חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניקיון וסדר (פסח)

ברוך הבא חג הפסח המתקרב אלינו לטובה.

נכון, הרבה אנשים ירימו גבה וישאלו אותי "על מה אתה מדבר?" ויוסיפו "שוב פעם החג הזה? אתה מבין או יודע מה זה לנקות את הבית? אתה יודע מה זה להיפגש שוב עם הדודה מצפת ועם האחיין מבאר-שבע עם השאלות שלהם והערות שלהם אחרי שלא ראינו אותם מאז פסח בשנה שעברה?"

מפעם לפעם, ובלי קשר לחג הפסח המתקרב, עוצר אדם את עצמו ומכריז "צריך לעשות סדר" אמירה שבדרך כלל מגיעה לאחר שהאדם מרגיש עם עצמו תקוע, מבולבל או עמוס בהתחייבויות אשר לקח על עצמו ומסיבות שונות אין הוא מוצא את עצמו מצליח להתגבר על המשימות השונות.

  • צריך לעשות סדר עם החיים
  • צריך לסדר את הדברים בעבודה
  • צריך לסדר את החובות בבנק
  • צריך לעשות סדר בזוגיות
  • צריך לעשות סדר עם המשמעת של הילדים
  • צריך לעשות סדר....

איפה כתוב שצריך?

אחת החדשות הטובות שמביאה פילוסופית האימון היא שממש לא צריך. במובן הישרדותי, כל מה שאנו צריכים לעשות הוא לנשום (וזאת מכונת גוף האדם יודעת לעשות בעצמה בלי עזרתנו) ולתחזק את הגוף במזון ומים.

כאשר אנו הופכים את "הצריך" ל"רוצה" אנו מביאים את עצמנו ואת רצונותינו לחיינו.

"רצונו של אדם כבודו" אמרו כבר לפני ובמחשבה נוספת ובתרגום המשפט לחיי היום יום, אפשר לשנות את המשפט ולומר "בחירותיו של אדם כבודו".

כאשר אנו אומרים לעצמנו "אני רוצה לעשות ניקיון וסדר לפסח" אנחנו כבר מתייחסים אל כל נושא הניקיון והסדר מזווית ראיה אחרת. כאשר בחרתי לנקות ולסדר אני עושה זאת קודם כל לעצמי. אני הוא זה הרוצה לחיות בסביבה נקייה ולסדר את חיי. נפלא בעיני, שכמעט ולכל פעולה שאנו עושים ישנה השפעה (ברמה משתנה) על הסובבים אותנו ועל הקהילה המורחבת ויפה הדבר שאנשים נוספים יכולים להנות מהשינוי שאנו מחוללים בחיינו.

כאשר אנו מחלקים את נושא הניקיון לניקיון חיצוני ולניקיון פנימי, אנו נוכחים לדעת, שהניקיון החיצוני הוא החלק הקל עבורנו.

אנו ניגשים למלאכת הניקיון מלאי אנרגיה והתכוונות ל"הפוך  את הבית" ולנקות אותו עד שלא נראה גרגר אבק אחד. לעיתים, מלאכת הניקיון החיצונית לוקחת מספר שעות או מספר ימים ואנו משתפים במלאכת הניקיון את כל בני הבית. אנו גם מצהירים ומכריזים בקולי קולות "אני מנקה את הבית", כך שכולם ישמעו שאנו עסוקים בפעולה חיובית גם אם אין אנו אוהבים לעשותה.

כאשר אנו מנקים את הבית, לאחר שנים של ניקיון הבית, אנו מוצאים את עצמנו מנקים את הבית באותו אופן, כפי שאנו רגילים לנקות אותו מאז ומתמיד. מתחילים במקום אחד, מפנים אותו ומנקים, אח"כ עוברים למקום אחר בבית, מפנים גם אותו (למקום הנקי) ואח"כ מחזירים הכול למקום. ובאמת, למראית עין, לא השתנה כלום מעבר לעובדה שהבית נקי ואנו מרגישים טוב יותר. הריטואל הזה חוזר על עצמו, מפעם לפעם וביתר תוקף ושימת לב לאופן בו אנו מנקים את הבית במועדי ישראל ובעיקר בראש השנה ובפסח.

הניקיון הפנימי הוא כבר תהליך אחר לגמרי.

הרבה פעמים רק המחשבה על הניקיון הפנימי מעוררת בנו תחושה של עייפות, חוסר חשק, חוסר אמון ביכולתנו לשנות את הדברים ושאלות כגון "בשביל מה אני עושה את זה?" או "בשביל מי אני עושה את זה? עולות וצצות.

בשביל מה אני עושה את זה?

כל הפעולות שאנו עושים מבוססות על הרצון שלנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו, להפוך למאושרים יותר ולתרום יותר לעצמנו ולסביבה בה אנו חיים.

בשביל מי אני עושה את זה?

ניקיון פנימי אנו עושים אך ורק עבור עצמנו. כאשר אנו ניגשים לעשות ניקיון פנימי אנו מבינים לפתע שאנו הופכים להיות הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות האוכפת את החוק, שלוש רשויות הנמצאות בנו ורק מסיבות שונות ואקראיות עדיין אין הם פועלות בסנכרון ובשיתוף פעולה מלא.

הרשות המחוקקת:

כאשר אנו הופכים להיות הרשות המחוקקת אנו אלו הכותבים עבורנו את ספר החוקים והערכים על פיהם אנו פועלים וחיים. לצד החוקים החיצוניים המקובלים במדינה ובתרבות בה אנו חיים, אנו מנהלים מערכת חוקים פנימית. מערכת חוקים זו היא המאפשרת לנו להתפתח ובמקרים מסוימים היא זו הבולמת אותנו.

החוקים על פיהם אנו פועלים מבוססים בעיקרם על אמונות ופרדיגמות המנחות את חיינו וכאשר אנו רואים את עצמנו כאדם חברותי החיי בין הבריות אנו מתאימים חוקים מסוימים לחוקי הסביבה החיצוניים ובכך מוותרים על התפתחותנו האישית.

תהליך הניקיון הפנימי מאפשר לנו לבחון מחדש את החוקים הקיימים, אותם חוקקנו עבורנו ולבחון את התאמתם לצרכינו בהווה. זה הזמן לבחון שוב את האמונות והפרדיגמות. ניקיון פנימי אמיתי יוביל אותנו לשורשים ולתהליך קבלת החלטת חדש, באילו אמונות ופרדיגמות מן העבר אנו בוחרים להמשיך ולהחזיק, מאילו אמונות ופרדיגמות אנחנו מוכנים להיפרד ואילו אמונות ופרדיגמות חדשות אנו מוכנים לאמץ מהיום קדימה. בעבודת ניקיון פנימי אנו מייצרים חוקים חדשים.

הרשות המבצעת:

הדרך והאופן בו אנו חיים את חיינו הם למעשה הדרך והאופן בו אנו מיישמים את החוקים הפנימיים שבחרנו עבורנו. זה מתחיל מיישום חוקיים בסיסים דוגמת צחצוח השיניים בבוקר ובערב, ממשיך דרך האופן בו אנו בוחרים מה לאכול, כיצד להתלבש, ונפרס לאופן בו אנו בוחרים את עבודתנו ואת קשרינו החברתיים. אנו מציגים את עצמנו בעולם על בסיס החוקים הפנימיים.

בכדי לשמור על החוקים הפנימיים נדרשת שימת לב. שימת לב עד כמה אנו מבצעים את פעולות היום-יום שלנו באופן מודע ומתוך מחשבה ותכנון או באופן אקראי, כביכול מבלי שימת לב. כאשר אנו מבצעים דברים באופן אקראי, אנו שוב מפעילים את "הטייס האוטומטי" הנמצא בתוכנו. אותו טייס המחליש את הצד הרגשי שבנו ופועל באופן משימתי על מנת לבצע את המשימה בזמן ולנחות בשלום ביעד הבא. כאשר הדברים אינם עובדים וישנן טלטלות בעת הטיסה, שב ועולה הצד הרגשי ובוחן מחדש את החוקים הפנימיים אותם קבענו עבורנו. עד כמה הם נכונים עבורנו בזמן ההווה?

הרשות האוכפת את החוק

נדרש שינוי על מנת לחולל שינוי בחיינו ונכון יותר לכתוב נדרש לשמור על השינויים, שאנו עורכים בחיינו לאורך זמן.

ביצוע ניקיון פנימי נובע, בד"כ, מרגשות שליליים ומתחושת הוויה של תחושת חוסר סיפוק שהאדם מרגיש. כמו בתמונות פרסום של "לפני" ו"אחרי" ניתן בהתאמה להציב את רגשותינו לנגד עינינו ולבחון כיצד הרגשנו לפני הניקיון הפנימי וכיצד אנו בוחרים להרגיש בעת ביצוע הניקיון הפנימי ולאחריו.

השינוי הרגשי הוא אשר יוביל אותנו לשינוי הפעולות ודרך ההתנהלות שלנו בעולם. זהו המעבר בין הרגש  הישן, הקיים, אותו אנו חשים כרגע לרגש אותו נרצה להרגיש בעוד רגע ובעתיד. בעת אכיפת החוק נכון יהיה להחליף את המשפט "אני מרגיש" ל"אני רוצה להרגיש". גם כאן שימוש במילה "רוצה" יוצרת עבורנו את הבחירה ואת הפעולה הנדרשת לשינוי התחושה.

עשיית סדר בחיינו היא תוצאה, תופעת לווי, של מיפוי המצב הקיים ועבודת הניקיון הפנימי שאנו עושים. יצירת פניות באמצעות עבודת ניקיון פנימי תוביל לעשיית סדר ללא מאמץ נוסף.

מוזמן כל אדם לבחון עד כמה קיים סנכרון בין הרשות המחוקקת לבין הרשות המבצעת ולבין הרשות האוכפת את החוק בתוכו.

ברכת חג פסח נקי וסדר פנימי לכולם

איציק בן, MA - מנכ"ל "אימון ישראל Coach Israel", בעל תואר שני בתקשורת ארגונית ותואר במנהל עסקים ותעשיה וניהול , הינו מנהל מרכז הכשרת מאמנים אישיים, מנחה בכיר בקורסים ובסדנאות ומפתח תוכניות ההדרכה בתחום האימון העסקי ואימון בארגונים. איציק מומחה בתחום היזמות והשיווק ובעל ניסיון רב בתחום ניהול משאבי אנוש והשמת כ"א. הוא יזם ומקים של פורטל המאמנים הישראלי, עוסק באימון אישי ועסקי, ומרצה בתחום בארגונים שונים, מרכזי הכשרה למאמנים ובמוסדות להשכלה גבוהה.

Isaac@coachisrael.co.il

www.coachisrael.co.il

www.imunisrael.com

www.coachisraelonline.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

איציק בן, MA - מנכ"ל "אימון ישראל- פורטל המאמנים הישראלי", בעל תואר שני בתקשורת ארגונית ותואר במנהל עסקים ותעשיה וניהול , הינו מנחה בכיר בקורסים ובסדנאות ומפתח תוכניות ההדרכה בתחום האימון העסקי ואימון בארגונים. איציק מומחה בתחום היזמות והשיווק ובעל נסיון רב בתחום ניהול משאבי אנוש והשמת כ"א. הוא יזם ומקים של פורטל המאמנים הישראלי, עוסק באימון אישי ועסקי, ומרצה בתחום בארגונים שונים, מרכזי הכשרה למאמנים ובמוסדות להשכלה גבוהה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איציק בן

מאת: איציק בןאימון לקריירה15/03/091205 צפיות
עולם הקריירה בעשרים השנים האחרונות עובר שינויים ביחס לתפיסת עובד מעביד, סטטוס של שכיר, סטטוס של עצמאי, שעות עבודה, גמישות ופרופיל תעסוקתי. רבים מאיתנו ורבים שאנו מכירים, מוצאים עצמם מחליפים קריירה אחת באחרת ועוברים ממעמד של שכיר לעצמאי ולהיפך. תהליך הבחירה מרצון במקום מאילוץ מאפשרת הנאה רבה במציאת הקריירה הנכונה עבורנו והגשמת העצמי.

מאת: איציק בןאימון אישי - כללי15/03/091008 צפיות
אני ואתה, מאמן ומתאמן, נשנה את העולם.

מאמרים נוספים בנושא אימון לאיכות חיים

מאת: בנימין קלינגראימון לאיכות חיים30/08/213811 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים23/01/193174 צפיות
הבנק מסרב למשכנתא? הלכתם לבנקים ולא מצליחים לקבל משכנתא? אני האיש שלכם! צריכים מומחה שייכנס לתוך הנעליים שלכם וישיג עבורכם משכנתא? שמי מרטין בוקסדורף ובעשר השנים האחרונות- אני משיג משכנתאות בנקאיות עבור אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתא בכוחות עצמם.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים16/02/173576 צפיות
אחת הקושיות הגדולות בתורה ובדת היהודית היא שצריך להודות לשם, על כל דבר שקורה לך בין אם זה טוב או רע. כלומר הכול מגיע לאדם מהקדוש ברוך הוא וצריך להודות על זה בכל מקרה. אז המצב הזה הוא משהו שצריך להוסיף עליו שאם יש דברים מטופשים שאתה הכנסת את עצמך אליהם, אז אף אחד לא אשם לך אלא רק אתה אשם ואף אחד לא גרם לך.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162771 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162628 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: ברסלב מאיראימון לאיכות חיים16/02/163527 צפיות
אמרו חכמינו (שם) כל שהקב"ה חפץ בו, מדכאו ביסורין ! נשמע הזוי ? אם אוהבים אותי למה מכאיבים ומייסרים אותי ? פה צריך אמונה שכל זה להמתיק מעלי דינים ולהבין שזה כדי שאני יחפש דרכים חדשות ויפשפש במעשי וכדי שאני ישתנה לטובה, וכדי שאני יבוא נקי מעוון לחיי עולם הבא - הרי שילמתי עליהם כפרת עוונות בייסורים שסבלתי פה בעולם הזה תמשיכו לקרוא תראו מאמרי חז"ל נפלאים ומחזקים לקבל את הייסורים באהבה לחחים טובים ומאושרים).

קשה להצליח, קל להצליח, להצליח להיכשל, מה רע בלהצליח, להצליח בקושי, מה טוב בלא להצליח, מאמן אישי, קואצינג מומלץ: עכשיו אני רוצה לשאול את השאלה הבאה מה רע יכול לצאת לבן אדם מזה שהוא מצליח במשהו אז אני או מציג איזו מטרה, אז אני מניח שהתשובה הקלאסית תהיה שאם זה עושה לו טוב אז הוא תלוי בזה נכון? ש: יש גם את זה. אליעד: יפה אז איזה עוד היבט נגיד יש? ש: שהוא איבד את העניין. אליעד: איבד את העניין ואיזה עוד היבט יש? אז אני רוצה לתת היבט ספציפי אוקי, כשבן אדם מצליח במשהו או נגיד שיש משהו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica