חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקמת חברה בישראל - שאלות נפוצות

לאור מספרן הרב של הפניות בנושא זה, מצאנו לנכון לרכז מספר שאלות נפוצות אשר חוזרות ונשאלות ע"י המעוניינים לייסד חברה. אנו מקווים כי קובץ זה יהיה לכם לעזר.

כללי, חברה, בעלי מניות, מייסדים.

מה זאת חברה?

חברה הינה התאגדות של אדם או מספר בני אדם ו/או חברות, אשר התאגדה ונרשמה ע"פ חוק החברות, התשנ"ט - 1999 (להלן: "החוק"). [לפרטים נוספים לגבי התאגדות כחברה הקליקו כאן]

מה זאת אומרת "אישיות משפטית נפרדת"?

ע"פ החוק, לאחר שחברה נרשמת ברישומי רשם החברות, היא בעלת אישיות משפטית נפרדת, כשרה לכל זכות, חובה ופעולה. כלומר, החברה הינה גוף משפטי אשר, לכל דבר ועניין (כמעט), מתייחסים אליו כאילו הוא מנותק מבעלי מניותיו הפיסיים. גוף זה יבצע את כל הפעולות המשפטיות והעסקיות אשר לשמן הקימו אותו מייסדיו. מהותה של ההפרדה מתבטאת בכך כי בעלי המניות/מנהלי החברה אינם חבים בחובותיה של החברה למעט במקרים חריגים.

האם גם עצמאי - עוסק מורשה - הוא אישיות משפטית נפרדת?

לא. עצמאי הוא עוסק המורשה הרשום כעוסק לצורכי מע"מ ומס הכנסה והוא חב בחובותיו ובחובות עסקו. אין הבדל בין העוסק לבין העסק, לא בעבור רשויות המס ולא בעבור כל צד שלישי המתקשר עם העוסק/עסק. במקרה של חברה, החברה (הגוף המשפטי) הוא העוסק המורשה ולא בעלי מניותיו, ולכן ישנה הפרדה בין התחייבויות העסק (החברה) להתחייבויות בעלי המניות והמנהלים.

האם צריך להיות עצמאי כדי להקים חברה?

לא בהכרח. שכיר בחברה מסוימת, הרוצה להשקיע במיזם חדש אשר לא ינוהל על ידו כלל, יהיה בעל מניות בחברה החדשה ובזה יסתיים תפקידו. במידה וייבחר בכך, יוכל להיות מועסק כעובד שכיר של החברה החדשה ו/או לשמש כמנהלה.

האם אני יכול/ה להיות "שכיר/ה" בחברה שלי?

כן. אין קשר בין העובדה כי אדם הינו בעל מניות בחברה וכן עובד בה כעובד שכיר ו/או כמנהל ומקבל שכר מן החברה בעבור עבודתו. יש לזכור כמובן כי בעלי שליטה כפופים לדרישות מסוימות משלטונות המס.

כיצד מסדירים את יחסי בעלי המניות בחברה?

באופן כללי, תקנון החברה מסדיר את היחסים בין כלל בעלי המניות בחברה. בחברה חדשה אשר מוקמת ע"י מספר שותפים בעלי חזון מסוים נהוג לנסח "הסכם מייסדים", אשר מסדיר את מערכת היחסים, החובות והזכויות ההדדיות של בעלי המניות לאחר רישום החברה. [להרחבה לעניין הסכם המייסדים הקליקו כאן]

הטבות מיסוי

האם יש הבדל בנטל המס בין עצמאי, שכיר וחברה?

שכיר מחוייב במס הכנסה על הכנסתו, ע"פ מדרגות אשר נקבעו בפקודת מס הכנסה והוא אינו זכאי (באופן כללי) לנכות הוצאות כלשהן מהכנסתו. בנוסף, תשלומי חובה לביטוח לאומי ומס בריאות, מנוכים משכרו של העובד ע"י מעבידו.

עוסק מורשה, חייב במס לפי מדרגות המס המתעדכנות מעת לעת, בפקודת מס הכנסה. בנוסף, מחוייב העוסק המורשה להעביר לשלטונות מע"מ את סכומי המע"מ אשר גבה מלקוחותיו בגין טובין ושירותים אשר מכר להם במסגרת עסקו. העוסק המורשה זכאי לנכות מס תשומות מע"מ, הכל בכפוף לחוק המע"מ ותקנותיו. העוסק המורשה מחוייב להעביר לביטוח הלאומי תשלומים בגין ביטוח לאומי ומס בריאות. תשלומים אלו נגזרים מהכנסתו החייבת של העוסק המורשה.

עוסק מורשה, רשאי לנכות הוצאות מסויימות מהכנסותיו (הוצאות מוכרות) כולל חלק מן התשלומים לקופות גמל ולביטוח לאומי, וכן הוא זכאי לנקודות זיכוי על פי מעמדו האישי וכיוצ"ב. רק לאחר כל הניכויים האמורים, מתקבל בסיס המס אשר בגינו ישלם העוסק את מס ההכנסה לאותה שנה. מדרגות המס, הנן כמו לשכיר, ולא ניתן "להשאיר" רווחים בעסק.

חברה משלמת כיום מס הכנסה בשיעור של 26%* אשר יילך ויפחת עד ל 25%* בשנת 2010. החברה לא משלמת דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. הוצאות השכר לעובדי החברה הינן הוצאות מוכרות ולכן לאחר כל תשלומי החובה והניכויים, חברה יכולה להותיר בקופתה סכומים לא מבוטלים אשר אינם ממוסים ויכולים לשמש אותה בעסקיה או שיחולקו לבעלי המניות כדיבידנד, בכפוף להוראות החוק.

האם אני כעצמאי המקים חברה  יכול לחסוך במס?

כן. עצמאי המקים חברה יכול להפחית בצורה משמעותית את שיעור המס הכללי על הכנסותיו.

החברה תשלם לעצמאי מתוקף תפקידו כמנהלה או כעובדה של החברה, משכורות בשיעור מס שולי נמוך יחסית, ואת יתרת ההכנסות תשלם לעצמאי כבעל מניות בתור דיבידנד, הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות בתנאים מסויימים. תשלום הדיבידנד חייב במס בשיעור 25%, כך השיעור המס הכולל יהיה 52%. יש לזכור כי אין כל חובה למשוך דיבידנד וכי לא תמיד רצוי למשוך שכר נמוך במיוחד בשל השלכות אחרות הכרוכות בכך.

יתרונות האישיות המשפטית הנפרדת של החברה

מהי בעצם התועלת בפעילות כחברה?

בשתי מילים, הפחתת סיכונים.

כל עסק נחשף לסיכונים מסוגים שונים, סיכונים פיננסיים כגון: קשיי תזרים, חובות לקוחות, חובות ספקים; סיכונים כלכליים: מיתון, מצב ביטחוני לא יציב, אינפלציה; סיכונים חוזיים וחוקיים: אחריות לנזקים, התחייבויות חוזיות, שיפוי, חשיפה לתביעות, חבות במיסים ועוד. ברגע שהפעילות מתנהלת במסגרת של חברה ולא של עוסק מורשה עצמאי, כל הסיכונים הללו חלים (במרבית המקרים) אך ורק על החברה ולא על בעלי מניותיה או מנהליה. בעל המניות חב אך ורק בסכום אותו שילם בעבור מניותיו, אלא אם כן הוא חתום על ערבות אישית לחברה. יחד עם זאת, חברה אשר אין לה תקנון מוסדר והיא מתנהלת יותר כמו עסק משפחתי קטן מאשר חברה עסקית, עלולה לגרום לאבדן הגנת האישיות המשפטית הנפרדת לבעלי המניות ולמנהליה והללו עלולים לחוב באופן אישי לחובותיה. הפתרון - לבעיה זו ולבעיות נוספות - הוא ברישום החברה עם תקנון אשר נוסח והותאם לצרכיה, כן, גם בחברת יחיד.

בנוסף, החברה מחזיקה את נכסיה והם רשומים על שמה (מקרקעין, ציוד, מכונות, מלאי) ולא על שם העוסק המורשה כך שקל יותר להחליף בעלים בעסק, למכור אותו או חלקים ממנו וכו'. בנוסף, המוניטין הנצברים עם הזמן שייכים לחברה ולא לעוסק המורשה או לבעלי מניותיה. באם יחליט בעל מניות לעזוב, לא ישתנה שמה של החברה והיא לא תצטרך להתחיל לבנות מוניטין מחדש.

מה קורה כשאני רוצה למכור את העסק?

כאשר עצמאי הוא הבעלים של העסק ושל כל נכסי העסק, כל מכירה של העסק כרוכה בהעברת כלל נכסי העסק מן המוכר אל הקונה, כולל שינוי רישומים בלשכת רישום המקרקעין (באם ישנם נכסי נדל"ן או הערות אזהרה לטובת המוכר - דבר אשר יכול לגרור חבות במס), שינוי רישומים במשרד הרישוי (לעניין כלי רכב של העסק - שוב חבורת מס אפשרית), שינוי רישומים בגופים ציבוריים נוספים וכו'. כאשר מדובר בחברה, המוכר מוכר את מניותיו והקונה הופך לבעל מניות בחברה. הרישום היחיד הנדרש הוא בספרי החברה וברשם החברות. פעולה זו לא גוררת תשלומי מסים לרשויות המס למעט מס רווחי הון באם קיים כזה והיא פשוטה, קלה ומהירה הרבה יותר.

מה קורה כאשר רוצים לצרף שותף?

במידה ורוצים לצרף שותף לחברה, עורכים הסכם ועל פי תנאיו מונפקות לשותף החדש - בעל המניות החדש -  מניות בחברה. אין צורך לעשות כל שינוי ברישומים אחרים, אין צורך לחלק מחדש את נכסי העסק ואת התחייבויותיו, זוהי למעשה מהותה של החברה.

מה קורה כאשר רוצים למכור נכסים?

כאשר החברה מעוניינת למכור נכס מנכסיה, עליה לקבל על כך החלטה כדין, אשר תהיה לטובת החברה, ולהתקשר עם הקונה המיועד בהסכם מכר. במידה וישנן חבויות מס, הן תחולנה על החברה ולא על בעלי המניות, ושוב, מדרגת המס ברוב המקרים היא נמוכה משמעותית לחברה מאשר לעוסקים עצמאיים. החלטות במקרים כאלו מתקבלות ע"י מועצת המנהלים של החברה או ע"י אסיפת בעלי המניות, דבר אשר מבטל (ברוב המקרים) אפשרות של "סחטנות" של שותפים המתנגדים להליך.

האם פשיטת רגל של החברה היא פשיטת רגל של בעלי מניותיה?

לא. במידה והעסק נקלע לקשיים לגיטימיים ולא הצליח להיחלץ מן המשבר שפקד אותו, החברה תכנס להליך של כינוס נכסים ואחריו פירוק. בעלי מניותיה לא ניזוקים (למעט הפסד השקעתם בחברה) מהליך זה. לעומת זאת, עסק עצמאי שקורס, עלול לגרום לבעליו להפוך לפושט רגל על כל המשתמע מכך.

* נכון לחודש ינואר 2009, שיעור מס החברות עומד על 26% והוא צפוי לרדת עד ל 25% בשנת 2010, ע"פ החלטה אשר נתקבלה בעניין זה להפחתה הדרגתית של מס החברות מרמה של 34% בשנת 2005.

יש לכם שאלות נוספות? הקליקו

כל המידע הנכלל במאמר זה, הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי מוסמך. אין להסתמך על המידע המתפרסם כאן בקבלת החלטות ו/או לשם נקיטת צעדים בעלי השלכות כלכליות ו/או אחרות, ללא התייעצות נוספת עם בעלי מקצוע מתאימים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ארז אלמוג הינו מייסד ושותף בכיר במשרד עורכי הדין הנושא את שמו, אשר נוסד במקור בשנת 1999. המשרד עוסק בתחומי המשפט המסחרי ודיני התאגידים בארץ ובחו"ל, נדל"ן, ליטיגציה ועוד. בנוסף, עו"ד אלמוג עוסק בהקמת חברות בארץ ובחו"ל ובתכנון המבנים התאגידיים הנדרשים לשם ניהול פעילות עסקית בחו"ל. על מנת ללמוד אודות המשרד, הכנסו לאתר האינטרנט שלנו בכתובת: http://www.almog-law.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Adv

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advמסחר אלקטרוני22/04/112312 צפיות
פירוק חברות לא פעילות או חברות שלא היו פעילות מעולם, הינו צורך ממשי לאור מדיניות רשם החברות נגד חברות לא פעילות. פירוק חברות לא פעילות נעשה בהליך של פירוק מרצון בכדי לחסל את החברה משפטית להביא לסגירת החברה ולהביא למחיקתה מרישומי רשם החברות. פירוק מרצון של חברה לא פעילה הינו הליך אשר נקבע בחוק. פירוק חברה לא פעילה לא מסובך וכדאי לבצעו במידה והינכם קשורים לחברה שחדלה פעילותה.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advקנין רוחני16/04/102946 צפיות
הסכמי שמירת סודיות או NDA בכינויים הלועזי, מהווים את אחת הדרכים העיקריות להגנה על מידע עסקי וסודות מסחריים. הסכמי שמירת סודיות, במידה ונוסחו כראוי, מכילים את הבסיס הנדרש לשם הנחת תשתית ראייתית במידת הצורך, לזהות שעליו החוקיים של רעיון ו/או מידע סודי ו/או סודות מסחריים. למרות חשיבותם, רבים נוטים להתייחס להסכמי שמירת סודיות כדבר שבשגרה וטועים לחשוב, כי אין צורך ליתן כל מחשבה לנוסחם בטרם השימו בהם.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advדיני תאגידים06/04/102050 צפיות
חברות רבות בישראל, רשומות במרשמי רשם החברות, אך למעשה יהנן חברות לא פעילות. חברות אלו הפסיקו פעילותן או שכלל לא היו פעילות מיום רישומן. חברה לא פעילה, ע"פ חוק החברות - 1999, חייבת בתשלום אגרה שנתית כל עוד שלא פורקה וחוסלה (במובן המשפטי). סעיף 367 (א) (1) של חוק החברות, התשנ"ט – 1999 ופרקים י"א – י"ג לפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג – 198 קובעים את הדרכים לפרוקה של חברה. תקנות החברות (אגרות), התשס"א – 2001 קובעות פטור מאגרות לחברה שהפסיקה פעילותה ונמצאת בהליכי פירוק מרצון.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advדיני תאגידים06/04/102091 צפיות
הקמת חברה או רישום חברה בחו"ל הינה פתרון רווח לצורך ניהול פעילות עסקית מחוץ לגבולות המדינה. הסיבות לפתיחת חברה בחו"ל כוללות אילוצים גיאופוליטיים, דרישות לעמידה בתקנים, פעילות יצרנית בחו"ל, אחזקת רכוש ונכסים, ניהול פעילות שיווקית ועוד. בחלק מן המקרים, הקמת חברה בחו"ל באה לשרת מיזם אינטרנטי אשר מסיבות שונות לא יכול לקום בישראל לדוגמא: אתר הימורים. בנוסף, רישום חברה בחו"ל, יש בו, בתכנון נכון, כדי להקל על נטל המס, אשר תישא בו החברה ובעלי מניותיה הישראליים.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advעסקים מקוונים06/04/101959 צפיות
הקמת חברה במלטה לפעילויות אינטרנטיות מגוונות, הינה אופציה אשר כדאי לשקול כאשר מתכננים התאגדות בחו"ל, בפרט במידה ומדובר בעסקים מקוונים בתחום המסחר, פורקס, אופציות דיגיטליות או הימורים אונליין.

ישנן סיבות רבות להקמת חברות בחו"ל. בין אם מדובר בביצוע פרוייקט הדורש התאגדות במדינה זרה, ובין אם מדובר בקשרי מסחר עם מדינות אשר מבחינה פוליטית רצוי כי לא יעבדו באופן ישיר מול גורמים ישראליים. בנוסף, פעילות בינלאומית בתחום האינטרנט עדיף לעיתים לבצע באמצעות חברות זרות, כמו גם ניהול פרוייקטים או אחזקת נדל"ן ורכוש אחר בחו"ל. ישנן מדינות רבות אשר מהוות יעד להתאגדות חברות בחו"ל וביניהן מצויות הונג קונג, קפריסין, איי הבתולה הבריטיים, פנמה ועוד, אשר מהוות יעדים מרכזי לרישום חברות אופשור בחו"ל

שמירת חסיונו של מידע בעסק, הינה צורך חיוני ובסיסי, להבטחת המשכיותו של העסק ושמירה על יתרונותיו התחרותיים. גם הפסיקה וגם המחוקק חשבו כך. לשם כך נחקק חוק עוולות מסחריות ופותחו מנגנוני הגנה על סודות מסחריים וקניין רוחני בעסק.

מאמרים נוספים בנושא דיני תאגידים

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/04/201265 צפיות
מימון אישי אינו נוגע רק לכסף. יש בו מידע נוסף על השכל הישר והמיושן. ניהול הכספים שלך הוא דבר שנלמד ורוב האנשים לומדים אחרי שהם כבר נקלעו לחובות. קחו את הטיפים הבאים ברצינות ונסו ליישם שינויים אלה בכספכם על מנת לחיות חיים מאושרים יותר ונטולי לחץ.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/01/191343 צפיות
השקעות נדל"ן מפחיד את רוב האנשים, אבל זה לא חייב להיות ככה בכלל. לא משנה אם אתה רק מתחיל או כבר להשקיע בתחום הנדל"ן במשך זמן מה, העצה הבאה יכולה לעזור. המשך קריאה ותלמד מה צריך לעשות עם השקעה בשוק הנדל"ן.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים23/10/171532 צפיות
If you are unable to get an unsecured credit card due to your low credit rating, sign up for a secured card. If you use it correctly, it will help improve your credit standing.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים05/02/172120 צפיות
בהתאם לדו"ח הכונס הרשמי שפורסם ביום 18-12-2016, נא לשים לב להערות בדו"ח הכנ"ר,מהן ניתן ללמוד שקיימות חברות מתוך החברות הנ"ל, שסיימו את הליך הפירוק.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים01/02/172211 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על תפקיד בעלי מניות בחברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים02/10/162051 צפיות
קיפוח הינו מניעת זכויות או הזדמנויות שוות תוך התנהגות שאינה הוגנת כלפי האחר. קיפוח מהווה אפליה לרעה או הבדלה לרעה כלפי מישהו.

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים22/04/163794 צפיות
ייפוי דוחות כספיים בחברות פרטיות בתהליך התמוטטות לא תמיד מוצג מצבה האמיתי של חברה, עם המתרחש בתוך כתלי החברה בפועל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica