חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיחה עם פוקו על הספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית"

מאת: דורית קידרספרות25/04/20101695 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מה  אומר פוקו עלהספר " לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" ? (דברי הנימוסין המוקדמים אינם נכתבים בשל חוסר מקום....)

 דורית - הרבנים הטילו צנזורה על כל דבר כישוף ומאגיה. הם  גם דחו את המכשף ומעשיו אל שולי החברה. מה היתה מטרתם?

מישל - הופעת שְֹדות שיח שונים בנושא הכישוף האסור, אפשרה פיתוח מנגנונים לפיקוח חברתי, באזור המקוטלג כסוּטוּת. אסטרטגית השיח שהתפתחה בספרות הרבנית, אפשרה במקביל כינונו של שיח נֶגֶד, שהשתמש באותו אוצר מילים ובאותן קטגוריות ששימשו לפסילת הכישוף על ידי הממסד.

דורית - האם יתכן ששיח אינטנסיבי זה, הגביר את האמונה והשימוש במאגיה בחברה היהודית כולה בעת העתיקה?

מישל -  היחס הכפול שהממסד הדתי הפגין כלפי המאגיה, התבטא בדחייה מוחלטת, כל עוד הדבר היה אפשרי. הדחייה והאיסורים על שימוש בכשפים, הגבירו את האמונה בכוחות מטפיסיים בכל רבדי החברה היהודית ולא רק בקרב העשירון התחתון.

דורית - האם אתה יכול להסביר את התהליך?

מישל -  התהליך המתרחש הוא מעין דינמיקה הפועלת כאשר מתקיים שיח בנושאים אסורים.

דורית - האם ניתן להניח שכמו שהדבר פועל במילניום השלישי, כך הוא היה אפקטיבי גם בעת העתיקה:

מישל - השיח עצמו הוא המקום שבו ידע וכוח מתעצבים הדדית. מסיבה זו עצמה יש להמשיג את השיח בסדרה של מקטעים לא רציפים, שתפקידם הטקטי אינו אחיד ואינו יציב.

דורית - האם אתה יכול להבהיר?

מישל -  אין לחשוב על העלמותו של השיח כאילו היה מחולק בין הדיבור שנתקבל ובין הדיבור שהורחק, או בין השיח השולט ובין השיח הנשלט. נכון יותר להבין את השיח כמורכב ממגוון אסטרטגיות. זאת ההתפלגות שמוטל עלינו לשחזר, יחד עם מה שכלול בה.

דורית - האם ניתן להשוות את תפיסת המין במאות הראשונות לספירה לתפיסה בתקופה הויקטוריאנית?

מישל - בוודאי! הרי המיניות גם אז נכלאה בתשומת לב רבה. המשפחה הזוגית הפקיעה את המיניות לעצמה הגבילה אות לפעילות רביה. הזוג הלגיטימי הוא זה המעמיד צאצאים, מכתיב את החוק, הוא כופה את עצמו כדגם.

דורית - האם ניתן להבין כי במרחב החברתי היהודי בעת העתיקה, היה מוכר רק אתר יחיד של מיניות, שהוא תועלתי ופורה, ולשאר לא נותר אלא להיטשטש.?

 מישל -  ההתנהגות המנומסת עוקפת את הגוף .... לכל מה שהילודה אינה מסדירה אותו או שאינה מחוללת בו תמורה, אין יותר לא בית ולא חוק. גם קול אין לו. בבת אחת הוא מגורש, מוכחש ומושתק. לא רק שאינו קיים, אלא גם אינו צריך להתקיים והוא יאולץ להיעלם ברגע שיופיע אפס קצהו, במילה או במעשה.

דורית - אני רוצה להבין... האם  בתקופת האמוראים והתנאים, פעלו הרבנים באותה צורה של הפקעת המיניות והכנסתה לתוך המרחב המוגדר של הזוג הנשוי בלבד?

מישל - לשום צורה אחרת של פעילות או מחשבה לא הותר להתקיים.

דורית - האם המיניות היא תכונה טבעית של חיי האדם?

מישל - לא. המיניות היא קטגוריה מובנית של התנסות, שמקורותיה היסטוריים, חברתיים ותרבותיים, יותר מאשר ביולוגיים. התבוננות במיניות מזווית של תפקודה בחברה מעידה על העובדה כי יש מצבים בהם האמת "מיוּצרת" במסגרת שיח מסוים והיא קשורה ליחסי הגומלין הפוליטיים הכוחניים המשליטים את יחסי השליטה בתוך החברה".

דורית - האם  כוחם של הרבנים היה חלק מן השיטה המוסדית.

מישל - מטרת העל שעוצבה על יד הרבנים היתה לייצר משטר של משמעת ושליטה שיקבע בין היתר, את גבולות פעילותן של הנשים ויעצב את המחשבה והתפיסה הכללית שלהן, במיליֶה הרבני וגם מחוצה לו.

דורית - האם שיח תמידי על היצר כבסיס לחטאים מיניים, ממקם את הגבר כנרדף תמידי הלוחם בקרב בלתי פוסק נגד האישה המאיימת?

מישל - אכן כן. האיום הנשי נתפס כדבר נִסתר וחומקני ולא ניתן לדעת מתי יפרוץ. מכיון שלא מדובר בסוג מסוים של נשים אלא בפוטנציאל נשי הטמון בכל אישה, הסכנה אינה מוגדרת והמאבק הוא בלתי פוסק.

דורית - האם לכן קמה לתחיה השדה היהודית לילית?

פוקו - דמותה של השדה המפתה היא למעשה פרסוניפיקציה של האיום אתו נאבקים הגברים. מהות זו ניתן לתרגם כלילית המופיעה לפתע פתאום, כאשר הגבר אינו ערוך או מוכן להתמודד עמה. היא מתערטלת כאשר הגבר נמצא לבדו, בשנת לילה ובהגיגים של שעות יום.

דורית - האם השיח הרב בין הרבנים לבין עצמם על הנשים, קידם למעשה את לילית והפך אותה לסלֶבּ?

מישל - אותם מאמצים להדיר את הנשים מן החברה, שימשו באופן פרדוקסלי גם כנתיב כניסה דיפוזית של השדה לילית אל המרחב החברתי הנורמטיבי.

דורית - מה כוח הופעתה של לילית מבחינה חיצונית?

מישל - אני מפנה את תשומת הלב אל ייצור מערכי ידע-כוח, לכיוון של יצירת מופעים קוויריים. הדראג למשל הוא דוגמא פרפורמטיבית לחריגות קווירית בעזרתה ניתן לכאורה ללגלג על אופני הייצוג של הנשיות והגבריות המקובלים ובכך למעשה לשמוט את הקרקע מתחת להגדרה אֶסֶנציאלית של זהויות אלה.

דורית - האם נכון להשוות את עוצמתה של לילית השדה הערפדית והפתיינית להופעת הדראג?

מישל - הדראג מצליח ליצור בהעמדה ההטרוסקסואלית, מעין העתק מזויף ומוגזם של מה שנתפס כטבעי. כך הרבנים - הם יוצרים את דמותה של לילית שהיא מעין קווירית - אישה על כל המטענים שבה המורכבים ממציאות אולם גם  מהזיה ובדיה אבסורדיים.

דורית -  האם נכון להגדיר במושגים של היום את לילית כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית?

מישל - בקונוטציה הפוליטית החדשה, שיצרה השדה לילית, היא  מהווה מוטיב המאיים על הגבר ממקום של שליטה. יחד עם זאת בשל דפוס התנהגות של אי יציבות, התגובות הבלתי הולמות את המציאות התרבותית וכן בשל התקפי הכעס והרגזנות .... כן, אילו לילית חיה היום, היו מגדירים אותה כשדה בעלת הפרעת אישיות גבולית ומעלים אותה על פרוזאק.

דורית - מודה לך מאד שהקדשת מזמנך.

מישל - בואי נסיים בכוס קפה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורית קידר בעלת תואר שני במדעי הדתות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורית קידר

מאת: דורית קידרבריאות17/09/101511 צפיות
הזהרו! אם אתם חייבים להגיע למיון המנעו ממיון איכילוב. בית החולים השקיע אמנם זה עלה מיליון דולר אולם הם השקיעו באבנים וברזל במקום בבני אדם. כתוצאה הצוות הרפואי "דופק כרטיס" ולצערי דופק גם את החולים. הזהרו בעיקר מהאחות המזוכיסטית ויקי. היא מעדיפה להתעסק בעניניה הפרטיים, להזיז מכוניות לפה ולשם והעיקר, להתעלם מהחולים. ראו הוזהרתם!

מאת: דורית קידררוחניות - כללי31/07/101408 צפיות
שדה ההורגת תינוקות הייתה קיימת ברוב החברות בעת העתיקה. בימי הביניים, במאה ה - 8 , דמונית כלילית, הפכה פופולרית ביותר וישוע בן סירא חיבר ספר פתגמים שנראה שמטרתו היתה להסביר את השימוש בקמיע נגד לילית שהיה קיים זה עידן ועידנים.

מאת: דורית קידררוחניות - כללי18/07/101576 צפיות
"סלט" בלתי מובן של הברות וצלילים הנשמעים כאילו היו שירת דולפינים ניתן למצוא כחלק מנוסחת הקמיע. במבט מרפרף קשה לדעת אם הכל ג'יבריש ו/או נכתב בארמית. כך או כך אעשה ניסיון להכניס מעט סדר והגיון. ואם יש לכם רעיונות נוספים - אשמח לשמוע.

מאת: דורית קידרמאגיה12/07/108960 צפיות
למי אין קמיע? למי אין התנהגויות חוזרות על עצמן שמשמשות כהגנה? מי אינו משתמש ב"טפו...טפו...טפו", מציג כף יד מתוחה כחמסה ו/או נוקש על עץ? WELL???? מתי זה החל ומדוע זה עדיין כאן?

מאת: דורית קידרכישוף24/03/109691 צפיות
בני העת העתיקה השתמשו בטכניקות של כישוף כדי למנוע משדים רוחות ולילית להפריע להם בחייהם. לילית – שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית, הופיעה על גבי קמיעות בצורת מדליונים וגם בתחתית קמיעות בצורת קערות השבעה.

מאת: דורית קידרמעמד האישה23/03/101425 צפיות
כל אישה מתגייסת אל המטבח עם כניסתו של חג האביב. כך היה לפני 3000 שנה וכך עתה - אין חדש! בספר "לילית - שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית" ניתן למצוא תיאור של המגדר הנשי של העת העתיקה. אמנם המקצועות הפופולריים שונים... אבל הסטטוס - לא!

מאת: דורית קידרפסיכולוגיה21/03/101798 צפיות
רבנים ותלמידי חכמים נחשבו לאליטה של החברה היהודית במילניום הראשון. היתה קיימת ביניהם ברית טוטאלית אותה הצליחה להפר רק השדה לילית. הגברים שמצאו עצמם בוהים בעיזים ביום, השתתפו בלילה בחגיגה בה הם בהו בלילית שהופיעה במלוא הדרה וקִסמה.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172179 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171765 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162619 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163472 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162747 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163847 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153096 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica