חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד להתגונן מול צו הריסה בכלל ובתקופת הקורונה בפרט?

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט20/02/20211050 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

 

זה קורה לאחרונה יותר ויותר בעקבות משבר הקורונה: אלפי ישראלים, שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה, נאלצים לחזור לגור עם ההורים, יחד עם האישה והילדים. כדי לפנות להם קצת מרחב, הם מפצלים לעיתים את הדירה, בונים תוספות, סוגרים מרפסות ו/אואו מסבים את המחסן למגורים.

פעמים רבות חלוקה ליחידות דיור של דירה אחת, או בניית תוספת בנייה או שימוש החורג מהיתר הבנייה, אינם חוקיים, ועלולים להוביל לסיוט הכי גדול של כל אדם שמבצע עבודות בנייה: להגיע הביתה, ולמצוא פתאום צו הריסה מודבק על הדלת. ביצוע הצו עלול להוריד לטמיון לא רק כספים רבים, אלא לגרום גם לעוגמת נפש עצומה, ולסיכון להטלת קנסות, כתבי אישום ועוד.

במידה וקיבלתם צו הריסה, אסור לכם להתמהמה. יש לכם חלון הזדמנויות של 72 שעות לפעול לפני שהצו יבוצע (אם תהיתם על חשבון מי – זה יהיה על חשבונכם). מהו צו הריסה, איך מתמודדים אתו, ומה צריך לעשות כשמקבלים אותו? על כך נבקש להרחיב בשורות הבאות.

הסיבות לקבלת צו הריסה

קיימות סיבות רבות לכך שהרשות המקומית או העירייה בתחום מגוריכם תחליט להוציא כנגד הבנייה, או השימוש צו הריסה. כך, למשל, תלונה של אחד השכנים הלשנהלמחלקת הפיקוח העירונית, סיור של פקח ממחלקת הבנייה, צילום של רחפן/ אווירי (תצו"ת) מטעם העירייה ועוד, יכולים לזהות חריגות בנייה והתוצאה תהיה צו הריסה מודבק על דלת ביתכם.

איך מוציאים צו הריסה, ומה התנאים להוצאתו?

צו הריסה מוצא ונחתם על ידי יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ומודבק על קיר המבנה המיועד להריסה. יו"ר הוועדה חותם על הצו לאחר קבלת תצהיר של מהנדס הוועדה המקומית ובו מצוינים פרטי הבנייה/ השימוש, תוך ציון שמדובר בבנייה ללא היתר, או בחריגה מהיתר או בשימוש החורג מהיתר.

עוד יציין מהנדס הוועדה כי הקמת המבנה טרם הסתיימה או שהיא הסתיימה פחות מ-60 יום לפני מועד הגשת התצהיר, וכי המבנה לא מאוכלס או שאוכלס פחות מ-30 יום קודם לכן.

האם הוצאת צו הריסה היא בגדר סוף פסוק?

בהחלט לא. מי שקיבל את הצו צריך לפנות בדחיפות לבית המשפט על מנת לעכבו, לבקש לבטלו, או להגיע להסדר עם הרשות המקומית, או לנסות להגיע להסדר כלשהו עם מחלקת הפיקוח על הבנייה העירונית. קיימות לא מעט דרכים לפעול לביטול או לעיכוב של צו הריסה.

הצעד הראשון שצריך לעשות לאחר קבלת הצו

בשל לוח הזמנים הדוחק, הדבר הראשון שעליכם לעשות לאחר קבלת הצו הוא לפנות למומחה לנושאי תכנון ובנייה, שיודע להוציא היתרים וחוות דעת, ואשר לרשותו עומדים יועצים משפטיים היכולים לפעול בשמכם מול בית המשפט או כל גורם עירוני.

יצוין כיכדי לבטל את הצו או לעכבו יש להגיש בקשה לבית המשפט, ולתמוך אותה בחוות דעת של המומחה.

אותו מומחה יכול לבדוק, בין היתר, האם ניתן לקבל היתר לבנייה / שימוש, האם ניתן יהיה לבצע חלק מהעבודות בפטור לאור תקנות הבנייה המתירות בניה קלה בפטור, והמן ההקלות האפשריות בכל מקרה ומקרה.

מהן העילות לביטולו של צו הריסה מינהלי?

נקודת המוצא היא שהצו הוצא כדין, ומי שמבקש לבטלו יצטרך להוכיח שקיימות סיבות טובות לביטולו. קיימות שתי עילות קלאסיות לביטול צו הריסה – או שהבנייה בוצעה "כדין" או שעבודות הבנייה הן עדיין לא בגדר "עובדה מוגמרת". בנוסף, רשאי בית המשפט לבטל את צו ההריסה, אם נפלו בו "פגמים חמורים", אך זאת רק במקרים חריגים ויוצאי דופן.

מה הטעות הכי גדולה שיכול לעשות מי שמוצא נגדו צו הריסה?

הטעות הכי גדולה שאפשר לעשות היא לפעול לבד ללא התייעצות עם מומחה. חלק מאותם אנשים שאינם מודעים לזכויותיהם "נופלים בפח,"ומסכימים למסור גרסה משלהם מול גורמי הפיקוח על הבנייה ובכך למעשה עוזרים לרשות המקומית להמשיך בהליכים ולהרוס לבסוף את הבנייה, תוך גרימת נזק לעצמם. נזק כזה יכול היה להיחסך מהם אילו פנו לגורמים מקצועיים.

האם משבר הקורונה יכול לסייע לי לעכב את הצו?

התשובה לכך היא בוודאי. שכן, בעקבות משבר הקורונה, הצהיר משרד המשפטים כי ינקוט במדיניות סבלנית יותר כלפי עבירות בנייה. לפחות ברמה ההצהרתית, המשרד טוען כי התייחסות לצווי ההריסה בתקופת המשבר תהיה סלחנית יותר, וניתן ל"נצל" זאת לטובת מי שזקוק לכך.

משמעות הדבר הינה כי ניתן לנצל את התקופה הזאת על מנת לעזור למי שבנה ללא היתר או פיצל דירה ללא היתר או השתמש שימוש חורג במבנה שאינו מתאים להיתר, באופן שיסייע לו להגיע להיתר או להימנע מהריסה מידית.

האם קיימות סכנות נוספות למי שבנה ללא היתר פרט לקבלת צו הריסה?

בהחלט. במקביל לצו ההריסה ניתן להגיש גם כתב אישום פלילי נגד מבצע עבודות הבנייה. כמו כן, ניתן כיום להטיל קנסות מנהליים בסכומים גבוהים מאד בגין בנייה. הסכומים יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, וכן לקנסות יומיים כל עוד לא הוסרה הבנייה, או שטרם התקבל בגינה היתר.

* משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי הוא בעל ניסיון רב בביטול צווי הריסה והכשרת חריגות בנייה. כמו כן, הוא מספק מענה בשורה של נושאים נוספים, ובכלל זה בקשות לרישיונות עסק ,שינוי תב"ע, התרי בניה, שימוש חורג , זירוז הליכים, אישור עירייה לרשם המקרקעין במקרה של חריגות בניהוייעוץ סטטוטורי

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי נייד 0523-888813
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/232377 צפיות
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232512 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/232604 צפיות
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

מאת: בנימין קלינגריזמות עסקית13/12/222783 צפיות
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222458 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222516 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרמו"מ16/11/222296 צפיות
דירת מגורים בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו. העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20): הסוגייה המרכזית שנדונה האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?

מאמרים נוספים בנושא זכויות הפרט

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט16/10/222279 צפיות
צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית, אך גם תוך מקצועיות ומומחיות, כי אין פה זמן לטעויות. למשרד בנימין קלינגר נסיון רב בביטול צווי הריסה בכל הארץ! מהו צו הריסה מנהלי? ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה). על מנת להוציא צו הריסה מנהלי כאמור צריך שיתקיימו התנאיםבהמשך:

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט22/08/221495 צפיות
עם כניסתו של תיקון 116 לחוק התכנון והבניה הרבה יותר קשה לבטל צווי הריסה מנהליים. במקרים רבים לאחר שהצו הודבק בכניסה לנכס פונה בעל הנכס לעורך דין לייעוץ. עו"ד מנוסה יפנה את הלקוח או יפנה בעצמו ליועץ תכנוני בכיר שיכין חוות דעת מומחים שתוגש כתמיכה לבקשה לבת המשפט המוסמך לעקוב או ביטול צו ההריסה המנהלי. השופט רואה לפניו את תצהיר מפקח הבנייה המתאר את הבניה ללא היתר ומצד השני מאוד חשוב שתהייה בידו גם חוות דעת מומחים שתשקף את המצב בשטח ותתיחס לבניה החדשה ככל וקיימת. משרד בנימין קלינגר הינו הכתובת לעניין זה.

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט22/01/221564 צפיות
הוצאת צו הריסה מנהלי היא אחת הסמכויות החזקות ביותר שיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המשמעות הקשה של הצו היא הריסת מבנים ללא הליך שיפוטי שמברר לעומק את טענות הצד שזכויותיו נפגעות, ולכן השימוש בסמכות זו צריך להיות זהיר ולאחר הפעלת שיקול דעת רציני בלבד!

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט11/10/211557 צפיות
צו ההריסה לבנייה לא חוקית בוטל מדובר במבני מגורים שנבנו ללא היתר • השופטת כתבה כי היא מודעת לכך שההחלטה עשויה לאפשר בפועל את המשך הבנייה ההחלטה, ניתן להניח, עשויה לעורר ביקורת באשר לתוצאותיה ולהשלכותיה האפשריות בשטח – וגם לכך התייחסה השופטת: "אינני מתעלמת מן העובדה כי מדובר בבנייה בלתי חוקית שלא קיים לגביה 'אופק תכנוני' שיאפשר את אישורה ולפיכך דינה, ככל הנראה להיהרס. אינני מתעלמת גם מן העובדה כי השארת הבנייה שבוצעה בכפוף לצו ההפסקה המינהלי בלבד עלולה לאפשר את המשך הבנייה ודורשת הקצאת משאבים משמעותיים לאכיפת צו ההפסקה.

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט28/06/211426 צפיות
באמצע בדיקות הבטיחות: כיצד קרס המגדל בפלורידה? לצד מרוץ נגד הזמן בחיפוש אחר ניצולים בעיירה סרפסייד שליד מיאמי, בארה"ב תוהים כיצד מגדל בן 12 קומות קרס לפתע פתאום באישון לילה. העבודות על הגג, האדמה שתועדה שוקעת בצילומי לוויין והקרבה לאוקיינוס: אלו ההשערות שהועלו על ידי המומחים. מושל פלורידה הבטיח חקירה מהירה: "נביא תשובות" כן לצערנו זה קרה היום ובנינים קורסים. רצוי בבנינים ישנים ו/או כאלו הנמצאים בסיכון לבצע בדיקת יציבות.

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט24/10/201493 צפיות
תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, הידוע בכינויו "חוק הפרגולות","פטור מהיתר" או "רפורמת הפרגולות" (החוק עצמו מצורף כאן), מציע הרבה יותר סמכויות לוועדות המקומיות והמרחביות, ובמקביל מאפשר לא מעט הקלות או פטור למי שרוצה להוסיף בחצר ביתו ו/או בעסק אלמנטים כגון דק, מסלעה, מחסן, פרגולה, גדר, סככת כניסה, סככת חניה וכד'. החוק גם קובע הליך מקוצר לסגירת מרפסת, תוספת ממ"ד ועוד. שימו לב שבמקרים מסוימים יש פטור מלא מהיתר ודיווח, ובמקרים מסוים יש אמנם פטור, אך עדיין חובה לדווח באמצעות טופס על ההקמה של העבודה.

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט27/03/201180 צפיות
לאחרונה בעקבות כניסתו של תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מאוד קשה להתמודד עם צווי ההריסה המנהלים. למרות האמור שילוב של משפטן מנוסה עם משרד אדריכלים המתמחה בהסדרת עברות בניה יכול להיות הפתרון.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica