חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מניות בבורסה

מניות

המושג מניות הוא מושג מוכר ונפוץ, וגם מי שלא סחר מימיו בשוק ההון יודע בדרך כלל כי מניה היא סוג של בעלות על חברה כלשהי. אז נכון, מניה היא באמת מעין נייר בעל ערך, תעודה אם תרצו, המעידה על חלק מבעלות בחברה מסוימת. עם זאת, מניה היא גם נכס אשר ערכו משתנה בהתאם לגורמים רבים ואשר ניתן לסחור בו. במאמר זה ננסה להסביר מהן בדיוק מניות, מה הקשר בין מניות ובין חברות, מיהם בעלי מניות וכיצד ניתן לסחור במניותיה של חברה מסוימת.

על חברות ומניות...

כחלק מן התהליך של הקמת חברה חדשה בישראל, מחליטים מייסדי החברה על כמות המניות בה ועל הערך הנקוב שלהן. אותן מניות הן יחידות הבעלות על החברה, וכל המניות יחד מהוות את מלוא הבעלות. מניות החברה מחולקות בין המייסדים והמשקיעים כך שכל אחד מחזיק בחלק היחסי של המניות. אם לדוגמא החליטה החברה על הנפקת 100 מניות, אזי מי שמחזיק ב-20 מהן מחזיק ב-20% מהבעלות על החברה. למחזיקי מניות של חברה ישנן שלוש זכויות עיקריות- הראשונה היא השתתפות בקבלת ההחלטות של החברה המתבטאת באמצעות זכות הצבעה באסיפת בעלי המניות שלה, השנייה היא הזכות לקבלת החלק היחסי של רווחי החברה, המכונה דיבידנד, והשלישי הוא הזכות לקבלת החלק היחסי של הנכסים שיישארו לאחר פירוק החברה.

על חברות פרטיות וחברות ציבוריות

כעת משהבנו מהן מניות ברור לנו כי מניה היא נכס בעל ערך כספי מסוים, הנגזר משווי החברה, נכסיה ורווחיה העתידיים, וכנכס היא כמובן ניתנת למכירה ולקניה. העברת מניות מאדם אחד לאחר לא חייבת להתבצע באמצעות הבורסה, ובמקרה של חברה פרטית הדבר מבוצע באופן ישיר בין המוכר לקונה. כאשר חברה רוצה להציע את מניותיה לציבור כולו, ולא לקונה מסוים, ולאפשר לציבור מסחר במניותיה, או אז היא פונה לבורסה לניירות ערך ומבצעת הנפקה של מניות לציבור.

ההנפקה בבורסה מבוצעת באמצעות חברת חיתום, היא מחייבת את החברה לעמוד בשורה של כללים אשר נקבעו על ידי הרשות לניירות ערך, היא כרוכה בעלויות לא מועטות ובחשיפה לא מועטה של החברה ונתוניה, אך בסופו של יום מוצעות מניותיה של החברה לציבור, ואילו הציבור מגיש הצעות לרכישתן. התקבולים עבור אותן מניות שרכש הציבור מגיעים לקופתה של החברה וכך משמשת הבורסה מכשיר עבור החברה לגיוס הון. מרגע זה מניותיה של החברה נמצאות בידי הציבור, הן ניתנות למסחר בבורסה וקופתה של החברה לא תושפע באופן ישיר מירידה או מעלייה בערך המניות, בדיוק כפי שהיא לא תושפע מפעולות מסחר המבוצעות בהן.

מסחר במניות בבורסה

השוק שאותו תיארנו, בו חברות מנפיקות את מניותיהן לציבור הרחב, מכונה שוק ההנפקות או השוק הראשוני, והוא מהווה רק חלק קטן מהמסחר במניות. השוק המשני הוא השוק בו אותן מניות שהונפקו כבר בעבר נסחרות בין משקיעים שונים אשר קונים ומוכרים אותן. מחיריהן של מניות הנסחרות ב בורסה מושפע מגורמים רבים, אשר בין העיקריים שבהם ניתן למנות את ההון העצמי שלה, את נתוני הרווח שלה, מצב הענף בו היא פועלת, מצבה בשוק התחרותי, חוזים והסכמים אשר נחתמו או פגו ועוד. למעשה כל גורם המשפיע על פעילותה העסקית של החברה, על יכולתה לייצר רווח עבור בעלי המניות שלה, על יציבותה או על המשכיותה ישפיע באופן ישיר גם על שווי המניות שלה. כמובן שפעילות ציבורית בתחום בה פועלת החברה, תקנים ותקנות, טלטלות המשפיעות על הענף בה פועלת החברה או פעולות של מתחרים גדולים בענף יכולות גם הן להשפיע.

 



תגיות המאמר: מניה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חברת ask4web מתמחה בתחום הקמת אתרים וקידום אתרים בגוגל אתרים

אתרים מומלצים נוספים:
דורון שערים- שערים חשמליים,דלתות כניסה,דלתות עץ ועוד

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת קידום אתרים בגוגל חברת ask4web

מאמרים נוספים בנושא בורסת ת"א

מאת: כתיבת מומחיםבורסת ת"א26/05/161949 צפיות
מחפשים מערכת מסחר בשביל לסחור בבורסה? חושבים לבצע מסחר במניות ולא יודעים באמצעות איזו חברה לבצע את המסחר? איך בוחרים את הברוקר הטוב ביותר, כזה שמציע לכם אפשרות מסחר בבורסה העולמית בעמלות משתלמות במיוחד? קראו להלן את המידע על חברת אינטראקטיב ברוקרס, ואולי גם אתם תמצאו את החברה הזו כמתאימה עבורכם. כמו סוחרי מניות רבים בעולם כולו.

מאת: אליאב יעקבבורסת ת"א02/06/144964 צפיות
צעירים רבים לאחר השירות הצבאי פונים ללמוד קורס מסחר בבורסה, כדי להשיג השכלה פיננסית פרקטית. חלקם, יעברו אחר כך להיות סוחרים לפרנסתם. אם נתבונן ברשת, נמצא קורסים כאלה במחירים הנעים בין כמה מאות שקלים, לכמה אלפי שקלים. אם כך, מהו המחיר הראוי לקורס כזה? על כך במאמר הבא.

מאת: אליאב יעקבבורסת ת"א02/03/148151 צפיות
אין זה סוד, כי ישראלים רבים סוחרים בשוק באופן פעיל, לפחות כמה פעמים בחודש. חלק מהם עושים זאת אפילו על בסיס סדיר וקבוע, מספר פעמים בכל יום (סוחרים יומיים). נישאלת השאלה, האם בכלל ניתן לסחור בשוק ההון בלי ללמוד את הנושא באופן מסודר? במילים אחרות, האם לימודי שוק ההון הם בכלל דבר הכרחי? המאמר הבא ינסה לענות על שאלה זו.

מאת: יוסי אמודאיבורסת ת"א21/01/148285 צפיות
היסטוריה למניית Google. המנייה חצתה את 1,000 הדולרים וקבעה שיא חדש. הדו"חות לרבעון השלישי שפורסמו על ידי החברה הביאו לעלייה המשמעותית ולחציית הרף, כך פורסם באתר "כלכליסט".

מאת: betraderבורסת ת"א02/06/131782 צפיות
מסחר בבורסה- אז איך נכנסים אל שוק ההון ?

מאת: betraderבורסת ת"א06/05/131775 צפיות
מסחר ב-CFD - רוצים גם? מסחר ב- CFD הינו סגנון מסחר פופולארי ביותר. שמו בעברית הינו חוזה הפרשים. כיום מרכז חוזה ההפרשים קרוב ל- 65% מנפח המסחר במדינות המתוקנות. הסיבה לכך הינה פשוטה:

מאת: betraderבורסת ת"א07/04/131779 צפיות
מסחר בבורסה - ללמוד ברצינות ואז להתחיל ללכת אם אתה אוהב כסף ומחפש דרכים מגוונות להרוויח אותו, תוכל למצוא עניין בתחום המסחר בבורסה. מסחר בבורסה עשוי לאפשר לך ליהנות מעלייה ברמת החיים שלך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica