חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיפה - סממן יהודי

מאת: רחלי פרידת ומדינה02/06/20101412 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כיפה זה סממן יהודי, אולי מבין הסממנים הבולטים ביותר של הדת היהודית שקיימים בעולם. זו השיטה שבה בידלו היהודים את עצמם מהאוכלוסייה הנוצרים באירופה, ועל פי הכיפה זיהו את היהודים בתקופות הקשות של הפוגרומים. כיום הכיפה זה הסממן המפריד בין היהודים שומרי המסורת לבין מה שמכונה "יהודים חילוניים".

יחד עם זאת, אם הגברים החילונים לא חובשים כיפה מדי יום, אין זה אומר שהם לא חובשים כיפה באירועים מיוחדים. לא ייתכן קיום של טקס דתי ללא כיפה, הכוונה היא לחופה או טקס בר המצווה או חלילה לוויה. כל כניסה לבית כנסת או לבית קברות מחיבת חבישת כיפה, וכל הגברים היהודים מכבדים זאת.

הגברים הדתיים אף הם מבדילים בין כיפות ליומיום לבין כיפות לאירועים מיוחדים. כיפות ליום יום הם בדרך כלל בצבעים כהים, ואילו כיפות של חג מתאפיינות בצבעים בהירים כמו לבן ותכלת.

הכיפות מבדילות גם בין הזרמים השונים ביהדות אליהם שיכים אלו החובשים אותן. כך למשל כיפה לבנה עם כיתוב "נ נח נחמן מאומן", המשמעות היא שזה שחובש אותה שייך לזרם חסידי ברסלב. כיפות שחורות זה בדרך כלל הסממן של יהדות חרדית וכיפות סרוגות מאפיינות את הציונות הדתית.

למרבה הפלא, כיפות זה גם סממן סטאטוס בקרב הבנות הדתיות. נערה הסורגת כיפה מאותתת לכל הסובבים אותה שיש לה שידוך ושהיא עומדת לקבל הצעת נישואין, או שכבר קיבלה אותה. הכיפה לאו דווקא מיועדת לשימוש של החתן הפוטנציאלי, כמה שהיא מיועדת להדגיש את מעמדה החדש של הנערה.

החובה לחבישת הכיפה זה מנהג משמעותי כל כך בחברה היהודית, שמפתיע לגלות שלא ידוע במדויק מה המקור שלו. אנו יודעים שהכוהנים חויבו לבצע את עבודות הקודש כשראשם מכוסה, אך אין חובה בתנ"ך לחבישת כיסוי ראש. מסורת זו מוזכרת בתלמוד הבבלי במסכת שבת. המקורות הלא ברורים של המנהג הובילו גם לוויכוחים בקרב הרבנים על ההכרח לחבוש כיסוי ראש. בין אם אנו יודעים מאיפה מגיע אלינו המנהג הזה ובין אם לא, חבישת הכיפה זה אחד המנהגים המושרשים ביותר ביהדות היום.

חבישת כיפה זה מנהג שחורג את גבולות היהדות. דתות ותרבויות נוספות חובשות כיפה, כך למשל הכיפה של האפיפיור או הכיפות של המוסלמים. הקונצפט הוא אולי דומה, אך צורתן שונה מהצורה היהודית של הכיפה. במלים אחרות, אם מוסלמי שכיפה על ראשו יעמוד ליד יהודי חובש כיפה, תוכלו לדעת מייד מי הוא המוסלמי ומי היהודי.

חברת כיפות עוסקת בייצור כיפות מבדים שונים: פשתן, קטיפה, ג'ינס, משי, וסטן. כיפות פישטן מעולות לשימוש יומיומי, הראש לא מזיע והמראה שלהן אינו מפואר מדי. כיפות העשויות ממשי או מסטן יוקרתיות יותר ומתאימות לאירועים מיוחדים. בנוסף, אפשר להוסיף רקמה של מגן דוד, מנורה או את שמו של בעל הכיפה.

 



תגיות המאמר: כיפות, כיפה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאמרים |  עיצוב הבית

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחלי פרי

מאת: רחלי פריבניין ואחזקה - כללי25/03/121303 צפיות
קרני השמש הים תיכונית העזה מסכנות לא רק את בשר גופנו, אלא גם חודרות דרך החלונות והדלתות אל תוך הבית, עושות שפטים ברהיטים ומפריעות לפעמים לפעולות שונות בתוך הבית

מאת: רחלי פריאיפור21/02/121360 צפיות
אנו שומעים רבות על המושג איפור קבוע, אבל האם אנו יודעים באמת מה הכוונה?

מאת: רחלי פריהומור וסטנד-אפ06/01/121832 צפיות
תמונות מצחיקות או סרטונים מצחיקים - מה הם עושים לנפש? כנסו ותקראו עוד!!!!!!!!

מאת: רחלי פרישיפוצים11/09/111832 צפיות
אוטמים את הגג? הפתרון הטוב ביותר הוא יריעות ביטומניות.

מאת: רחלי פריאימון אישי18/08/111280 צפיות
החיים רצים בקצב מטורף, ולא תמיד אנו יודעים לנווט אותם בצורה הנכונה, ולכן צריך מאמן אישי...

מאת: רחלי פריציפורניים10/08/112137 צפיות
הציפורניים שלך הם בעצם מראה שמשקפת את התייחסותך למראך החיצוני...

מאת: רחלי פריגינון02/03/111552 צפיות
כריתת עצים כרוכה בסיכון לא מבוטל, הן לאנשי המקצוע שמבצעים את הכריתה, והן לכל מי ומה שנמצא בסביבה...

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231936 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171951 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161661 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162330 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162391 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162020 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152476 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica