ונהיר ביותר. במידה רבה הוא עוקף את הצורך לדעת מה נמצא בתודעת האנשים, מהם מניעיהם האישיים והבירוקטיים שלהם. מודל זה מתבסס על ההנחה שמקבלי ההחלטות בצורה רציונאלית בקבלת החלטות וההתייחסות של המודל היא למצבי החלטה אסטרטגיים.

מצבים בהם ההחלטות תלויי גומלין - אינטראקציה אסטרטגית - תוצאות ההחלטה של מקבל ההחלטות תלויות גם במה שיריבו יעשה (אין אדם שהוא אי או דילמת האסירים). מצב זה מחיב בשלבי קבלת ההחלטות את ההתנהגות האפשרית הסבירה של היריב. נק' ההנחה היא שהיריב יפעל בצורה הדומה לשלנו ובצורה רציונאלית.

מהי אותה גישה רציונאלית? בחירה באלטרנטיבה האופטימלית שהיא ממקסמת את הרווח ומצמצמת עלויות לצורך השגת מטרות נתונות. בחירת המטרה לא נבחנת במונחי רציונאליות. האמצעי (הדרך) שנבחר הוא שאמור להוביל למטרה בצורה אופטימאלית, הוא זה שאמור להיות רציונאלי.

האסטרטגיה שלנו תהיה האופטימאלית ביחס למהלך הרציונאלי הבא של היריב

הריאליסטים פותרים בצורה זו שלכל השחקנים אותן מטרות, של הישרדות ויצירת עוצמה. מהנחה זו ניתן להעריך את תהליך קבלת ההחלטות. בשלב זה נכנסת תורת המשחקים - ביטוי למצבי החלטה אסרטגיים. היא כלי לניתוח סימולטני של מצבי החלטה פוליטיים. יתרונות גם ככלי מחקרי, גם לעיצוב מדיניות, אם כי ישנן גם מגבלות (לא תמיד מטרות היריב נהירות).

תלוי באיזו רמת ניתוח אנו משתמשים לגבי המדיניות הציבורית בנוגע לביטוח רכב. הכלי של תורת המשחקים טוב לניתוח בחירה מרצון לנטרל הסברים ברמת הפרט ורמת המדינה לטובת רמת המערכת, קקשה להסביר שינויי מדיניות פרטניים, יש מגמות כלליות, ניתן להסביר נושא כללי, מגמה מסויימת.

לדוגמא: האידיאולגיה הדתית האיראנית אשר פנאטית בצורה חריגה ומונהגת ע"י אחמנדיג'אר: ייתכן ובין מניעיו נמנות ההנחות שעם יישום האידיאולוגיה תבוא הישועה ושעצם ההקרבה שלו ושל המשטר שהוא מנהיג תזרז את הגאולה, אזי השימוש בנשק גרעיני חיוני.

רציונאליות קושרת את הקשר בין האמצעי למטרה.

הפרידגמה הריאליסטית מדגימה לנו את מטרות השחקנים.

הרציונאליות היא לא ביעדים כי אם בכלים שבשימוש המדינה,הרציונאלית נוגעת לאלטרנטיבה. בהינתן המטרות שנקבעו מראש מקבלי ההחלטות יבחרו באלטרנטיבה שתביא לתוצאה האופטימלית. תוצאה לא לא בהכרח הטובה ביותר, לעיתים היא משיגה את התוצאה הרעה במיעוטה. לא ניתן לנתח אסטרטגיה של שחקן אחד במבודד מזו של שחקן אחר.

הנחות היסוד:

  • בהינתן שתי החלטות, שתי אלטרנטיבות, השחקן אמור לקבוע איזו אלט' עדיפה בעיניו. לשחקנים מידע זהה ומושלם, יש יכולת עיבוד מידע והם פועלים בצורה אנוכית לקידום האינטרס העצמי (למשל ביטוח בריאות חול). עפ"י המודל הרציונאלי יש רק שחקן אחד: המדינה (הממשל, רוה"מ נחשבים למדינה) היא מהווה את מקבל ההחלטות הרציונאלית היחידה. (זהו הקשר הברור בין הריאליזם למודל זה - התעלמות מכל דבר אחר).
  • התובנה היא שקבלת ההחלטות הינה מושכלת ורציונאלית ושהמדינה פועלת כיחידה אחת, השחקנים פועלים בצורה אנוכית ורציונאלית.
  • הריאליזם נשען על המודל הרציונאלי.

יתרונותיו המחקריים של המודל:

  • פשוט, ומאפשר יכולת מסוימת של חיזוי פעולות היריב.
  • הפן היישומי - כלי לקבלת החלטות.

חסרונותיו של המודל:

  • ישנן כמה בעיות עם המודל הרציונאלי, בפועל המידע לקוי בחסר, הגדרת המטרה לא תמיד ברורה, מלוא האופציות לא מובאות למקבלי ההחלטות, בד"כ מקבלי ההחלטות יסתפקו בבחירת האופציה הראשונה המתקבלת על הדעת המקיימת בסטנדרטים נורמאליים - זוהי רציונאליות מוגבלת יכול מוגבלת לקביעת התועלת וכוונות היריב ובעקבות כך עלולות להתפתח עיוותי תפיסה  (הרחבה במודל הקוגניטיבי). מתעלם מכל שידובר להלן). במקום לחפש אחר מגוון אופציות ולבחור באופטימאלית הם מסתפקים בראשונה המתקבלת על הדעת.
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן שלזינגר

מאת: ערן שלזינגרעסקים קטנים ובינוניים17/08/101726 צפיות
מעבר דירה הינו תהליך מורכב שבו משותפים הרבה גורמים כגון חברת ההובלה, ניקיון המקום אליו עוברים, הכנה מוקדמת של החפצים אותם רוצים להעביר ועוד... במאמר קצר זה נפרוש את היריעה על חלק האריזה לקראת המעבר ומהם הדברים שיש לשים אליהם לב בזמן מעבר דירה, בית או משרד.

מאת: ערן שלזינגרעיצוב פנים17/06/1012067 צפיות
קניית דלתות חדשות לבית (חדש, שיפוץ, סתם לכיף) זה עסק לא פשוט – גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת הבחירה הנכונה. לרוב אנשים אשר בוחרים ורוכשים דלתות, בעיקר דלתות פנים, ירכשו מספר פריטים ולא דלת אחת ויחידה. על כן קניות של דלתות יכולה לצאת עסק לא זול בכלל – על כן יש לנו מבצעים משתלמים שיקלו מאוד בעול.

מאת: ערן שלזינגרמוסדות שלטון08/02/092236 צפיות
על פי הצעת החוק , בכדי להימנע משחיתות או פעולות אינטרסנטיות שונות של בעלי תפקידים ציבוריים המחליטים להמיר את תפקידם לתפקידים אחרים מאותו התחום, ללא תקופת המתנה, יקבע פרק זמן סביר על פי חוק שבו לא יוכל אדם לעבוד בתפקיד זה. הצעת החוק מתייחסת לתקופת הצינון בתפקידים בעלי משקל ציבורי כבד- נשיא המדינה ומבקר המדינה, שאליהם מתחייסים חוקי יסוד (חוק יסוד: נשיא המדינה וחוק יסוד:מבקר המדינה), אשר מפרטים את מהות התפקידים, תוכנם ופרטים טכניים לגביהם כמו משך תקופת הכהונה, מי ראשי לכהן בתפקידים אלה וכו'..

מאת: ערן שלזינגרדיני חוזים09/01/092422 צפיות
מה גובר - האם גמירות הדעת היא סובייקטיביות או אובייקטיביות? למה סובייקטיבי? - אם מאמינים בצורה אמיתית שחוזה הוא כלי לרצון הפרט ולכן הוא יאכף משפטית, אז חייבים לדגול בגישה זו. למה אובייקטיבי? - אם נאמר שמדובר ברצון הצדדים אז יש לבחור במבחן הסובייקטיבי כדי להגשים את רצון הצדדים אבל התוצאה תהיה שהרבה חוזים בכלל לא יכרתו כי נדירים המקרים שבדיוק באותו זמן שני הצדדים מסכימים באותו רגע.

מאת: ערן שלזינגרחוק ומנהל09/01/095219 צפיות
מהו עקרון חוקיות המנהל? כאשר אנו מדברים על הבסיס של המשפט המנהלי אנו נדבר על שאלת הסמכות, שאלת הפרוצדורה המנהלית ושאלת שיקול הדעת של הרשות. עקרון החוקיות (אשר נוגע לשאלת הסמכות) הוא העקרון היסודי ביותר של המשפט המנהלי והמשמעות שלו היא שהרשות המנהלית מוסמכת לעשות אך ורק פעולות שהחוק הסמיך אותה לעשותם.

מאת: ערן שלזינגרבחירות07/01/099766 צפיות
מפלגה מבקשת ומאמינה בצורך לשקף את הציבור. היא יודעת שקשה לה להפיק זאת במע' בחירות רגילה. היא יוצרת הפלייה מכוונת בין מתמודדים, הפלייה מתקנת כדי להגיע למיקסום שיקוף הציבור. היא מתכננת לה שדרוג לאנשים הבאים ממקומות שאינם מרכזיים בחברה, בגיאוגרפיית המדינה וכו'. טכניקה זו מאומצת גם ברמה הארצית שלעיתים יש מדינות הקובעות שחלק מנבחרי הציבור יבואו מפלגים מסוימים בחברה - שיטות ממשל עם כמה ראשי פרלמנט שייבחרו ע"י אנשי האזור.

מאת: ערן שלזינגרמוסיקה07/01/092046 צפיות
אופרה אריסטוקראטית הינה חד פעמית, יוצאת דופן וייתכן שתפתיע באופן משמעותי את הקהל,תלויה במימון הפטרון, מציינת אירוע, לא פתוחה לקהל בכלל - רק אנשים מסויימים, מוציאם לאור את התווים תמיד - אולי בהפרש של כמה שנים אבל עושים זאת כדי להנציח את זכר האירוע והמשתתפים בו ופחות להנציח את האופרה והמופע האומנותי אלא את זכר החתונה של...ביקור של מלך ....וכו' כי גם ההוצאה לאור המוסיקאלית לא יכלה לעמוד בפני עצמה דרך מכירות אלא מימון דרך פטרון מסוים שהיה בדרך כלל זה שהיצירה כוונה אליו.

מאמרים נוספים בנושא מדעי המדינה

מאת: אדיר בנימינימדעי המדינה17/11/1317638 צפיות
הרצון העיקש להשיג את התוכנית המושלמת מביא להשארת המצב הקיים, שהוא בדרך כלל פחות טוב מן הרע במיעוטו או הטוב במירבו.

מאת: דורון עמיתמדעי המדינה17/09/129214 צפיות
כול כך הרבה דם נשפך על מדינת ישראל והקיום שלה, מדוע שפוליטיקאים לא יפנימו ויעשו מהלך גורף אמיתי לאיחוד העם ושינוי המגמה?

מאת: פורטל אינדקס עסקיםמדעי המדינה06/02/128737 צפיות
ומה עם פסיכומטרי? בחינת הפסיכומטרי היא מדרגה גדולה בדרך לתואר הראשון אבל זה לא בלתי אפשרי, הציון בבחינה יחד עם ציוני הבגרות יחושבו לקרת לימודי התואר. ממוצע ציונים טוב ואתם על הגל, אם לא הלך לכם כל כך טוב זה קורה, רבים מנסים שוב בפעם הבאה תהיו מוכנים יותר.

מאת: אבי בכרמדעי המדינה11/06/1118179 צפיות
מהו תהליך קבלת החלטות? תיאור פשטני של תהליך קבלת החלטות יהיה להגדירו כבחירה בין אלטרנטיבות. הכושר לקבל החלטות בכלל, והחלטות נכונות בפרט, הוא תכונה חשובה למנהלים, למפקדים ולמנהיגים בכל הדרגות ,הרמות והתפקידים כמו גם לאנשים פרטיים. לאורך השנים פותחו מודלים לקבלת החלטות על מנת לסייע למנהל לקבל החלטה רציונאלית, הנשענת על איסוף וארגון מידע, בדיקת חלופות והערכת תוצאותיהן האפשריות.

מאת: עמית שטיינהרטמדעי המדינה20/05/109991 צפיות
מאמר זה עוסק בהשפעת האינטרנט על ארגוני המודיעין וקשרי הגומלין שבין ארגוני הביון לקברניט המדיני. המאמר בוחן האם חל שינוי מהותי בדפוסי האיסוף של המודיעין (בארגוני ביון חוץ שאינם צבאיים) בעשור האחרון ובהתאמה לכך האם ניתן לשפר את מערכת הבקרה והפיקוח של הקברניט המדיני על ארגוני המודיעין?

מאת: Efratמדעי המדינה01/02/1010658 צפיות
המונח דמוקרטיה מסמל את המושג שלטון העם. הדמוקרטיה הינה שיטת ממשל המקובלת כיום על ידי רוב במדינות בעולם המודרני. העקרון החשוב ביותר בשיטת ממשל זו הוא הבחירה של מנהיג באמצעות הצבעה של כלל האזרחים במדינה. התהליך בא לידי ביטוי בבחירה של מועמד אחד מתוך מספר מועמדים מובילים, כאשר לאחר ההצבעה, הרוב קובע מיהו המנצח. הבוחרים שווים בינם לבין עצמם ואינם מופלים על סמך פרמטרים כגון: מין, דת, צבע עור, השכלה או גיל. השיטה המקובלת כיום הינה השיטה של דמוקרטיה ייצוגית, באמצעות שיטה זו הרשויות מתחלקות לשתיים: הרשו

מאת: Efratמדעי המדינה20/01/1011530 צפיות
דמוקרטיה ליברלית היא צורת ממשל, המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית בה היכולת של הנבחרים להפעיל את כוחם הפוליטי כפופה לשלטון החוק במטרה להגן על זכויות האזרח. עקרונות השיטה מקיימים בה הן אחריות אנכית (Vertical Accountability) של השלטון לבוחרים והן אחריות אופקית Horizontal) Accountability) של השלטון למוסדות המאזנים (נויברגר 2004, 211). החוקה היא תולדה של "רגע קונסטיטוציוני" בו ניתן ביטוי להסכמה לאומית רחבה אשר מייצרת "הסדר" ממשלי ארוך ימים שאינו תלוי בזהות האנשים המאיישים אותו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica