חפש מאמרים:
שלום אורח
28.02.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

החריזה המתרפקת של קרן פלס בשיר: "איתי"

מאת: מוטי ריקליןספרות27/12/20091136 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

החריזה המתרפקת של קרן פלס בשיר: "איתי"

 

 

הקדמה

 

"איתי", שירה מלפני מספר שנים של קרן פלס, עורר אצל רבים מהמאזינים מחשבה שמדובר לא רק בפזמון, אלא בשירה  ושירה מצוינת. האומנם?

 

נושא השיר

 

נושא השיר הוא קרן פלס ויחסיה עם שאף זיין בשם איתי. הנושא לא נפוץ בשירה העברית ובפזמונאות העברית, אבל בעצם הוא די שחוק, ולא מספיק חדש כדי להפוך את "איתי" לשירה ראויה.

 

ניואנסים בנושא השיר

 

"איתי" מכיל מספר ניואנסים, כגון העובדה שאיתי בודד, עובר משברים וכו'. אולם שוב הניואנסים אינם מספיק מורכבים, מפתיעים וכו' כדי להפוך את "איתי" לשירה

 

דימויים

 

"איתי" מכיל דימוי אחד נפלא: "ירפא לי את הלילה", ועוד דימוי אחד או שניים, אבל הסה"כ לא עצים מספיק, כדי להפוך את "איתי" לשירה.

 

אלמנטים נוספים

 

גם אלמנטים נוספים של שירה כגון: מצלול, אלוזיות, פערים, וכו', לא קיימים בצורה מספיק עצימה כדי ש "איתי" יוגדר כשירה.

 

החריזה הקסומה

 

"איתי", שיר די קצר, עמוס בעשרות חרוזים. כמעט חצי מהמילים הם חלק מחרוז. חלק מהחרוזים עשירים ומקסימים: "ריגושים-חודשים-קשים-נשים". החריזה האינטנסיבית יוצרת טון של התרפקות.  

 

החזרה על השם "איתי"

 

קרן פלס חוזרת בשיר מספר פעמים על השם: "איתי". הדבר מגביר מעט את טון ההתרפקות.

 

 

ההרגשה בשיר

 

ההרגשה בשיר היא הרגשתה של קרן פלס, הרגשה של התרפקות.

 

נושא השיר

 

אם במבט ראשון היה ניתן לחשוב שהשיר הוא בעיקר על איתי, עכשיו ברור שהשיר הוא בעיקר על קרן פלס, והרגשתה כלפי איתי ובכלל: התרפקות של חורף.

 

אי שגרתיות בשיר

 

השיר הוא בלתי שגרתי ומפתיע,  בכך שקרן פלס מתרפקת על קשר לא רציני, ולא שמה דגש על מין.

 

 

ניואנסים בחריזה

 

החריזה היא לא רק מתרפקת היא גם נהדרת ומיופייפת. זוהי הרגשתה של קרן כלפי איתי והקשר איתו.

 

"איתי": שירה או לא

 

ועוד איך שירה, האמנות בה קרן שוזרת את חרוזיה, וההרגשה והמשמעות הנובעים מכך, הופכים את "איתי" לאחת מיצירות השירה החשובות והראויות ב 30 שנה האחרונות

 



תגיות המאמר: שירה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מוטי ריקלין

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי ריקלין

מאת: מוטי ריקליןשירה31/10/171434 צפיות
לא לקנות את הספר. ספר אנמי, לא מעניין, לא מרגש, לא יפה. הספר כן יקלט אצל הקורא, כמתנשא ונפוח. חובבי שירה מובהקים ביותר, אולי ירצו להוסיף את הספר לספריה. לכאורה ספר לכולם, בעצם ספר למביני עניין.

מאת: מוטי ריקליןספרות05/06/174471 צפיות
הספר "חיים אחד" של לאור מתיש. שירים שהיו בזמנם פרובוקטיבים בוטים מושכי עין וחשובים, הפכו לספר משמים שרוב השירים בו מעלים תחושה של אי נעימות אצל הקורא.

מאת: מוטי ריקליןספרות20/01/174833 צפיות
40 שנה עם ישראל מפגין סלידה מהשירה הנכתבת. 40 שנה. רק לועגים, לא קונים את הספרים. כששיר של משורר נחשב מובלט למשל בטלוויזיה, מקשיבים בעיון, ולא אוהבים. שירים של כוכב חדש מפורסמים בדף הראשון של יינט, מליון קוראים, 2 תגובות.

מאת: מוטי ריקליןספרות09/09/165321 צפיות
רועי חסן משורר חשוב אבל לא טוב. רועי חסן בוודאי משורר חשוב. כוח בולט בקבוצת המשוררים הדומיננטית, ערס פואטיקה. כותב שירים חשובים שמייצגים מקבילות בין חייו האישים, לאג'נדות שונות. בעיקר האג'נדה של בני עדות המזרח, המקופחים. וגם אג'נדה של שמאל פוליטי. השירים שלו לא אטרקטיבים. הם לא קשים לקריאה, אבל גם לא מעניינים במיוחד. אולי רק למתעניינים באמת, באג'נדות השונות. השירים לא יפים לא מוסיקלים לא נוצצים לא כלום. ולכן סתם קורא, ישתעמם.

מאת: מוטי ריקליןספרות26/08/165402 צפיות
בימינו. קורא ממוצע של טקסט עברי, כולל שירה, לא חש כמעט את ההטעמה כשהמילה היא מוטעמת מלרע. כשהמילה היא מוטעמת מלעיל, הקורא כן חש את ההטעמה. למשל במילה: "אגם" המוטעמת מלרע, ההטעמה היא בהברה: "גם". אבל הקורא צריך להתאמץ כדי לחוש את זה. לעומת זו במילה: "חושבת", הקורא חש את ההטמה בהברה: "ש

מאת: מוטי ריקליןמחשבים וטכנולגיה - כללי04/06/161057 צפיות
כשמסתכלים על תעשיית הרובוטיקה העולמית בעשרות השנים האחרונות דבר אחד בולט במיוחד; דבר אחד מעכב את התעשייה, וזה שאין רצף. לא ברור איך רובוט לכיסוח דשא יהפוך לרובוט במובן של אסימוב.

מאת: מוטי ריקליןשירה14/05/162098 צפיות
עונש חכם. אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? ב 2016 יצא ספר השירים. הספר מכיל בתוכו הרבה דברים טובים. באמת הישג. חוץ מבחינה אחת. לא לקנות. הספר לא דקיק, כבד מאוד, רציני, ולפעמים חמור סבר. נדרש מאמץ גדול של ריכוז כדי לצלוח אותו. ברובו המוחלט הספר משעמם ומתיש. במאמר אפרט ואדגים טענות אלו.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: tiloniספרות14/07/19630 צפיות
סקירת הספרות היא בעלת חשיבות רבה, כיוון שלא ניתן לערוך מחקר ללא הסתמכות על הספרות. ניתן להבין זאת אם חושבים על כך שבעת יצירת רעיון חדש – בדרך כלל מתבססים על רעיונות קודמים

מאת: מוטי ריקליןספרות05/06/174471 צפיות
הספר "חיים אחד" של לאור מתיש. שירים שהיו בזמנם פרובוקטיבים בוטים מושכי עין וחשובים, הפכו לספר משמים שרוב השירים בו מעלים תחושה של אי נעימות אצל הקורא.

מאת: מוטי ריקליןספרות20/01/174833 צפיות
40 שנה עם ישראל מפגין סלידה מהשירה הנכתבת. 40 שנה. רק לועגים, לא קונים את הספרים. כששיר של משורר נחשב מובלט למשל בטלוויזיה, מקשיבים בעיון, ולא אוהבים. שירים של כוכב חדש מפורסמים בדף הראשון של יינט, מליון קוראים, 2 תגובות.

מאת: מוטי ריקליןספרות09/09/165321 צפיות
רועי חסן משורר חשוב אבל לא טוב. רועי חסן בוודאי משורר חשוב. כוח בולט בקבוצת המשוררים הדומיננטית, ערס פואטיקה. כותב שירים חשובים שמייצגים מקבילות בין חייו האישים, לאג'נדות שונות. בעיקר האג'נדה של בני עדות המזרח, המקופחים. וגם אג'נדה של שמאל פוליטי. השירים שלו לא אטרקטיבים. הם לא קשים לקריאה, אבל גם לא מעניינים במיוחד. אולי רק למתעניינים באמת, באג'נדות השונות. השירים לא יפים לא מוסיקלים לא נוצצים לא כלום. ולכן סתם קורא, ישתעמם.

מאת: מוטי ריקליןספרות26/08/165402 צפיות
בימינו. קורא ממוצע של טקסט עברי, כולל שירה, לא חש כמעט את ההטעמה כשהמילה היא מוטעמת מלרע. כשהמילה היא מוטעמת מלעיל, הקורא כן חש את ההטעמה. למשל במילה: "אגם" המוטעמת מלרע, ההטעמה היא בהברה: "גם". אבל הקורא צריך להתאמץ כדי לחוש את זה. לעומת זו במילה: "חושבת", הקורא חש את ההטמה בהברה: "ש

מאת: מוטי ריקליןספרות21/07/155177 צפיות
המשוררת המצוינת, נעמה גרשי, כתבה ספר ראשון, סביר. ספר לא אטרקטיבי במיוחד, לא מרתק, וגם לא משמים. בספר מסתתרים גם דברים נהדרים, אם כי רק קצת.

מאת: מוטי ריקליןספרות14/06/151946 צפיות
אריה סיון, משה דור, דליה הרץ. רוב הקוראים לא שמעו שמות אלו. אלה שכן, המכירים קצת את השירה העברית לתולדותיה, זוכרים אותם כמעין משוררים בשוליים, נספחים למשוררי הקאנון הגדולים. חלק חושבים שיש לזכור אותם ללמד אתם, לכתוב עליהם, ואפילו שאין הם שוליים בכלל. וחלק חושבים שאין לזכור אותם, ויש ללמד ולזכור רק את הקאנון, רק את השירים המדהימים, רק את השירים הנפלאים, של המשוררים הגדולים. ואז אז יחזור הצבע ללחיי השירה. והציבור הרחב, יחזור לאהוב שירה (אם כי כמובן נדרשים צעדים נוספים)

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica