חפש מאמרים:
שלום אורח
17.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפול רגשי לילדים טובים

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/20133636 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כולנו גדלנו תחת הלחץ להיות ילדים טובים : ילדים ממושמעים וצייתנים, שיודעים לשחק מבלי לריב עם אחיהם, שמסתגלים למערכות החינוך בקלות ומצטיינים בלימודים. טבעי שגם אנחנו כהורים נשאף לילדים שיהיה קל לגדל ושלא יאתגרו אותנו יותר מידי ובמודע או שלא במודע אנחנו שולחים לילדים שלנו את המסר שאנחנו קיבלנו – שחייבים להיות טובים. אבל להיות 'ילד טוב' יש מחירים ואת חלקם אני לומד להכיר עם מטופלי בקליניקה. חלק ניכר מהמטופלים שלי הם ילדים טובים, ממשפחות טובות, שיש בהן לחץ גלוי או סמוי להתנהג יפה ולהצטיין. ילדים כאלה, דווקא מתוך המקובל הלא מאפשר של הטוב או המרצה, מפתחים לעיתים דיכאון, חרדה או עצמי כוזב ולא אותנטי. לשמוע את הזעקה בשונה מילדים עם התפרצויות זעם דחופות או בעיות התנהגות, שכל הסביבה מכירה (וסובלת) בקשיים שלהם, הקשיים של הילדים הטובים לא תמיד נשמעים ולא מזעיקים את ההורים כך שרבים מהם לא יגיעו לטיפול. במקרים רבים מה שמעורר את ההורים לשים לב למצוקה הסמויה של הילד היא התנהגות קיצון – התפרצות זעם לא אופיינית או אמירה אובדנית, או סימפטומים גופניים – גמגום, הרטבה או טקסים אובססיבים קומפולסיביים. הורים לילדים טובים הם הרבה פעמים ילדים טובים בעצמם שהתבגרו וגם מערך האמונות והתפיסות של ההורים מתקשה להודות בקושי ובצורך לבקש עזרה, אבל משנפלה ההחלטה והגיעה המשפחה לטיפול, מתחיל מסע בעקבות גבולות הטוב והרע. הפחד מרוע הפחד והכעס, שני אחים הם ולמיטב הבנתי, המגובה בדעתם של תיאורטיקנים של תאוריות הדחף בפסיכולוגיה, הם נולדים ביום הראשון לחיי התינוק, אפילו לפני שנולדת האהבה. פחד וכעס הם רגשות טבעיים, שראשיתם בצורך הישרדותי לשמור על החיים ועל המבוגרים המאפשרים אותם והם מתפתחים עם הזמן למערכת יחסים מורכבת עם האהבה, כח החיים. האהבה שאנו חשים מוגדרת בין השאר על ידי הפחד לאבד אותה או הכעס כשהיא משתנה או מאכזבת. הכשל הבסיסי שיוצר ילדים ומבוגרים טובים מידי, כלומר לא אותנטיים, מתחיל בבושה שמחדירים אל מי שמפחד ('מה אתה תינוק?') ובעיקר בתוקפנות ובדורסנות שאנחנו מפנים כלפי מי שכועס. חוסר הלגיטמציה לכעוס (בצורה מוכלת ומבוקרת) בתוך המשפחה גורם לילד להפנים את הכעס ולשנוא את החלקים האגרסיביים שבו. ילד שמבטא כעס מוגדר כ'ילד רע', ולומד להכחיש והפנים את האגרסיביות הטבעית שבו, כדי לשמור כלפי חוץ על מראית עין של 'ילד טוב', כלומר אהוב על ידי הסביבה, כשכלפי פנים הכעס שבו מתורגם לרוע – לתחושת אשם ולשנאה עצמית. בעית הבכורה אדלר, שתובנות התיאוריה שלו משמשות כבסיס לשיטה להדרכת הורים מאוד דומיננטית היום בארץ, עסק הרבה בסדר האחאים במשפחה ובמיוחד במעמד המיוחד של האחים הבכורים. אני מוצא קורלציה גבוהה בין בכורות לריצוי ומזהה אצל בכורים תהליך התפתחותי יחודי, שבו היחידות שלהם בעולם ההורים נלקחת מהם עם הולדת אח או אחות קטנים והם נזרקים לגלות של פשרה וויתורים תחת אמירות מוכרות "אתה הגדול אז תוותר" ו "אתה הגדול אז אתה צריך לעזור להורים" וכדומה. רגישים ומודעים ככל שנהיה, לא נצליח למנוע מילדינו הבכורים את התחושה המעציבה והמכעיסה שהמלוכה נלקחה מהם, שלדעתי היא קיימת גם אם היא מודחקת ומוכחשת על ידי הילד. אין גם סיבה למנוע מהם משהו שהוא חווית חיים טבעית ובלתי נמנעת, אבל כדאי לאפשר להם לבנות בהדרגה מקום משל עצמם בעולם, שאינו מבוסס רק על ריצוי ועל היותם ילדים טובים, מתחשבים, בוגרים וכו'. הורים רבים מגיבים בנוקשות וחוסר סבלנות כלפי ניסיונותיו של הבכור להתפנק ו'להיות תינוק' – ניסיונות שנועדו להשיב לו מעט ממה שאיבד כשנולד לו אח או אחות קטנים. לאורך זמן, כשאנחנו מרחיקים מעלינו את הבכור ומונעים ממנו התיילדויות ומגע גופני ששמור לפעוטות בבית, נצליח להפוך אותו לילד גדול וטוב, אבל הוא עלול לשלם על כך מחיר ניכר ביכולת שלו להיות אותנטי ומאושר. אני ממליץ למצוא את הדרך לתת לו מקום להתיילדות ובמקביל לבנות איתו את הפינוקים השמורים רק לילדים גדולים – עצמאות, דמי כיס, חוגים של גדולים וכדומה. המקום הלא מרצה אני שואל הרבה ילדים, מבוגרים והורים של מטופלי מה הדבר הכי חשוב בחיים ואני זוכה לתשובות מגוונות. הדיון בשאלה הוא פילוסופי ואינסופי ובודאי שאני לא בחזיק בתשובה יחידה וחד משמעית, אבל אני חושב שכחברה וכפרטים, לא חקרנו מספיק את מהות האושר ואת היכולת להיות מאושר. היכולת להיות מאושר לא צריכה להיות תלויה בהכרח בהצלחה בתחום זה או אחר – כולנו מכירים מצליחנים אומללים. היא תלויה, לדעתי, בתהליך שבו אדם לומד לקבל את עצמו כפי שהוא, על מגבלותיו וחולשותיו. קבלה עצמית קשורה למושג הטיפולי של הכלה. אדם בריא חווה את כל טווח הרגשות, כולל השליליים והאסורים ומכיל אותם, מבלי להתמוטט או להתפרק. ילד לומד לעשות זאת, קודם כל דרך המודל שמציגים לו הוריו ודרך מה שהם מאפשרים בבית. כעס הוא דבר שאפשר לדבר אותו או לבטא אותו במשחק, בסיפור ובאומנויות אחרות. התפרצויות של זעם ואלימות  (כעס כלפי חוץ) או התכנסויות של דכדוך וחרדה (כעס המופנה פנימה). הנטיה שלנו היא להגיב לקשיים של הילד במתן פתרונות מיידיים ('אז תרביץ בחזרה', 'לך לגננת', 'שחק עם ילדים אחרים') ואנחנו ממעטים לשהות ולהשתתף לכמה רגעים עם העצב והכאב של הילד. בדרך זו אנחנו מעבירים את המסר שאלה רגשות שצריך לברוח מהם. בנית המקום הלא מרצה כרוכה במתן מקום אמיתי לרגשות קשיים קודם כל בבית. מהרגשות הקשיים אפשר לצאת עם הילד למסע של סובלימציה (עידון ). סובלימציה הוא מנגנון הגנה על העצמי שניסח פרויד כמתקדם יותר מאחרים, כיוון שהוא מאפשר המרה של אנרגיה רגשית לפעילות יצרנית או יצירתית, הפיכת לימונים ללימונדה, אם תרצו. הרבה יצירות, המצאות והתעלויות אנושיות אחרות נולדו ממקום של קושי או תסכול והפיכת רגשות קשיים לדלק מוטיבציוני היא צעד נוסף לקראת עמדה אותנטיות יותר, כלומר צעד לכיוון האושר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא ביסמוט, ביבליותרפיסט

www.bibliotherapy.org.il

0547570835

guy.bismuth1976@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא ביסמוט

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/161179 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה11/10/133462 צפיות
בפגישות ההכרות עם מטופלים או הוריהם, אני מסביר בקצרה את מהות הטיפול בהבעה ויצירה ומהות הביבליותרפיה. ההסברים לרוב לא מספקים, במיוחד עבור הורים, שנמצאים מחוץ לטיפול ומוסיפים להיות סקרנים ו/או חוששים ולעיתים חשדניים לגבי התהליך הטיפולי המסתורי שמתרחש מאחורי הדלת הסגורה. קשה להסביר טיפול פסיכולוגי למי שלא עבר אותו ואי הידיעה וחוסר השליטה של הורים כלפי מה שעובר ילדם עשוי להטריד ואף להזיק. אנסה להסביר, בדרכי, מהויות עיקריות לגבי טיפולים רגשיים בהבעה ויצירה וספציפית לגבי הביבליותרפיה, דרך כמה מושגים

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/133010 צפיות
גמגום איננה תופעה נדירה בקליניקה של המטפל בביליותרפיה ושל כל מטפל אחר בהבעה ויצירה. חלק מהמטופלים שמגיעים אלי, בגילאים שונים, סובלים בין יתר התסמינים גם מגמגום. גמגום איננו כמובן הבעיה עצמה אלא ביטוי שלה והעבודה הטיפולית לא עוסקת בריפויו אלא בעיבוד התכנים והקשיים שיוצרים אותו.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/132566 צפיות
גיל ההתבגרות הוא גיל של גיבוש זהות ועיצוב מחודש של קשרי הגומלין עם חברת קבוצת השווים ועם בני המשפחה. זוהי תקופה שיכולה להתאפיין בסערות ובלבול, אך גם בהתכנסות וסגירות. להורי המתבגר הגיל הזה יכול להיות מאתגר ומבלבל לא פחות

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה16/07/132390 צפיות
הביבליותרפיה לאדם המבוגר היא הזדמנות להכנס לתהליך של הכרות מחודשת עם העצמי, לבחון אותו דרך טקסטים אהובים ועד ידי כתיבה עצמית או הדדית איתי. הטקסטים מהווים מרחב ביניים בקשר בין המטופל לביני – מרחב משחק למבוגרים, שבו מותר לטעות, להתלונן, להשתולל, להיות דרמטיים ולגעת בחלקי נפש שהיו מושתקים משך שנים.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה25/05/132070 צפיות
המסע הטיפולי של הילד והוריו ושל המבוגר, דורש אומץ רב ובעיני הוא אות לחוזקה. היכולת לבוא במגע עם הרגש, היכולת להעזר וליצור קשר עם המטפל הם מכוחות החיים החשובים ביותר שבעזרתם מצליחים רבים להתגבר על קושי גדול, לצמוח ולהתפתח וחזור לחיים יצרניים ומלאי חיוניות.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה25/05/132081 צפיות
ביבליותרפיה, היא שיטת טיפול רגשית פסיכולוגית שבמרכזה ספרות לסוגיה השונים (ביבליו = ספר, תרפיה = טיפול). היא שייכת למשפחת הטיפולים בהבעה ויצירה, שכוללת, בין היתר, את הטיפול באומנות, הטיפול בתנועה והטיפול במוסיקה. בבסיס הטיפולים בהבעה ויצירה התועלת הרבה שניתן להפיק מהמרחב היצירתי לטובת צמיחה והתפתחות ועל מנת לעבד תכנים רגשיים.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19488 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19486 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19481 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19494 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19478 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19486 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/19485 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica