חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע לא מומלץ לחתום על זיכרון דברים למכר דירה

מדוע לא מומלץ לחתום על זיכרון דברים למכר דירה

חתימה על זיכרון דברים בין מוכר לקונה בעסקת מקרקעין הינו דבר נפוץ ושכיח. אולם, המלצתנו לכלל לקוחותינו הינה שלא לחתום על זיכרון דברים בטרם חתימה על הסכם המכר.

על מנת לענות על שאלה זו ראשית אסביר מהו זיכרון דברים.

זיכרון דברים הינו מסמך ששני צדדים חותמים עליו לאחר שהסכימו ביניהם על עסקה מסוימת כגון: מכירה או השכרה של דירה, מכירת רכב. לאחר החתימה על זיכרון הדברים, בשלב מאוחר יותר, אמורים הצדדים לחתום על הסכם מפורט.
זיכרון הדברים בדרך כלל כולל את רוב פרטי העסקה כגון פרטי הנכס (גוש חלקה וכתובת הנכס), המחיר עליו סוכם, מועדי תשלום וכד'.

חשוב לזכור כי זיכרון דברים הינו חוזה מחייב לכל דבר ועניין. העובדה שהסכם מפורט יותר אמור להיחתם בין הצדדים בשלב מאוחר יותר איננה שוללת מתוקפו של זיכרון הדברים. במקרה של הפרה של זיכרון הדברים ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לאכוף אותו או לחילופין לבקש פיצויים בגין הפרתו, בדיוק כפי שניתן לעשות עם הסכם.

מדוע אם כן לא מומלץ לחתום על זיכרון דברים?

זיכרון הדברים בדרך כלל נחתם בפגישה הראשונה בין הצדדים לעסקה וזאת עוד בטרם ביצע הקונה ואף המוכר את כל הבדיקות הרבות אשר נדרשות בעת רכישת נכס.

בעת רכישת נכס על הקונה לבדוק את הזכויות המשפטיות של המוכר בנכס (ע"י עיון בנסח טאבו או אישור זכויות וחוזה חכירה במידה ומדובר בזכויות חכירה), לבדוק אם ישנן הערות אזהרה או עיקולים או שעבודים, לבדוק את השימושים אשר ניתן לעשות בנכס, לבדוק את תכניות בניין העיר החלות על הנכס וסביבתו, את תיק הבניין ברשות המקומית, את המיסים החלים על העסקה וכן הלאה.

היות וזיכרון הדברים מחייב מבחינה משפטית בדיוק כמו הסכם הרי שלא כדאי לצדדים לחתום עליו בשלב כה מוקדם בטרם ביצעו את כל הבדיקות הנדרשות הנ"ל.

לא מומלץ להתחייב על רכישת הנכס בטרם עורך דין מקרקעין מיומן מטעמך ביצע את כל הבדיקות הללו. חשוב לציין כי עורך הדין אשר יערוך את ההסכם עצמו יהיה כבול להסכמות הצדדים בזיכרון הדברים. ללא ייצוג משפטי הצדדים עשויים להסכים לתנאים שאינם מיטיבים עמם והמשך המחלוקות עלול להוביל למבוי סתום. במקרה שתהיינה מחלוקות בין הצדדים יהיה צורך לפנות לבית המשפט אשר עלול להשלים בעצמו את מה שחסר בזיכרון הדברים באופן שאינו מיטיב עם אחד הצדדים (בית המשפט משלים לרוב על פי הנוהג).

לפיכך רצוי שהצדדים יגיעו ביניהם להסכמה לגבי כל הסוגיות העיקריות ע"י לחיצת יד ורק אחר-כך יתחייבו באופן רשמי בהסכם. באופן זה, שני הצדדים לעסקה מגנים על זכויותיהם.

עוד יצויין כי מועד החתימה על זיכרון הדברים חשוב לעניין תשלום המיסים החלים על העסקה. רשויות המס רואות במועד החתימה על זיכרון הדברים כמועד הקובע לעניין תשלום המס.  כך שפרק הזמן לדיווח על העסקה לרשויות מיסוי מקרקעין מתחיל ביום החתימה על זיכרון הדברים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד שרון לייסט, משרד עורכי דין בפתח תקווה   נוטריון בפתח תקווה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שרון לייסט

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211691 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201318 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201509 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201304 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201589 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/20999 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20955 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica