חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה היקף השירותים הנלווים שמשלח בינלאומי נדרש לספק ללקוחותיו?

משלחים בינלאומיים נשכרים על ידי לקוחותיהם לצורך טיפול בשינוע סחורות מנקודה אחת לנקודה שניה. לעיתים, תוך כדי ביצוע תפקידו מבצע המשלח הבינלאומי מטלות נוספות עבור הלקוח, מעבר לעניין השינוע. נשאלת השאלה, האם המשלח הבינלאומי נושא באחריות למתן השירותים הנוספים במידה ואלה לא צלחו לשביעות רצון הלקוח?

בסקירה זו נביא מקרה בו בית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע קיבל תביעה כנגד משלח בינלאומי אשר התחייב לטפל בהשבת מע"מ יצוא בגין טובין שנרכשו באנגליה והובלו לישראל.

עובדות המקרה:

תושבת ישראל אשר התחתנה באנגליה ביקשה להוביל את המתנות שקיבלה בחתונתה לישראל ("היבואנית"). לצורך כך, התקשרה עם משלח בינלאומי וביקשה ממנו שירות נוסף של טיפול בהחזרת מע"מ ששולם באנגליה בגין המתנות.

היבואנית העבירה למשלח הבינלאומי את רשימת המתנות ומחיריהן, ונאמר לה על ידי המשלח שכדי לתבוע את החזר המס, עליה לחכות שהמשלוח יגיע לארץ.

כשהגיע המשלוח לארץ, המשלח ביקש מהיבואנית למסור לו את החשבוניות המעידות על המע"מ ששולם באנגליה. היבואנית הופתעה שכן לדבריה דבר זה לא נאמר לה בעת שהתקשרה עם המשלח, אך למרות זאת היא הצליחה לספק חלק מהחשבוניות.

בהמשך, דרש ממנה המשלח שהחשבוניות יציינו את העובדה כי ניתן לקבל החזר מס בגינן והיבואנית השיגה מספר חשבוניות כאלו. בשלב זה המשלח הפנה את היבואנית לרשויות המס באנגליה, וצירף תעודת יצוא. לאחר שלדברי היבואנית היא הגישה את המסמכים לרשויות המס באנגליה, נטען בפניה כי תעודת היצוא לא נשאה את כל הפרטים הדרושים ולכן זו אינה הוכחה מספקת ותביעתה להחזר מע"מ נדחתה, והיא הגישה תביעה נגד המשלח לפיצוי בגין סכום המע"מ ובגין עוגמת נפש, בסך הכל כ-8,000 ש"ח.

פסק הדין:

בית המשפט קיבל את תביעת היבואנית באופן חלקי, וקבע כי הוכח באימייל שכתב המשלח כי הוא התחייב שיוכל לטפל בניירת הכרוכה בהחזרת המע"מ. בית המשפט קבע כי המשלח פעל בחוסר מקצועיות לגבי נושא שבו לא היה לו ניסיון מספיק, אם בכלל, תוך שהתחייב לבצע יותר ממה שמסוגל היה לבצע בפועל.

יחד עם זאת, בית המשפט קבע שהיבואנית לא תהיה זכאית למלוא סכום הפיצוי שתבעה, וכי יש לקחת בחשבון גם את התנהלותה, ולמשל את העובדה כי לא הסבירה מדוע המתינה חמישה חודשים מהמועד שהטובין הגיעו לישראל ועד שהחלה להתכתב עם המשלח, וגם לא הוכיחה שניסתה לקבל את החזרי המע"מ בעצמה מאנגליה.

לאור כל האמור לעיל, בית המשפט חייב את המשלח לפצות את היבואנית אך זאת בגין בחלק מסכום המע"מ שנתבע- כ-4,500 ש"ח, וזאת בצירוף הוצאות משפט בסך 700 ש"ח.

[ת"ק (באר שבע) 31881-07-14 , פסק-דין מיום 30.12.14].

הערות:

במקרים אחרים שעלו לדיון, מתח בית המשפט קו הבחנה ברור בין תפקיד לוגיסיטי לבין תפקיד של יועץ, ופטר את המשלחים/סוכני המכס מאחריות בגין ייעוץ.

לדוגמא, בשנת 2008 התעורר מקרה בו יבואן תבע גורם אחר בשרשרת הלוגיסטיקה- סוכן מכס, בטענה של רשלנות בייעוץ בנוגע למקור אירופאי של סחורה. רשות המכס שלחה תעודת מקור של היבואן לאימות בדיעבד והתברר כי הטובין לא עומדים בכללי המקור ולפיכך נדרש היבואן לשלם גרעון מכס של 800,000 ש"ח. היבואן טען כי תפקידו של סוכן המכס היה לייעץ לו בכל הנוגע לשלב היבוא, וכי סוכן המכס התרשל בכך שלא ייעץ לו לשמור מסמכים רלוונטיים למשך שנים למקרה שיתבצע אימות בדיעבד של מקור הסחורה. כמו כן, טען היבואן כי סוכן המכס היה צריך להתריע בפניו כי קיימת סכנה שיבוצע אימות ולהדריך אותו כיצד עליו להתנהג בזמן אמת כדי להיערך לאותו אימות.

בית המשפט פטר את סוכן המכס מאחריות וקבע כי אין זה מתפקידו להתריע מפני סכנות כגון מעשי מרמה של הצד המוכר שכן במצב כזה יידרש הסוכן להתריע גם מפני סכנות נוספות כגון אי אספקה של הסחורה, אספקת סחורה פגומה וכיו"ב [ת.א (שלום ירושלים) 10456/02, פסק-דין מיום 30.4.08]

במקרה אחר, נדחתה תביעת יצואן נגד משלח בינלאומי שלפי הטענה נתן ייעוץ שגוי לגבי מילוי מסמכים. בית המשפט קבע באותו מקרה, כך:

"השירותים המוצעים על ידי ... הם שירותי משלוח (ייבוא או ייצוא), כאשר במסגרת הסכם השירות יש ללקוח אפשרות לרכוש שירותים נלווים נוספים, ובהם ביטוח, שירות של עדכונים על מצב המשלוח בזמן אמת והסדרי תשלום באשראי מראש לגבי עלויות שקשורות בביצוע המשלוח (עלויות מכס, מע"מ וכיו"ב). לא מצאתי שהסכם השירות מפרט כי ... מספקת ללקוחות גם שירותים של ייעוץ והנחיות לעניין דרישות מכס או דרישות דומות אחרות לגבי משלוחים ספציפיים, משמע שהשירות הבסיסי שמציעה ... ושאותו רכשה התובעת, מתייחס לביצוע העברת המשלוח בלבד".

[ת.א. (שלום חיפה) 4936-07-11 , פסק-דין מיום 11.3.14, השופטת תמר נאות פרי].

החלטה זו של בית המשפט לתביעות קטנות שלגביה נכתב מאמר זה,  סוטה, לכאורה, מהחלטות קודמות אשר נטו לצמצם את הגדרת התפקיד של המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס, ולא להטיל עליהם גם חובות של יועצים.

אולם, נדמה כי מקרה זה שונה מבחינת נסיבותיו ממקרים קודמים בכך שהמשלח נטל על עצמו באופן פוזיטיבי התחייבות נוספת, והבטיח שיוכל לטפל עבור מזמין השירות גם בהשבת המיסים שהוטלו על הטובין במדינת היצוא. בית המשפט אשר בחן את נסיבות המקרה והתנהלות הצדדים, קבע לפיכך שהמשלח נשכר והתחייב לבצע תפקיד נוסף ולכן הוא נושא באחריות לעניין זה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלן

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים22/02/15743 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו מוביל לא מסר סחורה במקום המקורי שסוכם מול היבואן, אלא הוביל אותה למקום אחר, לפי טענתו, לבקשת היבואן. לאחר שנטען כי הסחורה לא הגיעה ליעדה, היבואן תבע את חברת ההובלות, ובית המשפט החליף את סדר הבאת הראיות וקבע כי חברת ההובלות היא זו שתחל בהבאת ראיותיה ולא היבואן התובע.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים11/01/15776 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו לאחר שתביעת חברה נגד רשות המסים נדחתה בבית המשפט המחוזי, הכריע בית המשפט העליון בערעור שבו יוצגה החברה על ידי משרדנו, כי הדיון יוחזר לבית המשפט המחוזי לשם בירור טענות סיווג שהועלו בערעור ולא לובנו בבית המשפט המחוזי.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים21/12/14743 צפיות
על רקע המשבר המתמשך ביחסים בין אוקראינה לרוסיה, האיחוד האירופאי הודיע לאחרונה על החרפה נוספת של הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה, אשר ננקטו לראשונה בחודש יולי השנה.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים21/12/14891 צפיות
הדינים העוסקים בתובלה בינלאומית בדרך האוויר (אמנת ורשה, אמנת מונטריאול, חוק התובלה האווירית) מגבילים בצורה משמעותית את האפשרות להגיש תביעות נגד חברת תעופה, בגין נזקים למטענים.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים04/08/14991 צפיות
בסקירה זו נתאר מקרה בו בית משפט השלום בחיפה חייב ספק אנגלי בפיצוי בגין נזק שנגרם למכונת צילום שהוזמנה על ידי יבואן ישראלי, וקבע כי בנסיבות העניין הספק הפר את חובת הזהירות שלו בכך שביצע המכלה רשלנית של הסחורה, אשר כתוצאה מכך ניזוקה במהלך ההובלה הימית. הצדדים למעשה היו חלוקים בשאלה מה היו תנאי העסקה- האם היצואן התחייב למכור בתנאי CIF ואז הוא נושא באחריות לנזק שנגרם בים, או שמדובר היה בעסקה בתנאי EXW, או בעסקה מקומית באנגליה ולא בעסקה בינלאומית- ואז היבואן הוא שנושא באחריות לנזק.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים16/07/141111 צפיות
לאחרונה, אישר בית המשפט העליון למשטרה להמשיך ולהחזיק ברכב מדגם BMW שיובא מהונגריה (והתברר בדיעבד כגנוב), לשם שימוש בו כראיה בהליך פלילי. בית המשפט פסק בין היתר כי הגם שבנסיבות העניין נפגעת זכות הקניין של האדם שרכש את הרכב מן היבואן בארץ, הרי שבאיזון בין הפגיעה בקניינו ובין האינטרס הציבורי הקיים במיצוי החקירה, גובר האינטרס האחרון, בעיקר כאשר אלמנט התפיסה הוא זמני ומוגבל בזמן.

מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלןדיני מיסים23/06/141208 צפיות
פעמים רבות, מגיעים לבתי המשפט מקרים של עבירות של הברחת טובין במסלול הירוק, כלומר מעבר עם טובין החבים במס מבלי להצהיר עליהם כדין. מעבר לאקט האזרחי של דרישת המיסים או תפיסת הטובין, לעיתים, בנסיבות מסוימות, מחליטה המדינה להגיש כתב אישום פלילי כנגד המבריחים.

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: בנימין קלינגרדיני מיסים14/01/222134 צפיות
פורסם תזכיר חוק הכולל שורת תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין נושא מיסוי מקרקעין תאריך פרסום 13.01.2022 תזכיר חוק שפורסם היום (ה') 13.1.22 להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 3/2/22 בשעה 23:59

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201109 צפיות
רשות המסים קיבלה מידע על חשבונות של 35 אלף ישראלים בארה"ב

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/20993 צפיות
נציבות תלונות הציבור על שופטים והמפקח לפי סימן ה' 1 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד- 1984 הכפופה למשרד המשפטים פרסם חוברת הסבר על חובת הגשת הצהרת הון של שופט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica