חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמחור אסטרטגי

מאת: אפרת אלעמרי ייעוץ עסקי20/06/20131157 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחד מהדברים הקשים ביותר אבל אחד החשובים שבהם לכול עסק הוא תמחור כלומר כמה כסף לדרוש על המוצר או השרות שלך. בעוד שאין דרך אחת נכונה שיודעת לקבוע בוודאות את אסטרטגית התמחור שלך למזלך יש מספר הנחיות וכללי יסוד שיעזרו לך להגיע לתמחור הנכון.

לפני שניכנס לכול המודולים של אסטרטגיות התמחור הנה מספר פקטורים שאתה חייב לשקול:

· מיצוב

איך המיצוב של המוצר שלך בשוק ? האם מחיר יהיה חלק משמעותי במיצוב שלך העסק שלך ? אם למשל אתה בעל חנות למוצרים זולים אתה תמיד תשתדל למכור את המוצרים שלך במחיר הכי נמוך שאתה יכול (או לפחות נמוך יותר מהמתחרים). מצד שני אם אתה ממצב את המוצר שלך כמוצר אקסקלוסיבי ויוקרתי מחיר נמוך מדי יכול לקבוע במיתוג ובמוניטין היוקרתי של המוצר שלך וזאת מכיוון שהטבע האנושי משוכנע שאנשים מקבלים בדיוק על מה שהם שילמו בעבורו, לא יותר ולא פחות.

· עקומת דרישה

כיצד המחיר שלך ישפיע על הדרישה ? אתה חייב שהיה לך מחקר שוק בסיסי על מנת לפענח את הדרישה אפילו אם המידע אינו רשמי.  לדוגמה קח 10 מדגם מייצג של 10 אנשים שיענו על שאלון פשוט עם שאלות ממוקדות:

"האם תקנה את המוצר/השרות במחיר X, Y, Z ?" למיזמים גדולים יותר אתה תהיה חייב למצוא תבנית קצת יותר פורמאלית, כמובן שתצטרך לשכור חברת מחקר שוק. אבל אפילו כול אדם יכול לייצר גרף שאומר אם המחיר הוא X או המחיר הוא Y מה אחוז האנשים שיקנו אותו.

· עלות

חשב את הנתונים הקבועים והמשתנים של השרות או המוצר שלך. מהי עלות חומר הגלם שלך ?  מהי עלות ההפעלה הקבועה של העסק  ?(לא משתנה אלא אם גודל החברה משתנה בצורה דרמטית) זכור שהרווח שלך לאחר חישוב המכירה פחות חומרי הגלם הוא ברוטו ונגזרת ממנו הוא התפעול השוטף של העסק ולכן רווח הנטו יהיה קטן יותר. זה נשמע טריוויאלי אבל הרבה מאוד מבעלי עסקים לא חושבים על זה וזה יוצר להם בעיות בעסק.

· משתנים סביבתיים

אתה חייב להתאים את מדיניות המחירים שלך לאזור ולסביבה, אין דין תל אביב לדין באר שבע, יש חוקים עירונים שונים בערים שונות וגם החתך הדמוגרפי הוא שונה ולכן יכול להיות שמחיר גבוה מדי יוציא אותך מהשוק לגמרי במקום כמו באר שבע ומצד שני הורדת מחירים דרסטית תגרום לתחרות פרועה ומסוכנת. אתה חייב להכיר את המתחרים שלך.

השלב הבא יהיה לקבוע את מטרות התמחור שלך

מה אתה בעצם מנסה להשיג עם התמחור המסוים הזה ?

· מקסום רווחים בזמן קצר

למרות שעל הנייר זה נשמע טוב, זה לא ממש הגישה האופטימאלית להשגת רווחים לאורך תקופה זמן ארוכה. התפיסה הזו רווחת בחברות שתזרים המזומנים מידי זה הדבר הכי חשוב עבורם. השיטה הזו נפוצה גם בחברות קטנות שמנסות להשיק מימון ממשקיעים על ידי הצגת רווחיות בזמן מאוד קצר.

· מקסום הכנסות לאורך תקופת זמן קצרה.

המטרה פה היא למקסם רווחים לתקופת זמן ארוכה על ידי העלאת נתח השוק והוזלת העלויות. בשביל עסק מבוסס או חברת שהפכה לציבורית לא מזמן, הכנסות חשובות יותר מרווחים מכיוון שהם משרים ובונים את הביטחון של המשקיעים. הכנסות גבוהות לעומת רווחים קטנים או אפילו הפסדים מראה שהחברה בונה את נתח השוק שלה  וישנו סיכוי גבוה שהיא תגיע לרווחיות בעתיד הקרוב. אם ניקח לדוגמה את חברת AMZAON שרשמה הכנסות מרקיעות שחקים ושוברות שיאים למשך מספר שנים לפי שהיא בכלל ייצרה של סנט אחד!!! וערך שלה בשוק היה בבואה של הביטחון הגבוה אותו הפגינו המשקיעים.

· מקסום איכות

ישנם מספר סיבות לבחור אסטרטגיה. זה יכול להיות התמקדות על הורדת עלויות לתקופת זמן ארוכה. הגישה הזו יכולה לשמש חברות מבוססות מאוד שמגובות על ידי הבעלים שלהם ועל ידי המשקיעים או שהם ממקסמים את אחוז החדירה לשוק – זה מצוין אם אתה מצפה שיהיו לך הרבה לקוחות חוזרים. המטרה תהיה להגדיל את הרווח על ידי הורדת עלויות או שדרוג למוצרים טובים ויקרים יותר ללקוחות קיימים  בהמשך הדרך.

· מקסום שולי הרווח.

האסטרטגיה הזו יעילה ומתאימה במיוחד שיש מספר מכירות שצפויות להיות נמוכות מאוד, ספוראדיות או לא צפויות. דוגמאות יכולות להיות תכשיטים בהתאמה אישית, רכבים בהתאמה אישית או מוצרי יוקרה ברף העליון.

· בידול

בקצה אחד להיות המוביל במחיר הזול ביותר הוא סוג של בידול מהמתחרים מן הצד השני מחיר גבוה מסמל ומבדל אותך כחברה שמוכרת מוצרים או שירותים איכותיים ברמה גבוה. חלק מהאנשים מזמינים לדוגמה את הלובסטר הכי טוב שיש או וויסקי מיושן 25 שנה רק בגלל שזה המוצר הכי יקר בתפריט.

· הישרדות

בסיטואציות מסוימות כמו תחרות מחירים, שוק מצטמק או רוויה של השוק אתה חייב לפחות לתקופה זמנית לקבוע מחיר  שיכסה לפחות את ההוצאות ויאפשר לך לתפעל את העסק.

עכשיו שיש לנו את המידע ואנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים להשיג אנחנו מוכנים להסתכל על שיטות התמחור הספציפיות על מנת שנוכל להגיע למספר למחיר הנכון.

כמו שאמרנו קודם אין דרך אחת נכונה לחשב מחיר. ברגע ששקלת את כול הפקטורים וקבעת מה המטרות של התמחור האסטרטגי שלך זה בדיוק הזמן למצוא את הדרך הנכונה למצוא את המספר הנכון, הנה 4 שיטות מעולות לפענח את התעלומה.

1. תמחור עלות-פלוס

ראה את המחיר של המוצר שלך, כלול בתוכו גם את עלות חומרי הגלם את עלות התפעול השוטף בכמות שאתה מייצר ותוסיף לכך שולי רווח מסוימים. לדוגמה: הטאבלט שלך עולה 100 שקל בחומרים גולמיים ובעלות ייצור ובכמות שאתה מוכר ההוצאות השוטפות מגיעות ל-150 שקלים ליחידה.  העלות הכוללת שלך היא 250 ₪ ליחידה. אתה החלטת שאתה רוצה לייקר את המחיר ב-10 אחוז אז אתה מוסיף 25 ₪ (250₪ X 10%) לעלות ומגיע למחיר של 275 ₪ ליחידה. כול עוד חישבת את העלויות בצורה הנכונה וגם חישבת נכון כמות המוצרים שתמכור אתה תמיד תפעל ברווח.

2. תמחור לפי החזר השקעה עתידי

קבע את המחיר שלך על מנת שייתן החזר על ההשקעה (ROI). לדוגמה באותו סיטואציה כמו בסעיף 1 ונצא מנקודת הנחה שיש לך 50,000 ₪ שמושקעים בחברה שלך. אתה מצפה שיהיה מכירה של 5000 יחידות בשנה הראשונה. אתה רוצה להחזיר את ההשקעה בשנה הראשונה אז אתה צריך לעשות רווח של 50,000 ₪ על 5000 או 25 ₪ רווח על כול יחידה שייתן לך מחיר כולל של 275 ₪ ליחידה.

3. תמחור לפי ערך

תמחר את המוצר שלך בהתאם לערך שהוא יותר אצל הלקוח. זה בדרך כלל הדרך הרווחית ביותר לתמחר מוצר, אם כמובן תצליח לעשות זאת. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא "תשלום לפי ביצועים" בדרך הזו אתה מחייב לפי מדדים משתנים שקשורים לתוצאות שהמוצר שלך השיג. בוא נגיד שהטאבלט שלך  חוסך ללקוח הממוצע 5000 שקל בשנה לדוגמה בחשמל. במקרה הזה מחיר של 275 ₪ נשמע כמו מציאה – יכול להיות שאפילו זול מדי. אם המוצר שלך מייצר בצורה אמינה טובה חסכון כה גדול בעלות אתה תוכל לקחת בקלות גם 400 שקל ויותר עליו והלקוח ישמח לשלם על כך יותר מכיוון שהם יודעים שהם יקבלו את הכסף חזרה תוך כמה חודשים. למרות זאת יש עוד פקטור אחד גדול שחייבים לשקול.

4. תמחור פסיכולוגי

בסופו של דבר אתה חייב להתחשב בתפיסה של הלקוח את המחיר של המוצר שלך ולהתייחס לדברים כמו:

· מיצוב

אם אתה רוצה להיות המוביל של השוק במחירים הנמוכים אתה חייב לייצר מחיר שהו נמוך מהמתחרים שלך. אם אתה רוצה לסמן את איכות גבוה אתת תהיה חייב לתמחר את המוצרים שלך גבוה יותר מכול המתחרים שלך.

· נקודות מכירה פופולאריות

ישנם מספר נקודות תמחור (מחירים ספציפיים) שמקלים על לקוחות לקנות מוצרים מסוימים. לדוגמה, "מתחת ל-100 שקל" זה נקודות תמחור פופולארית. ארוחות בפחות מ-25 שקלים גם הם נקודות תמחור פופולאריות . הורדה של המחיר שלך לנקודות תמחור פופולארית אמנם שוחקת לך את שולי הרווח אבל מפצה על זה בהגדלת המכירות.

· תמחור הוגן

לפעמים לא משנה מה הערך של המוצר, אפילו אם אין לך שום מתחרה ישיר באופק ישנו גבול לכמה שהלקוח מכן לשלם על מחיר שהוא חושב שהוא "הוגן" אם זה ברור שעלות היצור שלך היא רק 100 שקל, אפילו אם זה נותן ללקוח 10,000 שקל בערך מוסף יהיה לך מאוד קשה לדרוש על זה 1500 שקל – אנשים פשוט ירגישו שעבדו להם בעיניים. בדיקה קצרה של השוק תעזור לך להעריך את המחיר המקסימאלי שהלקוחות שלך ירגישו שהוא הוגן.

עכשיו איך אתה משלב את כול החישובים האלו על מנת לקבוע את המחיר שלך ?  הנה מספר כללי יסוד.

· המחיר שאתה דורש חייב להיות מספיק גבוה על מנת לכסות את שינוים הגיוניים בכמות המוצרים שתמכור. אם תחזית המכירה שלך היא שגויה, כמה רחוק תוכל להגיע ועדיין להיות רווחי ? מבחינה אידיאלית אתה תרצה להיות רחוק בפקטור אחד או שתיים (המכירות שלך הם חצי מהתחזית) ועדיין להיות רווחי.

· אתה חייב להתפרנס. האם חישבת את עלות המשכורת שלך ? אם לא הרווח שלך חייב להיות מספיק גבוה על מנת שתוכל להתפרנס ולחיות ושעדיין יישאר לך כסף להשקיע בחברה.

· אסור למחיר שלך להיות נמוך מהעלות שלך או גבוה ממה שרוב הלקוחות מעריכים כמחיר "הוגן". זה אמנם נראה ברור מאליו אבל הרבה מאוד בעלי עסקים מפספסים את הקונספט הפשוט הזה בגלל חישוב לקוי של העלויות או בגלל מחקר שווקים לא מדויק שכלל מחירים שבפועל לא נחשבים כמחירים "הוגנים".

בקיצור אם הלקוחות לא מוכנים לשלם יותר מהעלות שלך על מנת לייצר לך רווח הוגן אתה צריך לשקול את המודל העסקי שלך מחדש. כיצד תוכל לחתוך את ההוצאות בצורה משמעותית ? או לשנות את המיצב של המוצר שלך על מנת להצדיק מחיר גבוהה.

לסיכום תמחור הוא עסק מבלבל, זכותך לעשות רווח הוגן על המוצר שלך ואפילו רווח משמעותי אם יצרת ערך מוסף ומוניטין אצל הלקוח. אבל תמיד תזכור שמוצר שווה בסופו של דבר כמה שאדם מוכן לשלם עליו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אפרת אלעמרי היא יועצת עסקית אינטגרטיבית ומקימת חברת ויזין ייעוץ כלכלי ועסקי המתמחה בליווי וביישום פתרונות ייחודיים לעסקים ולמשקי בית בהתמודדות עם הקשיים הכלכליים במשק הישראלי. חברת Vision עושה זאת באמצעות תהליכי ייעוץ ייחודיים המשלבים אימון ושינוי חשיבה. ויזין - ייעוץ פורץ דרך:

http://www.iqfinancy.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אפרת אלעמרי

מאת: אפרת אלעמרי מיסים - כללי09/07/151986 צפיות
אי-תשלום מס הכנסה היא עבירה פלילית,אך תכנון מס נכון הוא לא רק חוקי ולגיטימי אלא יכול להקטין בצורה משמעותית את גובה המס המשולם ולהגדלה משמעותית של הרווח הנקי מפעילות העסק.

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה11/01/148478 צפיות
הסטטיסטיקה מראה שרק עשירית האחוז (0.1 אחוז) מהחברות שנפתחות בשנה יגיעו למחזור שנתי של 50 מיליון שקלים ויותר. במילים אחרות רוב העסקים הקטנים יישארו קטנים לתמיד. אמנם רוב בעלי העסקים יסתפקו במה שיש להם ולא ירקמו חלומות גבוהים אבל לאחוז הקטן שלא רוצים להשלים עם רוע הגזרה ורוצים להפוך את החברה הקטנה שלהם לאימפריה המשיכו לקרוא עד סוף המאמר.

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה17/09/132480 צפיות
לחשוב על רעיון זה מטלה קשה מלכתחילה אבל לשכנע אנשים לעשות משהו עם הרעיון זה קשה עד כמעט בלתי אפשרי. בהרבה מאוד תחומים המשימה שמטרתה להביא רעיון לאדם בעל השפעה שיש באפשרותו לממש את הרעיון נקראת "הצעה"

מאת: אפרת אלעמרי יזמות עסקית17/09/131317 צפיות
שהייתי שכירה כול פעם שקודמתי זה לא הרגיש מספיק טוב, נכון זה היה כיף לזמן קצר וההרגשה הייתה טובה, פתאום מצאתי את עצמי הולכת לפגישות שלא הוזמנתי אליהם בעבר והיה לי עוד חברים בכירים שיכלתי להתחבר איתם ול

מאת: אפרת אלעמרי שיווק ואסטרטגיה17/09/132074 צפיות
למוצרים או שירותי נישה יש את הפוטנציאל לייצר כסף גדול מהר מאוד אם הם תופסים את לב הקהל המתאים ואת הכיס שלו. בניגוד גמור לקונגלומרטים שמכוונים למסה העיקרית בשוק, עסקים שעובדים על נישה ספציפית מכוונים ל

מאת: אפרת אלעמרי מיתוג17/09/131347 צפיות
בחינה אינטואיטיבית זה נוגד כול תפיסה לחשוב שמיתוג יכול להיות אלמנט קריטי במהלך היצירה של ערך מוסף למוצר שמוגדר כסחורה (ברזל, תירס) ואינו ממותג. למרות הדעה הרווחת המיתוג של המוצר שלך יכול להיות הערך הי

מאת: אפרת אלעמרי יזמות עסקית17/09/131217 צפיות
מותגים כמו דיסני שידם נמצאת בכול מקום החל מפארקי שעשועים לכרטיסי אשראי ואולפני סרטים מצטיירות בעיני הלקוחות כחברות ששולטות בכול. רוב המשקיעים והעסקים יסכימו עם העבודה ששיוך מותג האם עם עסקים חדשים מחו

מאמרים נוספים בנושא ייעוץ עסקי

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי22/11/222215 צפיות
טו בשבט מתקרב ובא ! עציצים ממותגים למתנות חברים יקרים אשמח מאוד לעזרתכם להגשים לי חלום להשריש בתודעה של האנשים בכל התחומים את הרעיון לתת בטו בשבט חג האילנות מתנות עציצים ממותגים או מארזים בשילוב עציץ ממותג שלהם קשר הדוק לחג כמתנות לעובדים, ללקוחות וחברים גם בכנסים ואירועים עסקיים. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי25/08/221486 צפיות
הכנסת אישרה לאחרונה שינויים בחוק המכר (דירות), בקריאה שנייה ושלישית. השינויים עתידים להשפיע רבות על יחסי מוכר-קונה, בכל הנוגע לעסקאות מכר של דירות קבלן ואלה נכנסו לתוקף החל מה-7 ביולי (ורק ביחס להסכמים שייחתמו לאחר מועד זה).

מאת: ישראל רף ייעוץ עסקי02/01/22897 צפיות
עוד מעט יחול חג האילנות. בעלי עסקים תנו ללקוחות, לעובדים ולקולגות העסקיים מתנה פופולרית ביותר שניתן להעניק בחג ט"ו בשבט. עציצים ממותגים ומארזי שי בשילוב עציץ ממותג מזכרת לשנים רבות נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי03/08/211215 צפיות
חריגות בניה והדרך להכשרתם- בנימין קלינגר יועץ מונציפאלי בכיר מרבית מחריגות בנייה הינן, למעשה, תוספות ושינויים לבניינים הנעשים ללא קבלת היתר בנייה מהרשות המקומית חלקם עם שינויים בקונסטרוקציה והגדלה מעבר לרווי הבניין ולפעמים גם מקווי המגרש ,או שימוש בניגוד להיתר שניתן לנכס. במקרים רבים חריגות הבנייה נעשות בידיעה, לעיתים תוך כדי בנייה או בזמן שנראה שהגיע להתאים את הנכס לדרישות הבעלים

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי22/04/21950 צפיות
עיכוב וביטול צו הריסה מנהלי חשוב לדעת כי צו הריסה מנהלי שהוצא למבנה מסוים איננו בגדר חוק פסוק. במקרים אלו יש לפעול במהירות רבה, ובתוך שלושה ימים לכל היותר, להגיש בקשת עיכוב צו הריסה מנהלי אשר יכולה להביא בסופו של יום גם לביטולו.

מאת: מיכה קורייעוץ עסקי15/02/211032 צפיות
כולם מכירים את האמרה "ידע הוא כח" וכל בעל עסק ניצב בפני שאלה מה נכון יותר לעשות למכור ידע או לחלק אותו בחינם.

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי30/12/201512 צפיות
לאחרונה, במספר מקרים, בתיקים פליליים הנוגעים לעבירות בניה, בתי המשפט (בית המשפט לעניינים מקומיים ובית המשפט המחוזי) קבעו סטנדרט מחמיר ביותר לקבלת ההגנה היחידה שהיתה לאדריכלים ולמהנדסים. בשורה של פסקי דין, נקבע על ידי בתי המשפט, שהאדריכל והמהנדס הינם "אחד מסוכניו החשובים של החוק לתכנון ובנייה" שאם הם יודעים על עבירת בנייה הם צריכים לדווח על כך לפיקוח העירוני וכי גם פיקוח עליון צריך להתבצע באופן הרבה יותר צמוד מאשר היה מקובל. בתי המשפט קבעו שביקור באתר הבנייה על בסיס "קריאה" או על בסיס של פעם ב –

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica