חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה – דיאלוגים בין פנים לחוץ, בין אישי לקבוצתי

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/20162621 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


אנסה לתת מילים לתהליך שיוצא לאור בקבוצות הכתיבה שלי, ברוח הביבליותרפיה.

טריגר השלב הראשון של רוב המפגשים כרוך בהצגה או יצירה של טריגר לכתיבה. הטריגר יכול להיות נושא נבחר לכתיבה, טכניקה ספציפית (כתיבה אינטואיטיבית, כתיבת מכתב, כתיבת דמות, כתיבה תסריטאית, כתיבה מתוך דמיון מודרך ועוד) או טקסט מוביל (שיר או קטע מסיפור) שממנו יוצאים לתהליך. בעיני הטריגר הוא בעיקר תירוץ כדי לגרום לאנשים לכתוב מתוך אותה מסגרת. בסופו של דבר כל משתתף כותב מתוך עולמו והתוצרים מאוד שונים ומגוונים, אך הטריגר הוא נקודת התחלה שגם שומרת על הנושא הכללי ומאפשרת חיבורים חזקים בין המשתתפים בהמשך. כתיבה אישית כתיבה, כמו הטיפול הביבליותרפי, עוסקת, במידה רבה בדיאלוג שבין אדם לעצמו. ברגע שבו אני נדרש ליצר טקסט מתוך מקום של התבוננות פנימית – אני פוגש מחדש חלקים באישיות או בזיכרון שלי ומנהל איתם מעין שיחה. השיחה הזאת מונעת מתוך הפערים, המתחים והקונפליקט בין מי שהייתי אז למי שאני היום או בין חלק נסתר בי לאגו שכותב. תוצר השיח הפנימי הזה עולה על הכתב וזהו ההישג הראשון של המשתתפים בסדנאות : לא כל אחד יכול לעמוד במפגש כזה ולנסח אותו במילים כתובות, ממשיות. לשם כך נדרשת יכולת עמידה בעמימות ואומץ. במקרים רבים המשתתפים בסדנאות הם כמגלי ארצות : מתקדמים באיטיות בתוך הג'ונגל האישי של הזיכרון והלא מודע. שיתוף בקצב אישי לאחר שעלו הדברים על הדף, נפתח השער לתהליך הקבוצתי : המשתתפים משתפים, כל אחד בזמנו ובקצב המתאים לו – לפעמים בכל הטקסט, לפעמים בשורה או מילה או בתחושה שהכתיבה עוררה. לפעמים יהיה מי שיעדיף את השתיקה ויזכה לגיבוי שלי וליחס סבלני של הקבוצה, מתוך הבנה שדברים טובים צומחים מתוך רגישות למצב האישי של כל משתתף, אך גם מתוך תפיסה שגם שתיקה היא טקסט בפני עצמו. התייחסות במעגל לאחר כל שיתוף, המעגל הקבוצתי מגיב. התגובה של המשתתפים, על פי הנחיה שלי, היא בנתיב אחד – של חיבור אישי. המשתתפים בקבוצה לא נותנים עצות לכתיבה טובה יותר, אלא מחפשים בטקסט של האחר נקודות חיבור, הזדהות, מקומות מעוררים (גם התעוררות של כעס, לדוגמא, יכולה להתאים לפעמים – גם זו הוכחה שטקסט נגע במקומות אישיים אצל המאזין). מתוך מעגל השיתוף האמפתי הזה, הכותב אוסף חיזוקים לתחושות שהעלה על הכתב וסיפורים של אחרים שמשתלבים בסיפור שלו. ברוב המקרים מדובר על חוויה משמעותית ומעצימה : המשתתפים חילצו מהתודעה שלהם תובנות חשובות, לפעמים חושפניות וכמעט לא מודעות והצליחו להעביר אותם אל אחרים ולקבל מהם פידבק שכולו הכרה, הבנה והזדהות. בעיני יש פה תהליך תקשורתי נדיר ועוצמתי.

גיא ביסמוט, ביבליותרפיסט, תסריטאי ומנחה סדנאות כתיבה יוצרת

www.bibliotherapy.org.il

guy.bismuth1976@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא ביסמוט, ביבליותרפיסט

www.bibliotherapy.org.il

0547570835

guy.bismuth1976@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא ביסמוט

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה11/10/134369 צפיות
בפגישות ההכרות עם מטופלים או הוריהם, אני מסביר בקצרה את מהות הטיפול בהבעה ויצירה ומהות הביבליותרפיה. ההסברים לרוב לא מספקים, במיוחד עבור הורים, שנמצאים מחוץ לטיפול ומוסיפים להיות סקרנים ו/או חוששים ולעיתים חשדניים לגבי התהליך הטיפולי המסתורי שמתרחש מאחורי הדלת הסגורה. קשה להסביר טיפול פסיכולוגי למי שלא עבר אותו ואי הידיעה וחוסר השליטה של הורים כלפי מה שעובר ילדם עשוי להטריד ואף להזיק. אנסה להסביר, בדרכי, מהויות עיקריות לגבי טיפולים רגשיים בהבעה ויצירה וספציפית לגבי הביבליותרפיה, דרך כמה מושגים

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/134381 צפיות
כולנו גדלנו תחת הלחץ להיות ילדים טובים : ילדים ממושמעים וצייתנים, שיודעים לשחק מבלי לריב עם אחיהם, שמסתגלים למערכות החינוך בקלות ומצטיינים בלימודים. טבעי שגם אנחנו כהורים נשאף לילדים שיהיה קל לגדל ושלא יאתגרו אותנו יותר מידי ובמודע או שלא במודע אנחנו שולחים לילדים שלנו את המסר שאנחנו קיבלנו – שחייבים להיות טובים.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/133693 צפיות
גמגום איננה תופעה נדירה בקליניקה של המטפל בביליותרפיה ושל כל מטפל אחר בהבעה ויצירה. חלק מהמטופלים שמגיעים אלי, בגילאים שונים, סובלים בין יתר התסמינים גם מגמגום. גמגום איננו כמובן הבעיה עצמה אלא ביטוי שלה והעבודה הטיפולית לא עוסקת בריפויו אלא בעיבוד התכנים והקשיים שיוצרים אותו.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה20/08/133248 צפיות
גיל ההתבגרות הוא גיל של גיבוש זהות ועיצוב מחודש של קשרי הגומלין עם חברת קבוצת השווים ועם בני המשפחה. זוהי תקופה שיכולה להתאפיין בסערות ובלבול, אך גם בהתכנסות וסגירות. להורי המתבגר הגיל הזה יכול להיות מאתגר ומבלבל לא פחות

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה16/07/133085 צפיות
הביבליותרפיה לאדם המבוגר היא הזדמנות להכנס לתהליך של הכרות מחודשת עם העצמי, לבחון אותו דרך טקסטים אהובים ועד ידי כתיבה עצמית או הדדית איתי. הטקסטים מהווים מרחב ביניים בקשר בין המטופל לביני – מרחב משחק למבוגרים, שבו מותר לטעות, להתלונן, להשתולל, להיות דרמטיים ולגעת בחלקי נפש שהיו מושתקים משך שנים.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה25/05/132821 צפיות
המסע הטיפולי של הילד והוריו ושל המבוגר, דורש אומץ רב ובעיני הוא אות לחוזקה. היכולת לבוא במגע עם הרגש, היכולת להעזר וליצור קשר עם המטפל הם מכוחות החיים החשובים ביותר שבעזרתם מצליחים רבים להתגבר על קושי גדול, לצמוח ולהתפתח וחזור לחיים יצרניים ומלאי חיוניות.

מאת: גיא ביסמוטפסיכולוגיה25/05/133065 צפיות
ביבליותרפיה, היא שיטת טיפול רגשית פסיכולוגית שבמרכזה ספרות לסוגיה השונים (ביבליו = ספר, תרפיה = טיפול). היא שייכת למשפחת הטיפולים בהבעה ויצירה, שכוללת, בין היתר, את הטיפול באומנות, הטיפול בתנועה והטיפול במוסיקה. בבסיס הטיפולים בהבעה ויצירה התועלת הרבה שניתן להפיק מהמרחב היצירתי לטובת צמיחה והתפתחות ועל מנת לעבד תכנים רגשיים.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172182 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171768 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163495 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162754 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163855 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153101 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות17/10/152652 צפיות
ספרה האוטוביוגרפי של דלפין דה ויגאן על חייה ומותה של אמה, שסבלה מדו-קוטביות, זכה להצלחה אדירה בצרפת. מדוע?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica