חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מר טרואר וגברת טרואר

יין וגבינות, שני תוצרים קולינריים משובחים שבהחלט עושים לנו את החיים טובים. יין וגבינות, שני עולמות נפרדים שלכאורה אין קווי דמיון ביניהם. הקשר היחיד הנראה לעין מתבטא דרך תרבות האירוח וההגשה – כאשר מגישים אותם יחד ומתאימים ביניהם.

אז זהו שלא, במהלך סוף שבוע מרתק בנושא "יין, גבינות ומה שביניהם" ב"פונדק רמון" גיליתי נקודות השוואה רבות בין שני העולמות במהלך האזנה לסדנאות ולהרצאות המרתקות של עמוס רביד, המדריך הראשי של יקבי כרמל ושל רן בוק, מומחה לגבינות בעל שם עולמי.

השפעת הטרואר

התוצרת הסופית הן במקרה של יין והן בקרה של גבינה מושפעת מאוד מחומר הגלם: היין המיוצר מן הענבים והגבינה המיוצרת מחלב של פרה, עז, כבשה, בופאלו או נאקה. הטרואר – כל הגורמים הגיאוגרפיים המשפיעים על האופי ועל האיכות של המוצר בסופי:

טרואר הגפן –התנאים המשפיעים על הגפן כולל תנאי האקלים בסביבת הגידול, ההבדלים בין היום ללילה, סוג האדמה, כמות המשקעים, תנאי הטופוגרפיה, זוויות השמש באזור וכו'.

טרואר הבהמה – התנאים הסביבתיים של הבהמה, אזור הגידול, סוג העשב הגדל באזור שבו היא רועה ועוד. איכות החלב שממנו מפיקים את הגבינה מושפעת מגורמים אלו.

עמוס רביד מגדיר את היין כמשקה פשוט אבל מורכב בעיקר משתי סיבות. "לכאורה, התהליך פשוט (התססת מיץ הענבים), אבל כתוצאה מהשפעת הטרואר ומאינספור התהליכים המתרחשים במהלך תסיסת השמר, נוצרת המורכבות".

גם הגבינה היא תוצרת מורכבת המתקבלת כתוצאה מתהליך פשוט יחסית. רן בוק הכין בעצמו גבינה במהלך סדנת הגבינות שהעביר, ואכן הראה עד כמה התהליך קל להכנה. גם כאן, כמו ביין, שני גורמים עושים את העסק למורכב מאוד: אינספור התהליכים המתקיימים במהלך הגיבון, לאחר צירוף המחמצת לחלב והטרואר שהוזכר לעיל.

מינים, ניחוחות וטעמים

זני יין וזני גבינה שונים ידועים ברחבי העולם, בעלי ניחוחות וטעמים שונים: קברנה סוביניון, שרדונה ופטיט ורדו מול גבינת ברי, טום, סנט מור וגורגונזולה. ואלה רק דוגמאות מעטות מאוד, המבחר ענק בשני התחומים האינסופיים הללו, ועוד היד נטויה.

תהליכי ייצור

תהליכי הייצור של היין ושל הגבינות בעלי קווי דמיון רבים:

תהליך בסיסי פשוט יחסית – צירוף חומר הגלם הנוזלי (ענבים, חלב) עם חומר הגורם לתסיסה: ביין שמרים, בגבינות – מחמצת מסוימת.

התיישנות - משך הזמן הארוך ותהליך ההתיישנות במקום בעל תנאים אופטימליים זהה. יינות וגבינות משתבחים עם הזמן במקום קר ואפל בעל תנאי בקרה של טמפרטורה, אור, לחות אופטימליים.

הבשלה וגיל - הן ביין והן בגבינה מדברים על הבשלה וגיל: יינות צעירים, גבינות צעירות יינות מתיישנים, גבינות בשלות.

פסטור וכשרות - הן ביין והן בגבינה משפיע תהליך הפסטור והוא חשוב לנושא הכשרות.

תנועה ודינמיות - נדנוד ונענוע של כלי האחסון (הבקבוק או אריזת הגבינה) ומשך זמן השכבתו במהלך תהליכי הייצור משפיעים על התוצר הסופי.

תוצר בעל הגנה אזורית

בשני התחומים שמות התוצרת מקבלים חותמת אזורית, ורשומים כ"פטנט": שמפיין (שמפניה) היא היין המבעבע שמייצרים באזור שמפיין בצרפת, ואי אפשר לייצרו בשום מקום אחר בעולם, וכך לגבי פורט הנקרא על שם האזור בפורטוגל. כך לגבי גבינות: קממבר, רוקפור, אמנטל, פטה ועוד הן גבינות שמייצרים אך ורק באזור המקור והן נקראות על שמו, אי אפשר לגבן אותן ולכנות אותן במקום אחר בעולם. אנחנו מכירים את הגבינה פרמזן, אבל על פי תקני ה-DOC רק שתי גבינות בעולם יכולות להיקרא כך: פרמג'יאנו ריג'אנו וגראדה פדאנו - שתי הגבינות שמיוצרות משני צידי נהר הפו שבצפון איטליה. כל איגוד יצרנים דואג לכך שהגבינות תיוצרנה בפיקוח מלא רק במחלבות המורשות.

שאיפה לאיזון

יין טוב וגבינה משובחת מופקים מרמת איזון אופטימלית בין גורמים שונים בתוכם.

יין טוב מורכב מרמת חמיצות, פירותיות המתקבלת מן הגפן, אלכוהול, מבנה ומרקם. גבינה אולטימטיבית תכיל מינון מאוזן בין רמת חמיצות המתקבלת מסוג המחמצת שהוספה לחלב, ועוד.

רגישות וטיפול

"גבינות הן מוצר רגיש ויש לנהוג בהן בהתאם", אומר רן בוק, וכך לגבי יין – מדובר על מוצר חי ונושם שיש להתייחס אליו בעדינות האפשרית.

תרבות האירוח וההגשה

כמו כל מוצר מעודן בעל טווח רחב של סוגים, אפשרויות ההגשה רבות וטובות, בעצם אינסופיות. גבינה כמו יין מתאימה להגשה לצד מאכלים רבים וטובים להשלמת ארוחה גדולה, קוקטייל או סתם נשנוש באמצע היום.

חשיבות הטעם האישי

מאלפי הסוגים של היינות והגבינות, מתוך כל הניחוחות והטעמים, מה שחשוב הוא הטעם האישי של כל אחד, וצריך לזכור שעל טעם ועל ריח אי אפשר להתווכח.

אחסון

כמו בכל מוצר איכותי שממשיך להתבגר במקרר (במגירת הגבינות או במקרר היין, לא חשוב), יש לשמור על תנאי אחסון אופטימליים. שימו לב, אין להקפיא גבינה וודאי לא יין, זה הורס את המרקם.

אם חשבתם על קווי דמיון נוספים במהלך קריאת הכתבה – שתפו אותנו במייל זה.

 



תגיות המאמר: גבינות, יין, יישון, אחסון, ייצור


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יעל גרינשפון
עורכת תוכן ראשית
פורטל הורים וילדים "את זה" www.etze.co.il
(עולה לאוויר בפברואר 2010)
פורטל היין הישראלי www.israelwines.co.il
yael.grinshpoun@gmail.com
054-5601019, 03-7412689
רח' בורלא 34/15, תוכנית ל', תל אביב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעל צמח-גרינשפון

מאת: יעל צמח-גרינשפון חינוך ילדים05/07/101336 צפיות
לקראת החופש הגדול, שבו נבלה יחד עם הילדים רגעים רבים ויפים, זיכרו את הכלל: להעניק אבל במידה!

מאת: יעל צמח-גרינשפון חינוך ילדים13/06/101253 צפיות
תחשבו רגע: איזו חוויית ילדות אתם זוכרים לטובה? עכשיו תחשבו שוב: האם אתם דואגים להעביר את אותה חוויה מדהימה לילדים שלכם? זה שווה מחשבה! זה נמצא קרוב, ורק צריך לחשוב מה יעשה לקטנים שלנו טוב ויישמר בזיכרונם שנים ארוכות.

מאת: יעל צמח-גרינשפון יהדות12/05/103330 צפיות
מדוע אוכלים מאכלי חלב בשבועות? האם ארוחת ערב שבועות חייבת להיות חלבית? מה מיצרים מקרטוני חלב? אילו פעילויות לילדים אפשר ליצור לכבוד החג הלבן? הכל בכתבה שלפניכם

מאת: יעל צמח-גרינשפון משפחה וזוגיות - כללי14/04/101431 צפיות
מצד אחד אנחנו ההורים רוצים לאפשר לילדים מרחב מחיה ולהעניק להם עצמאות כדי שיתנסו בתהליך קבלת ההחלטות מגיל קטן. מן המצד השני יש יתרונות רבים להצבת גבולות ברורים והנחלת כללי התנהגות בחינוך לגיל רך. איפה הגבול?ליעל צמח-גרינשפון יש פתרון מהניסיון

מאת: יעל צמח-גרינשפון חינוך ילדים31/03/103082 צפיות
החוש והיכולת לסדר, לארגן ולמיין חשובים לתחומים רבים במהלך החיים. זוהי תכונה מולדת, אבל בהחלט ניתן לשפר אותה ולפתח אותה באמצעות דוגמא אישית וחינוך נכון. למה הסדר חשוב? מה הקשר בין סדר לסדר יום קבוע? מתי מתחילים לסדר? איך עושים את זה בשיטות פשוטות ובגובה העיניים? עושים סדר בבלאגן

מאת: יעל צמח-גרינשפון הורות07/02/104218 צפיות
מה הקשר בין עבודה בעיסת נייר, אחיזת עיפרון באופן נכון, גזירה, השחלת חרוזים ואפילו אכילה בכפית? כל הפעולות הללו קשורות לצירוף הפלא "מוטוריקה עדינה" – אחת המיומנויות הבסיסיות שנרכשות כבר בשנת החיים הראשונה לחיי הילד ומשפיעה על כל הפעולות היומיומיות במהלך חייו. מה חשיבותה, למה היא קשורה, איך מזהים קשיים בהתפתחותה ובעיקר – איך משפרים אותה?

מאת: יעל צמח-גרינשפון הורות03/02/102661 צפיות
שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון

מאמרים נוספים בנושא יין ואלכוהול

מאת: רוני הכהןיין ואלכוהול21/12/172755 צפיות
אם עד כה ראיתם רק את אותם מיכלי נירוסטה רק במבשלות גדולות ומוכרות של בירות בארץ הקטנה שלנו, הרי שכיום מבשלות בוטיק בולטות לא פחות ופזורות בכל מיני מקומות בארץ.

מאת: בני דואנייין ואלכוהול29/12/142546 צפיות
יקב בוטיק הוא יקב אשר מייצר לרוב כמות קטנה של יין (כמות שאינה מסחרית באופן כזה שאפשר למכור את היין בסופרים הגדולים) ואשר שם דגש על הטעמים של היינות אותם הוא מוציא, כך שאלו יהיו משובחים במיוחד.

מאת: משקאות דניאליין ואלכוהול03/11/142912 צפיות
אנשים רבים שחושבים שמשקאות חריפים מאוד משמינים, אך במידה ושותים נכון, בכמויות מדודות- אין בהכרח סיבה לבהלה. כולם מכירים את הביטוי "כרס בירה", אך דווקא בבירה בשונה משאר המשקאות החריפים- יש את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר.

מאת: בן טליין ואלכוהול09/06/144440 צפיות
קוקטייל העיתונאי הופיע לראשונה בספר 'The Savoy Cocktail Book' שיצא לראשונה ב1930 ונכתב ע"י הארי קראדוק, ברמן אמריקאי אשר היגר לאנגליה לאחר שחוק היובש נכנס לתוקף.

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול13/03/1411798 צפיות
ד"ר אביטבול מסביר על "תהליך בניית בלנד או "ממסך" שכולל בד"כ מיזוג יינות מזנים שונים ומאותו בציר אך ניתן גם כן למזג יינות העשויים מאותו זן מאזורים שונים, בתנאים שונים ואף מבצירים שונים"

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול10/03/148160 צפיות
ד"ר אביטבול, בעל תואר ביננות, מעניק הדרכה חוויתית ביקבים הכוללת הכרות עם תהליך ייצור היינות מהענבים ועד הבקבוק, הסבר אודות תהליך טעימת ורכישת היין וכן התאמת יין ואוכל.

מאת: allgiftsיין ואלכוהול05/02/148477 צפיות
השקעתם ורכשתם יין איכותי, אך אינכם מתכננים לפתוח אותו באופן מיידי. לא פעם עולות השאלות כיצד למנוע התחמצנות של יין וכיצד לשמור על בקבוקי היין באופן האופטימאלי ביותר בתנאים הביתיים

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica