חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חוק זכויות המבצעים בישראל ועמותת עילם

מאת: עילם עיל"םקנין רוחני17/03/20101308 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוק זכויות המבצעים בישראל

זכויות המבצעים בישראל הוכרו לראשונה בשנת 1984, מועד החקיקה של חוק זכויות מבצעים ומשדרים, התשמ"ד-1984.

מהן הזכויות שהוקנו למבצעים?

בדומה לחוק זכויות היוצרים המגן על יצירותיהם של מלחינים, סופרים ויוצרים אומנותיים אחרים, מטרתו של חוק זכויות המבצעים היא, להגן על זכויותיו של המבצע בביצועו המוקלט. אי לכך, המועד הנכון לכל מבצע בכדי לקבע את רמת ההגנה על זכויותיו הוא המועד בו מבוצעת ההקלטה של הקטע בו הוא משתתף. לכן, חשוב מאוד להיזהר מחתימה על כתבי ויתור/הסכמה שנוהגים המפיקים לתת למבצע כמה דקות לפני תחילת ההקלטה והכוללים בדרך כלל סעיפים על פיהם הוא מוותר על זכויותיו לטובת המפיק.

כיצד מגן החוק על המבצעים?

החוק קובע, כי אין להקליט (בלשון החוק – "להטביע") ביצוע ללא הסכמתו של האמן המבצע. עוד קובע החוק, מגבלות על שעתוק (העתקה) של הקלטות שנעשו ללא הסכמת המבצע.

באשר לשידור קובע החוק, כי פרט לרשות השידור, גלי צה"ל והטלוויזיה החינוכית, שלגביהם נקבע הסדר מיוחד, אסור לשדר ביצוע מוקלט ללא הסכמת המבצע.

מה נכלל במושג "ביצוע"?

על פי לשון החוק, המדובר הוא בביצוע של יצירה ספרותית, אמנותית, דרמתית או מוסיקלית על ידי מבצע.

מי נחשב למבצע?

החוק קובע, כי מבצע הוא כל אדם המבצע במשחק, בשירה, בנגינה, במחול, או בדרך אחרת, יצירה ספרותית, אמנותית, דרמתית או מוסיקלית.

המחוקק לא מצא לנכון להבחין בקביעותיו בין רמות של יצירה או של ביצוע, כך שהשאלה "מהי יצירה" או במלים פשוטות מי יקבע האם מדובר ביצירת מופת או בשרבוט חסר ערך, נשארת להכרעת בית המשפט במקרים בהם קיימת מחלוקת. כן נמנע המחוקק מלקבוע קביעות כלשהן באשר לרמתו של המבצע ועל פי לשון החוק, ללא כל רובד פרשני, גם ילד המקריא שיר של ביאליק בגן הילדים יכול לכאורה להיחשב כמבצע.

שוב, הקביעה במקרי מחלוקת, האם אכן מדובר במבצע שהמחוקק התכוון אליו, או שמא מדובר באקט חסר כל משמעות ביצועית אומנותית נשארת בידי בית המשפט.

ההגנה על השמעה או הצגה לציבור

החוק בנוסחו המקורי עמד למבחן בבית המשפט ונקבע בפסיקה, כי בנוסחו המקורי משנת 1984 הוא מגן על שידורים בלבד ואינו כולל הגנה על השמעה או הצגה לציבור. פסיקה זו מנעה מעילם לגבות תמלוגים עבור השמעה בבתי עסק בהם הושמעה מוסיקה באמצעות רמקולים. בעקבות קביעה זו של בית המשפט, פנו ארגוני המבצעים ("אשכולות" ועילם) אל המחוקק ובשנת 1996 תוקן החוק ונוסף לו סעיף על פיו זכאי המבצע ל"תמלוג ראוי" על השמעה או הצגה של ביצועו. יש לשים לב, כי שלא כמו ביחס לשידור, שם נדרש המשתמש לבקש את רשותו של המבצע ובאין רשות, אוסר החוק את השידור, הרי ביחס להשמעה או הצגה של ביצוע – לא קיימת דרישה זו והמשתמש רשאי לעשות שימוש בביצוע בלא בקשת רשות, אך חייב לשלם עבור השימוש "תמלוג ראוי".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עילם = עמותה ישראלית לזכויות מוסיקאים מבצעים (ע"ר) .

עמותת עיל"ם  הוקמה בכדי להגן על זכויותהם של ציבור המוסיקאים המבצעים והיא עמותה שלא למטרות רווח.

פועלת מתוקף ייפויי כוח שניתן לה ע"י ציבור המוסיקאים הישראליים ומייצגת את זכויותהם של כ2000 נגנים ומנצחים. 

 עילם אחראית לחלוקת התמלוגים המתקבלים מן המשדרים השונים עבור היצירות שבהם נעשה שימוש.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עילם עיל"ם

מאמרים נוספים בנושא קנין רוחני

מאת: tiloniקנין רוחני09/05/171684 צפיות
תשלום עבור רישום סימן מסחר מושפע מכמות האגרות ומסוג האגרות שיש לשלם, ממקרים לא צפויים של התנגדויות, מהיקף ההשקעה הנדרשת מעורך הבקשה ועוד. לאור כל זאת ניתן להבין כי עלות רישום סימן מסחר לא יכולה להיקבע מראש וכי היא יכולה להשתנות ממקרה למקרה ובכל מצב

מאת: ניב אבןקנין רוחני13/02/171613 צפיות
איזה רעיון טוב יש לכם הבוקר? משהו מהפכני שיכול להציע שינוי מרענן לדרך שבה כל אדם בעולם המודרני או אפילו אנשים ממדינות העולם השלישי יכולים לנצל בצורה תדירה? לפני שאתם הופכים את הרעיון לכדי פטנט רשום קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: רוני הכהןקנין רוחני06/02/171668 צפיות
הרבה לפני שפטנט מתקדם אל עבר שלבים מורכבים של פיתוח, תמיד ראוי שיתבצע חיפוש מקיף שלפיו יהיה ברור עד כמה הוא חדש ומקורי.

מאת: שרון צרפתיקנין רוחני23/11/161766 צפיות
תהליכים מאוד מורכבים שכן כדי שהמצאה תהפוך להיות פטנט רשום ומוצלח צריכים סוללה שלמה של בעלי מקצוע בתחום. מה כולל צוות מנצח להעמדת פטנט?

מאת: אופירקנין רוחני30/12/151887 צפיות
לעתים, נוטריון צריך לנסח אישורים המעידים כי הכתוב בהם – אכן נכון. ישנם כל מיני מסמכים שבלעדיהם לא ניתן לקדם תהליכים בארץ ובעולם. כך, למשל, אישור שאדם מסוים חי הוא אחד מאותם אישורי נוטריון המעידים כי האדם נותר בחיים.

מאת: ראובן ברמןקנין רוחני14/07/152149 צפיות
עורך הפטנטים ראובן ברמן מחברת אדיסון עורכי פטנטים www.epal.co.il מסביר בצורה פשוטה מהו פטנט, התנאים לרישום פטנט, תהליך הרישום, ועוד.

מאת: רוני אילןקנין רוחני07/02/148087 צפיות
המילה "מקוריות" היא מילה מרכזית ביותר בכל הקשור לדיני זכויות יוצרים. רוני אילן מסביר כי המשמעות שלה היא שהמקור של היצירה, בין אם מדובר בשיר, סיפור או פסל קינטי, הוא ביוצר שלה, כלומר שהיצירה תהיה הקניין הרוחני שלו ורק שלו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica