חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לב של אמא/אברהם פריד

מאת: אסתי שפרשירה04/04/20095272 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שירו של אברהם פריד:"לב של אמא"-מצוקת האם החד הורית
בשירו זה מתאר הזמר "ערב יום כיפור" אחד בעיירה בה הרבי ברדיצ'ב, "סנגורם של ישראל",ביקש "דמי פדיון"- המקובל לפני יום כיפור מבני קהילתו -מתוך כוונה למצוא דבר מה לומר לקב"ה-לזכותם של עם ישראל.השיר מרגש עד דמעות ,והרי הוא לפניכם:


ערב יום כיפור,ממתין הציבור
אצל הרבי ברדיצ'ב בפתח.
הראש מורכן,הכסף מוכן-ניתן למשש את המתח.
הרבי הבהיר-השנה הוא מזהיר
דמי פדיון מוכרח הוא לקחת.
בתוקף ידרוש-רובל מראש,ולא יוותר כמלוא מחט.
זקן וצעיר,גם ילד צריך רובל פדיון לכל נפש
הרבי יכתוב,בספר הטוב-ירחץ הנשמות מן הרפש.

אימה וחרדה,הקהילה כה מרודה
המשפחה בקושי אוכלת.לכן,איך ניתן.סכום כסף לא קטן
כשבבית יש שנים עשר ילד?
אך הרבי ציווה -וזאת היא חובה.איש כלל אינו מתווכח
נאנחים כואבים ומשכימים ולווים,מביאים...והרבי לוקח.

ליד השולחן הרבי מוכן,את הציבור מקבל הוא בנחת.
קערה שם מונחת ומטבעות בתוכה רשימה בצידה גם מונחת.

הדלת נפתחה שם עומדת בוכה-אישה ענייה מיוסרת
באה בדמעות עם בנה הפעוט-לרבי בכאב מספרת:
"אלמנה בודדה,הבן נא אותה,אך לרגע אותו לא שוכחת
החיים כה קשים,כי אין לה לשים...רק רובל אחד לשניהם יחד...

אוי,אימה וחרדה-האישה נרעדה,אך הרבי מתעלם מהצער
"צריך עוד אחד!הוא אומר בקול חד
עוד מעט ואסגור את השער"
היא רצה ברחובות מבקשת נדבות,כל אחד מנסה לסייע
אך מכמה אגורות,רובל לפרוט-זה דבר שקשה לבצע.

עמוסות הדרכים,אל בית הכנסת הולכים -היא רצה מהר מבוהלת
עם בנה הפעוט,אל הרב בדמעות-לבל תיסגר עוד הדלת.
הלילה קרב,אך הרב מסרב-לקום ממקומו אל הדלת
הרבנית מתחננת,הארוחה מצטננת
התענית עוד מעט כבר מתחלת.
הדלת נפתחה-שם עומדת בוכה,האישה והתינוק בידיה
הו,יאמין לי הרב-חיפשתי זמן כה רב
לא עלה בידי עוד מטבע.
עונה הרבי עזות:"לא אסכים לזאת!ארשום אותך אני מציע.
ילדך אין בו חטא,אין מה לפחד-גם אם ברשימה לא יופיע.

הוי!אימה וחרדה,האישה נרעדה...אך עם הגזירה לא השלימה
אוי,רבי יללה בקול נורא-האם לא תחוש לב של אמא?
ישמע נא רבי,מה עלה בליבי,את הרובל בידו אני נותנת
את בני נא יכתוב,עבורי זה כבר לא-בעצמי אני לא מתעניינת.
הרבי קופץ,הרי בזה הוא חפץ,המתין רק למילים כמו אלה.
"הו,השם אנא שמע-לחשוב אין על מה
זעקה כבר ראית-מלך.
איך אם עלובה,מסרה לבנה את חייה.
עם ישראל הוא בנך,מבקש אני ממך-רחם נא ,כמו אם על בניה"

ר' לוי יצחק מברדיצ'ב (1740 בערך - 1819) אחד ממנהיגי התנועה החסידית באוקראינה, "שהלך בדרכו של הבעש"ט כמלמד זכות על כלל ישראל" - לא רק על חסידיו. הוא נולד בגליציה והתקרב לתנועת החסידות, ובלחץ חוגי המתנגדים נאלץ לנדוד ממקום למקום, עד שהגיע לעיר ברדיצ'ב שבאוקראינה (תקמ"ה - 1785). שם התמנה לאב בית דין וקנה את מעמדו כרב ופוסק, כמנהיג חסידי, צדיק, וכאיש ציבור שפעל למען כלל היהודים. ברדיצ'ב הייתה לעיר מגוריו, ובה חי ופעל במשך כ-25 שנה - עד למותו.
. הוא נחשב ל"סנגורם של ישראל" והיה מלמד זכות על כל יהודי, ולפי תפיסתו - רק מי "שמספר תמיד בצדקת ובגדולת ישראל... ראוי להיות מנהיג על ישראל. הוא נפטר בחודש תשרי תק"ע - 1810 ונקבר בבית הקברות היהודי בעיר מגוריו, ברדיצ'ב. דמותו הייתה מקור השראה למשוררים ויוצרים בני ימינו, ובהם המשוררים זלמן שניאור, שמשון מלצר וא"צ גרינברג.
פעם,עבר פעם בשעת בוקר מוקדמת בחודש אלול ליד בית מרזח וראה יהודים משחקים בקלפים: אמר: "ריבונו של עולם, ראה איזה עם נפלא יש לך! יודעים הם, כי בקרוב יצטרכו לקום לסליחות השכם בבוקר, ומתוך חשש שמא יקשה עליהם הדבר, מתרגלים הם כבר עתה להיות ערים בשעות אלה..."
הרבי לוי יצחק מברדיצ'ב, תבע את הקב''ה לדין תורה בשל העוולות לעם ישראל.

ואני במלוא הצניעות,רוצה להתמקד באם החד הורית ובמצוקתה,הרצה ברחובות כדי למצוא רובל לבנה ועושה למענו הכול-ועם ישראל בנו של הקב"ה שאמור לרחם עליו ערב יום כיפור,לא מבחין במצוקתה.קשה לי ללמד סנגוריה על עם ישראל השבע שרואה את מצוקתן וצעקתן ,ויודע שילדים רבים רעבים- ועדיין הם יוצאים לחול ,בודקים אם המניות לא ירדו עם השפל הקרב-אך לא מתקנים חוקים ועוולות כמו קיצוץ הקצבאות לילדים אשר בחג הכיפור יאכלו לחם צר ומים לחץ.
מעניין איזה דבר סנגוריה היה אומר הרבי מברדייצב על זעקת החד הוריות בארצנו,על העוול המשווע שבו אבות רבים זונחים אישה וילדים -ומשאירים אותם צמים גם אחרי כיפור...
גמר חתימה טובה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אסתי שפר,מאסטר רייקי,הילינג אנרגטי,פרחי באך ומלחי שוסלר,הצמחה ומודעות בעזרת קלפים שונים ותקשור.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסתי שפר

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי26/01/105602 צפיות
משמעת עצמית- היא דבר המאפשר לנו לפעול ולעשות מה שחשוב לנו ,מבלי להיכנע לרצונות שונים שחולפים בתודעתנו, שאנו לא באמת רוצים. אם יש לך משמעת עצמית גבוהה יש יותר סיכוי שתעשה מה שאתה רוצה לעשות, תהנה מהחיים שלך, תגשים דברים בחייך ותיצור לעצמך פעילויות מהנות.

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי01/01/101801 צפיות
בני מזל דלי מייצגים את האוויר הגבוה. בין מזל דלי למציאות קשר מקרי לחלוטין. לרוב נמצא אותם מעופפים בעולם הדמיון העשיר שלהם. בני מזל דלי הם טיפוסים הומניטאריים ושוחרי שלום. ברצונם לעזור לאנושות כולה ולהציל את העולם. לא סתם אנו נמצאים עכשיו בעידן הדלי, עידן רוחני ביותר אשר עמותות ואגודות שונות צצות בו ללא הרף

מאת: אסתי שפריהדות01/01/102567 צפיות
לכל חודש בשנה העברית, משמעות מיסטית. חודש שבט מלמד אותנו, על מעיין החוכמה. חודש שבט משמש כצינור עבורנו. קרש קפיצה לשלב הבא בחיינו. האות המזוהה בקבלה עם חודש "שבט" היא צד"י, המכונה תכופות גם "צדיק". הקבלה מקשרת את חודש "שבט" עם שבט "אשר". ראש חודש שבט מוזכר בתורה כיום שבו משה רבנו פתח בדברי מוסר לכלל ישראל בטרם מותו שזה היה חודש ושבוע לפני פטירתו . ייחודו-בהיותו ראש השנה לאילן ,ומובא בספרים שיום זה הוא כראש השנה, שמסוגל לתפילה על פירות האילן, ובכללן "הפירות" של האדם, אלו בניו ובני בניו שיעסקו בתורה ובמעשים טובים ויצליחו לגדול בטעם ובריח טוב.

מאת: אסתי שפריהדות08/12/091655 צפיות
נר ראשון של חנוכה,הוא התדר של הראיה הפנימית, העין השלישית.איזור זה גם נחשב רגיש לאור, ועל פי הגישה המיסטית, כאשר הוא מתפתח אזי הוא מסוגל להבחין באור הבא מממד הרוח או הנשמה.

מאת: אסתי שפרשואה ותקומה04/12/092024 צפיות
הדיאלוג בין אם לעוברה נערך לעיתים קרובות בתקופת ההיריון. אני מכירה אם -שהייה לה דיאלוג עם בתה ברחם, אחרי שעברה שואה ארוכת ימים-בה היא וחברותיה נשבעו כשיצאו ממנה להראות לגרמנים כי "עם ישראל חי" ולהביא ילדים רבים לעולם.

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי30/11/091685 צפיות
"כשם שבראש-השנה ניתנת החיות לכל השנה, כך בי"ט בכסלו נפתחים במרום אוצרות השפע והברכה של פנימיות התורה, וכל אחד ואחד מישראל יכול לשאוב כוחות חדשים ללימוד החסידות ולהליכה בדרכיה".

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי24/11/091451 צפיות
מודעות מתגוננת נדרשת, לכל מי שמרגיש שהחיים הם מסוכנים,שלא כדאי לשנות דברים,שצריך להזהר,לשמור על מה שיש,לחפש בטחון.זאת המודעות שנענית לפחד ע"י בריחה או תקיפה.היא יוצרת התנהגות הגנתית.אדם שנתקע ברמה זו של מודעות מונע בדרך כלל ע"י אינסטינקט העדר,ומשתדל להיות כמו כולם. הוא ממש את עצמו באמצעות תלות במסגרות:במשפחה,בקהילה,בתחושת השייכות,בנוחות החומרית,באשליה של בטחון ובמיוחד בדעות קונבנציונאליות(מרגלית אילון)

מאמרים נוספים בנושא שירה

מאת: עידן אברהמישירה06/06/183760 צפיות
עדי אברהמי ?! משהו שמע מכיר ?! רב האנשים לא שמעו אבל ממש עכשיו מתחת לאף של כולם מתבשלת לנו בתוך סיר בבשול איטי יצירת אומנות אחת גדולה תרתי משמע!? מרבית הזמרים כיום הם זמרים שיש להם קול יפה ואוהבים לשיר מהסיבה הפשוטה שהם פשוט מתים על הפידבק החיובי של הסיסבה שסובבת אותם, כלומר הם פשוט כל כך מסופקים מכך שהסובבים אותם מפרגנים להם באיזה קול יפה ומיוחד שזה בדיוק אחד הדברים שגורמים להם להמשיך לדרוש את המיקרופון ליד

מאת: מוטי ריקליןשירה31/10/172505 צפיות
לא לקנות את הספר. ספר אנמי, לא מעניין, לא מרגש, לא יפה. הספר כן יקלט אצל הקורא, כמתנשא ונפוח. חובבי שירה מובהקים ביותר, אולי ירצו להוסיף את הספר לספריה. לכאורה ספר לכולם, בעצם ספר למביני עניין.

מאת: הילה קומםשירה15/07/178003 צפיות
המאסטרקאלס הבינלאומי לשירה אומנותית ע"ש ז'מבוקי יתקיים זו הפעם השלישית בירושלים. את המאסטרקלאס יזם יוסף זמבוקי, מוזיקאי ואיש עסקים, שניצל בשואה בזכות המוזיקה (פרטים בהמשך). במטרה להעניק הכשרה אמנותית מעולה לזמרים צעירים, תוך מתן דגש על זמרים מוכשרים מהפריפריה. כמו גם שיתוף ניצולי שואה כאורחים בקונצרטים. בין המורים שיישתתפו השנה ב IMVAJ בכירת מורות גרמניה, פרופ' קלאודיה אדר מאקדמיית בארוק ווקאל שבאוניברסיטת מיינץ, פרופ' תמר רחום ראש המחלקה הווקאלית באקדמיית בוכמן-מהטה, מנהלת בית האופרה המלכותי לשעבר של סרביה, ילנה ולאכוביץ, המנצח הישראלי הפעיל באירופה עדי בר והמנצח הישראלי יונתן שפנדורף. כמו כן תערך כתת אמן מיוחדת עם נעמי פולני. כמו כן שותפים בהפקות הפסנתרן ברק טל, כנר, מנצח והמנהל המוזיקלי של אנסמבל סולני ת"א והסופראן הישראלית -בינלאומית גב' רונה ישראל קולת, המנהלת האמנותית של המיזם.

מאת: מוטי ריקליןשירה14/05/163157 צפיות
עונש חכם. אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? ב 2016 יצא ספר השירים. הספר מכיל בתוכו הרבה דברים טובים. באמת הישג. חוץ מבחינה אחת. לא לקנות. הספר לא דקיק, כבד מאוד, רציני, ולפעמים חמור סבר. נדרש מאמץ גדול של ריכוז כדי לצלוח אותו. ברובו המוחלט הספר משעמם ומתיש. במאמר אפרט ואדגים טענות אלו.

מאת: מוטי ריקליןשירה11/02/163680 צפיות
פואטרי סלאם, זו תחרות שירה בה משוררים מקריאים יצירה בסגנון הנקרא ספוקן וורד. ספוקן וורד. הוא סוג של הקראת שירה המבוצעת בד"כ בדגש על קצב, חריזה, משחקי מילים, וכדומה. אדגים מספר רב של שירים, גם מישראל, וגם מהעולם. אנתח אותם, בצורה שמראה, שפואטרי סלאם באנגלית ( ארה"ב...). שירה אדירה. פואטרי סלאם ישראל, לא שירה.

מאת: מוטי ריקליןשירה01/12/152830 צפיות
מירון ח. איזקסון, הוא משורר וסופר ישראלי בולט בעשרות השנים האחרונות. הספר "מעבר". יצא בדפוס, ב 2015. הספר בלתי קריא לחלוטין. עם טקסטים בלתי אפשריים לפענוח, אפילו בקריאה די משקיענית. במאמר, נבחן את הספר, ונציג את מגרעותיו. הספר ינותח בהקשר למצב הכללי של השירה בארץ.

מאת: מוטי ריקליןשירה22/10/152624 צפיות
אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? נסקור גם את הקשר למשורר מאיר ויזלטיר, בו נדון גם באופן כללי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica