חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יועץ הליסינג אביהו הורוביץ - המשמעות של הפסקת הגריטה



במסגרת קיצוצים בתקציב המדינה, החליט האוצר לבטל את תכנית הגריטה. תכנית הגריטה נדרשת לא רק למען תועלת הציבור בעל כלי הרכב הישנים, אלא בעיקר לתועלת המדינה. רק היעדר מחשבה הגיונית אפשרה להגיע למצב זה, ונראה כי יש להעמיד את כלכלני האוצר שיזמו הביטול על טעותם. נסביר מדוע ביטול התכנית גורם נזק למדינה, ובעיקר לאוצר.

רקע

תקציב הגריטה מזגזג זה זמן ארוך. עד לאחרונה הועמד תקציב לגריטת כלי רכב בני 20 שנה, בסכומים זניחים יחסית. בחודש נובמבר 2011 פורסם כי תמורת 3,000 ש"ח ניתן למכור גרוטאה למדינה, ואכן זו הייתה התכנית. אבל מאחר שנראה כי אין קו מנחה בנושא זה, כבר בחודש דצמבר 2012 השתנתה המגמה והתכנית הופסקה מחוסר תקציב.

לא עברו מספר חודשים, הסתיימו הבחירות, השר החדש להגנת הסביבה הבין כי אכן מדובר בנושא חשוב וקבע שיש לא רק לחדש התכנית, אלא אף להרחיבה. אלא שהיה עליו לדאוג לתקציב הולם. לפתע בחודש מאי התבשרנו כי במקום להרחיב התכנית, הוחלט על ביטולה! החלטה זו לא זכתה לתגובת השר עמיר פרץ, ונראה כי יש לעורר נושא זה ביתר שאת.

ואכן, במשך מספר חודשים לא הופעלה תכנית הגריטה כלל. רק בימים אלו נודע כי שלושת השרים: התחבורה, האוצר והגנת הסביבה החליטו לחדשה פעם נוספת, ושוב עם תקציב זעום ביותר. זוהי החלטה הססנית ולא החלטית. אני תוהה מדוע ההיסוסים כה רבים, ונראה כי המסקנה היחידה העולה, ותפורט להלן, היא כי שלושתם לא מודעים להיקף הבעיה מחד, אך בעיקר, להיקף ההכנסות היכולות להגיע לאוצר המדינה, שיילך ויגדל עם הרחבת התכנית.

תכנית הגריטה

הרעיון הכללי בארץ, והמקובל מאוד בכל רחבי אירופה, הוא כי יועמד תקציב מהמדינה על מנת לאפשר לבעלי רכב ישן, מזהם ומסוכן למכור אותו, כדי לאפשר לו לרכוש רכב אחר במקומו. הרכב הנרכש ייגרט ולא יעשה בו שימוש נוסף. התוצאה לא רק משפיעה על זיהום האוויר ונוגעת לכל אזרחי המדינה המנסים לשמר אורח חיים בריא, אלא גם מונעת הכנסות וזה בהחלט בלתי הגיוני (אפילו לכלכלני האוצר…).

גם במשרדי הממשלה הודו כי הפעלת התכנית מגדילה את הכנסות המדינה ממסים. דו"ח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה עוד בעשור הקודם, העריך כי כתוצאה מתכנית הגריטה יצמחו הכנסות המדינה ממיסים בכ-250 מיליון עד 460 מיליון שקל. להערכתי מדובר בסכום שהיום גדול הרבה יותר!

התוצאות הנובעות ממימוש תכנית גריטה

1. כלי הרכב המשומשים
כיום אחת הבעיות המרכזיות בענף כלי הרכב הפרטיים, נוגעת לקשיים במכירת כלי רכב משומשים. הסיבה העיקרית טמונה בהיות השוק רווי.

כפי שמפורט יותר במאמר זה, הכמויות המיובאות לארץ גדולות מקצב הגידול הטבעי. גידול שנתי של למעלה מ-200 אלף כלי רכב פרטיים, גבוה בכמה עשרות אלפי כלי רכב מהכמות שמתוכננת להימכר עקב הגידול הטבעי של האזרחים. כלומר, בכל שנה אמורים להתרחש תהליכים של "כניסה" ו"יציאה" של כלי רכב.

"כניסת" כלי רכב הינה באמצעות הייבוא. בכל שנה מיובאים לארץ למעלה מ-200 אלף כלי רכב פרטיים, אך כלי הרכב המשומשים אינם מוצאים רוכשים. עיקר הבעיה טמונה בכך שעודפי כלי הרכב אינם בני מכירה בחו"ל בגלל המיסוי הגבוה המוטל עליהם. כלומר, שוק כלי הרכב המשומשים מיועד רק ל"מקומיים", וכאן מגיעים למיסים.

המיסים המוטלים על כלי הרכב המיובאים גבוהים מאוד (ראה דוגמה מספרית במאמר העוסק במיסוי הירוק). כפי שניתן לראות שם, וכמפורסם ברבים, גובה שיעורי המס מגיע לכ-70 אלף ש"ח מכלי רכב משפחתי. הסכומים משתנים לפי מחיר הרכב, ובממוצע הכנסות המדינה רק ממכירת כלי רכב חדשים מגיעה לכ-15 מיליארד ש"ח, סכום גבוה לכל הדעות.

2. כלי רכב מזהמים
כלי הרכב המתיישנים הופכים למזהמים. למעשה כל כלי רכב אשר מתיישן מזהם יותר מזה החדש. אנו בהחלט רואים שיצרני הרכב אינם קופאים על השמרים, ו"מפציצים" אותנו, לעתים קרובות ביותר, בכלי רכב חדשים. כלי רכב אלה מזהמים פחות מאלה הקודמים, ובהכרח גם חסכוניים יותר בצריכת הדלק.

בכל העולם עוסקים במציאת דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב פחות מזהמים. בחלק מהמדינות (כמו גרמניה) השיקול הוא בבחינת "תפיסת שתי ציפורים במכה אחת": החלטה על רכישת כלי רכב משומשים לצרכי גריטה ע"י הממשלה, מביאה לא רק להפחתת הזיהום, אלא אף לעידוד תעשיית כלי הרכב.

המסקנה הנובעת מהעובדות

אצלנו המצב אינו שונה בהרבה מזה שבגרמניה (ובכל יתר המדינות המתורבתות…), אך במקום לעודד רכישת כלי רכב מיצרנים מקומיים, השיקול מתחלף בייבוא כלי רכב של יצרנים זרים, אבל עם קבלת הכנסות גבוהות מאלה של ייצור מקומי.

תכנית גריטה חכמה בישראל הייתה יכולה לבצע את שתי המשימות: גם לעודד הפחתת הזיהום, וגם להעלות את הכנסות המדינה. לכאורה, היה על המדינה לנסות לחפש דרכים לעודד רכישת כלי רכב חדשים. לצורך כך, היא צריכה לתת יד למכירה ו/או "השמדה" של אלה הישנים.

על תכנית הגריטה להיות הרבה יותר אסרטיבית. עליה לאפשר מכירת כלי רכב לצרכי גריטה במועדים קצרים יותר (החל מעשר שנים) ובמחירים גבוהים יותר. אם בגרמניה אחרי תשע שנים התכנית מאפשרת קבלת 2,500 יורו לצרכי החלפת רכב משומש שמיועד לגריטה נגד חדש מייצור מקומי שעלותו נמוכה מזה שבישראל, אין כל סיבה שלא להכניס תכנית דומה גם אצלנו.

התכנית חייבת להיות רחבה, ולאפשר פתרון ל"פקק" שנוצר. הפקק הוא בדמות עשרות אלפי כלי רכב משומשים שלא מוצאים קונים. על התכנית לאפשר להרחיבה הרבה מעבר ל- 20 מיליון ש"ח, ולהעמידה לא רק למכוניות בנות 20 שנה, אלא גם לאלה בנות החל מעשר שנים ובסכומים גבוהים יותר.

על כל סכום שיושקע בתכנית, הכנסות המדינה יגדלו בהרבה. רכישת רכב לצרכי גריטה כעבור עשר שנים, נניח, תמורת 10,000 ש"ח, תביא לרכישת רכב משומש על ידי הלקוח. רכישת הרכב המשומש תביא לכך שהמוכר ירכוש אחר במקומו ובסופו של דבר יירכש כלי רכב חדש. המיסים שתקבל המדינה מזה החדש יהיו בממוצע 50,000 ש"ח, כלומר ההפרש בין ההשקעה להכנסה הנו 40,000 ש"ח.

מאחר שמדובר בכמה עשרות אלפי שקלים, התקציב חייב לעמוד על מאות מיליוני שקלים לשנה הקרובה, ועל התכנית להשתנות ולעודד כאמור גם מכירת כלי רכב בני פחות מ-20 ובמחירים גבוהים יותר.

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל.
בימים אלו אביהו הורוביץ משמש כיועץ ליסינג
לפרטים נוספים לחצו - ליסינג - אביהו הורוביץ :
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביהו הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג.

אביהו הורוביץ, בעל חברה ליעוץ ליסינג. החברה נותנת מענה לצורךהקיים לייעוץ מקצועי פיננסי וטכני גם בענף זה כמו ברבים אחרים בארץ. החברהמעניקה שרותיה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות ציבוריותמובילות בענפי המזון, השירותים, ההייטק, עיריות ומועצות אזוריות ועוד. ביןהיתר נמנים על קהל לקוחותיה חברת זוגלובק, טמפו, אופיסופט, פיתקית,אלקטרוטרם, יקבי ברקן ועוד.

טל: 050-5332449
מייל: Horowitz.advisors@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביהו הורוביץ

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב04/12/135961 צפיות
ענף הליסינג עובר שינויים רבים לאחרונה. להלן תשקיף לשנת 2014. הטענה המרכזית היא שאנחנו נמצאים בתחילת תהליך עלייה במחירי הליסינג והצטמצמות פיזית של הענף כולו.

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב23/10/132901 צפיות
פרסומים רבים מחברות אין ספור עוסקים במונח "ליסינג פרטי". אנסה להציג כאן את האבחנות בין כל "שיטות" הליסינג, ומהי הדרך הנכונה והטובה ביותר לצרכי אדם פרטי המבקש למצוא תשובה לצרכיו.

מאת: אביהו הורוביץליסינג והשכרת רכב13/06/13934 צפיות
כיום קיימת אנדרלמוסיה בענף כלי הרכב כתוצאה מחוסר תיאום בין משרדי הממשלה. נסביר את המצב ונבחן מהם התנאים הנדרשים לסיווג עסקת ליסינג מימוני כעסקה נכונה. כמו כן נראה מה ההשלכות של אי עמידה בתנאים.

מאת: אביהו הורוביץהודעות לעיתונות - כללי06/05/131122 צפיות
כלכלני האוצר מנסים לשנות את כללי המשחק של חברות הליסינג באמצעות שינוי תקנות מס חשובות. באמצעות חוק ההסדרים החדש, הם מנסים לקבוע עובדות, ומתעלמים מההשלכות הקשות העלולות לנבוע מהחלטות אלה.

מאת: אביהו הורוביץרכב25/04/131008 צפיות
שוק כלי הרכב בישראל עומד באמצעו של מהלך, שבא לענות על צרכי המשתמשים: כלי רכב חדשים, חסכוניים וזולים. לאחרונה החלו להיות זמינים כלי רכב משפחתיים חדשים, הזולים מאלה ה"רגילים", ובהחלט עונים לציפיות המשתמשים.

מאת: אביהו הורוביץרכב07/04/13941 צפיות
נדמה כי בסוזוקי לא קופאים על השמרים וממשיכים לחפש כיצד להתחדש ולגוון. חברת סוזוקי לא נשארת מאחור ומשדרגת את הסוזוקי המשפחתית לג'יפון.

מאת: אביהו הורוביץהודעות לעיתונות - כללי17/03/131101 צפיות
רנו קליאו RS הדור הרביעי מגיעה עם מנוע טורבו, תיבת כפולת מצמדים וגרסת קאפ מעולה. האם הדגם החדש של רנו קליאו יצליח בישראל ?

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222295 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221868 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211658 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206108 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181895 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172126 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica