חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

העקיצה הכואבת של "מדד תשומות הבניה"

מאת: דני שמעונימשכנתא02/08/20131150 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בשנים האחרונות שוק הנדל"ן "רותח" ורבים מבצעים עסקאות עם קבלני הבנייה. מרבית עסקאות הרכש המבוצעות מול הקבלן הן עסקאות "על נייר" בלבד שכן את הדירה נקבל בממוצע לאחר 18 עד 24 חודשים. הקבלנים, מתוך מגמה לתת לנו הרוכשים להרגיש "בטוחים" מאפשרים לנו לשלם רק 10%-20% ממחיר הרכישה במעמד חתימת החוזה ואת יתרת הכסף שהוא הסכום המשמעותי, הם נוהגים להצמיד למונח הנקרא "מדד תשומות הבניה" – וכאן טמונה לנו, הקונים, מלכודת שעולה לנו אלפי (ולעיתים עשרות אלפי) שקלים.

במסגרת מאמר זה נעמוד על המונח "מדד תשומות הבניה", המשמעויות וההשלכות שיכולות להיות למדד זה, על עלויות הרכישה מקבלן וקצת טיפים כיצד נוכל להתמודד עם "מלכודת" זו.

מהו "מדד תשומות הבניה" ?

מדד תשומות הבניה  שמחושב ומפורסם מדי חודש (ב-15 בחודש) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס)  הוא מדד המודד את השינויים החלים במשך הזמן בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים,  מוצרים ושירותים (כ – 125 רכיבים) המשמשים לבניית בתי מגורים והמייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה כאשר לכל רכיב נקבע משקל כלשהו במדידה.

במילים פשוטות, הסוקרים של הלמ"ס בודקים את מחירי עלויות הבניה בחודש המסויים ומשווים אותו למחירים של ה"סל" של החודש הקודם וההפרש בינהם מבטא את העלייה של המדד באחוזים.

בבדיקה שערכתי על פני עשר השנים האחרונות נמצא כי מדד תשומות הבניה עולה יותר ממדד המחירים לצרכן אם כי קיימת שונות גדולה בין השנים. עיקר הפער נוצר בשנים האחרונות בהן מדד הבניה עולה באופן משמעותי יותר ממדד המחירים לצרכן לדוגמא, בשנת 2011 מדד המחירים לצרכן עלה ב – 2.2% ואילו מדד תשומות הבניה עלה ב – 3.8% ורק כדי להמחיש, זוג צעיר שרכש דירה בשנת 2011 בשכונה חדשה במחיר של 1.45 מיליון שקל ופרס את התשלומים על פני שנה, התוספת בגין ההצמדה יכולה להגיע לכ – 50 אלף ש"ח.

ומה קורה כאשר המדד יורד ?

לא נתפלא אם יסתבר לנו שאם קנינו דירה בתשלומים והמדד יעלה - נשלם עליה יותר. אך למרבה הפלא, אם המדד ירד - לא נשלם פחות. מנגנון ההצמדות בשוק הדיור הוא חד-כיווני, והוא ימשיך להיות כזה בעקבות פסיקת בית המשפט בדצמבר האחרון.

וזאת למה ?

חברת הבניה לגביה התייחסה הפסיקה טענה שהיא עצמה מחוייבת כלפי הבנק הממן את הבניה במנגנון הצמדה דומה, וכך גם לגבי מי שהיא קונה מהם באשראי שרותים וחומרים. ביהמ"ש קיבל את טענת החברה בדבר הנזק הכלכלי שעלול להיגרם לה אם תוריד את מחיר הדירה אל מתחת למחיר הנקוב בחוזה ובכך קבע כי מנגנון ההצמדות יהיה חד כיווני (כלפי מעלה בלבד). ומאחר שחוזים למכר דירות לרוב דומים זה לזה, הרי שלהחלטת בית-הדין משמעות רוחבית ביחס לכלל החוזים.

האם זה כל כך גרוע ?

לא, זה אפילו גרוע יותר. מרבית לוקחי המשכנתאות, בבואם לקחת משכנתא מהבנק אינם לוקחים בחשבון את נושא הצמדת יתרות התשלום למדד תשומות הבניה ומנצלים את כל האשראי שניתן להם מהבנק לטובת תשלומי הרכישה לקבלן. המשמעות היא שבבואם לשלם את עלויות הצמדת המדד (שכאמור יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים) ולא ימצא הסכום הנדרש ברשותם, הם יאלצו לקחת הלוואה לטווח קצר שהיא הלוואה בריבית גבוהה ולעיתים היא יכולה להוסיף כ – 1,000 עד 1,500 ש"ח בממוצע להחזר החודשי וזהו נטל שקשה מאוד לעמוד בו.

בנוסף, כדאי תמיד לקחת בחשבון כי מדד תשומות הבניה מושפע גם ממשתנים אחרים. לדוגמא : בעונת הקיץ עולה הביקוש לרכישת דירות והפעילות בתחום זה היא גדולה יותר מאשר בחורף ובהתאם לכך גם מדד תשומות הבניה.

ומה צופן בחובו העתיד ?

נאמר כי "הנבואה ניתנה לשוטים" אך למרות זאת אני מרשה לעצמי, תחת נקיטת משנה זהירות, לציין כי היות ומדד הבנייה מושפע ישירות מעליית מחירי הנדל"ן בארץ אזי משמעות הדבר היא שככל שהדירות החדשות לבניה מתייקרות יותר, כך מתייקרות גם ההוצאות הכלכליות שכרוכות בבניית בניינים ודירות חדשות. בישראל של היום יש להניח כי מדד הבנייה רק ימשיך ויצמח. עושה רושם כי מחירי הדיור לא ירדו בתקופה הקרובה ויש להניח כי הם ימשיכו לעלות עוד ועוד.  בקרב הציבור קיימת חוסר שביעות רצון ממצב עליית מחירי הדיור בשוק. יש להניח כי הנתונים הסטטיסטיים של מדד הבניה לא ישתנו בזמן הקרוב. הם ישמרו על היציבות הקיימת ולא ירדו בצורה דרסטית, אם בכלל.

אז מה עושים ?

ראשית, חשוב להבין כי מדד תשומות הבניה איננו מסוג המדדים הניתנים למעקב ותגובה ברמה היומית. המדד נקבע ברמה החודשית ובהתבסס על מחירי העבר. כפועל יוצא לא ניתן להתגונן מפניו באמצעות שימוש במכשירים אחרים כגון: גידור סיכונים, הצמדות וכד'.

שנית, מרבית הרוכשים אינם מעבירים את הסכום הגדול לקבלן ומחזיקים את הכסף אצלם כ"בטוחה" (במידה והקבלן יפשוט רגל וכו'). בעיקרון זוהי פעולה שגויה שכן, במידה ובעת חתימת החוזה עם הקבלן עשינו את הפעולות המספיקות על מנת לקבל בטוחות על פי החוק  (ערבות חוק מכר מקרקעין) אזי רצוי וכדאי להעביר לקבל את נתח הכסף הגדול ובכך להמנע מספיגת עליית "מדד תשומות הבניה".

פעולה נוספת שניתן לבצע היא ההערכה כי מדד תשומות הבניה קרוב למדד המחירים לצרכן ואז אם יש ברשותנו נתח כספי המיועד לתשלום הדירה ואנו רוצים להגן עליו מפני עליית מדד תשומות הבניה נוכל להשקיע אותו באחד ממכשירי ההשקעה הצמודים למדד.

אופציה נוספת שניתן להשתמש בה היא אופציית הלוואת "גרייס". אופציה זו נועדה במרבית המקרים לזוגות שאין ידם משגת לשלם כרגע את מלוא ערך המשכנתא מחד ומאידך הם רוצים לרכוש את הנכס מהקבלן ולשלם לו את מרבית הכסף מבלי "לספוג" את עליית מדד תשומות הבניה. הלוואה זו נקראת גם הלוואת "בלון" והיא מאפשרת בתקופת הגרייס (שעומדת על כשנתיים) לשלם רק את הריבית וההצמדה על כספי ההלוואה עד לתקופת האכלוס ורק אז לעבור לתשלום חודשי מלא. כמובן שבאופציה זו חשוב שנבחן את הכדאיות הכלכלית ונבצע השוואה בין סכומי הריביות שישולמו על ההלוואה לבין העלייה המשוערכת של מדד תשומות הבניה לאותה התקופה ובהתאם נקבל את ההחלטה הכלכלית הנכונה ביותר עבורינו.

למדקדקים שביננו שיש ביכולתם לבצע ניתוח של מוצרי הבניה המרכיבים את המדד, ניתן לבצע ניתוח והערכות של המוצרים אשר יכולים להשפיע על המדד ובהתאם להעביר את התשלום עבור מוצרים אלו לקבלן טרם העלייה ובזה לצמצם את עליית המדד. לדוגמא: אם נמצא כי ישנה אפשרות שבמדד הבניה עלולה להיות עלייה של מוצרי האינסטלציה (זה יכול להיות גם מוצרי חשמל, מלט, זכוכיות, תריסים וכד') אנו נשלם לקבלן עבור מוצרי האינסטלציה עוד טרם עליית מחירי מוצרי האיסטלציה ובכך אנו יכולים לחסוך כסף רב כך שמוצרים אלו לא יכללו בחישוב עליית מדד תשומות הבניה של אותו חודש. כמובן, שבעת חתימת החוזה מול הקבלן עלינו לקבל את הסכמתו לשינוי שיטת חישוב המדד שאם לא כן לא תהיה השפעה כלשהי לתשלום מוקדם עבור המוצרים.

יתרה מזה, אנו נתקלים בלא מעט מקרים שבהם הקבלנים מוכנים להתחייב לסכום הרכישה המקורי ולמעשה בהסכמתו זו מסכים הקבלן "לסבסד לקונה ריבית והצמדות" לתקופה של כמה שנים. כמובן, שלאלו מאיתנו שיש בכיסו את המזומנים (ואפילו אלו מזומנים שהתקבלו מהלוואה בנקאית) אני מציע לשקול ולבקש מהקבלן "לוותר" על הסבסוד, ולהעבירו במלואו כהנחה במחיר הדירה.

זאת ועוד, בואנו לחתום על חוזה הרכישה עם הקבלן חשוב מאוד לשים לב כי הקבלן לא מחתים אותנו על כך שהתשלומים יהיו צמודים למדד תשומות הבניה רטרואקטיבית. במידה ותחתמו על כך עלול להיווצר מצב שבו תמצאו את עצמכם מחוייבים על ידי הקבלן בייקור מדד תשומות הבניה השנתי וזאת גם אם ביצעתם את התשלום תוך זמן קצר מרגע תחילת הבניה.

לסיכום:

בעת חתימת חוזה הרכישה עם הקבלן, רצוי לעבור על סעיפי החוזה ולוודא שאין סעיפים מטעים או שעלולה להיות להם דו משמעות ולהתחשבן מול הקבלן תוך סגירת כל הקצוות בכל מה שנוגע להצמדת התשלומים למדד תשומות הבניה.

קחו בחשבון שאם לא תשלמו את מרבית סכום הרכישה מראש, יש סיכוי כי יהיו הוצאות נוספות, ולעיתים אלו יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים, עקב שינוי במדד תשומות הבניה.

על המחבר:

מר דני שמעוני בעל תואר BA בכלכלה MA במנהל עסקים ו MA במדעי המדינה. כלכלן ומומחה בתחום האסטרטגיה והניהול המודרני,מנכ"ל חברת ש.י.ר.א – נתי בע"מ החברה מציעה שירותי ייעוץ, תמיכה וליווי פיננסי רב מימדי לפרט בתחומי הנד"לן,השקעות וכלכלת משפחה ומנכ"ל משותף בחברת "עוצמות בע"מ", חברה העוסקת בהעצמת חברות בתחומי התכנון האסטרטגי, הניהול והייעוץ הפיננסי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הערה : ניתן להעתיק מאמר זה בחופשיות, ובתנאי שהמאמר מועתק בשלמותו, כולל המידע על הכותב והקישורים לאתר המקור של חברת ש.י.ר.א-נתי בע"מ

על המחבר: מר דני שמעוני בעל תואר BA בכלכלה MA במנהל עסקים ו MA במדעי המדינה. כלכלן ומומחה בתחום האסטרטגיה והניהול המודרני,מנכ"ל חברת ש.י.ר.א - נתי בע"מ החברה מציעה שירותי ייעוץ, תמיכה וליווי פיננסי רב מימדי לפרט בתחומי הנד"לן,השקעות וכלכלת משפחה ומנכ"ל משותף בחברת "עוצמות בע"מ", חברה העוסקת בהעצמת חברות בתחומי התכנון האסטרטגי, הניהול והייעוץ הפיננסי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דני שמעוני

מאת: דני שמעונימשכנתא27/09/121133 צפיות
לאחרונה אנו עדים להתעוררות משמעותית בשוק הנדל"ן וכפועל יוצא בשוק המשכנתאות. במסגרת עבודתי אני נתקל במקרים רבים בהם זוגות לוקחים משכנתא כאשר המוטיב המוביל בקבלת ההחלטות שלהם באשר למסלול המשכנתא הוא רמת הריבית כאשר במרבית המקרים השיקול הוא לפנות למסלול בעל הריבית הנמוכה ביותר. לכאורה, ההחלטה לפנות למסלול עם הריבית הנמוכה ביותר היא נכונה ולעיתים היא מוכיחה את עצמה אך באותה המידה (ולעיתים אף המידה רבה יותר) היא יכולה להיות שגויה. במקרים רבים פונים אלי זוגות בטענה כיצד יתכן ששילמו בתחילת המסלול מחיר נמוך וכעת, בחלוף מספר שנים, הם "טובעים" תחת נטל המשכנתא. כאשר אני בוחן את תיק המשכנתא של זוגות אלו אני מוצא בדרך כלל מספר סיבות שאחת מהן היא ה"עוגן" עליו מבוסס מסלול המשכנתא.

מאת: דני שמעוניחברה ומדינה - כללי30/05/121138 צפיות
בעיתון "ישראל היום" שפורסם ביום שישי (18/05/2012) פורסמה שוב כתבה לפיה ממשיכים, ראש המוסד והשב"כ לשעבר,מר' מאיר דגן ומר' יובל דיסקין להסתובב בעולם ולהציג את עמדותיהם, תוך הצגת התנגדות נחרצת ופגיעה במהלכיה ובתדמיתה של מדינת ישראל באשר לטיפול בסוגיית אירן.

מאת: דני שמעונינדל"ן14/05/111236 צפיות
מזו תקופה ארוכה ששוק הנדל"ן נמצא בלב השיח הלאומי ונדמה כי הוא מהווה מטרה עיקרית למלחמת בנק ישראל מתוך כוונה להוריד את מחירי הדירות. תחת מטריה זו של כוונות בנק ישראל וממשלת ישראל אנו שומעים מידי פעם הצהרות שונות שבמידה רבה סותרות האחת את השניה.

מאמרים נוספים בנושא משכנתא

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222560 צפיות
המדריך למתחילים לקבלת משכנתא. היכן כדאי להשקיע בנכס נדל"ן? איזה מגבלות יכולות להיות בלקיחת משכנתא? ועוד שאלות שחשוב לקבל עליהם תשובות לפני שנחליט איזה משכנתא נרצה לקחת

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222553 צפיות
במאמר זה נדון על היבט המשכנתאות מכמה זוויות - השוואת משכנתאות, ייעוץ משכנתאות באזור תל אביב ומה זה משכנתא הפוכה?

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222531 צפיות
בהליכי לקיחת הלוואת משכנתא יש מאפיינים שאותם רצוי להכיר כדי להתמודד עם התהליך בצורה חיובית ומודעת עם או בלי יועצי משכנתאות. במאמר זה תגלו מהם המאפיינים של מסלולי המשכנתאות שכדאי להכיר

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא19/04/222546 צפיות
לפני שמחליטים ומתחילים בתהליך לקיחת משכנתא תרשו לנו להציג לכם את מסלולי משכנתאות אשר קיימים בבנקים בישראל. ההבדלים הניכרים בין הבנקים הם אחוזי הריבית בכל מסלול כזה או אחר, אך יש גם הבדלים בין מסלולי משכנתאות עצמם שרצוי שתכירו.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא14/02/222833 צפיות
כיוון והחיים הם דינמיים וסביר להניח שההחלטה שלקחתם בנוגע למשכנתא הנוכחית לפני עשור היא כבר אינה רלוונטית למצב הנוכחי שלכם כיום. מעבר לכך, העולם הפיננסי הוא גם דינמי ומשתנה בתדירות גבוה, תנאי השוק שלו מתעדכנים חדשות לבקרים.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא14/02/222871 צפיות
במילים פשוטות נוכל לומר שתמהיל משכנתא הוא בעצם שילוב בין כמה מסלולי משכנתא שונים שמרכיבים יחדיו הלוואה אחת. אף על פי שמדובר בהלוואה אחת, כל מסלול ומסלול משכנתא יעמוד בפני עצמו ואינו קשור למסלולי המשכנתא האחרים בתמהיל המשכנתא.

מאת: נטלי אינטרדבמשכנתא25/01/222871 צפיות
אם אתם כאן אז אתם כנראה מתעניינים בבנקים למשכנתאות, מה שאומר שאתם בדרך לקניית דירה, כיוון שכיום אין כמעט ומי שיכול להרשות לעצמו לרכוש דירה ללא משכנתא.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica