חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קיבלת כתב אישום בגין עברות בניה ? המדריך המלא כאן בשבילך!

תהיו רגועיםקודם כל תנסו להירגע. לחץ לא יסייע לכם.

חשוב להיות רגועים ולא לפעול מתוך חיפזון. לחשוב בצלילות ולפעול בשיקול דעת. לעשות את הדבר הנכון בזמן הנכון. להבדיל מצו הריסה מנהלי, המחייב פעולה מיידית, הליך פלילי מתנהל בקצב איטי יותר ויש מרווח זמן לפעולה.פנייה לעורך דיןמומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי, מעורך דין מנוסה בתחום עבירות בנייה, כבר בשלבים הראשונים של ההליך.

קבלת ייצוג משפטי הינו חיוני וחשוב. מדובר בתחום שמחייב ידע ומומחיות בתחום המקרקעין, תכנון ובנייה ובניהול ההליכים הפליליים בבית המשפט לעניינים מקומיים. קבלת ייצוג משפטי מתחילת ההליכים עשוי למנוע טעויות, לסייע בהבנת המצב המשפטי ולדעת אלו פעולות נדרשות בניהול ההליך ואלו פעולות נוספות נדרשות.ניהול ההליך הפלילי מצריך ראיה אסטרטגית ונקיטת פעולות טקטיות שונות במהלך ההליך שנועדו להשיג את התוצאה המיטבית ללקוח. מדובר בקרב מוחות מול המאשימה, מרוץ נגד הזמן, שבמהלכו יש צורך להעריך מחדש את המצב ולפעול בהתאם.כתב האישוםבמעטפה תמצאו כתב אישום בצירוף נספחים והזמנה לדיון.ההזמנה לדיון כוללת תאריך הדיון ושעת הדיון, פרטי בית המשפט וכתובתו ושם השופט שדן בתיק. בהזמנה מצוין כי מדובר "בהקראה ראשונה" שמשמעה כי זהו דיון בו תתבקשו להשיב לאשמה:

"מודה" או "לא מודה". לעניין זה נתייחס בהמשך.כתב האישום מוגש לבית המשפט לעניינים מקומיים שבאזור שיפוטו נמצא הנכס. בכתב האישום המדינה הינה המאשימה וכן מפורטים הנאשם או הנאשמים, שביניהם יכולים להימנות: בעל הנכס, המשתמש בנכס, מבצע הבנייה, הקבלן, האדריכל והמהנדס. אם מדובר בחברה בע"מ אפשר ויכללו גם מנהלי החברה.כתב האישום מפרט את העובדות המתייחסות לעבירה: תאריך העבירה, מקום העבירה, ההיתרים או תוכניות בניין עיר שחלים על המבנה שבו בוצעה העבירה, המעשים שבוצעו על ידי הנאשמים או חלק מהם, תיאור הבנייה שבוצעה או תיאור השימוש שנעשה.

לכתב האישום יצורפו דו"חות של מחלקת הפיקוח בנוגע לביקורים שנעשו בנכס, דו"ח לפני הגשת תביעה וכן תשריט של הנכס והבנייה שנעשתה ללא היתר.כתב האישום מפרט מהי העבירה המיוחסת לנאשמים על יסוד העובדות שפורטו וסעיפי העבירה.כתב האישום מפרט האם יתבקש בית המשפט לצוות על הריסה של המבנה או הפסקת השימוש.כתב האישום מפרט את העדים שבכוונת המאשימה להסתמך עליהם.

בדרך כלל מדובר בפקחים שביקרו בשטח שיעידו בישיבת ההוכחות מטעם המאשימה ויציגו את תיק הבניין, התמונות וראיות אחרות. לעיתים מדובר במומחה פיענוח צילומי אוויר וזאת במקרים בהם המאשימה מסתמכת על תצלומי אוויר להוכחת הבנייה.מהן הפעולות הנדרשות על ידי עורך הדין עם קבלת התיק

  • קיום פגישה עם הלקוח
  • עיון בתיק הבניין
  • עיון בתוכניות בניין עיר
  • הזמנת נסח טאבו
  • עיון בחומר החקירה של המאשימה
  • ביקור בשטח
  • פגישה עם האדריכל (ככל שהוגשה בקשה להיתר בנייה או יש כוונה לעשות כן)
  • קיום שיחה עם עורך הדין המטפל בתיק (במקרים שיש צורך בכך)
  • ניהול ההליך הפליליההליך הפלילי מורכב ממספר שלבים שיוצגו להלן ויפורטו בהמשך:
    ישיבת הקראהישיבת הקראה היא הישיבה הראשונה בתיק. בשלב זה על הנאשמים להשיב לאשמה. האם הם מודים או לא מודים בכתב האישום. במידה והנאשם כופר בכתב האישום (אינו מודה) מבקש בית המשפט לפרט באלו עובדות הנאשם אינו מודה ובאלו עובדות הוא מודה, אם בכלל.

    במקרים רבים ישיבת ההקראה נדחית לצורך עיון בחומר החקירה, על מנת לבוא בדברים עם המאשימה ומסיבות נוספות. לעיתים מועלות בשלב זה או בישיבת הקראה שלאחריה טענות מקדמיות מסוגים שונים.בית המשפט אינו בודק בשלב הזה את חומר הראיות ואין בידיו כל מידע בנוגע לטענות הנאשמים שכן להבדיל מהליך אזרחי במסגרת ההליך הפלילי לא מוגש כתב הגנה.במקרים רבים, בהם נאשמים אינם מיוצגים, הם מודים בעובדות וזאת מבלי שבדקו את הבסיס העובדתי והמשפטי שבבסיס כתב האישום, שאפשר שעשוי להביא לזיכויים, ומבלי שהם מבינים שהמשמעות המעשית הינה שבית המשפט ירשיע אותם בעבירות המיוחסות להם.

    ככל שהם יורשעו הרי שבית המשפט יעבור לשלב גזירת העונש. ברוב המקרים נאשם יכול לשפר את מעמדו במסגרת ההליך, גם אם בסופו של דבר יורשע, במסגרת הסדר טיעון, הכשרת הבנייה הבלתי החוקית ועוד.

    ככל שהנאשם מודה בעובדות כתב האישום בית המשפט מרשיע את הנאשם בעבירה או העבירות המיוחסות לו בכתב האישום או בעבירות אחרות ככל שהצדדים הגיעו לעסקת טיעון והתיק ייקבע לשמיעת טיעונים לעונש.ככל שהנאשם כופר בעובדות כתב האישום אזי בית המשפט קובע את התיק להוכחות.

    ישיבת הוכחותנקודת המוצא בהליך הפלילי, ובעבירות על חוק התכנון והבנייה, היא שהנאשם זכאי אלא אם תוכח אשמתו מעל לכל ספק סביר ובמקרה של ספק הוא פועל לטובת הנאשם והוא יזוכה. נטל ההוכחה להוכחת כל העובדות להוכחת אשמתו של הנאשם מוטלת על המאשימה.לפיכך המאשימה מביאה ראשונה את הראיות מטעמה להוכחת אשמתו של הנאשם.

    ראיות המאשימהאם לאחר הבאת הראיות על ידי המאשימה יתברר כי העובדות אינן מוכיחות את אשמתו של הנאשם בעבירות המיוחסות לו אזי הנאשם פטור מהבאת ראיות מטעמו שכן הוא רשאי לטעון כי "אין להשיב לאשמה (no case to answer) ובמקרה כזה הוא יזוכה אם תתקבל הטענה.במסגרת ראיות המאשימה יובאו בדר"כ פקחי הבנייה שטיפלו בעניין, שיעידו ויציגו את תיק הבניין, היתר הבנייה וכן צילומים ותשריטים ביחס לבנייה ו/או השימוש.

    בתם עדותם הם יחקרו על ידי עורך הדין של הנאשם בחקירה נגדית. שלב זה הינו חשוב ביותר ותכליתו לערער את עדויותיהם של הפקחים ולעורר ספק בעדותם. במקרים אחרים מוגשת חוות דעת של מפענח תצא ככל שהמאשימה מסתמכת על צילומי אוויר להוכחת הבנייה.

    ראיות ההגנהלאחר הבאת ראיות המאשימה מביאה ההגנה את הראיות מטעמה. בדרך כלל מעיד הנאשם בעצמו, וכן עדים נוספים מטעמו שיכולים לסייע בהגנתו לרבות מומחים, ככל שהדבר נדרש.הכרעת הדין – זיכוי או הרשעהלאחר תם הבאת הראיות מסכמים הצדדים בע"פ או בכתב, בהתאם להחלטת בית המשפט.

    בית המשפט מחליט האם להרשיע את הנאשם או לזכות אותו וזו הכרעת הדין. ככל שהנאשם מזוכה מסתיים ההליך.

    ככל שבית המשפט מחליט להרשיע את הנאשם נקבע מועד דיון בטיעונים לעונש.ישיבת טיעונים לעונשבישיבת הטיעונים לעונש מובאים בפני בית המשפט טיעונים מטעם הצדדים ביחס לעונש שיש לגזור על הנאשם. המאשימה טוענת ראשונה ומבקשת מבית המשפט לגזור את עונשו בדרך כלל לחומרה. המאשימה מציגה את חומרת העבירה, היקף הבנייה או השימוש, משך העבירה, האינטרס הציבורי, פסיקה בנוגע למקרים דומים וכן הרשעות קודמות, ככל שאלו קיימות.עורך דינו של הנאשם מציג טיעונים שיש בהם כדי להצדיק הפחתה בעונשו של הנאשם, העובדה שהבנייה נהרסה או שהתקבל היתר, האינטרס הציבורי, היקף הבנייה ומצבו הכלכלי והאישי של הנאשם.במקרים רבים המאשימה דורשת לחייב את הנאשם בשווי טובת ההנאה שצמחה לו מהעבירה על בסיס חוות דעת שמאית. במקרה כזה הנאשם מוגשת חוות דעת נגדית מטעם הנאשם ולאחר מכן השמאים נחקרים על חוות דעתם.

    גזר דיןבתם ישיבת הטיעונים לעונש בית המשפט ניתן גזר הדין ובמסגרתו פוסק בית המשפט את עונשו של הנאשם.ערעורהכרעת הדין וגזר הדין מהווים יחדיו את פסק הדין.ערעור על פסק הדין ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום ממועד מתן פסק הדין

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:
    קלינגר בנימין יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי נייד 0523-888813
     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

    מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/232399 צפיות
    הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

    מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232532 צפיות
    התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

    מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/232623 צפיות
    מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

    מאת: בנימין קלינגריזמות עסקית13/12/222799 צפיות
    ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?

    מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222476 צפיות
    קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

    מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222532 צפיות
    הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

    מאת: בנימין קלינגרמו"מ16/11/222312 צפיות
    דירת מגורים בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו. העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20): הסוגייה המרכזית שנדונה האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?

    מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

    מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211694 צפיות
    טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

    מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201320 צפיות
    בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

    מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201511 צפיות
    רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

    מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201592 צפיות
    מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

    מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201002 צפיות
    עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

    מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20959 צפיות
    קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

    מאת: עו"ד ליאור אבן עזראנדל"ן ומקרקעין18/06/201077 צפיות
    להלן נקודות מרכזיות בבחירת שכונה למגורים

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica