חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מצוקי דרגות - בועה מטראולוגית

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/2014997 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
יום שישי האחרון 26/03/2004, הייה יום נהדר לטיסה במצוקי דרגות. התנאים המקומיים באתר מצוקי דרגות הם תמיד שונים לחלוטין מכל תחזית. האופי הטופוגרפי יוצר בועת מזג אוויר מקומית אשר לרוב מאפשרת תנאי טיסה למצנחי רחיפה.

ביום שישי האחרון ביצעתי טיסת מרחק, מאתר מצוקי דרגות עד לשמורת עין פשחה (מעיינות צוקים), מרחק של כ- 10 ק"מ. מייד אגיע לתיאור הטיסה, אך לפני כן הייתי רוצה להיתעמק מעט באופי מזג האוויר הכל כך ייחודי לאתר זה.

נהוג היה לחשוב עד עתה שאתר מצוקי דרגות הוא אתר חורף ועונות מעבר בלבד. לדעתי, הדבר אינו נכון וניתן לרדת לאיזור ים המלח לטיסה במצוקי דרגות, בכל עונות השנה. הכיצד..?

ובכן, אם נביט במפת האיזור נמצא מספר דברים אשר תורמים להתפתחות תנאי טיסה ייחודיים באתר. הדבר הראשון הבולט באיזור הוא כמובן אגם ים המלח. מנקודת ראות מטראולוגית, זהו גוף מים אשר חלים עליו כל חוקי המטראולוגיה כפי שהם בחוף הים. כלומר, שינויי טמפרטורה קטנים מאוד אולי אף אפסיים בין היום בין הלילה.

הדבר השני הבולט מאוד באיזור הוא מדבר יהודה, מערבה מים המלח. פירוש הדבר, שינויי טמפרטורה קיצוניים מאוד בין היום ובין הלילה.

במדבר יהודה, כמו בכל מדבר, אנו עדים לצניחה משמעותית מאוד של הטמפרטורה בשעות הלילה ובמיוחד לפני עלות השחר ועלייה חדה בטמפרטורה בשעות היום.

אם נחבר את שני הדברים הללו כדי לתאר תנועת אוויר ממקום קר למקום חם, הייינו, מעל המדבר אוויר המתחמם עולה, ואילו אוויר קר יותר מאיזור ים המלח נושב לכיוון המדבר ותופס את מקום האוויר החם שעלה, הרי קיבלנו משבי רוח של בריזת ים. בדרך כלל ממזרח למערב.

כדי שהדבר יתממש, צריכים להתקיים תנאים נוספים. הראשון והחשוב ביותר, הוא שמיים בהירים. שמיים בהירים ללא עננות (או עננות חלקית) וללא אינברסיה, מאפשרים בשעות הבוקר המקדמות ולקראת שעות הצהריים לחמם את אדמת המדבר בצורה קיצונית. כאשר אני מדבר על שמיים בהירים ללא עננות של כיסוי מלא, הכוונה היא שאם ביום מסויים מפוזרים ענני קומולוס בכיסוי של 2 עד 4 שמיניות, הרי זה אידיאלי ותנאי הרוח הרצויים ייתפתחו יפה ויאפשרו המראות באתר מצוקי דרגות.

גם בימים בהם התחזית היא לרוחות צפוניות, צפוניות מערביות, או צפוניות מזרחיות בכל איזורי הארץ, ניתן לצפות להתפתחות תנאי טיסה במצוקי דרגות. בשתי הפעמים האחרונות בהם ביקרתי במצוקי דרגות, הייתה מגמת הרוח לאורך כל הדרך, ובמיוחד באיזור יריחו, צפונית ואף צפונית עירנית. כאשר הגעתי לעמדת ההמראה, מצאתי תנאים של אפס רוח או משבים קלים מדרום מזרח.

ביום שישי האחרון, אף על פי שכל הדגלים לאורך חוף ים המלח היו צפוניים בעצמה של כ- 10 קמ"ש (דבר שליכאורה היה מאוד מתסכל), בעמדת ההמראה הרוח הייתה כ- 15 קמ"ש במשבים על האף, עם מגמה דרומית !! ללמדך, שאין להתחשב ברוח כפי שהיא נראית למטה לאורך חוף ים המלח, אלא, כדי לקבל תמונה אמיתית יש לעלות לעמדה ואז לקבל החלטה.

דבר חשוב נוסף עליו יש לעמוד בטיסה במצוקי דרגות בכל עונות השנה, הוא עניין התפתחות התרמיקות. קשה מאוד להיתקל ביום בהיר באתר זה בחדשי הקיץ הלוהטים. בחדשים יולי אוגוסט, האיזור כולו אפוף באובך סמיך, שכבת אינברסייה נמוכה ועבה, חום בלתי נסבל וכמובן מפל טמפרטורות השואף לאפס, כך שאין בכלל סיכוי להנפה או למשהו שיאפשר שהייה באוויר.

ואולם, אם בכל זאת מזדמן יום בהיר באיזור זה, הרי שניתן לצפות למשבים רעננים ומפל טמפרטורות מינימאלי שיאפשר התפתחות תרמיקות לאורך המצוקים. כאן, אם כן, נכנסת למשוואה המטראולוגית של האיזור – החזית. חזית מכסה בדרך כלל את  האיזור כולו. אם זו חזית שרבית, אז אין על מה לדבר וכדאי להישאר בבית או בחוף הים. אך אם האיזור אינו מכוסה בחזית שרבית, הסיכוי הוא גדול מאוד שניתן יהיה למצוא תנאי טיסה במצוקי דרגות.

הזמן הטוב ביותר להמראה במצוקי דרגות, על פי ניסיוני, הוא בערך בשעה 10:00 בבוקר. זאת מהסיבה עליה דיברתי בתחילה, בריזת הים הנכנסת כל עוד האיזור כולו לא התחמם לגמרי והפרשי הטמפרטורה בין מדבר יהודה, שרק מתחיל לצבור את החום הלוהט, והאוויר הצונן יחסית מעל לים המלח.

מאוחר יותר, בשעות היום בערך בשעה 13:00, מתכסים השמיים בעננים ותופעה זו קשורה ישירות בעובדה שהחום הלוהט המכה באגם, מייצר התאדות מהירה של מי היים והתעבות בצורת עננים המכסים את כל כיפת השמיים. זהו בדיוק הזמן בו התרמיקות פשוט מפסיקות להיווצר, מאחר והשמש המוסתרת מפסיקה ליצור בועות אוויר חם מעל הצוקים.

חשוב לציין שהדברים שזה עתה היזכרתי נכונים לימים בהירים באיזור זה. עבור ימים שרביים או גשומים (אם בכלל) הדברים כמובן מקבלים צורה שונה.

טיסת מרחק בימים בהירים היא דבר מתבקש. החשיפה המירבית של הצוקים החומים כהים יוצרת באופן קבוע תרמיקות בריאות המאפשורת טיפוס לגבהים של עד 300 מטר מעליהם. ומדוע רק 300 מטר ?

ובכן, התרמיקה המתפתחת מעל מצוק או בתפר שבין מצוק מוכה שמש והצל שלאורך גיא בצידו, מאפשרת טיפוס לגבהים תוך כדי טיסה בסיבובי S של 180 מעלות, זאת כדי להימנע מכניסה אל תוך המדבר ולחצות את קו הרכס. פעמים מספר ניתן אף להתחיל התברגות בתרמיקה בסיבובים מלאים של 360 מעלות, ואולם אז יש לקחת בחשבון את היסחפות התרמיקה, מאחר וכעבור מספר סיבובים, כאשר אכן היגעת לגובה של 300 מטר בערך (מעל גובה פני הים, וגובה המצוק), אתה מוצא את עצמך נסחף אל תוך המדבר, דבר שהוא מאוד לא רצוי ולכן אתה נאלץ לנטוש את התרמיקה ולחזור לקו הרכס.

העיקרון הוא פשוט ביותר, כל עוד יש צוקים וגאיות, וכל עוד קו הרכס נמשך, ניתן לטוס מעליו ולגמוע מרחקים. ניתן לטוס צפונה מעבר למעיינות צוקים עד למערות קומראן, או לטוס דרומה עד עין גדי ומצדה.

ביום שישי האחרון,לאחר ההמראה, נשארתי בקרבת העמדה כשעה לפחות. הייה פשוט נהדר ליהנות מהנוף כאשר הראות הייתה טובה מאוד (עוד פרמטר חשוב ליום טוב). לא הייה מה למהר לצאת לטיסת מרחק, ולאחר חצי שעה באוויר לבד, הצטרפו עוד מספר מצנחים, גיא, אסף וזיוה.

בשעה 11:00 בערך אני יוצא צפונה לאורך הצוק, פעמים מספר אני נאלץ "לגרד" כדי לשרוד. ואז מעל אחד הנקיקים אני מתברג בתרמיקה, אוסף גובה וממשיך צפונה.

בשלב מסויים, מעל עמדת הביקורת של הצבא, אני נאלץ לצאת לכיוון נחיתה, אך אז אני מוצא תרמיקה שמביאה אותי בחזרה לגובה הרכס. בטיפוס מתמיד ועקשני לאורך הרכס אני מוצא את עצמי בגבולות הדרומיים של שמורת הטבע "עיינות צוקים" עין פשחה, כאן אני מקבל החלטה. גובה נמוך ורוח אפס, ואני נאלץ לבחור שדה לנחיתה.

בשלב זה האפשרויות העומדות בפני הן מועטות מאוד. כביש ים המלח – אילת עובר בצמוד למצוק. בצידו השני הוא נושק לחוף הים כאשר את השטח בין לבין מכסה צמחייה עבותה של קני סוף. לאורך הכביש נמתחת גדר חלודה ומאיימת התוחמת את גבול השמורה בצמוד לכביש, ללא שולים. נחיתה בכביש כאן אינה בגדר אפשרות בכלל.

ואז בתוך השמורה, בין קני הסוף הרבים אני מאתר שביל אשר בקטע מסויים שלו הוא מוביל לקרחת יער לבנבנה בצורת משולש באורך של כ- 50 מטר. זהו שדה הנחיתה שלי. אני מגיע אליו בגובה 40 – 50 מטר, הרוח להערכתי צפונית (בדיעבד, זו הערכה מוטעית), שום דבר לא זז, לא שיח ולא ענף עץ כדי לסמן כיוון אפשרי של הרוח.

אני מחליט על נחיתה לצפון. מבצע S אחד ועוד חצי סיבוב והשקיעה המהירה מביאה אותי למרכז השדה. ידיים למעלה, מהירות מירבית, הקרקע הלבנה זרועת האבנים לאורך השביל רצה אצה לי מתחת לרגליים. השדה כמעט נגמר לי כאשר אני מגיע לגובה הצפה (Flare), מושך בכל הכוח עד למטה, ורץ ורץ ורץ, אך זו לא ריצה מספיק מהירה כדי לספוג את מהירות הנחיתה. הנפילה מגיעה ואני מבצע גלגול צנחנים PLF המסיים בצורה מושלמת הליך נחיתה  בתנאים לא פשוטים.

הוי... כמה זה טוב שיש את התרגול של גלגול צנחנים... כמה זה חוסך וכמה זו עוד יותר תחושה של שלמות כאשר הדברים אכן מתקיימים כפי שכתוב בספר. בנסיבות אחרות ללא גלגול צנחנים, זה עלול היה להסתיים לא נעים.

אני אוסף ציוד, מעמיס על הגב וכעת יש לי בעיה. הגדר של השמורה רצה לאורך הכביש, אין לי אפשרות להגיע אליו. אני מתחיל לצעוד דרומה ולאחר כ-20 דקות מגיע לקצה הדרומי של השמורה. שם ממתין לי גיא. עולים על הרכב וזזים לכיוון הביתה.

עוד חוויה נהדרת במצוקי דרגות.

שימי הנגבי

ניסן תשס"ד

© כל הזכויות שמורת -   מרץ 2004

 

בקרו באתר סיתוונית - בית ספר לרחיפה

 


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שמעון הנגבי

יליד 1955 עוסק במצנחי רחיפה משנת 1994.

מנהל בית ספר לרחיפה - סיתוונית

www.sitvanit.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שמעון הנגבי

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14810 צפיות
סתיו 2007. טיול רחיפות במכתש הגדול ובמעלה עקרבים. יומן מלא מלא אירועים.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14808 צפיות
חוויה של בוקר מוקדם בגלבוע, עם הדיות השחורות, הקפה והזריחה המהממת.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14857 צפיות
כיצד מיום אבוד מבחינת תנאי דאיה, ניתן להוציא לפעמים טיסת קרוס כל כך מיוחדת, שתישאר איתנו לתמיד.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14955 צפיות
אפקט כינרת - תופעה מדהימה שמרחפים בישראל נהנים ממנה בחדשי הקיץ.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14897 צפיות
בשנת 2004 באמצע החורף, חזרה קבוצה קטנה של חמישה מרחפים לאתר המדהים ביופיו להגשים חלום עתיק יומין תוך התחברות לטבע ולהסטוריה של המקום. להלן הרשמים.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14865 צפיות
סיפור של טיסה קסומה במצנח רחיפה - באמצע החורף באחד האתרים היפים ביותר בעולם. מצוקי דרגות, ים המלח.

מאת: שמעון הנגביתחביבים15/07/14948 צפיות
אם רצית לדעת מדוע הספורט הזה מתפתח בעולם בקצב מדהים, הנה מאמר שיניח את דעתך בנושא.

מאמרים נוספים בנושא תחביבים

מאת: רוני הכהןתחביבים20/12/161864 צפיות
מאז שגילה אותו האדם. עבור הכנת בירה ביתית מדריך אפשר למצוא ללא כל בעיה, השאלה הנשאלת היא מדוע בכלל ירצה אדם לגשת אל תהליך שכזה בבית הפרטי שלו.

מאת: אבי דוידיתחביבים03/08/162892 צפיות
הדפסה על קרמיקה לעיצוב מיוחד של אריחי ריצוף וחיפוי לבית ולגינה.

מאת: sharondan80תחביבים14/06/162473 צפיות
שולחן ביליארד, מקצועי או חובבני, הוא שדרוג רציני לכל חובבי הז'אנר, וכל מי שאוהב לשחק סנוקר או ביליארד בוודאי ישמח לגלות כי שוק זה פעיל, שוקק ונגיש מאוד בישראל, ומזמין את אוהבי המשחק ליהנות משולחן פרטי למשחק ביליארד בבית.

מאת: sharondan80תחביבים27/04/162283 צפיות
חופשת הקיץ היא הזמן להגשים חלומות, ולכל מי שתפגשו יש זיכרונות מתקופה זו או אחרת של חופשות הקיץ שלו, מגיל הילדות ועד החטיבה והתיכון. החום של הקיץ, חוף הים, הגלים והגולשים - הכול נצבע באור אחר, ובייחוד לאלו שזכו להשתתף בעולם הגלישה.

מאת: שרון צרפתיתחביבים13/01/162291 צפיות
אפשר ליהנות מטיולים ארוכים בלב ים גם אם אין לכם יאכטה על ידי השקעה כספית שאינה כה בשמיים עבור השתייכות אל מועדון שייט שבו אפשר לצאת אל הפלגות עם אחד מכלי השייט שקיימים במועדון מתוקף היותכם חברים שם

מאת: יוניתחביבים15/12/152460 צפיות
ישנם מספר סוגים של אוזניות אליהן מחובר מיקרופון, כאשר כל סוג יספק מענה על דרישות אחרות. אוזניות יכולות להיות מותאמות למכשיר טלפון, הן יכולות להיות מותאמות למחשב והן יכולות להיות משולבות ומתאימות למגוון סוגי מכשירים שונים

מאת: אבי דוידיתחביבים27/10/152478 צפיות
אחד ממשחקי החשיבה המוכרים והאהובים ביותר, בארץ ובעולם, הוא משחק התשחץ. ודאי נתקלתם בו באחד מהעמודים האחרונים של העיתון, באתרי אינטרנט ייעודיים ובחוברות שנמכרות רק לצורך זה. הסיבה העיקרית לכך שאנשים כה אוהבים דווקא את המשחק הזה, ללא עוררין, כבר כל כך הרבה שנים, היא משום שניתן לפתור אותו לבד - או ביחד, וכן משום שהוא מפתח מאוד את כל מה שאנו יודעים על העולם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica