חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האישה כשֵדה וככָּשפנית מתוך הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית

מאת: דורית קידרמעמד האישה19/03/20101772 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מה התשובה לשאלה מהו המקצוע הנשי העתיק ביותר בעולם היהודי? ובכן.... 95% יאמרו זונה - תשובה שהיא כמובן אינה נכונה. המקצוע העתיק ביותר בעולם שהחל בקריירה של רחב מיריחו, כמעט ואינו קיים בקרב הנשים היהודיות בעת העתיקה. התורה אוסרת את הזְנות ומקשרת אותה לחטאי עבודה זרה. בתלמוד הזנות נתפסה כפעילות משפילה המבזה את יחסי המין בשל העובדה שאלו נעשים לשם סיפוק יצרים פיזיים מיידיים. ניתן להניח שהזונות היו בעיקר נשים נוכריות ושתופעת הזנות היתה די נדירה בקרב נשים יהודיות. בתי בושת לא היו קיימים כממסד. נשים יהודיות שכן עסקו בזנות, עשו זאת מתוך אונס. הרומאים נהגו לחטוף נשים יהודיות הגלו אותן והפכו אותן לזונות.

וחזרה לשאלת המקצוע ו/או המקצועות הנשיים העתיקים?

הספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית", במחקר חדש על המקצועות הנשיים בעת העתיקה מצביע על שלושה מקצועות מגדריים מובהקים שהם: האישה המילדת, האישה המקוננת והאישה הכָּשְפנית. נשים רבות היו מעורבות בענפי הריפוי באופן לא פורמלי, דבר שהחשיד אותן בהרעלה. מלכתחילה לנשים היה ידע רב יותר בכל הקשור לתכונות ריפוי של צמחים מעצם מלאכתן כמבשלות והתמחותן במקצוע מגדרי כמילדות. המיילדת כונתה "חכמה" והמקצוע עצמו היה נשי, אולם בעל סטאטוס גבוה. המיילדת היתה רשאית לנוע בחופשיות בבתיהם של אנשים זרים, כאשר היו זקוקים לה.

המקצועות המגדריים של הנשים כמילדות ומקוננות, יצרו קרבה פיזית בין הנשים לגברים, בפרקי זמן קריטיים של  לידה ומוות. אלו גרמו לחשדות שהנשים עוסקות בדברים טבעיים כהרעלה ועל טבעיים ככישוף. חשוב לציין כי האישה בשל נתוניה הטבעיים של פוֹריות ואמהוּת, נתפסה כקרובה יותר לטבע.  מעצם התפישה ההיררכית טבע/תרבות, האישה הפכה לבעלת סטטוס פחוּת יחסית לגבר המזוהה עם התרבות. מהלך מחשבה זה, יצר תדמית בה נשים נתפסו כאנומליות והוגדרו כמסוכנות, מלוכלכות ומטמאות.

האישה נוצרה אחרי אדם ולכן מעצם היותה משנית ביצירת האל, נחשבה לקרובה לעולם השדים. ולכן היא נהדפה אל השוליים החברתיים שסמלו קרבה לגורמים על טבעיים ויותר מכך. האישה הודרה מכל הריטואלים הדתיים הקשורים לחיים, אולם פריבילגיה אחת הושארה לה - השתתפות בריטואל המוות.  מקצוע נוסף בעלי זהות מגדרית היה המקוננת. הקינה הנשית שהושמעה עם כל מקרה מוות, כללה שירה רפטטיבית, מונוטונית, יללות, יבבות, מחיאות כפיים והכאה על החזה. הקולניות, חוסר המבנה הפורמלי יחסית לטקסיות הגברית ועוצמת הפגנת הרגשות, נועדה לגרש את השדים והרוחות מן הגברים ולמשוך את תשומת ליבם של השדים אל הנשים עצמן.  בו זמנית, המופע כולו, הפך את הנשים לכאורה לבעלות מעין מהות שֵדית. גם השהות עם המת בימים הראשונים, שנחשבה מסוכנת ביותר והמגע עמו, חזקו את מוטיב הטומאה שנתפס באישה מלכתחילה. טקסי המוות כללו קבורה ראשונית בה המקוננות שהו בקרבת הגופה והשמיעו קינות מיוחדות. אי השתתפות האישה בחיי החברה ובריטואלים של החיים, בנוסף לתפקידה הפעיל עם המתים, היווה הצדקה לתפיסת הרבנים את הנשים כקרובות לעולם השדים ולעיתים אף כטיפוס של שדות בפני עצמן.

ובאשר למוות - על פני השטח נראה שבסוף חייה הגיעה האישה למעמד של שוויון זכויות. תהליך הקבורה והאבל היה זהה לשני המינים והאישה נקברה יחד עם בעלה באותה מערת קבורה. יחד עם זאת, ארכיאולוגים מצאו מספר אלמנטים זוטרים שנועדו לשמר את הסטטוס המגדרי גם לאחר המוות. בקברים המשפחתיים גופת הגבר הונחה גבוה יותר מגופת האישה. החפצים הסימבוליים שנקברו לצד הגופה כללו אצל הגבר: מכל דיו, טבלת כתיבה, אמצעי מדידה.... ואצל האישה: דברי קוסמטיקה, מראה, מחטים, כישור.... הגבר הולבש בטלית לעומת האישה שתקיץ באחרית הימים כשהיא לבושה בסינר.

הקרבה לעולם השדים מתכתבת עם מקצוע מגדרי נשי נוסף, שמוקם בשולי החברה - האישה הכשפנית. התפיסה התנכית מפנה באופן ברור את התואר מכשפה לנשים, למרות שבספר ויקרא הפניה היא אל נשים וגברים כאחד.התנ"ך במקומות רבים יוצר זיהוי בין אלילות, זנות וכשפים.

נשים וכשפים היו כרוכים זה בזה משחר ההיסטוריה. נראה שהשקפתם של חכמי התלמוד היא שהכישוף מהווה חלק אינטגראלי מן המהות הנשית ושהנשים הן אלו המדיחות האולטימטיביות לדבר עבירה. ניתן למצוא בתלמוד את הסברה שנשים העוסקות בכישוף, סטו ממקומן הטבעי ועברו על הנורמות המקובלות. נשים אלו - הנשים הכשפניות, הפכו לאיום לסדר החברתי והיחס אל עיסוקן הוא כאל זנות.

החברה המסורתית מנעה מנשים את האפשרות להנהיג או לשלוט וגם להוות כל פונקציה שהיא בעלת השפעה במעגל החברתי. נשים ששאפו לשנות את הסטטוס שלהן, עשו זאת באמצעים בלתי לגליים ובשולי החברה. הרבנים מנסים להתגבר על הנשים הכשפניות ונוסחאותיהן המאגיות, על ידי לחשי כישוף משלהם. מטרתם היא לייצר גרסה שתתגבר על הנוסחה הנשית ותיצר הגנה.

קריאה בין השיטין בתלמוד מעלה את העובדה שהיתה קיימת מעין התארגנות של נשים כשפניות כחלק מתרבות השוליים. הגדרת "רישתינהי דנשים"- מנכ"ל הנשים הכשפניות,  מעידה כי היתה קיימת קבוצה של נשים מאורגנות ואולי אף מאוגדות שפעלה בשולי החברה. התלמוד בחר לא להתיחס אל נשים אלו כאל תופעה חברתית מאורגנת, אלה כאל מקרים פרטיים של סטיה של האישה מן הנורמה המקובלת. חוסר השוויון ניתב את הנשים אל האפשרות היחידה לצבירת כוח: אל מחוץ לממסד, אל השוליים, אל דרך לא קונבנציונלית של מעשי כשפים, אם כחברה בארגון ואם כפרילנסרית.  

כל הרוצה להרחיב את דעתו בהיסטוריה של הנשים בעת העתיקה, ימצא בספר   "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" חוטים נסתרים המבהירים את תפיסת הנשים בכלל ואת התיצבותן אפילו היום, אחרי 3000 שנה, רק במקום השני לאחר הגברים.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורית קידר בעלת תואר שני במדעי הדתות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורית קידר

מאת: דורית קידרבריאות17/09/101512 צפיות
הזהרו! אם אתם חייבים להגיע למיון המנעו ממיון איכילוב. בית החולים השקיע אמנם זה עלה מיליון דולר אולם הם השקיעו באבנים וברזל במקום בבני אדם. כתוצאה הצוות הרפואי "דופק כרטיס" ולצערי דופק גם את החולים. הזהרו בעיקר מהאחות המזוכיסטית ויקי. היא מעדיפה להתעסק בעניניה הפרטיים, להזיז מכוניות לפה ולשם והעיקר, להתעלם מהחולים. ראו הוזהרתם!

מאת: דורית קידררוחניות - כללי31/07/101409 צפיות
שדה ההורגת תינוקות הייתה קיימת ברוב החברות בעת העתיקה. בימי הביניים, במאה ה - 8 , דמונית כלילית, הפכה פופולרית ביותר וישוע בן סירא חיבר ספר פתגמים שנראה שמטרתו היתה להסביר את השימוש בקמיע נגד לילית שהיה קיים זה עידן ועידנים.

מאת: דורית קידררוחניות - כללי18/07/101576 צפיות
"סלט" בלתי מובן של הברות וצלילים הנשמעים כאילו היו שירת דולפינים ניתן למצוא כחלק מנוסחת הקמיע. במבט מרפרף קשה לדעת אם הכל ג'יבריש ו/או נכתב בארמית. כך או כך אעשה ניסיון להכניס מעט סדר והגיון. ואם יש לכם רעיונות נוספים - אשמח לשמוע.

מאת: דורית קידרמאגיה12/07/108962 צפיות
למי אין קמיע? למי אין התנהגויות חוזרות על עצמן שמשמשות כהגנה? מי אינו משתמש ב"טפו...טפו...טפו", מציג כף יד מתוחה כחמסה ו/או נוקש על עץ? WELL???? מתי זה החל ומדוע זה עדיין כאן?

מאת: דורית קידרספרות25/04/101697 צפיות
מה היה אומר פוקו על הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית"? דורית קידר מראינת את מישל פוקו על השדה הפתיינית לילית ועל החברה המאגית של המילניום הראשון.

מאת: דורית קידרכישוף24/03/109692 צפיות
בני העת העתיקה השתמשו בטכניקות של כישוף כדי למנוע משדים רוחות ולילית להפריע להם בחייהם. לילית – שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, הופיעה על גבי קמיעות בצורת מדליונים וגם בתחתית קמיעות בצורת קערות השבעה.

מאת: דורית קידרמעמד האישה23/03/101425 צפיות
כל אישה מתגייסת אל המטבח עם כניסתו של חג האביב. כך היה לפני 3000 שנה וכך עתה - אין חדש! בספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" ניתן למצוא תיאור של המגדר הנשי של העת העתיקה. אמנם המקצועות הפופולריים שונים... אבל הסטטוס - לא!

מאמרים נוספים בנושא מעמד האישה

מאת: טומי רןמעמד האישה03/01/1310751 צפיות
למה רבים פונים לשירותי ליווי בחו"ל? האם כי חשים שזה לא מוסרי לפנות לנערות ליווי כאן בארץ? האם זה תלווי בהגדרה החוקית של הנושא או שפשוט חוששים שמישהו יזהה אותם עושים מעשה "לא ראוי".. ?

מאת: טומי רןמעמד האישה22/11/128942 צפיות
מעמדן של חברות העוסקות בתחום של שירותי ליווי מול בתי המשפט איננו ברור וודאי כבר שנים רבות. מערכת בתי המשפט דנה בנושא של האם לאשר לנערות ליווי לעסוק במקצוע זה אל מול לקוחותיהן – האם להענישם או לא.

מאת: טומי רןמעמד האישה11/10/128389 צפיות
קיימות הערות ציניות למכביר לגבי נושא של נישואין ומערכות יחסים מעמיקות. גברים רבים באמת חושבים כיום שנשים רוצות להיות עימם בגלל הכסף, הביטחון. לכן, רבים מעדיפים לפנות למערכות יחסים לא מחייבות ואם אפשר בשמירה על דיסקרטיות מה טוב. לכן גברים רבים פונים כיום לשירותי ליווי.

מאת: טומי רןמעמד האישה13/09/128926 צפיות
הצעת חוק הזנות החדש הצליח ליצור בלבול ולייצר דעות רבות של 'בעד ונגד' בכל הקשור אל השכרת שירותיהן של נערות ליווי. על מנת ליצור סדר בבלגן, מאמר זה יביא בפניכם נתונים אודות היחס אל נערות ליווי בישראל וכן נסביר מהו חוק הזנות החדש וכיצד הוא ישפיע על תעשייה זו באם הוא יתקבל.

מאת: טומי רןמעמד האישה13/09/128741 צפיות
לכל אחד מאיתנו יש שאלות בכל הקשור אל שירות או מוצר אותו אנו צורכים ולכן אנו מעוניינים לדעת כי יש לנו כתובת אליה נוכל לפנות בכל עת. כיוון שבישראל שירותי ליווי הם אינם תחום אשר נחשב כרציני ובו יש שירות לקוחות פעיל ורבים מתביישים להודות כי הם מעוניינים בשירותים אלו או מעדיפים להימנע מלשאול שאלות רבות, אשר פעמים רבות מתגלות כשאלות חיונות, חלטנו לענות לכם על כל השאלות הנפוצות ביותר אודות שירותי ליווי בתל אביב, במאמר זה.

מאת: טומי רןמעמד האישה27/08/128730 צפיות
לאחרונה עלתה לטלויזייה סידרה על עולמן של החשפניות – אגב, סידרה מאוד מוצלחת (אם בוחנים זאת על פי הרייטינג). מה מושך אותנו לסדרה? אולי הרצון להכיר ולהתוודע לעולם שלרובינו אינו מוכר. האם אני טועה כשאני אומרת "רובינו"?

מאת: טומי רןמעמד האישה08/08/128693 צפיות
זנות הינו המקצוע העתיק ביותר. למי שמאמין בתנ"ך – יכול למצוא סיפורים רבים בנושא. למי שלא – יכול לקרוא על כך בספרים רבים, יכול לקרוא על כך בספרי ההיסטוריה השונים, וכמובן לראות בסרטים מתארים תקופות שונות. אם תשאל כל אדם מן היישוב, לגבי הנושא, הוא יאמר לך כי נערות ליווי זה משהו כיפי, "יכול להרים את הערב", עושה מצב רוח וכדומה. ועל כן תמצא מסיבות רווקים רבות שנושא הערב והעיסוק לקראת ערב הרווקים הינו אילו שירותי ליווי להזמין.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica