חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שומרי הסף בשלטון המקומי - כישלון ידוע מראש

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי01/03/20171717 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מנגנוני הפיקוח על השלטון המקומי בישראל הם רופפים מאוד, ולא תמיד אפקטיביים; המעבר לבחירה ישירה של ראשי הרשויות המקומיות בישראל העניק לראשי הערים בישראל כוח רב, תוך כרסום משמעותי בכוחה של מועצת העיר.  נבחרי הציבור, חברי מועצות הערים, הם אחד מאותם גורמים שאומרים לפקח על הפעולות של הרשות המקומית. בפועל הם פועלים מעמדת נחיתות מובנית.

כבר לפני למעלה מעשור, במהלך כנס השנתי של "העמותה למשפט ציבורי", שהתקיים במלון "דן קיסריה", אמר היועץ המשפטי לממשלה דאז (ושופט בית המשפט העליון דהיום), מני מזוז, כי "השחיתות השלטונית ברשויות המקומיות קשה יותר לטיפול מאשר במשרדי הממשלה". מזוז הסביר כי "בשלטון המקומי, המערכת מפורזת מאוד, מאות רשויות מקומיות, מנגנוני פיקוח יותר רופפים. לשום שר או ראש ממשלה אין כהוא זה מהסמכויות של ראש עיר בתחומים הרלבנטיים להפעלת שחיתות".

אין זה סוד, הרשויות המקומיות מגלגלות סכומי כסף גדולים, האינטרסים הכלכליים הם רבים, והם מתנקזים בעיקר לתחום המכרזים ולתחום התכנון והבניה. נבחרי הציבור, חברי מועצות הערים, אמורים היו להיות חוד-החנית שתפקדו לפקח על הפעולות של הרשות המקומית. במציאות שנוצרה הם פועלים מעמדת נחיתות מובנית. ראשית, מדובר בנבחרי ציבור הפועלים ללא שכר, ואמורים לעשות את מלאכתם הציבורית במקביל לעבודתם היומיומית, ושנית, חוק הבחירה הישירה, העניק כאמור לראשי הערים כוח ועוצמה שהחליש באופן משמעותי את מעמדם של חברי מועצת הרשות המקומית. לעתים הדרך היחידה שפתוחה בפניהם היא פניה לבתי המשפט באמצעות הגשת עתירה מנהלית כנגד הרשות בה הם חברים.

בשלהי שנת 2016 ובראשית שנת 2017, חשף העיתונאי, גיא ליברמן, בעיתון "ידיעות אחרונות" מספר מקרים בהם הדיחו ראשי רשויות חברי מועצה מכהנים במועצת העיר של ישובם, תוך ניצול סעיף דרקוני וחסר מנגנוני פיקוח בחוק, המאפשר לראש הרשות להדיח חברי מועצה מכהנים בשל שורה של עילות המנויות בפקודת העיריות. המקרים הללו מייצגים היטב את הכשל המובנה בשלטון המקומי בישראל, המעניק עוצמה גדולה וסמכויות נרחבות מדי לראש הרשות המכהן.

האירוע הראשון שדווח התרחש בעיריית נשר; שם הדיח ראש העירייה, אבי בינמו, את חבר מועצת העיר, רועי לוי, יו"ר האופוזיציה בעיר. הכל על רקע הטענה כי האחרון מצוי בניגוד עניינים בקשר עם משרתו כמבקר הפנים בעיריית קרית־ים. החוק, כך מסתבר, מונה מצב של "ניגוד עניינים" כעילה להדחת חבר מועצה על-ידי ראש הרשות, מבלי שנקבעו כל מנגנוני בקרה. מנגנון הבקרה הפוך קיים למשל ככל שמועצה העיר מבקשת להדיח את ראש הרשות ("אימפיצמנט") בשל "התנהגות בלתי הולמת" או חוסר יכולת לתפקד מסיבות כאלה ואחרות. שם נקבע הסדר שכל החלטה כזאת של מועצת העיר כפופה לאישור שר הפנים.

בסופו של דבר ביטל בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים בחיפה את אקט ההדחה בעיריית נשר, אולם העיתונאי, גיא ליברמן, חשף בכתבות פולו-אפ שפרסם בנושא כי אין זה המקרה היחיד בו נעשה שימוש אגרסיבי בכלי הזה. אירוע דומה התרחש במועצת העיר להבים, שם הודח בידי ראש הרשות, חבר מועצת העיר, יוסי ניצן, שהוחזר בסופו של דבר לתפקידו בחסות עתירה שהגיש לבית המשפט לעניינים מנהליים. מקרה נוסף התרחש בנהריה בשנת 2011 עת הדיח ראש העירייה, ג'קי סבג, את יו"ר האופוזיציה שלו, חבר המועצה, אשר שמואלי, בטענה שהאחרון מצוי בניגוד עניינים בכמה מקרים בהם טיפל כאיש הסתדרות.

האירועים המדוברים הם רק הסמפטום בלבד של העיוות הקיצוני שנוצר עם חקיקת חוק הבחירה הישירה של ראשי הרשויות בישראל; מטרת המעבר הייתה ליצור יציבות בשלטון המקומי, כך שראש העיר הנבחר לא יהיה תלוי בהרכבת קואליציות ובעיסוק יתר במשברים קואלציוניים. טרם חקיקת החוק, בעת בה נבחר ראש הרשות בידי מועצת העיר, הוא היה נתון לחסדם של חברי המועצה וניתן היה להפילו בכל עת, תוך מינוי ראש עיר חדש בהתאם ליחסי הכוחות בתוך מועצת העיר. בתקופה זו נולד המונח "כלנתריזם" בעקבות מקרה שנכשל להדיח את ראש העיר, גרשון אגרון, שהצליח לסכל את המהלך בעזרתו של חבר המועצה רחמים כלנתר.

נראה כי ההסדר הנורמטיבי החדש יצר מקרה קלאסי בו "התרופה הייתה גרועה מן המחלה". שכן, במקום ליצור איזון, הביא השינוי למצב של קיצוניות הפוכה, בו מרבית כמעט מוחלטת של הכוח נמצא בידי ראש הרשות, כאשר חברי המועצה מוצאים עצמם תכופות כחסרי אונים מול גחמותיו וסמכויותיו הרבות.אחד הקשיים הבולטים עימם מתמודדים נבחרי-ציבור בשלטון-המקומי מקורו בכך, שאותם גורמים שאמורים לסייע להם בפיקוח על עבודת הרשות, מתקשים לעתים רבות, או כלל אינם מועניינים, לעשות זאת באופן אפקטיבי. משרד הפנים, מוצף בפניות של נבחרי ציבורי מכל רחבי הארץ, הנוגעות לאי סדרים לכאוריים ברשויות בה הם מכהנים. התחושה שמלווה רבים מהם הינה שעמדת המשרד נוטה אפריורית לטובת ראש הרשות (בשם אותה כמיהה לייציבות) ושאין במשרד הפנים את כוח האדם הדרוש לבדוק כל פניה ולטפל בה לעומק.

מעבר לכך, מבקר הרשות המקומית, שאמור להיות אף הוא גורם מפקח, כפוף אדמיניסטרטיבית לראש העירייה, ומועצת הרשות, יכולה ברוב מיוחד להביא להדחתו. מעמדו של היועץ-המשפטי לרשות אינו שונה בהרבה. משרד מבקר המדינה עורך אומנם ביקורות ברשויות מקומיות, אך זו נעשית על בסיס רנדומלי, במחזור של כמה שנים, או עקב פניה ספציפית, שהמבקר מצא כראויה לבדיקה בשנה מסוימת.

המצב הקיים הביא לכך שנבחרי ציבור ברשויות מקומיות נאלצו במקרים רבים להגיש עתירות מנהליות לבתי המשפט וזאת כמוצא אחרון, לאחר מיצוי כל המנגנונים הקיימים, שכאמור אינם מתפקדים באופן אפקטיבי. בית המשפט מחייב פעמים רבות את משרד הפנים בכלל ואת הרשות הספציפית בפרט לבחון באופן מעמיק את הטענות של נבחרי הציבור שהגישו את העתירה המנהלית לבית המשפט. בלא מעט מקרים דרך זו מוכיחה את עצמה כיחידה לקדם את הטיפול בבעיה ולהביא את תיקון המעוות היכן שכל המנגנונים האחרים כשלו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה ה-13, ה-15 וה-16; סגן ראש העיר.

דיני תעבורהמשפט חוקתי ומשפט מינהלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדיר בנימיני

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231435 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231548 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231576 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: אדיר בנימינימדעי החברה - כללי25/06/231398 צפיות
עושר אינטלקטואלי, רוחני, ידע בלתי מוחשי, לא בא לידי ביטוי בשום דבר בעל ערך חומרני.

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי27/02/221949 צפיות
מסיבות היסטוריות נוצר פער משמעותי בערים הותיקות בישראל בכל הנוגע לקריאת רחובות על שם נשים; בעיר נתניה אנחנו פועלים בנמרצות מתוך רצון לצמצם פער זה ככל שניתן, כל זאת למרות שגם היום מרבית הפניות המתקבלות בציבור הן הצעות להנצחת גברים ולא נשים.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181512 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181889 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

מאמרים נוספים בנושא שלטון מקומי

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי04/04/221777 צפיות
תוספות שונות למבנה קיים או שינויים במבנה. התוספות יכולות להיות מכח תכניות הרחבות במקומות שונים ברחבי העיר, ניצול זכויות בנייה שלא מוצו בהיתרים קודמים או מכוח תכניות או תקנות חדשות שאושרו לאחר הקמת הבניין.

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי27/02/221949 צפיות
מסיבות היסטוריות נוצר פער משמעותי בערים הותיקות בישראל בכל הנוגע לקריאת רחובות על שם נשים; בעיר נתניה אנחנו פועלים בנמרצות מתוך רצון לצמצם פער זה ככל שניתן, כל זאת למרות שגם היום מרבית הפניות המתקבלות בציבור הן הצעות להנצחת גברים ולא נשים.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי27/06/211278 צפיות
כיצד לשלם פחות אגרות בניה והיטלי פיתוח, האם התעריף נכון? השיטה לשלם פחות על אגרות בניה והיטלי פיתוח קיימת שיטה להפחתת חיובים, שלא מבוצעת בדרך כלל בעת בדיקת אגרות בניה והיטלי פיתוח, שעשויה לחסוך סכומי כסף גדולים מאוד והיא – בדיקת תעריפי האגרות וההיטלים עצמם

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי21/10/201016 צפיות
ביטול צו ההריסה על פי חוק תכנון ובנייה, בית המשפט יורה על ביטול צו הריסה רק במידה שהשתכנע כי השימוש שנעשה במקרקעין, או העבודות שנעשו עליו, אכן בוצעו כדין. לחילופין, בית המשפט צריך להשתכנע כי הדרישות למתן הצו לא התקיימו או שנפל איזה פגם חמור בצו עצמו שבגינו יש לבטלו, נציין כי לפי החוק אם ניתן ביטול צו הריסה ובית המשפט קבע שמלכתחילה לא היה מקום להוציאו, הרי שמי שנגרם לו נזק בצו זה יכול בהחלט להיות זכאי לפיצויים. מאידך, אם הבעיה היחידה הייתה גם בהסמכה או במינוי של הגורם שהוציא את הצו, הרי שידו של בית המשפט תהיה קפוצה בקביעת פיצויים.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/08/201005 צפיות
חשוב להתייעץ ולא לעשות מהלכים פזיזים. ניסיון שלנו יכול לסייע לך! ביצוע עבודות ללא היתר | שימוש במקרקעין ללא היתר. בסעיף 145(א), מטיל חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 חובה לקבל היתר לבניה או לשימוש במקרקעין או בבניין: "145(א) לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו רשות הרישוי המקומית היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר: (1) התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה; (2) הקמתו של בנין, הריסתו והקמתו שנית, כולו או מקצתו, הוספה לבנין קיים וכל תיקון בו, למעט שינוי פנימי בדירה;

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/04/201243 צפיות
יעוץ בהקמת עסק הצעד הראשון בין חלום למציאות מתחיל כאן. ​​​​כולנו שואפים להיות הבוסים של עצמנו אבל בפועל לא כל אחד מצליח. לרבים מאתנו יש יוזמות עסקיות מצוינות אך כדי להפוך אותן לעסק מניב ומשגשג נדרש תכנון, ידע בתחומים שונים והבנה עסקית. ​אם קורצת מהחומר האמיתי, נותר לך רק ללמוד איך עושים את זה נכון. אנו ב קלינגר רישוי עסקים נלווה אותך מהליך בדיקת המקום לפני השכרתו/רכישתו ועד קבלת רישיון העסק וההיתרים הנדרשים

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/195191 צפיות
בירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות חמורות שעשויות להוביל לסנקציות קשות כנגד העבריין. משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בטיפול בעבירות אלו ומעסיק אדריכלים ומהנדסים שיוכלו לסייע לך להתמודד מול המערכת. נתפסת בעבירת בניה? הפתרון בהישג יד. צור קשר ונשמח לעזור לך לצאת מזה… " אם ביצעתם עבירת בנייה כלשהי, יכול מאוד להיות שתוכלו להכשיר אותה בדיעבד. באמצעות טיפול מקיף במספר חזיתות נשיג עבורכם את האישורים שיאפשרו לכם להמנע מצווי הריסה, קנסות ואפילו רישום פלילי".

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica