חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהי דמנציה | ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר,פסיכוגריאטר


האם דמנציה היא איבוד זיכרון בלבד? – ד"ר חיים שם דוד, פסיכיאטר מומחה


אנחנו יודעים שהיכולות שלנו בגיל 20 אינן נשמרות באותה רמה לאורך שנים. נכון הוא שיין משתבח עם הזמן אך היכולת שלנו לזכור, להבין, לעבד מידע ולהסיק את המסקנות הנכונות לא תמיד מתנהגות כחבית יין צרפתי.

עם השנים קיימת פגיעה ביכולות שונות שהיו לנו. עם השנים אנחנו זוכרים פחות טוב, הריכוז שלנו פחות יעיל והיכולות שלנו לבצע פעולות שונות בגיל 85 אינה כפי שהייתה בגיל 20. דמנציה מוגדרת כפגיעה ביכולות קוגניטיביות שונות שהיא מעבר לצפוי לגיל האדם.

אנשים הסובלים מדמנציה סובלים מפגיעה בזיכרון, פגיעה ביכולת השפתית (הקשורות לדיבור קריאה וכתיבה) ופגיעה ביכולת לתכנן ולהוציא לפועל פעולות שונות. דמנציה יכולה להיות בעלת מהלך משתנה מאדם לאדם. יהיו אנשים שיסבלו מדמנציה אולם מחלתם תהיה יציבה לאורך שנים רבות ואילו אחרים ילקו בדמנציה אולם המחלה תתקדם מהר מאוד.

הדמנציה המוכרת ביותר היא הדמנציה על שם אלצהיימר או מחלת אלצהיימר. דמנציה שמקורה במחלת אלצהיימר מאופיינת כמו כל שאר המקרים של דמנציה בפגיעה בזיכרון, התמצאות, שפה, ריכוז וביכולת לתכנן ולהוציא לפועל פעולות שונות. בנוסף לתסמינים אלו, אנשים הסובלים מדמנציה שהרקע שלה היא מחלת אלצהיימר יכולים לסבול מתסמינים שונים של חרדה,דיכאון, אי שקט ולעתים אף מחשבות שווא (שגונבים להם חפצים או שמישהו מבקר אותם) והזיות.

ישנם סוגים נוספים של דמנציה והנפוצה ביותר לאחר מחלת אלצהיימר היא דמנציה ווסקולרית. דמנציה ווסקולרית נגרמת כתוצאה מפגיעה בכלי הדם במוח ויחד עם הפגיעות הכלליות בדמנציה ישנה פגיעה ביכולות השונות שנובעות מהנזק הנקודתי שנגרם למוח.

ישנן עוד סוגים רבים של דמנציה אולם חשוב להזכיר את קבוצת המחלות או ההפרעות שיכולות להתבטא כתסמינים של דמנציה אולם בניגוד לדמנציה, הן הפיכות. בין ההפרעות שיכולות להתבטא כמו דמנציה כדאי להזכיר את הדיכאון. דיכאון היא הפרעה שבאה לידי ביטוי במצב רוח ירוד ושינויים בתאבון ובשינה. יחד עם תסמינים אלו, אנשים הסובלים מדיכאון יכולים גם לסבול מפגיעה בזיכרון, מהירות החשיבה ועיבוד הנתונים נעשית איטית והריכוז אצל חלק גדול מאלו הסובלים מהפרעת דיכאון, ירוד.

לא רק הפרעות דיכאון יכולות לבוא לידי ביטוי בתסמינים של דמנציה. ישנם מצבים רפואיים רבים אחרים ובעיקר חסר בויטמינים, תופעות לוואי של תרופות וזיהומים שונים שיכולים לבוא לידי ביטוי בתסמינים הדומים לדמנציה.

עבודתו של פסיכיאטר או הפסיכוגריאטר היא לאבחן את הבעיה ולהציע פתרונות תרופתיים, מוסדיים, הדרכה למשפחות והמלצות לטיפול משלים. כיום קיימות תרופות רבות שמשפרות את איכות החיים של אלו הסובלים מדמנציה ואף מעכבים את התפתחותה עוד בשלבים הראשונים שהזיכרון נחלש.

במידה והתיאור שלמעלה מזכיר את מה שקרוב המשפחה שלכם עובר וברצונכם להגיע לאיבחון הבעיה וטיפול מיטבי ומוקדם לשיפור איכות החיים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה, פסיכוגריאטר, מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה ועוסק בטיפול פסיכולוגי. ד"ר שם דוד עוסק בפסיכיאטריה כללית ובפסיכיאטריה משפטית עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים-נכות נפשית,ביטוח לאומי,צוואות,מינוי אפוטרופסות,אובדן כושר עבודה ועוד).... לקביעת תורים: 0502511317
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר חיים שם דוד

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות הנפש26/12/091791 צפיות
ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר- על משמעות של דיכאון בגיל השלישי. הגיל המבוגר אינו מאופיין אך ורק באיבוד זיכרון ודמנציה. יש להיות ערים לקיומה של הפרעת דיכאון שהיא בעלת משמעות גדולה מאוד על איכות החיים של המבוגר.

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות הנפש04/07/091535 צפיות
הפרעת חרדה מסוג פאניקה נפוצה מאוד באוכלוסיה ושכיחותה עד 2% . נשים סובלות ממנה יותצר מאשר גברים והיא נוטה לחלוף ולחזור בעיתות משבר. במאמר זה הסבר מהי הפרעת פאניקה ומה ההבדל בינה לבין התקף פאניקה

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות הנפש27/06/091381 צפיות
חרדה חברתית באה לידי ביטוי באי שקט, מתח, חרדה והמנעות מפני מצבים שבהם אדם עלו להרגיש מובך או נתון לביקורת. חרדה חברתית אינה מוגבלת אך ורק לילדים ולנערים ויכולה להופיע בכל גיל, אפילו אצל מנהלים בכירים

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות הנפש27/06/091360 צפיות
חוות דעת פסיכיאטרית יסודית מחייבת התייחסות רצינית לפרק הדיון בממצאים. המסקנה היא לא תמיד הדבר החשוב .

מאת: ד"ר חיים שם דודהפרעות קשב וריכוז27/06/091968 צפיות
הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים אינה שונה בהרבה מאשר אצל ילדים. האיבחון של הפרעת קשב וריכוז יכול להיות אצל נורולוג, או אצל פסיכיאטר. מה היתרונות של איבחון אצל פסיכיאטר?

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות10/04/091893 צפיות
BDD-הפרעה בדימוי גוף היא הפרעה שבאה לידי ביטוי בראיית פגמים קוסמטיים קטנים יחסית כבעלי משמעות רבה. אנשים אלו פונים אל פלסטיקאים ודורשים טיפולים וניתוחים שונים, ללא צורך. כיצד פלסטיקאי ידע להבחין בבעיה?

מאת: ד"ר חיים שם דודבריאות הנפש22/03/092937 צפיות
היפנוזה היא שיטת טיפול יעילה למאוד לטיפול בהפרעות חרדה. היפנוזה יכולה להיות יעילה גם לטיפול בהפרעת חרדה מסוג פוסט טראומה. בטיפול בהיפנוזה עבור פוסט טראומה, לומד המהופנט שיטות הרפייה ושינוי תודעתי וריגשי ביחס לחוויה שהוא עבר.

מאמרים נוספים בנושא בריאות גיל הזהב

מאת: שלום כהןבריאות גיל הזהב29/09/191809 צפיות
בחירת מסגרת דיור מוגן מתבטאת הן בצורך של החוסה והן ביכולות המימון של האפוטרופוס. ישנן מסגרות דיור מוגן המיועדות לחוסים קשים הסובלים מלקויות נפשיות כבדות, לצד מסגרות שנועדו רק לחוסים קלים ביותר.

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב18/04/197088 צפיות
אחרי שטיפלו בנו במשך כל החיים מגיע הרגע שבו ההורים שלנו זקוקים לעזרה שלנו. כשהם מתבגרים נדמה שפעולות רבות קשות עבורם יותר. ההליכה למכולת לרכישת מוצרי מזון עשויה להיות מאתגרת יותר, וגם מטלות בסיסיות בבית אינן פשוטות עבורם. במקרים רבים קשישים לאחר מחלה חלשים אף יותר, והאחריות מוטלת לא פעם על ילדיהם הבוגרים. עם זאת, ולמרות האהבה האדירה והרצון הרב לסייע, לילדים יש היום משפחות משלהם – וילדים משלהם. הם מתמרנים בין עבודה לסידורים, בין משפחה למחויבויות אחרות, ובתוך השגרה העמוסה הם רוצים להעניק את המיטב

מאת: Droxitבריאות גיל הזהב28/03/191642 צפיות
ככל שהשנים חולפות, ההורים שלנו (וגם סבא וסבתא) מתקשים לבצע מטלות רבות בכוחות עצמם. בין אם הם זקוקים לאדם שיסייע להם בהכנת ארוחה קלה ובין אם בעזרה בניקיון הבית, הקושי בהחלט קיים – והוא גם בהחלט מובן. הבעיה האמיתית מתחילה כשאנחנו מאוד רוצים להיות שם בשבילם, אבל המציאות הופכת למאתגרת. העבודה לוחצת, המשימות נערמות ואין לנו את הזמן להספיק הכול וגם להיות שם בשביל ההורים שלנו. שירות של מטפלת לקשישים פרטי הוא בדיוק השירות שמאפשר לכל הצדדים לנצח: ההורים מקבלים את הסיוע שהם זקוקים לו, ולכם יש את הזמן לטפל

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב26/03/191609 צפיות
מדוע מזרון לפצעי לחץ כב חשוב ומדוע אתם לא יכולים לדחות למחר את התחלת השימוש בו.

מאת: אבי דוידיבריאות גיל הזהב17/01/191847 צפיות
בקצרה על כסא גלגלים חשמלי ועל כל היתרונות שבו.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181160 צפיות
מבוגרים סיעודיים זקוקים לטיפול רב יחד עם השגחה ברוב שעות היממה. טיפול ביתי באדם סיעודי כרוך בלא מעט אתגרים, הכנות, שעות עבודה וקשיים. לא כל אחד יוכל לטפל באדם סיעודי ולא בכל בית הדבר מתאפשר. פנייה לטיפול ביתי עולה על הפרק כאשר האדם הסיעודי אינו מוכן להכניס לביתו מטפל סיעודי, אינו מסכים לקבלת טיפול במוסד סיעודי וכאשר ישנה נכונות ויכולת לבני המשפחה לספק את הטיפול הדרוש.

מאת: רועי כץבריאות גיל הזהב13/06/181326 צפיות
טיפול סיעודי ביתי ניתן בהיקף מלא של 24 שעות ביממה או בהיקף חלקי של כמה שעות בכל יום. היקף הסיוע לו זקוק האדם המבוגר נקבע בהתאם למצבו הנפשי והמנטלי. ישנם מקרים בהם מספיקה עזרה של כ-3 שעות בכל יום מול מקרים בהם נדרשים סיוע מלא והשגחה 24 שעות ביממה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica