חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צוּרִיק גֵעייט אַקאֹזְע

מאת: מוטי לקסמןיהדות25/12/2009869 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

צוּרִיק גֵעייט אַקאֹזְע / מוטי לקסמן, תש"ע

אמרו חכמים: "עם ללא עבר, אין לו עתיד" [1]; "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" [2];  "הדרך היחידה לשפוט את העתיד היא לאור העבר" [3]. באופן דומה קבעו גם חכמינו: "כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם: וְאָמַרְתָּ לְבִנְךָ עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם וַיּוֹצִיאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה" [4].

וחכמים אחרים טענו כך: "העתיד הוא מאה אלף חוטים, אך העבר הוא אריג שאי אפשר לטוותו שוב" [5]; "אם נפתח מריבה בין העבר להווה, נגלה שאיבדנו את העתיד" [6];

"רעיונות טובים נקטלים על ידי אנשים שמניחים, כי העתיד הוא פשוט הרחבה של העבר" [7].

סיפור יוסף והאחים בפרשות העוקבות "מִקֵּץ"-"וַיִּגַּשׁ" מעלה בפנינו תיאור מדגים לקשר בין עבר להווה.

מתוארים שני מפגשים. המפגש הראשון מתקיים עם הגעת בני יעקב למצרים כדי "לִשְׁבֹּר בָּר מִמִּצְרָיִם" [8], בני יעקב באים לקנות תבואה "כִּי הָיָה הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" [9]. יוסף מכירים מיד ונוהג בהם קשות: "וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת". פרשנים מתלבטים לגבי התנהגותו של יוסף, הנתפס במסורת כיוסף הצדיק.

מצד אחד, ההתנהגות של יוסף, בלשון המעטה,  אינה נתפסת כהתנהגות ראויה: "והנה בענין דיבור קשות, ישתומם כל משכיל מה ראה יוסף על ככה לצער את אביו ואת אחיו חנם" [11].

וגם: "ויתנכר אליהם. שנה טעמו ולא דבר בענוה כמנהגו" [12]. התנהגות שמאפיינת אדם שאינו רוצה לעזור: "ויתנכר אליהם, דרכו של אדם כשאינו רוצה לגמול חסד עם קרוביו עושה עצמו כאילו אינו מכירו" [13].

ברור  שישנם הסברים שונים להתנהגות הלא מכובדת של יוסף: יש הרואים בכך תהליך חינוכי: "ומה שציער את אחיו עשה כל זה למרק עוונם במה שמכרו אחיהם וגדול עוונם מנשוא וצריכין מירוק יסורין מדה כנגד מדה" [14]. אחרים רואים בכך התחשבות במצב הנפשי של האחים: "שאם יאמר מיד אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי, יחשבו שכוונתו להורגם, ולזה לא הזכיר המכירה מיד" [15].

נעבור למפגש השני. במפגש השני מתוארים שני שלבים בשלב הראשון, לאחר שהאחים חוזרים עם בנימין, יוסף עדיין לא מגלה את זהותו. בתחילה יוסף מקבל אותם בכבוד [16] אבל לאחר מכן הוא שוב מעמיד אותם במבחן. בהוראתו מסתירים באמתחת אחיו בנימין  את הגביע האישי שלו [17], ומיד רודפים אחרי האחים ויוסף מאשימם בגניבה: לָמָּה שִׁלַּמְתֶּם רָעָה תַּחַת טוֹבָה. הֲלוֹא זֶה אֲשֶׁר יִשְׁתֶּה אֲדֹנִי בּוֹ וְהוּא נַחֵשׁ יְנַחֵשׁ בּוֹ הֲרֵעֹתֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם" [18]. בהקשר זה "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה" [19]. יהודה נושא את נאומו, שניתן לאפיינו בנימה רגשית כדי לעורר חמלה בשליט, אבל דבריו כוללים גם ביטוי של אחריות אישית ונכונות לשלם את המחיר [20].

יוסף אינו יכול להתאפק [21] בהתנכרות לאחיו. לאחר נאומו של יהודה יוסף מגלה מי הוא: "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף" [22]. יוסף, מתרגש מאוד ואף נותן "קֹלוֹ בִּבְכִי" [23].

שינוי דרסטי בהתנהגות יוסף, האם יש לתלות את השינוי בדברי יהודה? הרי יהודה, למעשה לא חידש דבר ליוסף.

ובכן, מה טיבו של השינוי?

במערכת היחסים שתוארה אנו מציעים לראות שינוי בתפיסה.

בשלבים הראשונים יוסף פועל באופן אימפולסיבי, העבר עולה בפניו: "וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת" [24], החלומות שהזינו את שנאת האחים ומעשיהם. יוסף "נמצא" בעבר הרחוק, עת נמכר. הוא מתנקם ומחזיר להם מנה אחת אפיים, למרות שאחר-כך הוא מביע את ההבנה שהכל הונחה בידי אלוהים [25].

האם הנקמה הרגיעה את יוסף? ייתכן.

אבל, אני מציע לראות בכך שינוי בתפיסה. העבר ידוע, את העבר יוסף אינו יכול לשנות. השאלה היא מה יעשה כעת, עם ולמרות העבר. יוסף מתגלה כאן בגדולתו. יוסף מגלם התנהגות בוגרת של אדם שמבין שבתנאים שהיו בעבר אולי יש הסבר למערכת היחסים. אבל, יוסף חי בהווה, הוא מבין שלא יעזור דבר, את הנעשה אי-אפשר לשנות. הוא מסיק את המסקנה הנבונה, כעת צריך לחדש ולשקם את מערכת היחסים.

נראה לי שזו אחת התובנות המרכזיות שניתן לקבל מהשינוי בהתנהגות יוסף.

אדם שפועל היום במציאות של אתמול, במערכת יחסים של אתמול, הוא אדם שקוע, הוא בעצם לא חי בהווה.נכון, אי-אפשר לשכוח מה שהיה בעבר, גם לא צריך לשכוח.

השאלה היא מה עושים עם הזיכרון. האם אדם נשאר עם רגשי האשם או הטינה או הקנאה כאילו לא חלפו שנים, או שהוא מפיק לקחים אבל בוחן את המציאות הנוכחית ופועל באופן המתאים ביותר, באופן היעיל ביותר.

כאמור, לפי ניתוח זה יוסף פעל באופן ההולם ביותר את הנתונים: "לזכור את העבר, לחיות את ההווה, להאמין בעתיד" [26].

תובנה זו יש בכוחה להקל על החיים בין חברים, בין בני משפחה וגם בין עמים ואמונות.

ואמי, זכרה לברכה

הייתה אומרת לי: "צוריק געייט אקאזע" [27].

והיא ידעה למה היא לא צריכה להישאר באתמול

אלא לצפות קדימה ולפעול.

תודה

מאמע שלי

מאטעלע

<><><> 

 

הארות ומראה מקום

[1] נפוליאון בונפרטה, אתר ויקיציטוט: http://he.wikiquote.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%95%D7%94

[2] יגאל אלון, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[3] או הנרי, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[4] דברים ו, כ–כא.

[5] אורסון סקוט קארד, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[6] וינסטון צ'רצ'יל, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[7] ג'ואל ברקר, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[8] בראשית מב, ג2.

[9] שם, ה.

[10] שם, ז.

[11] כלי יקר על אתר.

[12] ספורנו על אתר.

[13] חזקוני על אתר.

[14] כלי יקר על אתר.

[15] תולדות יצחק לבראשית מה, ג.

[16] בראשית מג, כד–לד.

[17] "וְאֶת גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים בְּפִי אַמְתַּחַת הַקָּטֹן" (בראשית מד, ב1).

[18] בראשית פרק מד, ד2–ה.

[19] שם, יח.

[20] שם, יח–לד.

[21] בראשית מה, א.

[22] שם, ג.

[23] שם, ב.

[24] בראשית מב, ט.

[25] הביטוי "אֱלֹהִים" חוזר ארבע פעמים בחמישה פסוקים רצופים (בראשית מה, ה–ט).

[26] אבא קובנר, אתר ויקיציטוט, ראה [1].

[27] "לאחור צועדת עז", אדם צועד קדימה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131113 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131133 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121290 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121340 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111341 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19102921 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195583 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195649 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195665 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195623 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195647 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195641 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica