חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ערן שלזינגר על סעיף 12 לחוק החוזים - עקרון תום הלב

מאת: פאונדרסדיני חוזים09/01/20098909 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

סעיף 12 לחוק החוזים - עקרון תום הלב

השאלות בהן נדון בהקשר לעקרון תום הלב:

•-          האם יש מקום לסעיף זה בדיני החוזים?

•-          האם יש לו מקום בכלל בחוק החוזים? - הרי סעיף 12 מתעסק בשלב המו"מ אפילו אם לא נכרת חוזה.

•-          מתי התנהגות מסוימת היא חסרת תום לב ומתי לא?

ישנה נורמה לפיה הצדדים צריכים להתנהג.

ברור שרמת המידה האידיאלית גבוהה מזו המשפטית, היא מוסרית אך אף אחד לא מצפה שאמת המידה המשפטית תהיה באותה רמה של מוסריות. אך באמצעות תום הלב מעלים את אמת המידה המשפטית.

כבר בתחילת חוק החוזים פס"ד קוט נ' ארגון הדיירים קבע ביהמ"ש שעקרון תום הלב מחולל מהפכה בדיני החוזים ובמשפט הפרטי בכלל. לקיחת חלקים מהעולם המוסרי לעולם המשפטי.

סעיף 12 לחוק החוזים: " (א)  במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה חייב אדם לנהוג בדרך מקובלת ובתום-לב.   (ב)  צד שלא נהג בדרך מקובלת ולא בתום-לב חייב לצד השני פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה, והוראות סעיפים 10, 13 ו-14 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970, יחולו בשינויים המחויבים."

סעיף זה קובע איך מו"מ צריך להתקיים: בתום לב ובדרך מקובלת.

במידה ולא התנהל כך המו"מ ייתכנו פיצויים.

שלב זה חל גם אם לא נכרת חוזה וגם אם השתתף בו אדם שאיננו צד בחוזה!!!

כיום יש החלה רחבה של סעיף 12 ניתן לראות שהשופט ברק בפס"ד פניידר, בית יולס מחיל את הסעיף גם על מקרים שלא נכרת חוזה ואפילו פוסק פיצויים חיוביים למרות שלא היתה הצעה וקיבול-כי לא נכרת חוזה.

סעיף 12 פוגע בחופש ההתקשרות של הצדדים. לפעמים מטעמים של שוויון (למשל חוק הסלקציה, כביטוי לסעיף 12). הוא מכניס חובות טרום משפטיות לפני שיש חוזה. לעיתים הוא גם מחייב לכרות חוזה (פס"ד קלמר נ' גיא).

אבל ניתן להסביר את הסעיף בזה שבא להשביח את חופש ההתקשרות ואת האמון.

בפס"ד בית יולס אומר השופט ברק שהמגבלות החלות על היחסים בין הצדדים בטרם נכרת החוזה ולאחר כריתתו, אף שהן מצרות את ידי הצדדים, אינן פוגעות בחופש החוזים אלא מבטיחות למעשה את קיומו האמיתי (הגבלת החופש בשם החופש).

מבחינה איכותית, במו"מ יש את החומרים שחוזים בנויים מהם: ציפייה, הסתמכות כלשהיא. נוצרים יחסים הדדים של שיתוף פעולה והידברות. לכן כמו שבחוזה חשוב להגשים את אינטרס הציפייה, חשוב שייבנה נכון כבר בשלב המשא ומתן. אמון, כאלמנט חשוב מאד בחוזים, נבנה כבר בשלב המו"מ.

פס"ד אליהו מחזק את הטענה שמדובר בסעיף "מרגיע" ולא מדאיג, ביהמ"ש למעשה אומר שסעיף זה מגן על האדם הפשוט שלא בקיא בתחום ולא יכול להעסיק את מיטב עורכי הדין.

דיני תום הלב שייכים לחוק החוזים בצורה בריאה ונכונה וטבעית לנושא גמירות הדעת, האמון, הציפייה וההסתמכות.

לפי COASE, בכל חוזה יש שני יעדים חשובים כדי שחוזה יהיה יעיל:

•-          כמה שיותר מידע

•-          להוריד למינימום את עלויות העסקה

למעשה, סעיף 12 הוא חוסך עלויות עסקה. אולם יש שיגידו שמכיוון שהוא בנוי כמושג שסתום, ומאחר והניבוי של התכולה המשפטית קשה, זה פוגע בוודאות וביציבות וביכולת הניבוי.

הדמיון בין סעיף 12 לפרק ב' בחוק החוזים:

שניהם חלים כרונולוגית בשלב המו"מ. שניהם באים לקדם ערכים של תקנת הציבור (כפייה, עושק, הטעייה, חוסר הגינות). העילות הן דומות. שני מקורות אלו הם קוגנטיים כי תקנת הציבור היא קוגנטית, לא ניתן להתנות עליהם. נראה כי יש דמיון בתחולה העניינית בין עילות פרק ב' לסעיף 12 בדבר תום הלב. אך כאמור אין חפיפה מלאה ביניהם, למשל קשה לטעון כי לגבי טעות מדובר בתום לב. סעיף 22 לחוק החוזים החותם את פרק ב'- הוא שולל את עקרון איחוד העילה, קרי אי אפשר לטעון בו זמנית לשני סעיפים למשל לסעיף 1 ולפרק ב'. ניתן לומר כי רוב פרק ב' נכלל בסעיף 12 אך לא ניתן לומר ההפך.

מכוח הקוגנטיות של סעיף 12, ניתן לראות שהמחוקק מחשיב מאד את השלב הטרום חוזי.

מה ההבדל בין סעיף 12 לפרק ב' לחוק החוזים?

* סעיף 12 חל גם כאשר חוזה לא חל בכלל בעוד שבפרק ב' יש חובה לחוזה. כלומר סעיף 12 דן במו"מ עצמו - התהליך מעניין אותו, לא התוצאה. לכן יש לו תחולה הרבה יותר רחבה במובן הזה שהוא חל גם אם חוזה נכרת וגם אם לא.

* סעיף 12 חל על כל אדם גם אם הוא לא צד (פס"ד פנידר - חובה שנופלת גם על מי שלא נועד להיות צד לחוזה הסופי) ובפרק ב' התחולה היא מצומצמת יותר.

* לעיתים יש עילות שמופיעות בפרק ב ולא מופיעות בסעיף 12: סעיף 13-טעות סופר, סעיף 16. לעומת זאת יש דברים שמופיעים בסעיף 12 ולא מופיעים בפרק ב: סעיף 12 לא מתעניין רק ברצון ופרק ב' מתעסק יותר ברצון.

* סעדים בחלק ב' הם בד"כ ביטול והשבה לפי סעיף 21 (לא תמיד-סעיפים 13, 16), סעיף 12 לעומתו הסעד העיקרי בגינו הוא סעד הפיצויים. מכוח סעיף 22 אפשר לטעון בו זמנית לשתי עילות לפי חלק א וחלק ב.

* סעיף 12 לא חל רק על פגמים תודעתיים - לכן הוא רחב יותר מפרק ב'.

דיני החוזים הניחו בעבר שבדיני החוזים כל צד מתייחס לצד השני כאילו בא לקדם את האינטרס האנוכי שלו. סעיף 12 משנה את התפיסה הזו וקובע שיש להתנהג בדרך מסוימת. כך המחוקק זנח את חופש ההתקשרות במידה מסוימת והכניס חובות למו"מ כדי ליצור אמון בין הצדדים.

עקרון תום הלב לא באמת פוגע בחופש ההתקשרות. שמגר פס"ד בית יולס תום הלב בא לעזור לצדדים בחופש ההתקשרות: כל צד יודע מה קורה, יש אמון בין הצדדים. ככל שיהיה אמון בשלב המו"מ כך החוזה אח"כ יהיה יותר יעיל.

עורכי דין חוזים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פאונדרס

מאת: פאונדרסדיני עסקים21/07/111861 צפיות
אין זה חדש שלקנדה יש מה להציע מלבד טיולים ונופש מהנה. ענף הנדל"ן שומר על שגשוג ועל יציבות יחסית לאורך זמן רב. גם בזמני משבר כלכלי בעולם, קנדה הצליחה לשמור על כלכלה יציבה בניגוד למדינות אחרות שחוו משברים וגרעונות כלכליים, בעיקר הודות למשאבים הטבעיים - לנפט ולגז הטבעי שנמצאים על אדמתה, ובכך מאפשרת לתושבים איכות חיים גבוהה יחסית אל מול מחירי מחייה נמוכים

מאת: פאונדרסהשקעות04/03/102022 צפיות
בשוק ההשקעות כמעט ולא קיימות השקעות ללא כל סיכון, אך השקעת בנדל"ן הינה השקעה אשר הסיכון אשר נלווה לה הינו סיכון קטן ביותר באופן יחסי. בעקבות הסיכון הנמוך שבדבר, ההשקעה מתאימה לכל אדם, ללא תלות ברמת הכנסתו או במידת הונו הצבור, כל אחד יכול להשקיע ולהפיק תשואות נאות מדי חודש.הסיכוי הגבוה להשאת רווחים כתוצאה מהשקעה בנדל"ן צריך להעשות בצורה חכמה ומושכלת, על מנת להימנע מטעויות שיובילו להפסדים מיותרים. גם לאילו מאיתנו אשר אינם קונים ומוכרים נדל"ן באופן תדיר, הרי שקיימת האפשרות להיעזר באנשי מקצוע מהשורה

מאת: פאונדרסנדל"ן23/02/1019621 צפיות
השקעה בנדל"ן במדינות שונות בעולם הינו תהליך פופולרי אשר צובר תעוצה בשנים האחרונות. השקעות בנדל"ן מדומות לרוב לקניית ניירות ערך. כאשר קונים נדל"ן, הרוכש מקבל את ההזדמנות הוודאית להרוויח הון בשלב בו הנדל"ן שקנה יעלה בערכו. לפני הקנייה של נדל"ן מכל סוג שהוא חשוב לבצע את התהליך של הערכת נכס בכדי לדעת מהו שוויו וכמה ניתן להרוויח לאחר מכירתו. לפני המכירה ניתן להשכיר את הנכס וכך להרוויח על תשלומי השכירות.

מאת: פאונדרסנדל"ן23/02/102343 צפיות
פאונדרס מנצלת קשי נזילות של קרנות נדל"ן וחברות פיתוח ורוכשת מהם נכסים איכותיים במחירים אטרקטיביים המגלמים תשואה עודפת להשקעה. פאונדרס מגייסת את ההון העצמי לרכישת הפרויקטים ממשקיעים פרטיים ומוסדיים ולמעשה מצרפת אותם כשותפים להשקעה לכל דבר. התשואה הממוצעת בפרויקטים מניבים של פאונדרס עומדת על כ- 25%.

מאת: פאונדרסניתוחים פלסטיים30/04/092219 צפיות
לכל האנשים שלא מרגישים טוב עם עצמם וכל אלו שאין בטחון עצמי או אלו שהתפיסה שלהם לגבי עצמם היא מעוותת ישר מציעים לעשות ניתוחים פלסטיים. אני תמיד הייתי נגד ניתוחים פלסטיים אני לא מבינה למה מישהי עם חזה יפה אבל בגודל בינוני צריכה לעשות הגדלת חזה ולהפוך לאיזה מישהי עם שני בלונים ענקיים על הגוף וגן אחר כך לסבול מכאבי גב. אבל בזמן האחרון התחלתי לשנות את ההרגשה שלי לגבי ניתוחים פלסטיים וכל זה בגלל שהתחלתי את ההתמחות שלי בית החולים קפלן אחרי סיום לימודי אחיות.

מאת: פאונדרסספרות06/04/0913488 צפיות
סיפורה של גרייס פיילי "שיחה עם אבי" נכתב כסיפור בתוך סיפור. הסיפור החיצוני מתאר מערכת יחסים בין אב קשיש וחולה הנוטה כנראה למות לבין בתו הרוצה לרצותו. האב מבקש מבתו שתכתוב "סיפור פשוט עוד פעם אחת." סיפור זה הוא הסיפור הפנימי של הטקסט שלכאורה נראה מופרד לגמרי מהסיפור החיצוני. הסיפור מונע על ידי אידיאולוגיה פנימית אותה מעביר המחבר המובלע. השיחה המתנהלת בין האב לבת חושפת הבדלים עקרוניים בהשקפת עולם וסובבת סביב שאלות פילוסופיות עמוקות על החיים, על ערכי המסורת, על הגורל וחופש הבחירה ועל יחסי הורים

מאת: פאונדרסביקורות מוצרים01/03/096732 צפיות
למי שאין ילדים, בטח לא יודע עד כמה בובות וובקינז משגעות את ילדי ישראל. הבובות הללו שהגיעו לארץ לא מזמן הפכו לטורנד הכי חם בשוק הצעצועים והבובות. שיחת היום בבתי הספר בישראל קשורה בעיקר לבובת וובקינז. הבובות האלו הביאו את שוק הצעצועים המקומי לפריחה ואת ההורים להרבה תהיות. אז מה זה בעצם בובות הוובקינז הללו? הבובות האלו מגיעות בשלל דגמים, צבעים ושמות. כל ילד בוחר מראש את הבובה שאותה הוא רוצה לגדל.מרגע הקניה ואילך, הופל הילד להורה לכל דבר.

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181316 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181602 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171595 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161724 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162057 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153307 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152370 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica