חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הכעס מהות ומשמעות

הכעס מהות ומשמעות

מאת ד"ר יגאל גליקסמן

 

ההיסטוריה האנושית מלאה בעובדות כי כעס לביטויו השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהגויותיו של האדם. משפטים כמו: " האדם רע מנעוריו, האדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו, איזהו הגיבור הכובש את יצרו? אדם לאדם זאב"  מצביעים על קשר הדוק בין היצר לכעס.

ניסיוני המקצועי מחזק  יום יום את אמונתי ותפיסת עולמי כי יש ביכולתו של האדם לבחור את רגשותיו, מחשבותיו החלטותיו והתנהגויותיו.

עלינו לזכור כי תחושות אינן רגשות המופיעים אצל כל אחד ואחת מאתנו, תחושות הן למעשה סוג של תגובות שאנו בוחרים ואכן, להוציא מצבים בהם האדם נמצא במסגרת שנכפתה עליו ועובר תהליכים של שטיפת מוח או התניה ניסויית ברור הוא כי האדם שולט במחשבותיו ומאחר ורגשותיו נובעים ממחשבותיו הוא יכול לשלוט גם על רגשותיו.

מחשבותיו של האדם שייכות לו בלבד, הוא ורק הוא יכול להשהותן, לשנותן ולחשפן. אף אחד לא מסוגל לחדור לראשו של האדם ולחוות את המחשבות כפי שעושה זאת האדם עצמו.

הכעס הוא למעשה תגובה אישית למצב בו ציפיות מהמציאות אינן מתגשמות. כעס הוא למעשה תוצאה של בחירה והרגל, כלומר מדובר בתגובה נרכשת ונלמדת הנובעת בדרך כלל מתסכול ומובילה להתנהגות שבדרך כלל אין לה גמול פסיכולוגי ולהיפך. כמו כל הרגשות , הכעס הוא תוצאה של מחשבה, תגובת הכעס מתרחשת במהירות ברגע שהאדם נחשף למציאות שאינה רצויה לו. ניתן לראות בהתפרצויות כעס חזקות וחמורות מעיין צורה מסוימת של שיגעון  " בעידנה די רתחה" ברגע שהאדם למעשה אינו שולט על התנהגותו יש בה מאפיינים של "שיגעון".

ההיבט הפיזיולוגי:

התגובה הכועסת אליה הורגל האדם, מוכרת לו ומשרתת את מטרתו, הוא נוטה להאמין כי כעס מהווה חלק מתגובותיו האנושיות ולכן בדרך כלל הוא משלים איתו ואינו רואה כל סיבה לשנותו.

ניתן לראות בכעס מתמשך תופעה מתישה הגורמת לתגובות פיזיולוגיות שליליות כגון: יתר לחץ דם, פעימות לב מועצות, עייפות, פריחות בעור, כאבי ראש, כיבים במערכת העיכול, מעי רגיז ואפילו בעיות קרדיווסקולריות והתקפי לב. ניתן לראות בכעס גם סוג של תגובה משתקת.

ההיבט הפסיכולוגי:

ממש כמו סרטן המכרסם בגוף הכעס " מזהם" את תהליכי התקשורת הבינאישית, הורס אינטימיות ,מחבל באהבה, גורם לקשיים תפקודיים אישיים בתחום האישי, הזוגי, המשפחתי, החברתי והתעסוקתי. הוא מהווה גם גורם לרגשות אשם ואפילו לסוג של דיכאון.

חשוב ביותר לבטא כעס ולא לשמרו או לאוגרו בבטן אך חשוב עוד יותר ללמוד כיצד לבטאו בדרכים לא הרסניות ולהמירו ברגשות המעניקים יותר סיפוק.

הצד האירוני שבכעס הוא שלעולם לא ניתן באמצעותו לגרום לשינוי משמעותי וארוך טווח בהתנהגותו של הזולת להיפך הוא רק מגביר את רצונו של הזולת לשלוט באדם הכועס.

נשאלת השאלה האם ניתן בכלל להחליף את הכעס בהתנהגות אחרת חדשה?

התשובה היא  כן!!!

מהו הרווח של הכעס?

·       במצבים של קושי בשליטה עצמית כשהתסכול והכישלון מהווים את ההרגשה הדומיננטית, השימוש בכעס מעביר את האחריות לאדם או לאירוע ) במקום לקחת אחריות אישית לדרך בה מרגיש ומגיב הכועס)

·       כעס עוזר לכועס במקרים רבים להשיג את מטרתו מאחר והזולת מעדיף ברוב המקרים לחפש ולמצוא פשרה, לפייס את הכועס מאשר להתנצח את התפרצות הזעם והכעס.

·       באמצעות הכעס נוצר אצל הזולת רגש אשמה ובכך מועברות תחושות של חוזק ושליטה אצל הכועס.

·       כעס מאפשר לכועס להתחמק בצורה מהירה מאותם הדברים אותם הוא אמור לבצע.

·       הכעס מהווה תכסיס ותרוץ ישים המאפשר לכועס להימלט או להימנע ממחשבה בהירה שתוביל להחלטה.

·       הכעס מאפשר לכועס להצדיק את הפסדיו ולעיתים למנוע ניצחון או רווח מהזולת.

·       הכעס מאפשר לכועס להימנע מאינטימיות מחייבת ולהתחמק מהניסיון לשתף רגשות בצורה אוהבת ואמפתית.

·       כשהכועס טוען כי הכעס הוא אנושי , הוא נותן למעשה לגיטימציה מוכנה מראש . " אני אנושי וכך מתנהגים בני אדם...."  " אני חושב משמע שאני קיים".

צורות ביטוי לכעס.

לכעס צורות ביטוי שונות כגון:

אלימות מילולית:  שימוש בשפה בוטה, מלגלגת כלפי הורים, בני זוג, ילדים,חברים לעבודה וידידים.

אלימות פיזית:  דחיפות ומכות כלפי אנשים ,בעלי חיים או אפילו חפצים. במקרים קיצוניים כמובן מוביל הכעס והאלימות לתקיפות או רצח.

להלן כמה מצבים מהשכיחים בהם בוחר האדם לכעוס ולבטא כעסו.

·       כעס על ילדים בבית כשהתנהגויותיהם מביעות אי הסכמה עם דעתם של  ההורים, עישון בכלל ועישון סמים בפרט, כשלון בלימודים,חוסר התחשבות ומתן עזרה בעבודות הבית וכד'....

·       * כעסים בעת נהיגה- לרוב הנהגים ישנה נטייה לצעוק על נהגים אחרים והולכי רגל על טעויות שונות שהם בצעו כגון: חוסר איתות או איתות לא נכון, נסיעה איטית או מהירה מידי, החלפת נתיבים, סנוור, התנהגות בפקקי תנועה, רוכבי אופנועים או אופניים  במיוחד כשאלה מנסים לעבור בין מכוניות תקועות בפקק.

·       כעס על ממשלה הגוזרת גזרות כלכליות  קשות על אזרחיה.

·       כעס הבוקע ופורץ במשחקי תחרות: כדור רגל, כדור סל, טניס, משחקי קלפים, כשלדעת הבוס בוצעה עבירה בניגוד  לכללים ולנוהלים.

·       כעס על איחורים, תפקוד אישי לקוי, רשלנות  ,אובדן חפצים אישיים חשובים.

לסיכום:

יש להבין כי הזולת לעולם לא כשם שהאדם רוצה שיהיה רוב או כל הזמן. המציאות לא תהיה תמיד כפי שהאדם רוצה שתהיה, לכן זה מיותר ואפילו מטופש לכעוס על דברים שאין סיכוי קלוש שישתנו.

חשוב ביותר וניתן  ללמוד טכניקות על מנת לתעל את האנרגיה הרבה המושקעת בכעס לאפיקים חדשים וחשובים יותר.

שימוש בצחוק ובהומור עוזר. זו עובדה כי קשה מאד  לכעוס ולצחוק בו זמנית. כעס וצחוק נמצאים בשני קצוות של הרצף רחוקים מאד זה מזה וסותרים אחד את השני.  ניתן לראות בצחוק קרן אור של הנשמה שבלעדיה אין חיים ובודאי אין צמיחה אישית. אין צורך לחפש סיבות כדי לצחוק משום שהצחוק עצמו מצדיק את קיומו.

חשוב ביותר לא לראות בכעס חלק בלתי נפרד מחיינו, יש לזכור כי תגובת הכעס משתקת ויוצרת מצב של תקיעות וחוסר זרימה בתהליך השגת המטרות הקשורות באיכות חיים טובה יותר, בצמיחה והגשמה אישית של כל אחד ואחת מאיתנו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
יגאל גליקסמן .Ph.D
פסיכותרפיה קצרת מועד
  • מומחה לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית.
  • מוסמך לטיפול זוגי, משפחתי וגישור.
טלפונים :
קליניקה : 972-9-7441604+
נייד : 972-54-6670570+

email :yigal@gliksman.co.il www.gliksman.co.il
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יגאל גליקסמן

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןגיל הזהב20/07/103194 צפיות
אחת הדרכים הנפוצות והמקובלות להגדרת בעיית הזקנה היא לנסות להגדירה ולתארה במונחים כלכליים של רווח והפסד. הנחת היסוד טוענת כי הזקנים אינם מייצרים עוד, כלומר השקעתם ותפוקתם אינן עומדות בשום יחס לתמורה ולרווח שמהם הם נהנים. הם מקבלים שירותים וזוכים להטבות משמעותיות בעוד שתרומתם הכלכלית קטנה ביותר. בהתייחסותם של עסקני ציבור שונים העוסקים בזקנים ישנה מעיין מחיקת העבר. אין מתייחסים אליהם במונחים של השקעה בעבר אלא השקעה בהווה בלבד! הם נתפסים כאנשים שאינם חדלים לדרוש ולתבוע זכויות ותנאים בו בזמן שאינם מייצרים משהו שתמורתו הם זכאים לקבל דבר מה שווה ערך ולכן התמיכה בהם היא לרוב בחסד ולא בזכות

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןזוגיות ואהבה19/07/101202 צפיות
אחת התופעות המעניינות ביותר בכל תרבות היא לידת הרעב והצורך באהבה, באינטימיות ובקשר זוגי מכל סוג שהוא. למרות הכמיהה והרצון לאינטימיות, עבור רבים הפחד ממנה מהווה את הגורם המשמעותי ביותר המונע מלהגיע אליה.

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןבריאות הנפש11/06/101696 צפיות
טריכוטילומניה היא אחת ההפרעות הפחות מובנות לסובלים ממנה ולאנשי המקצוע המטפלים בה כאחד.במשך שנים רבות נחשבה הפרעת ה:טריכוטילומניה TTM כאחת ההפרעות המורכבות ,המתסכלות והקשות לטיפול.לשם טט"מ שהוכנס לרשימת ההפרעות בשנת 1889 על ידי Francios Henri Hallopeau

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןרפואה משלימה11/06/101532 צפיות
לא ניתן להפריד בין הגוף והנפש , לא מדובר כאן בהפרעות פסיכיאטריות. מצב מתמשך, של כאבים ותשישות, מהווה אצל כל אדם, פוטנציאל להיווצרות קריסת מערכות ההגנה, העלולה ליצור בעיות בתחום הרגשי-נפשי, ומכאן הדרך להיווצרות טראומה מורכבת ולהנצחתה קצרה ביותר. מצב, מעין זה, יוצר תסכול, הרב במיוחד, אצל אנשים, שהיו פעילים והישגיים, לפני פרוץ המחלה (המאפיין את החולים בתסמונות אלו). כמו כן יש להתיחס לעובדה, כי סף וסיבולת הכאב שונים מאדם לאדם.

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןנשירת שיער11/06/102969 צפיות
הטריכוטילומניה ידועה כהפרעה נפשית טורדנית כפייתית של תלישת שיער במיוחד באיזור הראש ( קרקפת, גבות, שפם, זקן. היא קשורה לאי היכולת השליטה בדחפים ומלווה בדרך כלל בטקס של עיסוק בשיער שנתלש ( שזירה, או לעיסה). בדרך כלל קודם לאקט של התלישה מתח מצטבר וגובר, או מצבי של שיעמום. .לרוב מופיעה התופעה אצל נערות ונשים .

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןפסיכולוגיה11/06/102280 צפיות
אורלי( שם בדוי) בחורה בת 26 , אחות מוסמכת במקצועה , הופנתה לטיפולי באמצעות רופא המשפחה שלה. סיבת ההפניה הייתה קשיים בבליעת מזון מוצק. בדיקות רפואיות מקיפות של מומחי אף אוזן וגרון לא הצביעו על כל ממצא פתולוגי. השאלה הייתה האם מדובר בסוג של תגובה היסטרית Globus Hystericus

מאת: ד"ר יגאל גליקסמןרפואה משלימה11/06/101409 צפיות
כל אדם זקוק למשוב כל-שהוא על מנת לאשש את ערכו ואכן שיטת הביופידבק מבוססות על עקרונות למידה. אנו לומדים לבצע פעולה כל שהיא ברגע שאנו מקבלים היזון חוזר (משוב) עם איכויות של חיזוק באשר לתוצאות הפעולה ותוך כדי כך אנו יכולים לבצע שינויים וויסות התנהגותי. למעשה כך למדנו לבצע את כל הפעולות היומיומיות שלנו

מאמרים נוספים בנושא אימון אישי - כללי

מאת: בנימין קלינגראימון אישי - כללי13/08/205509 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דניאל seoאימון אישי - כללי28/12/196064 צפיות
תראו חברים יקרים, אני עוסק בהשגת משכנתאות למסורבים כבר כמעט 10 שנים, אני חייב לציין שהמצב הכי קשה שיכול להיות - זה מצב שבו צריכים לקחת משכנתא כדי לסגור הלוואות או חובות והבנקים פשוט לא מוכנים לאשר את זה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי26/03/194044 צפיות
כאשר הבנק מסרב למשכנתא, מגיעים למצב שבו הכול נמצא בסימן שאלה ולא יודעים מה לעשות מכאן. במצב הזה צריכים לעצור דקה אחת, לקחת אוויר ולהחליט מה עושים. הכוונה שלי היא להגיע למצב שבו אתם מבינים שהדרך הנכונה היא להביא מומחה למשכנתאות של מסורבים כדי שיוכל להשיג את האישור הנדרש ולהביא תוצאות.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173132 צפיות
אחת החברות המעניינות ביותר בישראל בעיני היא חברת שבט זבולון, החברה בבעלות יעקוב שאול עוסקת באחד התחומים המעניינים ביותר בעולם הנדל"ן. כלומר מה שהיא עושה, זה לספק ציוד חסר עבור אתרי בנייה.

מאת: דרור אטריאימון אישי - כללי28/10/173125 צפיות
אנחנו נתחיל עם רונית מרום, שהנה אדריכלית מובילה בכל הקשור לדירות יוקרה באשדוד בעיקר, אך גם ברחבי ישראל השונים. רונית נחשבת לחברה באותוו חוג של מעצבי פנים מובילים, שיכולים לקבוע בון טון בעולם הנדל"ן של דירות יוקרה.

מאת: לילה בן הרוש אימון אישי - כללי30/11/162640 צפיות
אחד הנושאים המרתקים ביותר בעבודה עם אנשים, ילדים ובכלל בכל מערכת יחסים, זה הנושא של הרגש האנושי, ויותר מכך - הידיעה שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת להפוך למאסטר ברגשות, שזה אומר לדעת להתחבר לכל אדם, לשדרג את כל מערכות היחסים שלנו ושל האנשים שאנחנו מקדמים, ולהרגיש באופן אמיתי הרגשה של שמחה ואהבה.

מאת: ברסלב מאיראימון אישי - כללי28/10/162371 צפיות
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ... והוא חובה על כל אדם ונברא להתחדש בכל בוקר שזוכה לקום משינתו, כי לא כולם קמים ואם קמים קמים עם העצבות של האתמול במקום השמחה והתקווה של המחר !

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica