חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חג הפסח חג העבדות

מאת: דורית קידרמעמד האישה23/03/20101426 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לקראת חג הפסח, הרעיות נענות לצו גיוס "טבעי", מפשילות שרווליo, לובשות טרנינג ונכנסות למטבח. כל שנה כשאני מעבירה עיני מהגפילטה פיש הרוטט אל עבר הבורדו של המרור, אני תופסת שהנשים עדיין לא יצאו מעבדות לחירות ואנו למעשה דורכות במקום כבר 3000 שנה ומאומה לא השתנה - מן הפן האנושי כמובן. הטכנולוגיה למעשה משיגה את נפש האדם בעשרות שנות אור.

הספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" שיצא במרץ 2010 לחנויות מתאר בצבעוניות רבה את עולמן של הנשים בעת העתיקה, הסטטוס שלהן, השקפת עולמן, המקצועות המגדריים בהן הן עסקו ואת ניסיונן למצוא את מקומן בשוליים החברתיים.

בתקופת התלמוד הרעיות האידאליות נמצאו בבית פנימה וגדלו את ילדיהן. האישה היתה מנודה מהחיים הציבוריים לא רק באופן מסורתי אלא על ידי חוקים מפורטים סמכותיים, חברתיים וקהילתיים. כאשר היא חצתה את גבולות המרחב הפרטי אל הזירה הציבורית, היא היוותה סכנה פוטנציאלית לא רק לעצמה אלא לכל המבנה החברתי.

וכל זאת מדוע?

שכן בתרבות היהודית העתיקה התקבלה ההנחה כי קיים הבדל בין שני המינים מבחינת השוני במהות החומר ממנו קורצו נשים וגברים. הבדל זה, על פי תפיסתם, השפיע על האיכות הרוחנית והמוסרית של שני המינים. תיאוריית ארבע הליחות של היפוקרטס קובעת כי כתוצאה מערוב נוזלים כימי, שונים נשים וגברים במידת החום ובמידת היובש של גופם. שוני בסיסי זה גורם לחולשת גופה וגם לחולשת דעתה של האישה מבחינה שכלית ומוסרית כאחד. הנחיתות המוסרית של נשים נתפסה כנתון טבעי, וככזו היא לא הייתה ניתנת לשינוי על ידי האדם. יש לתפיסה זו השלכות חשובות ביותר על קביעת אורח החיים בכלל בתקופה העתיקה ובעיקר בכל הקשור לנשים. האמונה באיכותן המוסרית הירודה של נשים תוּרצה כהצדקה להכפפתן בחוג המשפחה לגברים. איכות מוסרית ירודה זו טמנה בחובה את הצידוק להרחיק את הנשים מן החיים הציבוריים, מתוך טענה שהן עלולות להשחית את הציבור אם בשוגג - לפי התפיסה של חולשת דעת, ואם במזיד - לפי התפיסה של הדמוניות הנשית. מכל מקום, הנשים נחשבו לכאלו המהוות מקור סיכון לתקינות החיים הציבוריים.

הטקסטים הרבניים משקפים את ההיררכיה של סדרי החברה הפטריארכליים ואת סיפורה של החברה מתוך זווית הראיה הקולקטיבית של הרבנים. מושג האישה בחברה כזו, הוא אוסף של דימויים גבריים, סטראוטיפים וציפיות מן הנשים הנובעים משיח פנימי וקוד חברתי סובייקטיבי.

האישה למעשה היתה קניינו של הגבר: "האשה נקנית בשלש דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים נקנית בכסף בשטר ובביאה וקונה את עצמה בגט ובמיתת הבעל..."האישה נקנית נאמר, ולא האישה מתקדשת ובהמשך מסכת קידושין שבסדר נשים, מפורטת רשימה של שאר מיני קניין של הגבר: עבד עברי, עבד כנעני, בהמה גסה ונכסים.

בחתונה, שבועת "הרי את מקודשת לי" מציינת את העברת הבעלות על האישה מאביה לאדם אליו היא נישאת. בהתאם, אישה המגורשת מקבלת בעלות על מיניותה היא בהגדרת   " הרי את מותרת לכל אדם". חשוב להדגיש שהמשנה אינה נותנת לאישה את הכוח להתגרש מבעלה - היא הסחורה ולא הסוחרת. כחלק מחוזה הנישואין האישה ממלאת התחייבויות בהחזקת הבית ובתמורה היא מקבלת סטטוס חברתי, כסות וגג מעל ראשה.

משחר ילדותה הורחקה האישה ממקורות הלימוד והודרה מריטואלים דתיים. היא לא לקחה חלק במערכת החינוך בה רכשו הבנים ידע ששימש ככרטיס כניסה לחברה. לאחר מכן בורותה תוּרגמה לנחיתות מולדת יחסית לגבר, כך שיכולותיה באו לידי ביטוי רק בתוך הבית פנימה, סְפֵרָה בה חינוך תורני לא היה נחוץ. ילָדות לא זכו להנחיה של הוריהם בבית, לא נהנו מלימודים שנערכו בבית המדרש או בבתי הכנסת ולא השתפו באופן פעיל בריטואלים של חגים דתיים. ההכשרה היחידה שעברו הילדות כללה את מקצוע עקרוּת הבית. את היכולות שרכשה, החלה הנערה ליישם בהיותה בת 12 - גיל נישואיה. במידה ולא היה לה בן זוג בגיל מתקדם זה, אביה יכול היה לפדות את אחד מעבדיו כדי למנוע את סטטוס הרווקות המעיק.

מעצם התפיסה שמקום האישה בביתה פנימה, היא חוּיבה עם נישואיה לעסוק בתחזוקת הבית ולמלא רשימה ארוכה של מטלות. הנשים כעקרות בית מילאו למעשה תפקיד של אוּמן רב תחומי...... כאז כן עתה - כך נדמה.

פסח נעים ואביבי.


[1] משנה  סדר נשים  קידושין, א: ע"א

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורית קידר בעלת תואר שני במדעי הדתות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורית קידר

מאת: דורית קידרבריאות17/09/101513 צפיות
הזהרו! אם אתם חייבים להגיע למיון המנעו ממיון איכילוב. בית החולים השקיע אמנם זה עלה מיליון דולר אולם הם השקיעו באבנים וברזל במקום בבני אדם. כתוצאה הצוות הרפואי "דופק כרטיס" ולצערי דופק גם את החולים. הזהרו בעיקר מהאחות המזוכיסטית ויקי. היא מעדיפה להתעסק בעניניה הפרטיים, להזיז מכוניות לפה ולשם והעיקר, להתעלם מהחולים. ראו הוזהרתם!

מאת: דורית קידררוחניות - כללי31/07/101410 צפיות
שדה ההורגת תינוקות הייתה קיימת ברוב החברות בעת העתיקה. בימי הביניים, במאה ה - 8 , דמונית כלילית, הפכה פופולרית ביותר וישוע בן סירא חיבר ספר פתגמים שנראה שמטרתו היתה להסביר את השימוש בקמיע נגד לילית שהיה קיים זה עידן ועידנים.

מאת: דורית קידררוחניות - כללי18/07/101579 צפיות
"סלט" בלתי מובן של הברות וצלילים הנשמעים כאילו היו שירת דולפינים ניתן למצוא כחלק מנוסחת הקמיע. במבט מרפרף קשה לדעת אם הכל ג'יבריש ו/או נכתב בארמית. כך או כך אעשה ניסיון להכניס מעט סדר והגיון. ואם יש לכם רעיונות נוספים - אשמח לשמוע.

מאת: דורית קידרמאגיה12/07/108964 צפיות
למי אין קמיע? למי אין התנהגויות חוזרות על עצמן שמשמשות כהגנה? מי אינו משתמש ב"טפו...טפו...טפו", מציג כף יד מתוחה כחמסה ו/או נוקש על עץ? WELL???? מתי זה החל ומדוע זה עדיין כאן?

מאת: דורית קידרספרות25/04/101698 צפיות
מה היה אומר פוקו על הספר לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית"? דורית קידר מראינת את מישל פוקו על השדה הפתיינית לילית ועל החברה המאגית של המילניום הראשון.

מאת: דורית קידרכישוף24/03/109693 צפיות
בני העת העתיקה השתמשו בטכניקות של כישוף כדי למנוע משדים רוחות ולילית להפריע להם בחייהם. לילית – שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, הופיעה על גבי קמיעות בצורת מדליונים וגם בתחתית קמיעות בצורת קערות השבעה.

מאת: דורית קידרפסיכולוגיה21/03/101801 צפיות
רבנים ותלמידי חכמים נחשבו לאליטה של החברה היהודית במילניום הראשון. היתה קיימת ביניהם ברית טוטאלית אותה הצליחה להפר רק השדה לילית. הגברים שמצאו עצמם בוהים בעיזים ביום, השתתפו בלילה בחגיגה בה הם בהו בלילית שהופיעה במלוא הדרה וקִסמה.

מאמרים נוספים בנושא מעמד האישה

מאת: טומי רןמעמד האישה03/01/1310751 צפיות
למה רבים פונים לשירותי ליווי בחו"ל? האם כי חשים שזה לא מוסרי לפנות לנערות ליווי כאן בארץ? האם זה תלווי בהגדרה החוקית של הנושא או שפשוט חוששים שמישהו יזהה אותם עושים מעשה "לא ראוי".. ?

מאת: טומי רןמעמד האישה22/11/128942 צפיות
מעמדן של חברות העוסקות בתחום של שירותי ליווי מול בתי המשפט איננו ברור וודאי כבר שנים רבות. מערכת בתי המשפט דנה בנושא של האם לאשר לנערות ליווי לעסוק במקצוע זה אל מול לקוחותיהן – האם להענישם או לא.

מאת: טומי רןמעמד האישה11/10/128389 צפיות
קיימות הערות ציניות למכביר לגבי נושא של נישואין ומערכות יחסים מעמיקות. גברים רבים באמת חושבים כיום שנשים רוצות להיות עימם בגלל הכסף, הביטחון. לכן, רבים מעדיפים לפנות למערכות יחסים לא מחייבות ואם אפשר בשמירה על דיסקרטיות מה טוב. לכן גברים רבים פונים כיום לשירותי ליווי.

מאת: טומי רןמעמד האישה13/09/128926 צפיות
הצעת חוק הזנות החדש הצליח ליצור בלבול ולייצר דעות רבות של 'בעד ונגד' בכל הקשור אל השכרת שירותיהן של נערות ליווי. על מנת ליצור סדר בבלגן, מאמר זה יביא בפניכם נתונים אודות היחס אל נערות ליווי בישראל וכן נסביר מהו חוק הזנות החדש וכיצד הוא ישפיע על תעשייה זו באם הוא יתקבל.

מאת: טומי רןמעמד האישה13/09/128741 צפיות
לכל אחד מאיתנו יש שאלות בכל הקשור אל שירות או מוצר אותו אנו צורכים ולכן אנו מעוניינים לדעת כי יש לנו כתובת אליה נוכל לפנות בכל עת. כיוון שבישראל שירותי ליווי הם אינם תחום אשר נחשב כרציני ובו יש שירות לקוחות פעיל ורבים מתביישים להודות כי הם מעוניינים בשירותים אלו או מעדיפים להימנע מלשאול שאלות רבות, אשר פעמים רבות מתגלות כשאלות חיונות, חלטנו לענות לכם על כל השאלות הנפוצות ביותר אודות שירותי ליווי בתל אביב, במאמר זה.

מאת: טומי רןמעמד האישה27/08/128731 צפיות
לאחרונה עלתה לטלויזייה סידרה על עולמן של החשפניות – אגב, סידרה מאוד מוצלחת (אם בוחנים זאת על פי הרייטינג). מה מושך אותנו לסדרה? אולי הרצון להכיר ולהתוודע לעולם שלרובינו אינו מוכר. האם אני טועה כשאני אומרת "רובינו"?

מאת: טומי רןמעמד האישה08/08/128693 צפיות
זנות הינו המקצוע העתיק ביותר. למי שמאמין בתנ"ך – יכול למצוא סיפורים רבים בנושא. למי שלא – יכול לקרוא על כך בספרים רבים, יכול לקרוא על כך בספרי ההיסטוריה השונים, וכמובן לראות בסרטים מתארים תקופות שונות. אם תשאל כל אדם מן היישוב, לגבי הנושא, הוא יאמר לך כי נערות ליווי זה משהו כיפי, "יכול להרים את הערב", עושה מצב רוח וכדומה. ועל כן תמצא מסיבות רווקים רבות שנושא הערב והעיסוק לקראת ערב הרווקים הינו אילו שירותי ליווי להזמין.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica