חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שחקנים בזירה הבין לאומית - הגדרות וזהויות גלובליות

מאת: יוני כץמדעי המדינה11/01/20093033 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהו שחקן בינ"ל?

•·         מתי מגדירים שחקן בזירה העולמית? אנו מגדירים אותו ככזה כאשר זו יישות שיש לה השפעה בזירה הבינ"ל / עולמית אך היא גם אוטונומית בקבלת החלטות.

•· מה מייחד את המדינה כשחקן בינ"ל?

•o        ריבונות (כפי שציינו לעיל).

•o        טריטוריאליות - חלק ממקור הסמכות של המדינה נובע משליטתה בשטח (פיזית) וזה לא נכון לגבי שחקנים אחרים. מדינות הן מושא ההזדהות העיקרי של פרטים ברחבי העולם - יש כאלו שמייחסים יותר חשיבות למשפחה וכו' - אך הרוב מייחסים חשיבות אדירה למדינה (למות ולהרוג למען המדינה).

•o        פונ' שהמדינה ממלאת - מיסוי, קביעת הליכים חוקיים ומוניטריים וסדרי חיים.

•· שחקנים אחרים - 3 סוגים:

•o        ארגונים בינ"ל בין ממשלתיים (IGO) [דוג': או"ם]

•o        ארגונים לא ממשלתיים שפעילותן חוצת לאומים (Trans National) (NGO) [ דוג': גרינפיס]

•o        תאגידים רב-לאומיים / חוצי לאום (MNC) - מטרתם היחידה היא עשיית רווח [דוג': מייקרוסופט]

ארגונים בינ"ל בין-ממשלתיים (IGO)

  • זו יישות פיזית (ובחלק מהמקרים משפטית). לדוג': האו"ם.
  • זו מסגרת מוסדית פורמלית (+-) - לרובם יש חוקים משפטיים וכו'. ישנם אחרים שהם פחות מוסדיים והמבנה המשפטי פחות פורמלי.
  • ארגונים ששותפים להם לפחות 2 מדינות. יש בהן חלוקת עבודה פונקציונלית בין המדינות החברות והארגון (מה בסמכות המדינה ומה בסמכות הארגון).
  • בסיס ארגוני מוסדר.
  • כללי קבלת החלטות
  • מנגנון מזכרותי מתאם (ב- 99% מהמקרים)
  • 2 הבחנות בין הארגונים -

•o        טווח החברים - היא מתייחסת לארגונים אונ' מצד אחד, ומצד שני ארגונים יותר ספציפיים ומתייחסים בעיקר למהות גיאוגרפית (הליגה הערבית, NATO) אך יש גם שאקסקלוסיביים ע"ב אחר (G8 ע"ב כלכלי, Common Wealth המאחד את המדינות האקס בריטיות, אופ"ק ע"ב יצרניות נפט).

•o        טווח מטרות - יש ארגונים עם טווח מטרות מאד רחב ( EU עוסק כיום כמעט בכל דבר, כנ"ל האו"ם) ויש ארגונים עם בסיס מטרות יותר צר (ארגון הדואר העולמי).

  • משטר בינ"ל - (International Regims) זהו מושג תיאורטי יחב"ל כדי לזהות מע' שת"פ בתחומי נושא מסוימים.
  • ההשפעה של IGO - השאלה היא האם באמת יש לארגונים אלו השפעה עצמאית בזירה הבינ"ל, או שהן רק משקפות את האינטרסים והעוצמה היחסית של המדינות החברות בהן ואין להן ערך מוסף.  התשובה לכך - מדינות מעוניינות להשתתף בארגונים בינ"ל ומייחסות לכך ערך. (אם זה היה חסר ערך להיות חברה במועצת הבטחון - לא היה מאבק להכנס לשם). בהרבה מקרים, מקבלי ההחלטות נוהגים להניח שארגונים אלה הם אכן שחקן - פעולות ליישום החלטות בינ"ל ובחלקן גם מנטרות (ואפילו יש מנגנון של אכיפה). יש להן גם פונ' חלוקתיות (גביית כספים וחלוקתם).

לגופים אלו יש גם השפעה כסוכני ידע (אונסק"ו באפריקה).

לחלק קטן ממסגרות קיבלו סמכויות על-לאומיות - חלק מסמכויות הריבוניות של המדינה (כמו ה EU, מועצת הבטחון אשר יכולה להטיל סנקציות על מדינה)

  • יש חשיבות לארגונים אזוריים - EU הוא דוג' בולטת לתהליך של אינטגרציה. תהליך הקמת המוסדות באירופה החל בשנות ה- 50 כשמטרתם הייתה לצור שת"פ ואינטגרציה שישפרו את המצב הכלכלי-חברתי וימסדו ויבססו את השלום באירופה ומאוחר יותר גם שאיפה לעוצמה פול' בינ"ל. ה EU צמח באופן הדרגתי - התמקד בעיקר בפן הכלכלי. אין הגדרת מטרה להקמת ארצות הברית של אירופה. גם ניסיון לכונן חוקה אירופית (שהיא אמנה בינ"ל) לא צלח [הערת אגב על צבא - יש מסגרת צבאית לאיחוד האירופי שפועלת מכוח מועצת האיחוד האירופי וזה לא נחשב צבא - אבל ה EU עושה פעילויות שלום מחוץ לאירופה (רפיח, קונגו)]. EU הפך גם לפאזל תיאורטי - כיצד מדינות ריבוניות במע' האנרכית הבינ"ל מוותרות על סמכויותיהן הריבוניות?
  • עדיין - המדינות הן החברות ב EU והגוף המשמעותי בו הוא המועצה שהיא מסגרת המדינות.
  • התופעה האירופית הזו השפיעה גם על איזורים אחרים (אפריקה אפילו מנסה לחקות את המנגנונים הללו), אך האיחוד גם היווה דוג' וסייע בכך. משנות ה-90 כמעט ואין אזורים בעולם שאין להם מסגרות אזוריות.
  • ישראל היא יוצא מן הכלל - והיא מפסידה מזה. יוצא מן הכלל בכך - 1. חברותה של ישראל בארגון אזורי לאיכות סביבה של הים התיכון 2. תהליך ברצלונה - שותפות אירו-תיכונית שנוסדה ב- 95 ומטרתו לייצר דיאלוג פוליטי ובעיקר כלכלי. יש בו התחייבות לייצר ארגון סחר אזורי עד 2010 - שת"פ ב-2 המסגרות הללו הוא בעייתי כי הוא מצמיד את מ"י למכנה המשותף הנמוך ביותר.
  • אולם, לישראל מעמד מיוחד ב EU עקב מעמדה הכלכלי (קיבלה זו ב- 94).
  • לאחר שה EU ראו שתהליך ברצלונה לא נושא פרי, הם יצרו ארגון חדש - ארגון השכנות האירופית שמייצר יחסים חדשים לשכנות אירופה. בתחילת התהליך הם דנו בהענקת 4 החופשים האירופים לישראל - תנועת אנשים, סחורות, שירותים וכספים. מ"י אמרה כי עליה לחשוב ע"כ מפני שלישראל אין כמעט ניסיון לשותפות אזורית (ישראל תמיד דנה באיך למנוע החלטות אנטי-ישראליות) - הדבר בא לידי ביטוי באו"ם: הייצוג באו"ם (תפקידים בפועל) תלוי בגושים אזוריים - לכן לישראל קושי להתקבל לכך (כיום היא פועלת במע' הניו-יורקית במס' גוש מערב אירופה ואחרות).
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יוני כץ

מאת: יוני כץזוגיות ואהבה08/08/111464 צפיות
למשחק המקדים יש חשיבות רבה, הן להנאה מיחסי המין עצמם, הן לקרבה בין בני הזוג והן לאינטימיות. למרות שרובינו אוהבים לקיים יחסי מין, אחרי שנים של זוגיות, קיים סיכוי, שהיחסים האינטימיים יוזנחו וזוגות רבים ימצאו את עצמם בסופו של יום עייפים מדי בשביל להשקיע בזה זמן ויעדיפו להשקיע את מעט הזמן

מאת: יוני כץצרכנות17/08/101535 צפיות
אחרי חודשים של ניסיונות, הצלחתם להיכנס להריון. עברתם את החודשים הראשונים עם ההקאות והבחילות, פתאום הבטן כבר גדלה והנה אתם כבר לקראת סוף ההריון. בשלב הזה בדרך כלל כבר מתחילים לחשוב על שם לתינוק, על מה יקרה אחרי הלידה, איך התינוק יראה והכי חשוב - מתחילים לבנות את הקן, החדר של היצור הקטן, פרי אהבתכם. בשלבים המתקדמים של ההריון כבר יודעים אם זהו למעשה בן או שזוהי בת. ישנן שתי דרכים לריהוט חדרי תינוקות.

מאת: יוני כץשיפוצים07/01/101557 צפיות
משטחי שיש הפכו עם השנים לפופולאריים מאוד בחברה האנושית. האדם מזהה את משטחי השיש כמוצר יוקרתי המסמל את מעמדו, מיצובו בחברה וסמל הסטאטוס שלו. נראה לפעמים כי שיש הוא בן זוגו של היהלום והזהב, עוד סמל סטאטוס חברתי אותו מוכנים לרכוש הלקוחות לפעמים גם בכל מחיר. מציעה לכם מהפכה אמיתי בענף השיש בישראל, לראשונה שיש יוקרתי ומהודר במחיר של שיש פורצלן. האמת היא שזה די פשוט, אתם מגיעים אלינו למשרדים ונחשפים אל משטחי שיש אותם אנו מוכרים לשימושי ריצוף, חיפוי (אנו גם מוכרים אריחי אבן לחיפוי וריצוף

מאת: יוני כץהגבלים עסקיים20/07/099176 צפיות
בהלכת המכירה פרק ז' י' של הרמב"ם אנו רואים את הכלל המרכזי והלא מסויג אשר עונה לנו על השאלה, מה דינו של שליח שנשלח ע"י משלחו לקנות סחורה, ושהחליט לבסוף לקנות את אותה לעצמו? הרמב"ם עונה לנו כי אדם זה ייחשב כרמאי כי חובה על השליח להעדיף את עניינו של שולחו על פני עניינו שלו (לכך התייחס טל בפס"ד קליין), נראה כי הלכה זו של הרמב"ם, המבוססת על מקור מהברייתא הירושלמי ב"ה פ"ה מ"ג.

מאת: יוני כץתורת המשפט20/07/098920 צפיות
מספר פוסקים עסקו בעקרונות הנוגעים בהגבלות על "תחרות בתצרוכת", וניסו לאזנה עם קיום "תחרות חופשית" שמגינה על הסוחרים, הם החילו את ההגבלות על כל הליכות המסחר, וקבעו שורה של הלכות הקובעות סייגים ל"הסגת גבול מסחרית" (לדוגמא, ב"ב כ"א, ע"ב). עקרונות "זכות הקדימה בין קונים" נוגעות בסוגיית "עני המהפך בחררה" שמובא במשל הרב גידל בקידושין נ"ט ע"א, ההגיון המשפטי ממנו נגזר דין זה הוא ככל הנראה "קנייני ביסוד" (שו"ת דברי ריבות, שצ).

מאת: יוני כץחוק ומנהל20/07/094050 צפיות
השפעת אופן התקיפה על היקף הבטלות היחסית נחוצה להשגת הצדק החברתי ולהגשמת רצון המחוקק, כיום בעקבות ההלכה החדשה, יכול כל אדם להתאים את סוג התקיפה אל אופיו של האקט, על מנת להצליח בתביעה (דוגמא ע"פ זמיר: אקט אינדיבידואלי יטופל בישירה ותקנה בעקיפה), כאשר האזרח לא פועל כראוי ולמשל בוחר להתחמק מתקיפה ישירה תוך הסתמכות בשוגג על תקיפה עקיפה, הוא מפחית את סיכוייו לזכות בתביעה (כפי שקרה בהראל).

מאת: יוני כץחוק ומשפט - כללי24/06/092555 צפיות
באנגליה, נחלקים עו"ד ל2 הSolicitors והBarristers, כשההבדלים ביניהן משמעותיים וניכרים: ה- Solicitorsהם רוב עו"ד, העובדים מול לקוחות בעניינים אישיים ועסקיים (חוזים, צוואות, מיסים, ביטוח ודיני חברות) ולרוב פועלים כעצמאיים או מאוגדים במשרדים קטנים. תפקידם העיקרי, הכנת התיק לקראת המשפט אך במקביל הם גם מייצגים את לקוחות בביהמ"ש נמוכים, האיגוד המקצועי שלהם הוא, Law Society, למרות שאין דרישה חוקית להיות חבר בארגון, לארגון כוח רב לקבוע חוקים, בהסכמת השופט העליון ושופטים מובילים אחרים,

מאמרים נוספים בנושא מדעי המדינה

מאת: אדיר בנימינימדעי המדינה17/11/1317633 צפיות
הרצון העיקש להשיג את התוכנית המושלמת מביא להשארת המצב הקיים, שהוא בדרך כלל פחות טוב מן הרע במיעוטו או הטוב במירבו.

מאת: דורון עמיתמדעי המדינה17/09/129209 צפיות
כול כך הרבה דם נשפך על מדינת ישראל והקיום שלה, מדוע שפוליטיקאים לא יפנימו ויעשו מהלך גורף אמיתי לאיחוד העם ושינוי המגמה?

מאת: פורטל אינדקס עסקיםמדעי המדינה06/02/128732 צפיות
ומה עם פסיכומטרי? בחינת הפסיכומטרי היא מדרגה גדולה בדרך לתואר הראשון אבל זה לא בלתי אפשרי, הציון בבחינה יחד עם ציוני הבגרות יחושבו לקרת לימודי התואר. ממוצע ציונים טוב ואתם על הגל, אם לא הלך לכם כל כך טוב זה קורה, רבים מנסים שוב בפעם הבאה תהיו מוכנים יותר.

מאת: אבי בכרמדעי המדינה11/06/1118106 צפיות
מהו תהליך קבלת החלטות? תיאור פשטני של תהליך קבלת החלטות יהיה להגדירו כבחירה בין אלטרנטיבות. הכושר לקבל החלטות בכלל, והחלטות נכונות בפרט, הוא תכונה חשובה למנהלים, למפקדים ולמנהיגים בכל הדרגות ,הרמות והתפקידים כמו גם לאנשים פרטיים. לאורך השנים פותחו מודלים לקבלת החלטות על מנת לסייע למנהל לקבל החלטה רציונאלית, הנשענת על איסוף וארגון מידע, בדיקת חלופות והערכת תוצאותיהן האפשריות.

מאת: עמית שטיינהרטמדעי המדינה20/05/109987 צפיות
מאמר זה עוסק בהשפעת האינטרנט על ארגוני המודיעין וקשרי הגומלין שבין ארגוני הביון לקברניט המדיני. המאמר בוחן האם חל שינוי מהותי בדפוסי האיסוף של המודיעין (בארגוני ביון חוץ שאינם צבאיים) בעשור האחרון ובהתאמה לכך האם ניתן לשפר את מערכת הבקרה והפיקוח של הקברניט המדיני על ארגוני המודיעין?

מאת: Efratמדעי המדינה01/02/1010649 צפיות
המונח דמוקרטיה מסמל את המושג שלטון העם. הדמוקרטיה הינה שיטת ממשל המקובלת כיום על ידי רוב במדינות בעולם המודרני. העקרון החשוב ביותר בשיטת ממשל זו הוא הבחירה של מנהיג באמצעות הצבעה של כלל האזרחים במדינה. התהליך בא לידי ביטוי בבחירה של מועמד אחד מתוך מספר מועמדים מובילים, כאשר לאחר ההצבעה, הרוב קובע מיהו המנצח. הבוחרים שווים בינם לבין עצמם ואינם מופלים על סמך פרמטרים כגון: מין, דת, צבע עור, השכלה או גיל. השיטה המקובלת כיום הינה השיטה של דמוקרטיה ייצוגית, באמצעות שיטה זו הרשויות מתחלקות לשתיים: הרשו

מאת: Efratמדעי המדינה20/01/1011518 צפיות
דמוקרטיה ליברלית היא צורת ממשל, המבוססת על דמוקרטיה ייצוגית בה היכולת של הנבחרים להפעיל את כוחם הפוליטי כפופה לשלטון החוק במטרה להגן על זכויות האזרח. עקרונות השיטה מקיימים בה הן אחריות אנכית (Vertical Accountability) של השלטון לבוחרים והן אחריות אופקית Horizontal) Accountability) של השלטון למוסדות המאזנים (נויברגר 2004, 211). החוקה היא תולדה של "רגע קונסטיטוציוני" בו ניתן ביטוי להסכמה לאומית רחבה אשר מייצרת "הסדר" ממשלי ארוך ימים שאינו תלוי בזהות האנשים המאיישים אותו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica