חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה

 

הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

על פי חוק הבטחת הכנסה משולמת הגמלה לזכאים שאינם מסוגלים להבטיח לעצמם הכנסה מעבודה, כגון חולים, נכים, נפגעי עבודה או מובטלים, ושאינם זכאים לתשלומים על פי תכניות אחרות.

כמו כן, קיימת גמלת השלמת הכנסה אשר הינה גמלה חלקית המשולמת לזכאים שהכנסתם מעבודה או ממקור אחר נמוכה מרמת ההכנסה המינימלית הנדרשת למחיה (לדוגמא: השלמה לשכר נמוך, דמי אבטלה, תשלום מזונות).

הגמלה מחולקת לשלוש רמות: גמלה בשיעור רגיל לנמצאים במערכת הזכאות עד שנתיים, גמלה מוגדלת לאלו הנמצאים במערכת הזכאות יותר משנתיים, וגמלה גדולה עוד יותר למשפחות חד- הוריות.

תנאי הזכאות לקבלת גמלת הבטחת הכנסה

א) רציפות תושבוּת - תושב ישראל לפחות 24 חודשים רצופים מעל גיל 20.

ב) חריגים:

(1) בגיל 18 בנסיבות מיוחדות כגון היריון, מחלה או התמכרות לסמים.

(2) תושב ישראל פחות מ-24 חודשים רצופים יוכל להיות זכאי לגמלה אם יתקיים אחד מאלה:

(א) בן זוגו תושב ישראל 24 חודשים רצופים לפחות ומלאו לזכאי 20 שנים.

(ב) הוא או בן זוגו מקבלים מן המוסד לביטוח לאומי אחת מן הקצבאות האלה: קצבת זקנה, קצבת שאירים, קצבת נכות מעבודה, או קצבת תלויים בנפגעי עבודה.

(ג) הוא עולה חדש השוהה בארץ לפחות 12 חודשים מצטברים, וטרם חלפו 5 שנים ממועד עלייתו.

(ד) הוא ילד יתום.

(ה) הוא ילד נטוש.

(ו) הוא הורה יחיד.

(ז) הוא פרוד.

(ח) הוא נמצא באחד מהמצבים האלה: מחלה, היריון, או מצב מצוקה חמור.

(3) מבחן ההכנסות - הכנסות הזכאי והכנסות בן זוגו אינן עולות על סכום מסוים. סכום זה נקבע על פי גיל,מצב משפחתי ומספר הנפשות במשפחה.

לא יובאו בחשבון ההכנסות הבאות: קצבת ילדים, גמלה לילד נכה, קצבת שירותים מיוחדים לנכה, קצבת ניידות, גמלת סיעוד, דמי מחיה לאלמנה וליתום, קצבאות מיוחדות לנכה עבודה, גמלה או הטבה המשולמת לנזקקים על פי חוק שירותי הסעד, תשלומים שהקונגרס היהודי העולמי משלם לחסידי אומות העולם ומענק התמדה המשולם למשתתפים בתוכנית אורות לתעסוקה (מהל"ב). זכאי המשלם מזונות לאשתו או לילדיו לפי פסק דין ואשר אינם גרים עמו, ינוכה סכום המזונות מסכום הכנסותיו, אולם הסכום המנוכה מהכנסותיו לא יעלה על סכום הגמלה המגיעה לו על פי הרכב משפחתו.

(4) מבחן תעסוקה - זכאי לגמלה הינו: מחוסר עבודה הרשום בשירות התעסוקה, הדורש עבודה לפי הכללים שקבע שירות התעסוקה, ולשכת שירות התעסוקה לא הציעה לדורש כל עבודה התואמת את מצב בריאותו ואת כושרו הגופני, או הפנתה אותו לאבחון ולשיקום מקצועי. אולם לא יהא זכאי לגמלה במשך חודשיים אם סירב לקבל עבודה שהוצעה לו, או שסירב לשתף פעולה. כך לדוגמא: בפסק-דין אסתר הבש אישר בית המשפט את קביעת המוסד לביטוח לאומי כי אין להעניק גמלה לתובעת בחודש אשר בו התייצבותה במרכז שירות התעסוקה לא הייתה מלאה.

כמו כן, זכאי לגמלה הינו מחוסר עבודה המקבל דמי אבטלה הנמוכים מסכום הגמלה, בתנאי שהוא מתייצב גם במדור להבטחת הכנסה שבשירות התעסוקה, ומוכן לקבל כל עבודה שהוצעה לו בשירות התעסוקה.

על מנת לקבל את הגמלה עליו להציג אישור משירות התעסוקה. תקופת הזכאות הינה למשך כל זמן שהתובע מחוסר עבודה והוא דורש עבודה לפי הכללים שקבע שירות התעסוקה.

כן זכאי לגמלה מי ששירות התעסוקה הפנה אותו להשתלמות או להסבה מקצועית הניתנות בשעות היום במשך 12 חודשים לכל היותר, והוא משתתף בלימודים השתתפות סדירה. בנוסף, זכאי לגמלה שכיר או עצמאי עם הכנסה נמוכה (אשר הכנסתו מעבודה נמוכה מהסכום שנקבע לפי גילו, מצבו המשפחתי ומספר הנפשות במשפחה) ובלבד שהוא עובד במשרה מלאה, או שהוא עובד במשרה חלקית מטעמי בריאות, או מפני ששירות התעסוקה לא מצא לו עבודה אחרת, כל זמן שהוא משתתף בהכשרה הנמשכת עד שנה אחת.

היתרונות של גמלת הבטחת הכנסה

גמלת הבטחת הכנסה מונעת פגיעה כלכלית באזרח שאינו מצליח לפרנס את עצמו ואת משפחתו. הגמלה מהווה רשת מגן כלכלית המיועדת להבטיח רמת קיום מינימלית, ושיעורי הגמלה הם ביטוי לאחריות שהמדינה קיבלה על עצמה בנוגע ליחידים ולמשפחות המצויים במצוקה. קובעי המדיניות ערים למצוקת העוני ובעת הצורך מעלים את שיעור גמלת הבטחת הכנסה.

חוק הבטחת הכנסה קובע כללי זכאות שוויוניים במקום שורת תכניות רווחה והטבות, והוא יוצר אחידות מרמת ההכנסה המינימלית. ישנה התייחסות מיוחדת לנתמכים חריגים הזכאים לגמלה ללא מבחן התעסוקה. נוסף על כך מעודד חוק הבטחת הכנסה השתתפות בהכשרות מקצועיות שונות ללא אובדן ההכנסה. הגמלה ניתנת רק לזכאי שהינו תושב המדינה יותר משנתיים רצופות. ההנחה שבבסיס מגבלה זו היא שרק המעוניינים לחיות במדינה ושהוכיחו זאת בעצם הישארותם כאן, ייהנו מהגמלה.

החסרונות של גמלת הבטחת הכנסה

מנגנון הבטחת ההכנסה מעודד הישארות מחוץ לשוק העבודה, מאחר שהזכאים לו מקבלים תשלום כספי כלשהו, גם אם נמוך, והדבר אינו מסייע למיגור העוני. כמו כן, המנגנון גורם לעלייה בשיעור הנתמכים על ידי הגמלה, החורג משמעותית משיעור גידולם באוכלוסייה. מספר מקבלי הבטחת הכנסה עלה מ-10,000 משקי בית בשנת 1980 ל-151,000 משקי בית בשנת 2002, ואכן הוצאות המדינה על גמלת הבטחת ההכנסה מצויות בגידול מתמיד. העלייה ההמונית לישראל ומשברי האבטלה שאפיינו את שנות ה-90 היו אמנם גורמים מרכזיים לגידול במספר מקבלי גמלת הבטחת הכנסה, אך ישנם גורמים נוספים לכך. ראשית, בעשור האחרון נמשכה המגמה הדמוגרפית-חברתית של הגידול במספר המשפחות החד-הוריות. שנית, סכום הגמלה להבטחת הכנסה הועלה מכוח חוק משפחות חד-הוריות ומכוח החוקים לצמצום העוני (1994 ו-1995), העלאת סכום הגמלה גררה בעקבותיה את העלאת גובה ההכנסה המרבית המזכה בגמלה, ולפיכך אפשרה את הצטרפותם של זכאים נוספים בעלי הכנסה נמוכה למעגל מקבלי הגמלה. החל משנות ה-90 גברה הדעה הרווחת בקרב אנשי הממסד הכלכלי של ממשלת ישראל, אנשי המגזר העסקי ואנשי האקדמיה, שההוצאה לביטחון סוציאלי בכלל והבטחת הכנסה בפרט מהווה נטל על המשק וקיים חשש לניצול לרעה של גמלת הבטחת ההכנסה והתרחקות מן המטרה לשמה הוקם מנגנון זה.

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211502 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211297 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201162 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201181 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201404 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201068 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201246 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231592 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212067 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211922 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211571 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211250 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201796 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201525 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica