חפש מאמרים:
שלום אורח
07.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פעם נוספת: מסוף המטענים סוויספורט לא יהנה מהגבלת אחריות של מוביל אווירי

פעם נוספת: מסוף המטענים סוויספורט לא יהנה מהגבלת אחריות של מוביל אווירי

עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלן

הדינים העוסקים בתובלה בינלאומית בדרך האוויר (אמנת ורשה, אמנת מונטריאול, חוק התובלה האווירית) מגבילים בצורה משמעותית את האפשרות להגיש תביעות נגד חברת תעופה, בגין נזקים למטענים. בין היתר, דינים אלה קובעים מגבלת פיצוי (תקרה), ותקופת התיישנות קצרה באופן יחסי- שנתיים מיום הגעת המטוס ליעדו (או המועד שהיה צפוי להגיע).

גורמים רבים בשרשרת ההובלה האווירית, מלבד המוביל עצמו (חברת התעופה) מעוניינים לחסות תחת הגנות אלה, ולכן, מספר פעמים בעבר, העלו גורמים כאלה טענות כי דינם צריך להיות כדין המוביל עצמו.

בסקירה זו נתאר מקרה בו התרחש נזק למטען בעת ששהה במסוף המטענים סוויספורט לפני יצוא מישראל.

תביעת חברת הביטוח של היצואן נגד מסוף המטענים התקבלה במלואה, תוך שבית המשפט דחה את טענת מסוף המטענים כי דינו כדין מוביל אווירי (חברת תעופה) לצורך הגבלת האחריות שבאמנות הבינלאומיות.

סיפור המקרה:

מלגזן של מפעילת מסוף מטענים בנתב"ג הפיל, בעת פריקה, מכונת הדפסה בשווי של כחצי מיליון ש"ח שיועדה ליצוא מישראל, וגרם בכך לנזק מוחלט למכונה (Total Loss). היצואן של המכונה קיבל פיצוי מאת חברת הביטוח שלו, וזו הגישה תביעה כנגד מפעילת המסוף (תביעת שיבוב) בסך של 480,000 ש"ח.

בבית המשפט מפעילת המסוף העלתה טענות מגוונות במישור דיני הנזיקין ונטל הראיה וכן טענה לכך שאחריותה לנזק צריכה להיות מוגבלת על פי אמנת ורשה, קרי אם התביעה תתקבל עליה לשלם לכל היותר סכום של כ-53,000$ ולא 480,000 ש"ח כפי שנתבע.

המפעילה טענה שהיא משמשת כסוכנת של חברת התעופה אשר היתה אמורה להטיס את המכונה, ועל כן אותן המגבלות החלות על חברת התעופה חלות גם עליה כסוכנת של חברת התעופה, כך שניתן לחייבה אך על פי הוראות אמנת ורשה . בהתאם לכך, ניתן לכל היותר לחייב אותה בתשלום סכום עד התקרה האפשרית על פי אמנת ורשה והמחושבת במקרה זה על פי משקל האריזה.

בין היתר, המפעילה טענה שהיצואן היה צריך לשמור את המכונה במחסניו במשך כל התקופה מרגע התרחש הנזק, ומשלא עשה כן אלא בחר להשמידה גרם למפעילה "נזק ראייתי".

עוד טענה המפעילה כי גם היצואן אשם באירוע הנזק (בעל אשם תורם), מכיוון שלא נתן למפעילה הוראות שינוע ביחס למלגזה, נקודת ההעמסה המתאימה וכו' אשר היו יכולות לסייע במניעת נפילת המכונה.

פסיקת בית המשפט:

באשר לתחולת אמנת ורשה על המקרה: בית המשפט דחה את הטענה  משני טעמים חלופיים: ראשית, בית המשפט קובע כי מעמדה של החברה המפעילה, מעצם טבעה ומהות פעולותיה, אינו כשל סוכן חברת התעופה אלא כשל מחסן טרנזיט מכוח פקודת המכס (בדומה למשל למעמדה של ממ"ן מסופי מטען וניטול בע"מ). בנוסף קבע בית המשפט, כי בכל מקרה אירוע הפלת המכונה התרחש לפני תחילתה של התובלה האווירית ואף לפני שנקלטה מבחינה תפעולית במסופיה של המפעילה עצמה. כלומר, אף אם יוצאים מנקודת הנחה שגם החלק הטרום טיסתי נחשב כחלק מהתובלה האווירית עצמה, הרי שבכל מקרה על פי אמנת ורשה נדרש כי המטען יהיה בשדה התעופה בהשגחה פיזית וממשית של המוביל האווירי, כדי שזה יחשב כחלק מהתובלה, ולא די שהמטען נמצא בשדה התעופה.

באשר לחובה לשמור את המכונה, בית המשפט דחה את הטענה וקבע שזה בלתי סביר לחייב ניזוק לשמור מכונה בגודל כזה במשך שנים רבות. כמו כן, ומכיוון שהמפעילה לא פנתה במשך כל התקופה הזו אל חברת הביטוח בבקשה לבחון את המכונה, ניתן לראות בכך ויתור שלה על זכות לבדוק את המכונה באמצעות מומחה מטעמה.

בית המשפט דחה גם את טענת האשם התורם וקבע שלא ברור אילו הוראות בדיוק יכולות היו להינתן מצד היצואן בנסיבות האמורות, ומכיוון שהמפעילה עצמה לא מפרטת ולא מבהירה בעניין זה, נדחתה הטענה.

לכן, התביעה התקבלה במלואה ומסוף המטענים חויב לשלם לחברת הביטוח את מלוא סכום הנזק, בסך כולל של 480,000 ש"ח, בתוספת הוצאות משפט של 20,000 ש"ח ושכר טרחת עו"ד של 20% מסכום התביעה.

(ת.א. (שלום פ"ת) 46820-08-10 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' סוויספורט שירותי מטען ישראל בע"מ, פסק-דין מיום 21.8.14, השופטת קמיר-וייס. לחברת הביטוח- עו"ד משה לשם ואירה ליבשין. למסוף המטענים- עו"ד אהרון קאופמן ועו"ד רונה זמשטייגמן)

הערות:

פסיקת בית המשפט שקבעה כי דינו של מסוף המטענים אינו כדין מוביל אווירי, צועדת בכיוון דומה וממשיכה פסיקה קודמת שקבעה אותו הדבר, הן ביחס למסוף מטענים והן ביחס לחברה המעניקה שירותי קרקע בשדה התעופה.

בפסקי הדין חזרו בתי המשפט על כך שממן מהווה ידה הארוכה של רשות המכס והיבואנים מחויבים לעשות בה שימוש, ולכן אין הצדקה להרחיב את תחולת הפטור המתייחס למוביל אווירי, גם עליה.

בין היתר, ראו את סקירותינו הקודמות:

http://www.nadel-law.co.il/Index.asp?ArticleID=2802&CategoryID=86

http://www.chamber.org.il/content.aspx?code=20373&cat=0

http://www.nadel-law.co.il/Index.asp?ArticleID=2242&CategoryID=194&Page=1

פסיקה זו ניתנה ביחס לאמנת ורשה אשר הוחלפה באמנת מונטריאול, אך מאחר והניסוח באמנת מונטריאול דומה לאמנת ורשה, ניתן להניח כי כך היה פוסק בית המשפט גם ביחס לאמנת מונטריאול.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלן

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים05/03/15519 צפיות
משלחים בינלאומיים נשכרים על ידי לקוחותיהם לצורך טיפול בשינוע סחורות מנקודה אחת לנקודה שניה. לעיתים, תוך כדי ביצוע תפקידו מבצע המשלח הבינלאומי מטלות נוספות עבור הלקוח, מעבר לעניין השינוע. נשאלת השאלה, האם המשלח הבינלאומי נושא באחריות למתן השירותים הנוספים במידה ואלה לא צלחו לשביעות רצון הלקוח?

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים22/02/15530 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו מוביל לא מסר סחורה במקום המקורי שסוכם מול היבואן, אלא הוביל אותה למקום אחר, לפי טענתו, לבקשת היבואן. לאחר שנטען כי הסחורה לא הגיעה ליעדה, היבואן תבע את חברת ההובלות, ובית המשפט החליף את סדר הבאת הראיות וקבע כי חברת ההובלות היא זו שתחל בהבאת ראיותיה ולא היבואן התובע.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים11/01/15491 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו לאחר שתביעת חברה נגד רשות המסים נדחתה בבית המשפט המחוזי, הכריע בית המשפט העליון בערעור שבו יוצגה החברה על ידי משרדנו, כי הדיון יוחזר לבית המשפט המחוזי לשם בירור טענות סיווג שהועלו בערעור ולא לובנו בבית המשפט המחוזי.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים21/12/14528 צפיות
על רקע המשבר המתמשך ביחסים בין אוקראינה לרוסיה, האיחוד האירופאי הודיע לאחרונה על החרפה נוספת של הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה, אשר ננקטו לראשונה בחודש יולי השנה.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים04/08/14774 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו בית משפט השלום בחיפה חייב ספק אנגלי בפיצוי בגין נזק שנגרם למכונת צילום שהוזמנה על ידי יבואן ישראלי, וקבע כי בנסיבות העניין הספק הפר את חובת הזהירות שלו בכך שביצע המכלה רשלנית של הסחורה, אשר כתוצאה מכך ניזוקה במהלך ההובלה הימית. הצדדים למעשה היו חלוקים בשאלה מה היו תנאי העסקה- האם היצואן התחייב למכור בתנאי CIF ואז הוא נושא באחריות לנזק שנגרם בים, או שמדובר היה בעסקה בתנאי EXW, או בעסקה מקומית באנגליה ולא בעסקה בינלאומית- ואז היבואן הוא שנושא באחריות לנזק.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים16/07/14897 צפיות
לאחרונה, אישר בית המשפט העליון למשטרה להמשיך ולהחזיק ברכב מדגם BMW שיובא מהונגריה (והתברר בדיעבד כגנוב), לשם שימוש בו כראיה בהליך פלילי. בית המשפט פסק בין היתר כי הגם שבנסיבות העניין נפגעת זכות הקניין של האדם שרכש את הרכב מן היבואן בארץ, הרי שבאיזון בין הפגיעה בקניינו ובין האינטרס הציבורי הקיים במיצוי החקירה, גובר האינטרס האחרון, בעיקר כאשר אלמנט התפיסה הוא זמני ומוגבל בזמן.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים23/06/14931 צפיות
פעמים רבות, מגיעים לבתי המשפט מקרים של עבירות של הברחת טובין במסלול הירוק, כלומר מעבר עם טובין החבים במס מבלי להצהיר עליהם כדין. מעבר לאקט האזרחי של דרישת המיסים או תפיסת הטובין, לעיתים, בנסיבות מסוימות, מחליטה המדינה להגיש כתב אישום פלילי כנגד המבריחים.

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19601 צפיות
בסקירה זו נסקור את פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים אשר קבע כי היבואן הראשי מחויב לספק אחריות לכלי הרכב בישראל, גם כאשר יצרן הרכב קבע החרגה טריטוריאלית בכל הנוגע לאחריות מצידו.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19578 צפיות
בסקירה זו נתייחס להחלטת בית משפט השלום בתל-אביב, אשר קיבלה ברובה את בקשת יבואנית לקבל מסמכים הנוגעים למחלוקת הסיווג שנתגלעה בין הצדדים ביחס לפרופילים מאלומיניום שעברו תהליך אלגון. היבואנית יוצגה על ידי משרדנו.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19603 צפיות
בית המשפט קיבל את בקשת מנהל הרציף להמרת כתב אישום בכופר וזאת לאחר שנמצא כי נכנס לחנויות דיוטי פרי מבלי שהיה רשאי לכך ונמצאו אצלו מוצרים שלא שולמו בגינם מיסים.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19529 צפיות
במאמר זה נסקור את פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים אשר דחה עתירה לפי חוק חופש המידע של בעל חברה לחיפושי נפט וגז טבעי לקבלת מידע אודות ייבוא גופרית.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19416 צפיות
במאמר זה נסקור את פסיקת בתי המשפט שדנה בשאלות שונות שעלו בעקבות הגברת האכיפה בענף השייט.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים16/12/19364 צפיות
במאמר זה נסקור את השינויים המשמעותיים העומדים להתרחש החל מינואר הקרוב בנושאי הטלת בלו על שמנים וממסים וזאת בעקבות התיקונים לצו הבלו על דלק (הטלת בלו) וצו תעריף המכס ומס קניה.

מאת: עו"ד גיל נדלדיני מיסים18/11/19441 צפיות
בסקירה זו נתאר את פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, אשר דן בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד יבואנית מוצרי מזון ותוספי תזונה בטענה לייחוס סגולות רפואיות למוצרים הנמכרים על-ידה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica