חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בחירת בן/ת זוג - מלאכה קשה?

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות24/01/20101893 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

שולחן-השבת

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

פרשת בשלח - "קשה לזווגן כקריעת ים סוף" בחירת בן/ת זוג - מלאכה קשה?   הפרדוכס הגדול: גם משמים קובעים עם מי יתחתנו, וגם בני-האדם "בוחרים" את זוגם - הכיצד? על עליות ומורדות בסולם הפרנסה מפגש מרתק בין רבי יוסי למלכה גויית

דו-שיח אמוני מרתק התקיים בין רבי יוסי בר-חלפתא ל"גבירה" רומית נכבדה  (מטרוניתא): במענה לשאלתה: "בכמה ימים ברא ה' את העולם?" ענה רבי יוסי: "בששה ימים". הוסיפה הגבירה ושאלה: "ומהו עושה מאז ועד היום?" ענה לה: "יושב ומזווג זיווגים (=עושה שידוכים), משדך בת פלוני לפלוני [=זיווג ראשון] ואשת פלוני לפלוני [=זיווג שני] (הערה של הרבי: הרעיון המקופל בדבריו, שהקב"ה מתעסק ב"להרבות שמחות בישראל").

המשיכה ושאלה: "זו אומנותו של ה'?! הלא גם אני יכולה לזווג זיווגים, הנה לי עבדים רבים ושפחות רבות, ובשעה קלה אני יכולה לזווג ביניהם, ומדוע הוא זקוק לאלפי שנים כדי לזווג?" ענה לה: "אם קלה מלאכת הזיווג קלה בעיניך, קשה היא לפני הקב"ה כקריעת ים סוף"!

הגבירה רצתה להוכיח את צדקת דבריה וקמה ועשתה מעשה: נטלה אלף עבדים ואלף שפחות, והעמידה אותן שורות שורות ואמרה: "פלוני ישא פלונית, ופלונית תתחתן עם פלוני" [אצל הגויים, גם האשה לוקחת את האיש...]. למחרת שבו אליה הזוגות הטריים פצועים וחבולים: פלוני "פגוע ראש", אחר "עינו שמוטה", אחד "רגלו שבורה" וכו' [מעניין שרק הגברים נפצעו...], זה אומר "איני חפץ בה" וזו אומרת "אינני חפצה בו". מיד קראה לרבי יוסי ואמרה: "אין כאלוקיכם, אמת תורתכם, נאה ומשובחת. יפה אמרת! זיווגים אינה מלאכה קלה"!

אמר לה רבי יוסי: הוא שאמרתי מלאכה קשה היא כקריעת ים סוף, והוסיף ואמר: "הקב"ה מזווג זיווגים בעל כורחם ושלא בטובתן של בני האדם, ככתוב "אלוקים מושיב יחידים ביתה", ה' מושיב שני רווקים (=יחידים) בבית אחד, זה נישואין, "מושיב - אפילו בעל כורחם". וסיים דבריו באומרו: "ה' עושה סולמות לבני האדם, את פלוני הוא משפיל ומוריד ופלוני הוא מרים ומעלה, ככתוב: אלוקים שופט זה ישפיל וזה ירים".

"מזווג זיווגים בעל כורחם"?

צריך להבין מדוע רבי יוסי משווה את מלאכת הזיווגים הקשה לקריעת ים סוף, אם מחפשים דוגמא למלאכה קשה, עדיף לכאורה לדמות לבריאת העולם, שהיא מלאכה הרבה יותר קשה מנס בודד של קריעת ים סוף?

עוד צריך להבין את דברי רבי יוסי "הקב"ה מזווג זיווגים בעל כורחם ושלא בטובתן של בני האדם", וכי הבורא מתעלל ביצוריו לזווגם נגד רצונם? [הפסוק "מושיב יחידים ביתה" המדבר על זוגיות, מסתיים במילה "בכושרות", שהיא מלשון "בכי ושירות", הרוצה - אומר שירה. ושאינו רוצה - בוכה, כלומר יש מי ששמח על זיווגו ויש הבוכה ומצטער עליו]?

קשה לה' לשדך?

     הזוהר הקדוש מגלה שקשר בין בעל ואשה אינו מתחיל בחתונה, הוא קדום ועתיק יותר, כבר בעולם הנשמות העליון שניהם היו מציאות רוחנית נשמתית אחת, ולפני ירידת הנשמות לעולם הזה, פוצלו הנשמות לחצי, חצי נכנס בגוף האיש וחצי באשה. בחתונה שבות ומתאחדות שני חצאי הנשמות.

[לכן בשונה מכל היצורים שנבראו זכר ונקבה האדם הראשון נברא יחידי ורק אחר-כך ה' הרדימו ולקח ממנו צלע ובנה אשה, כי בתחילה (כשהיה בגן-עדן, ושני חצאי הנשמה היו מחוברים) באדם עצמו היה זיווג ומיזוג של הזכר והנקבה גם יחד, ורק אחר-כך הקב"ה "ניתח" ופיצל לשני גופים. אמור מעתה: נישואין אינם רק תוספת עזר (כמו בגוי או בבעלי חיים) כדי שלא ישעמם לבד... אלא השלמת חסר, רווק הוא רק "חצי אדם", כי חסרה לו חצי נשמה, ורק בנישואין הוא נעשה אדם שלם];

ואם-כן, מה הקושי הגדול בשידוכין, הרי הם כבר "מסומנים" משמים, כל אחד לחצי "שלו", והשידוך אמור לגלות קשר קדמון שכבר קיים ביניהם?

קשה לה' לקרוע את ים סוף?

נדון תחילה בנס הגדול והעצום של קריעת ים סוף, שעליו אמר רבי יוסי שזה היה נס שקשה להקב"ה ("קשה היא כקריעת ים סוף"), והדברים תמוהים: היתכן שלהקב"ה האין-סופי והכל-יכול קשה לקרוע את הים?! הוא ברא את הטבע ובוודאי שביכולתו לשנותו בלי כל קושי, ואיך נאמר שקריעת הים מלאכה קשה עבורו?

                אלא, הקושי אינו בעצם מעשה שבירת הטבע וקריעת הים, אלא בתנאי שה' התנה לעצמו, שכדי שיעשה נס ושינוי בטבע צריך שהאדם עצמו יעמול ויטרח:

בששת ימי בראשית הקב"ה ברא את כל העולם וברואיו ללא כל תלות במעשה האדם, האדם לא עזר ולא השתתף ביצירת העולם וברואיו, ובסיום הבריאה אומר הקב"ה "ברא .. לעשות", כלומר שמעתה ואילך הטיל ה' על האדם לעמול ולתקן את העולם, לשכלל ולפתח אותו.

מאז סיום ה"בריאה" הקב"ה כאילו "הגביל" את חופש הפעולה שלו עצמו והכתיב לעצמו "כלל ברזל": אני פועל מלמעלה רק כשיש "שיתוף פעולה" עם האדם למטה!

בסגנון החסידות: על האדם לעמול וליצור "כלי" כדי לקבל את הברכה, וישנם סיפורים על אנשים שהתברכו מצדיקים ולמרות זאת הברכה לא התקיימה, וזאת מפני שלא עשו "כלי" לקבל את הברכה; הצדיק אמנם בירך והשפיע, אבל לא היה "כלי" שיקבל את הברכה. האדם עצמו צריך לעשות כלי כדי שהברכה וההשפעה תחול עליו.

[כמובן שלכל ברכה יש כלי ו"מפתח" מתאים, לדוגמא: כדי שהברכה לעושר גשמי תתקיים, צריך לעבוד ולהתפרנס, או לקנות כרטיס בהגרלת "פיס". כדי שהברכה לילדים תחול, צריך להתחתן].

כך מפרש את הדברים אדמו"ר הזקן: בדבר ה' שמים נעשו בששת ימי בראשית, אך אז היתה ההמשכה בלי אתערותא דלתתא (=בלי עבודת האדם) כלל, כי אדם אין לעבוד כו' רק כי חפץ חסד הוא; אך אחר בריאת האדם לעבדה כו' אזי כל אתערותא דלעילא (השפעה מאת ה') לעורר מדת חסד עליון, הוא בצדקה וחסד שישראל עושין בעולם הזה, (כי) לעורר חסד עליון ממקום גבוה למקום נמוך (הוא על-ידי) אתערותא דלתתא (=עבודת האדם)".

כפירוש החסידי לפסוק "ה' צלך על יד ימינך", שה' הוא כמו "צל" המלווה את האדם בכל מקום שהוא נמצא, אם-כן הליווי האלוקי תלוי באדם עצמו, האדם קובע ומנהיג את מיקום הליווי הצמוד של ה', כשהולך למקום טוב וקדוש - הליווי והשמירה של הבורא עליו היא בקדושה, וחלילה כשהולך למקום רע - הוא גורר עמו את הצל האלוקי לאותו מקום.

המיוחד בנס קריעת ים-סוף

עתה נבין את המיוחד שהיה בנס קריעת ים-סוף:

עשרת המכות ויציאת מצרים לא היו ממש תלויים בעבודת ישראל, אדרבה ישראל היו שקועים במצרים בשיא הטומאה והתועבה המצרית, ולמרות זאת זכו לניסים ונפלאות משמים, אבל בקריעת ים-סוף החליט הקב"ה שהוא לא יקרע את הים אלא רק אחר שהאדם יעשה מעשה, ויסכן חייו בכניסה למים במסירות נפש, רק אז "יבקעו המים"!

וזה לשון המדרש: בשעה שהיו ישראל עומדין על הים היו עומדין ומדיינין זה עם זה, זה אומר אני ארד תחלה וזה אומר אני ארד תחלה מתוך כך קפץ נחשון בן עמינדב לתוך גלי הים, מיד אמר המקום למשה: "ידידי טובעים בים, והים סוגר, ושונא רודף .. הרם את מטך".

בשביל שיתרחש נס קריעת הים, היה צריך את היהודי! רק כשנחשון קפץ לים במסירות נפש, אירע הנס הגדול והים נבקע, בנקודה זו מצוי החידוש בנס זה ביחס לכל הניסים והמאורעות הטבעיים שהתרחשו לישראל במצרים עד כה. לכן, קריעת ים סוף היא ה"סמל" והדוגמא לכלל שהציב הקב"ה בעולמו: צריך להיות שיתוף פעולה עם האדם.

                זה כוונת חז"ל באומרם ש"קשה" להקב"ה לקרוע את הים, הקושי אינו של הקב"ה בעצמו לבצע את המעשה, כי מובן ופשוט שלהקב"ה לא קשה שום דבר! הקושי הוא בתלות האלוקית ביהודי, שרי היהודי הוא בעל "בחירה חופשית" וביכולתו לשתף פעולה או לסרב, לבחור בטוב או ברע (שלכן הוא נענש על הרע ומקבל שכר על הטוב).

והיות שבנס קריעת ים סוף כולם נוכחו בקשר שבין מעשה האדם מלמטה, והנס שבא מלמעלה,לכן "קריעת ים סוף" הפכה ל"סמל" של אותו שיתוף פעולה הכרחי, שהוא הדבר ה"קשה" [ואילו נס יציאת מצרים שנעשה ע"י ה' ללא תלול במעשה האדם אינו נקרא קשה].

שידוך

זה הקשר בין זיווג זיווגים לקריעת ים סוף:

גם בזיווגים וגם בקריעת הים הכל נעשה בידי שמים, בכוחות האלוקיים בלבד! אבל בשניהם רואים במוחש שהקב"ה נתן את המפתח לאדם, ברצותו יפתח את מזלו, כשיעשה מעשה ויעמול ויחפש אחר שידוכו המתאים וברצותו ינעל את מזלו כשישב בדד ויסרב לקבל הצעות לשידוך; אבל כאשר האדם עמל ופותח את מזלו ומחפש בכוחותיו שידוך - או אז ברכת שמים חלה עליו, והוא מוצא את הזיווג המתאים והנכון משמים.

אבל אם חלילה האדם משתמש במפתח - שהפקיד הקב"ה בידו לחפש שידוך - בצורות אסורות, נגד הכללים שקבע ה' בתורה הקדושה - או אז הקב"ה אינו מסייע בידו, והוא ימצא את השידוך בבחירתו האישית ללא הסיוע האלוקי, מעשה שכמובן עלול להשפיע בצורה לא חיובית על הזוגיות במשך החיים [שכן הוא עלול להחמיץ את "שידוכו",כלומר את "בת זוגו" שלו, שנועדה לו משמים, ועל אף שישא "בת זוג" כל שהיא, שהרי יש לו "בחירה חופשית", הזוגיות הזו לא תזכה לסיוע האלוקי,והתוצאות הבלתי חיוביות, יבואו לביטוי בהמשך].

ביאור שאלת המלכה

המלכה שאלה "בכמה ימים ברא ה' את העולם? ומה הוא עושה מאותה שעה?" רבי יוסי פירש שאלתה בצורה מעמיקה: הרי ה' בורא ומחדש את הבריאה כל רגע ורגע ["המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית"] ומה מיוחד בששת ימי בראשית? 

לכן הוא ענה למלכה ש"ה' יושב ומזווג זיווגים", בדבריו רמז להבדל בין ימי בראשית לימים שאחריו: בתחילה ה' ברא את העולם לבדו, אבל מאז הוא מזווג זיווגים, כלומר הוא רוצה שבן-זוגו - היהודי - ישתתף בעבודת קיום העולם, בעשותו מצוות ומעשים טובים ובלימוד התורה.

המלכה חשבה שלצורך עמל האדם די לו בכוחו שלו ואינו זקוק לסיוע משמים, לכן ניסתה לבצעה בעצמה לשדך אלף זוגות עבדים ושפחות, וכשנכשלה וראתה שהדבר אינו עולה יפה, הבינה שצריכים ברכת שמים, להתחבר למקור הקדושה ולהכניס את הקב"ה שותף במעשינו בעולם, רק כך נצליח בעבודתינו. העבודה מתבצעת בצוותא: האדם מלמטה והקב"ה עוזר מלמעלה.

רבי יוסי הוסיף ולימד: "הקב"ה מזווג בעל כרחן, שלא בטובתן, ככתוב מוציא אסירים בכושרות = בכי ושירות", כלומר: מי שלא רוצה להבין שהדרישה שהאדם יעמול בעצמו היא לטובת האדם עצמו, יהיה בצער ו"בכי", ומי שמבין שהדרישה לעמול בעולם ולמצוא שידוך בכוחות עצמו היא לטובתו, ישמח ויאמר "שירות".

סוד ההצלחה נתונה בידי ה':

"הקב"ה יושב ועושה סולמות, משפיל לזה ומרים לזה, ומוריד לזה ומעלה לזה, ככתוב: אלוקים שופט, זה ישפיל וזה ירים", לעיתים רואים שני אנשים שעמלים ואחד מטפס בסולם ההצלחה במהירות מסחררת והשני נופל ומתרסק בתהום הכשלון, ההבדל בין הצלחה לאי-הצלחה אינו בכמות ההשקעה והיגיעה של האדם, אלא ביד ההשגחה האלוקית - "הקב"ה עושה סולמות", בחשבון השמימי, שלמעלה מהבנתנו והשגתינו, יש סדר, כגלגל עולה ויורד, ובסופו של דבר ההצלחה תלויה בסיוע אלוקי בד בבד עם כך שהאדם צריך לעמול בעצמו.

"עשו ככל יכולתכם"

גם הגאולה האמיתית והשלימה היא כמו קריעת ים-סוף:

המטרה שלשמה ברא הקב"ה את העולם, שהוא יהיה גן יפה של מעשים טובים וקדושים ובית לה' ("לעשות לו יתברך דירה בתחתונים"), וזה יהיה בשלימות בביאת המלך המשיח, שאז יעקרו מהעולם כל הקוצים והדרדים המפריעים ומקלקלים, והעולם כולו יהיה גן-עדן טוב לה',

יכל ה' ליצור מהעולם גן לבדו, אבל הוא רצה שבני האדם יעמלו ויעשו אותו לגן, כה אמר הרבי בשיחתו המפורסמת מכ"ח ניסן תנש"א: עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקינו תיכף ומיד ממש, ויהי רצון שסוף כל סוף ימצאו עשרה מישראל ש"יתעקשו" שהם מוכרחים לפעול אצל הקב"ה, ובודאי יפעלו אצל הקב"ה - להביא בפועל את הגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142120 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14862 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131513 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131192 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131359 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131206 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131151 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19102658 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195560 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195626 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195643 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195598 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195625 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195618 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica