חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שוויון מגדרי בקריאת שמות רחובות ואתרים

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי27/02/20221953 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ביקורת רבה הושמעה לאחרונה כנגד החלטת עיריית תל-אביב-יפו להחליף שמות אתרים הנקראים על שם נשים לטובת הנצחתם של גברים; המדובר ב"גשר יהודית" (ע"ש יהודית מונטיפיורי), שיקרא מעתה ע"ש הנשיא החמישי, יצחק נבון. עוד הוחלט בעיר תל-אביב-יפו לשנות את הביתן הנקרא על שמה של תעשיינית קוסמטיקה, הלנה רובינשטיין,  וזה ייקרא מעתה "ביתן אייל עופר לאומנות". החלטות אלה של עיריית ת"א עוררו ביקורת רבה, בהיותן מנוגדות למגמה לתקן את העיוותים המגדריים ההיסטוריים ולתת יותר דגש על הנצחת נשים ראויות.

מתוקף תפקידי כיו"ר וועדת שמות רחובות בנתניה וביד אחת עם ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, אנו פועלים יחד מזה זמן רב, להגדיל משמעותית את מספר הרחובות הקרויים על שם נשים בעיר נתניה. "הירושה" שקיבלנו מקודמנו בתפקיד, בדורות הקודמים, שיקפה במהותה תפיסה מאוד פטריארכאלית מבחינה מגדרית בכל הנוגע לשיקולי ההנצחה ומתן שמות לרחובות. וכך, מלבד מספר קטן של רחובות ע"ש נשים, בעיקר דמויות מתקופת המקרא, מרבית הרחבות בעיר נקראו כמעט רק על שם גברים. למעשה, עד היום, אם לא היינו פועלים באופן יזום בנושא להנציח נשים ומתבססים רק על ההצעות שמוגשות מטעם הציבור, הרי שאז למעלה מתשעים אחוז מההצעות שמוגשות באופן תדיר לוועדה לקריאת שמות רחובות, הן להנצחתם של גברים בלבד.

שינוי ראשון במגמה חל בעיר נתניה לפני למעלה מעשור, עם קבלת ההחלטה העקרונית לקרוא לרחובות בשכונה החדשה בדרום העיר "עיר ימים", על שם אישים מתחום התרבות בלבד. במסגרת יישום ההחלטה לייחד את ההנצחה לאנשי תרבות ואומנות, הקפידה הוועדה על הנצחה שוויונית מבחינה מגדרית, ורחובות בשכונה זו נקראו על שם דמויות כמו שושנה דמארי, עופרה חזה, תרצה אתר, יפה ירקוני, חנה מרון ושוש עטרי. בהמשך התקבלה בוועדת השמות לרחובות בנתניה החלטה להקדיש את שמות הרחובות בשכונה החדשה "אופק הים" (נת/542) שצפויה לקום בשנים הקרובות, לחסדי אומות העולם ודמויות מתולדות השואה. אף שם הקפדנו על הנצחה שוויונית מבחינה מגדרית. כך נקראו רחובות על דמויות מופת כמו אירנה סנדלר, מריה קוטרבה, אנה פרנק, אלנה מלכת רומניה, סימון וייל ואליס פון-באטנברג. במהלך השנה האחרונה אושרו בוועדת השמות בנתניה רחובות על שם נשים חשובות כמו מרסל ניניו-בוגר, רות ביידר-גינצבורג, אילנה רובינא ונחמה ליפשיץ.

כל זה רחוק מלהספיק; הפערים הם עדיין גדולים מידי. בנתניה קיימים קרוב לתשע מאות רחובות; למעלה מחמש מאות מהם קרואים על שם גברים, כאשר רק קצת יותר משישים קרואים על שם נשים (על פי נתונים משנת 2019). יתר הרחובות הינם בעלי שם הנושא אופי נטרלי מבחינה מגדרית. מדובר היה בפער שהגיע כמעט באותה העת לכדי פי עשרה בין גברים לנשים. פער אותו כבר הספקנו לצמצם. חברי הוועדה שנחשפו לנתונים הללו היו תמימי-דעים כולם שחייבים להמשיך, ביתר נמרצות, לחזק עוד יותר את המגמה החשובה אותה הובלנו עד כה לתיקון המעוות, ולתת עדיפות להנצחת נשים.

וכעת לבשורה החשובה ביותר שיצאה בשטח זה; לטעמי האישי זו הבשורה החשובה ביותר בכל תולדות עבודתה של וועדת שמות הרחובות בעיר נתניה. בישיבת וועדת לקריאת שמות ואתרים שהתקיימה לאחרונה, אישרה הוועדה לראשונה בתולדות העיר נתניה כמות גדולה יותר (באופן משמעותי) של רחובות חדשים שיקראו על שם נשים, מאשר על שם גברים. מדובר במהלך היסטורי וחסר תקדים. ברגע שהחלטות הוועדה יאושרו על ידי מועצת העיר ומשרד הפנים, יהיו בנתניה יותר רחובות על שם נשים (נומינלית ויחסית) מאשר בעיר תל-אביב כולה. מדובר בבשורה חשובה שכולי תקווה כי תהווה השראה לכל הערים והיישובים בישראל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה ה-13, ה-15 וה-16; סגן ראש העיר.

דיני תעבורהמשפט חוקתי ומשפט מינהלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדיר בנימיני

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 01/07/231459 צפיות
הרצון לרצות את כולם, הוא באיזשהו מקום שאיפה טבעית של האדם, ובוודאי לכל נבחר ציבור, אשר רוצה לגייס סביבו תמיכה רחבה, אהדה גדולה, ולגלוש על גלי האהבה של ההמון (אלא אם מראש בחר לעצמו אג'נדה קונטרוברסלית בהגדרה). אך לעיתים, לא רק בפוליטיקה, גם בחיים, אחת ההחלטות הכי קשות שיש לקבל היא החלטה "איזה גשר לחצות ואיזה גשר לשרוף". המדובר לעיתים בהחלטה בלתי נמנעת.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231572 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231601 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: אדיר בנימינימדעי החברה - כללי25/06/231423 צפיות
עושר אינטלקטואלי, רוחני, ידע בלתי מוחשי, לא בא לידי ביטוי בשום דבר בעל ערך חומרני.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/181517 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181894 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי01/03/171722 צפיות
בשלהי שנת 2016 חשף העיתונאי, גיא ליברמן, בעיתון "ידיעות אחרונות" מספר מקרים בהם הדיחו ראשי רשויות חברי מועצה מכהנים במועצת העיר של ישובם, תוך ניצול סעיף דרקוני וחסר מנגנוני פיקוח בחוק, המאפשר לראש הרשות להדיח חברי מועצה מכהנים בשל שורה של עילות המנויות בפקודת העיריות. המקרים הללו מייצגים היטב את הכשל המובנה בשלטון המקומי בישראל, המעניק עוצמה גדולה וסמכויות נרחבות מדי לראש הרשות המכהן.

מאמרים נוספים בנושא שלטון מקומי

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי04/04/221782 צפיות
תוספות שונות למבנה קיים או שינויים במבנה. התוספות יכולות להיות מכח תכניות הרחבות במקומות שונים ברחבי העיר, ניצול זכויות בנייה שלא מוצו בהיתרים קודמים או מכוח תכניות או תקנות חדשות שאושרו לאחר הקמת הבניין.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי27/06/211283 צפיות
כיצד לשלם פחות אגרות בניה והיטלי פיתוח, האם התעריף נכון? השיטה לשלם פחות על אגרות בניה והיטלי פיתוח קיימת שיטה להפחתת חיובים, שלא מבוצעת בדרך כלל בעת בדיקת אגרות בניה והיטלי פיתוח, שעשויה לחסוך סכומי כסף גדולים מאוד והיא – בדיקת תעריפי האגרות וההיטלים עצמם

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי21/10/201021 צפיות
ביטול צו ההריסה על פי חוק תכנון ובנייה, בית המשפט יורה על ביטול צו הריסה רק במידה שהשתכנע כי השימוש שנעשה במקרקעין, או העבודות שנעשו עליו, אכן בוצעו כדין. לחילופין, בית המשפט צריך להשתכנע כי הדרישות למתן הצו לא התקיימו או שנפל איזה פגם חמור בצו עצמו שבגינו יש לבטלו, נציין כי לפי החוק אם ניתן ביטול צו הריסה ובית המשפט קבע שמלכתחילה לא היה מקום להוציאו, הרי שמי שנגרם לו נזק בצו זה יכול בהחלט להיות זכאי לפיצויים. מאידך, אם הבעיה היחידה הייתה גם בהסמכה או במינוי של הגורם שהוציא את הצו, הרי שידו של בית המשפט תהיה קפוצה בקביעת פיצויים.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/08/201010 צפיות
חשוב להתייעץ ולא לעשות מהלכים פזיזים. ניסיון שלנו יכול לסייע לך! ביצוע עבודות ללא היתר | שימוש במקרקעין ללא היתר. בסעיף 145(א), מטיל חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 חובה לקבל היתר לבניה או לשימוש במקרקעין או בבניין: "145(א) לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו רשות הרישוי המקומית היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר: (1) התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה; (2) הקמתו של בנין, הריסתו והקמתו שנית, כולו או מקצתו, הוספה לבנין קיים וכל תיקון בו, למעט שינוי פנימי בדירה;

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/04/201249 צפיות
יעוץ בהקמת עסק הצעד הראשון בין חלום למציאות מתחיל כאן. ​​​​כולנו שואפים להיות הבוסים של עצמנו אבל בפועל לא כל אחד מצליח. לרבים מאתנו יש יוזמות עסקיות מצוינות אך כדי להפוך אותן לעסק מניב ומשגשג נדרש תכנון, ידע בתחומים שונים והבנה עסקית. ​אם קורצת מהחומר האמיתי, נותר לך רק ללמוד איך עושים את זה נכון. אנו ב קלינגר רישוי עסקים נלווה אותך מהליך בדיקת המקום לפני השכרתו/רכישתו ועד קבלת רישיון העסק וההיתרים הנדרשים

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/195233 צפיות
בירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות חמורות שעשויות להוביל לסנקציות קשות כנגד העבריין. משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בטיפול בעבירות אלו ומעסיק אדריכלים ומהנדסים שיוכלו לסייע לך להתמודד מול המערכת. נתפסת בעבירת בניה? הפתרון בהישג יד. צור קשר ונשמח לעזור לך לצאת מזה… " אם ביצעתם עבירת בנייה כלשהי, יכול מאוד להיות שתוכלו להכשיר אותה בדיעבד. באמצעות טיפול מקיף במספר חזיתות נשיג עבורכם את האישורים שיאפשרו לכם להמנע מצווי הריסה, קנסות ואפילו רישום פלילי".

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/191479 צפיות
פרגולה ללא היתר בנייה, התקנת סוכך ללא צורך בהיתר בנייה, התקנת רשת צל ללא צורך בהיתר בנייה. האם יש צורך בקבלת היתר בנייה לצורך קירוי מרפסת או גינה או שטח הגג כאשר מבקשים להתקין את אחד מהנ”ל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica