חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חיקוי האל בזוגיות: אני קיים, יכול וחכם

מאת: חגי הופרדייטינג14/08/20151943 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חיקוי האל בזוגיות: אני קיים, יכול וחכם

לאחרונה כתבתי ביקורת על ספרו של פרופ' מרדכי רוטנברג "מבוא לפסיכולוגיה של הצמצום"[1], ושם כתבתי:

וכיצד מתאפשרת השיחה? כאן אנו מגיעים לרעיון הבא של רוטנברג, שהוא גם הרעיון המרכזי: רעיון הצמצום. ראשית, הוא אומר, כי בדת קיים מושג חיקוי האל, imitatio dei. ביהדות אומרים, למשל, "מה הוא רחום אף אתה היה רחום וכו'", ובנצרות ישנו ספר מרכזי עתיק שנקרא "חיקוי ישו" (זה לא מופיע בספר ואני מוסיף). אם כך, ניתן לחקות את תכונת הצמצום האלוהית.

בעקבות זאת הפנו אותי למאמר באנגלית של הרב סולובצ'יק[2], בו הוא מדבר על חיקוי תכונה אחרת של האל: תכונת היצירה. דומני שכך הוא מפרש גם את הבריאה בצלם, כלומר בצלם=יכולת היצירה.

ואתמול הייתי בהרצאה ושמעתי, כי בניגוד למה שחושבים אפיקורוס כן האמין שקיימים אלים, אלא שהוא חשב שהם סגורים בספירות העליונות שלהם ולא יוצרים קשר עם האדם. הדרך של האדם להתייחס להם היא ניסיון להידמות להם. ובאיזו תכונה שלהם על בני האדם להידבק ולאמץ? באפתיה שלהם, בזה שמספיק להם קיומם-שלהם!

כלומר, יש תכונות שונות של האל שניתן לחקות, ועל אלה שנמנו ניתן להוסיף עוד רבות. אולם אני רוצה להתמקד בשלוש תכונות אחרות של האל, תכונות בסיסיות ומפורסמות מאוד, וגם אותן אציג דרך הרצאה שנכחתי בה.

אך תחילה אזכיר עוד הרצאה אחת שנכחתי בה ונראית לי רלוונטית – הרצאתו של ד"ר יאיר כספי, המתמחה בפסיכולוגיה יהודית, בנושא הזוגיות: כספי אומר שבכדי להשיג זוגיות כל אחד ואחת צריכים "שיהיה להם אלוהים", ולא משנה מהו האלוהים הזה, זה לא חייב להיות האלוהים הדתי או המקראי. אבל כן חשוב שלא יהיה אליל, והכוונה לאליל מודרני, כמו עצמך, או אימא שלך. העניין הוא, שכל אחד יש לו אלוהים מעט שונה, זה מדגיש את מידת הדין וזו את מידת החסד, למשל – כי לאלוהים יש אלפי שמות ומהויות. ובזוגיות בריאה כל אחד מקבל את נקודת-האלוהים החסרה לו. בזוגיות לא מוצלחת התפיסות האלה מתנגשות.

ועתה לעיקר. בהרצאה של מלחם בדר בהולצר ספרים בירושלים – "על הפילוסופיה הראשונית בעולם האסלאם", הוא הציג שלושה פילוסופים גדולים ששהו יחדיו, ברגע מסוים לפחות, ב'בית אל-חקמה', בית החוכמה שבבגדד, עירק:

המוסלמי – אל פראבי (872-950), שנקרא "המורה השני" (כאשר הראשון הוא אלקנדי – 800-870), ואשר כתב את "על היחיד והיחד".

הנוצרי – יחיא אבן עדי (893-974), שכתב את "מק'אלה פי אל-תוחיד", מאמר על יחידאות האל (ובו התמקד השיעור).

והיהודי – סעדיה גאון (882-942), שכתב את ספר "אמונות ודעות" (המוכר לקורא העברי).

והנה, הוא אומר (לפי הזיכרון), שלושת ההוגים הסכימו על דבר אחד, שהוא לפי תרגום המרצה לספרו של אבן עדי, החלק הרביעי:

"תכונות הבורא שלוש בלבד:

[הבורא] קיים, יכול וחכם".

הקורא העברי המתמצה מכיר זאת מספרו של הרמב"ם, מורה נבוכים, שם הוא מביא זאת כדעתו של אל פראבי, אך חולק עליו ואומר כי על האל לא ניתן לומר אפילו את זה, רק על דרך השלילה יש לדבר עליו. אולם אני כאן בכל זאת רוצה לדבר על הדעה המקורית, המשרתת את מטרתי.

ומהי מטרתי? לדעתי אפשר להפיק מכאן עצה טובה לזוגיות, כלומר יש לנסות לחקות את האל בשלוש התכונות האלה:

קיים – קודם כל אני מספיק לעצמי, קיומי מצדיק את עצמו, אני שווה כשלעצמי. תכונה זו היא אולי גם מה שהתכוון אליו אפיקורוס שהזכרתי בתחילת דבריי (ואולי גם אפשר לאמץ גם קצת מהאפתיות שלו, להראות אדישות מסוימת, המעידה על חוסן נפשי). למען האמת, ראיתי את העצה הזו בווידיאו הדרכה למציאת זוגיות ביוטיוב[3], ושם גם העצה השנייה – להאמין שאתה יכול מתאימה לעצה השנייה כאן.

יכול – להאמין שאתה יכול (כמו שנאמר גם בווידיאו). הרמב"ם שהזכרנו מכניס גם את רצון האל תחת הקטגוריה של היכולת שלו. האל רוצה ויכול, וגם אתה יכול לרצות ולבצע, "אין דבר העומד בפני הרצון".

חכם – התכונה הזו נראית פחות מובנת-מאליה או בסיסית, אך גם היא קיימת – להאמין בחוכמה שלך, באינטליגנציה השכלית והרגשית, לדעת שאתה מבין את האיתותים של בת-הזוג ויכול לנהל שיחה אינטליגנטית ומעניינת.

זהו. לסיום רק אעיר, כי מה שכתבתי – כרעיון בלבד – מתאים לשני המינים, אך אולי מתוקף היותי גבר הוא מתאים יותר לגברים. ביהדות, ובעיקר בקבלה, יש דוגמאות של אלוהות נשית, השכינה (או בנצרות – מריה אם ישו, או רוח הקודש), ואולי מודלים אלה יתאימו יותר לנשים. זהו מודל ראשוני ועוד יש לפתח אותו.



[1] http://nuritha.co.il/node/34594/critic#internal-37004

[2] http://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/issues/social-action/imitating-god-the-basis-of-jewish-morality/

[3] https://www.youtube.com/watch?v=mL3coraQOSQ

 



תגיות המאמר: זוגיות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חגי הופר

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חגי הופר

מאת: חגי הופראקטואליה04/03/161725 צפיות
עכשיו זו פרשת סתיו שפיר ואראל סג"ל, אך מחר זו תהיה פרשה אחרת עם אותו סגנון. כדאי שנלמד את המנגנון.

מאת: חגי הופרפילוסופיה24/02/166944 צפיות
למה לחיות? זו שאלה נצחית, אך דומה שעדיין לא מצאו לה תשובה מספקת. להלן אסקור כמה גישות בקשר אליה.

מאת: חגי הופרפוליטיקה 10/01/162820 צפיות
הימין מחזיק באידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה שהובטחה לאבות, והשמאל מחזיק באידיאולוגיה של הישמעות לחוק הבינלאומי המורה להשיב שטחים כבושים ולחובה המוסרית שלכל אדם יהיו זכויות בסיסיות, שכוללות גם זכות בחירה וייצוג, אבל אלה ואלה מכופפים את האידיאלים הנעלים שלהם בפני המציאות והריהם ריאליסטים-פרגמטיסטים.

מאת: חגי הופרספרות13/10/151969 צפיות
"איינשטיין" הוא ביוגרפיה רחבה הסוקרת את חייו ועבודתו של גאון המדע בן המאה העשרים, אלברט איינשטיין, והוא עושה זאת בצורה רהוטה ומעניינת מאוד. הנה מספר ידיעות מתוך הספר

מאת: חגי הופראקטואליה02/10/151527 צפיות
זה עתה (אתמול) נודע לנו על מותם המצער של הזוג הנקין בפיגוע ירי, כאשר הם משאירים אחריהם ארבעה יתומים. כל לב דואב לנוכח ידיעות אלה. אך אי-אפשר להתעלם מתגובותיהם של ימנים רבים לאירוע. בצד הכאב, באה גם האשמה. אני מצאתי שני סוגים עיקריים שלה:

מאת: חגי הופרפוליטיקה 05/07/152669 צפיות
ראשית אומר כי איני חושב שבדברים הבאים אחדש הרבה, שהרי הסכסוך הישראלי-פלסטינאי כה ממשוך שהכול כבר נאמר עליו ותמונת המצב ידועה. ובכל זאת.

מאת: חגי הופרספרות13/06/151559 צפיות
סקירת שלושה ספרים: גברים ממאדים נשים מנגה, התאהבות, אהבה זה כל הספר

מאמרים נוספים בנושא דייטינג

מאת: orya peryדייטינג29/10/152545 צפיות
לעיתים לזוגות חסרה פרטיות אם זה בשל העובדה שהם עוד צעירים וגרים בבית ההורים או שיש עיסוק מתמיד בילדים שנמצאים בבית, לפעמים פשוט מתחשק לקחת כמה שעות הפסקה ולהירגע מכל הלחץ בפרטיות באיזו פינת חמד. אך חדרים בבתי מלונות שוכרים ללילה שלם ומשלמים על כך סכום נכבד, כדי לחסוך בעלות גבוה שכזו ניתן להשכיר חדר לפי שעה. חדרים אלו לרוב כוללים סוויטות רחבות ידיים עם שלל פינוקים אך עם מחיר שעתי קבוע כך שאפשר להתפנק לחזור הביתה וכל זה במחיר סביר ביותר.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151894 צפיות
רוצים להפתיע את בן הזוג שלכם? מרגישים שהזוגיות שלכם זקוקה לריענון? יום הנישואין מתקרב? בדיוק עבור מצבים כאלו, הפתרון המומלץ הוא השכרת חדרים לפי שעה.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151914 צפיות
את ובן זוגך שוכבים על מיטה זוגית נוחה, על מצעים רכים במיוחד, מתכרבלים מול הטלוויזיה עם כוסות יין משובח ביד. כמה זמן עבר מאז הרשיתם לעצמכם להעניק חוויה רומנטית שכזו?

מאת: orya peryדייטינג15/10/151931 צפיות
המשפחה היא הדבר החשוב ביותר עבורך, כך שכמעט בכל יום, הנושא הזה מעסיק אותך- אתה מתעניין איך היה לילדים היום בבית ספר, את לוקחת את הקטן לרופא אם הוא חולה ושניכם דואגים להורים שלכם, אם חלילה קרה להם משהו, או שהם חולים.

מאת: orya peryדייטינג15/10/151864 צפיות
זוגות רבים מחפשים דרכים לגוון ולהעשיר את הזוגיות שלהם- השגרה היומיומית המתישה והמשעממת, עלולה להביא לשחיקה בזוגיות

מאת: orya peryדייטינג15/10/152126 צפיות
חיי זוגיות מוצלחים, פירושם השקעה בלתי פוסקת- בתשומת לב, בדאגה, בהבנה ובהפתעות מיוחדות שיוסיפו לה גיוון וצבע. אין ספק, שחופשה בצימר מושלג ברמת הגולן בחורף, או נופש חלומי באי מבודד יוסיפו מאוד לחוויה האישית והזוגית שלכם

מאת: orya peryדייטינג09/10/151798 צפיות
זקוקים לכמה שעות של רוגע עם הבת זוג? מעוניינים בסוויטה דיסקרטית עם פינוקים וג'קוזי? מאמר זה בהחלט יפשט לכם את הדברים וכך תקלו בבחירת המקום שבאמת מתאים לכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica