חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אלמוג בהר, מאיר ויזלטיר, הקשר הגרוע

מאת: מוטי ריקליןשירה22/10/20152624 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם?

שיר.

חוט מושך מן הלשון/אלמוג בהר

חוט מוֹשך מן הלשון תחתיו בִפנים הפה

מכביד את הדיבור מצֵאת ולמהר לשון צַחוּת

והמילים לאט נגנבות פנימה אל תוך הבטן

פונות אל ריבון העולמים אשר נתן

עולם והֵיעַלֶם בדיבור אחד

מתחננות.

איני בקי בשבעים לשונות אשר נתת

בין בני-אדם להפרידם ולחברם,

חיתוך לשון מִצְרַיִם בין מֵיצַרִים

צר לי, לשון אשדוד שודדת ממני

את סודה, ולשון אשקלון לשון מידה

ומשקל נכון בין שינַי הופכת קִלשון.

ירושלים לשון שלמה הופכת ירושה כבדה

להשיל מעלי אל ים, וחכמת לשון בגדאד

לשון בגד על בגד הופכת בפי לשון בגידה.

צפת בַּכֹּל צופיה מצטופפת אל תוך אוזנַיי,

חפוּת לשון חיפה יושבת על חופים

אוסרת מעלי כל חופש והופכת חרפה,

ויפו לשון יופי מתרחקת בַימים

ושוב אינה עומדת פֹה עמדִי.

שבעים לשון נתת בין בני-אדם

לחברם ולהפרידם, ואני מחובר ומופרד

בין לשוני לחִכִּי, דַבֵק ונתלש.

עולם והיעלם עומדים לפנַי וחוט משוּך

ביניהם, מן הלשון מעלה בִפנים הפה

ואין מחסֶה. חוט ארוך משוּך

ושתי ידַי אחוזות בו וסופרות הלשונות

בַאצבעות, דבֵקוֹת ונִתְלשוֹת, דבקות ונתלשות.

השיר הוא כשם ספר שירים של אלמוג. אחד משני ספרי השירה שהוציא. כלאמר אלמוג רואה בו שיר מרכזי. השיר גרוע, פרוזאי, משמים. אמנם אלמוג משתמש באמצעים אמנותיים, למשל ייצוג עדת המזרח, (הפריפריה?), על ידי הלשון. אבל האמצעי ידוע בנאלי, ומתיש. השיר לא קצר, אבל רזה מאוד. השיר בקושי משתמש באמצעים אמנותיים. בקושי משתמש בצליל. אין מוסיקה. שירה זה לא סתם, מה שיש לה להציע, כן עובד על הקורא. זו הסיבה לשירה ואמצעיים שירים, ולא כדי להגיד זה שיר וזה פרוזה. השיר לא מכיל את התכונה הבסיסית ביותר באמנות, הוא לא אטרקטיבי.

כאן הדוגמא לשיר מזרחי, ומה שאמור להיות מקור כוחו, זה עצם היותו שיר מזרחי. זה לא מספיק. שיריו של אלמוג לא ידועים בקרב בני עדת המזרח, ולא יהיו. כנ"ל לגבי כל השירה המזרחית, וגם השירה ההומוסקסאלית לא תפסה כלל את תשומת ליבם של ההומוסקסאלים, או תרמה משהו לענינם. כנ"ל לגבי כל שירת המגדרים בישראל.

מאיר ויזלטיר. הוא דווקא משורר לא רע, אפילו טוב. באקדמיה הוא נחשב למשורר קאנוני. מקובל לראות בו חלק מהדור של שנות השישים בשירה, דור וולך הורוביץ ויזלטיר. אולם בציבור הרחב ההשוואה לוולך המעולה מקוממת. ויזלטיר משורר טוב אבל בהרבה פחות טוב מוולך, זו הדעה בציבור, וזו גם האמת. הקאנון הישראלי בשירה: ביאליק, טשרחניחובסקי, פוגל, רחל, גולדברג, אלתרמן, זך , אבידן, עמיחי, וולך, סומק, ונתן יהונתן, נתפס כדי שטוח, כלאמר כל המשוררים בקאנון כשווי ערך, ולכן, ויזלטיר, איננו בקאנון כלל ועיקר..

שיר

כתובת חשמל נעה/מאיר ויזלטיר

בְּמוֹצָאֵי יוֹם-הָעַצְמָאוּת תשל"ב

עָלָה מָטוֹס קָטָן

בִּשְׁמֵי תֵּל אָבִיב עֶרֶב

וְעַל גְּחוֹנוֹ הֵרִיץ

כְּתֹבֶת חַשְׁמַל נָעָה:

לִבְרִיאוּת וְלַהֲנָאָה אֱכוֹל הַרְבֵּה בְּשַׂר עוֹף

כָּל אֲרוּחָה בּוּל עִם מַעֲדַנֵּי תּוֹצֶרֶת הַלּוּל

בְּבֵית-קָפֶה קָטָן

בְּדִיזֶנְגוֹף בֵּין שְׂדֵרוֹת נוֹרְדָאוּ

וּבֵין בִּנְיַן מִשְׁטֶרֶת הַצָּפוֹן

(שֶׁכֻּלּוֹ עוֹד שִׁבְעַת-הַקָּנִים וְסוֹלְלוֹת שֶׁל נוּרוֹת)

יָשְׁבוּ אֲנָשִׁים כְּמִנְיָן

וְצָפוּ בְּתָכְנִית טֶלֶוִיזְיָה

וּבֵין פִּזְמוֹן לְפִזְמוֹן

לָגְמוּ מִקָּפֶה אַחֲרוֹן

שֶׁלִּפְנֵי הַשֵּׁנָה.

שֶׁקֶט גָּמוּר בַּשְּׁכוּנָה.

עָבַר לוֹ הַטְּרַאסְק שֶׁל לֵיל אֶמֶשׁ,

הַכֹּל חָזַר לִמְקוֹמוֹ בַּמְּהִירוּת הַצְּפוּיָה:

הַקְּלִיֶנְטֶל לַקָּפֶה, הַיְּלָדִים הַבַּיְתָה,

הַדִּגְלוֹנִים לָאָרוֹן וְהַדְּאָגָה לַלֵּב;

שְׁתֵּי הַזּוֹנוֹת הַקְּבוּעוֹת אֶל הַכְּנִיסָה שֶׁל לֶוִינְסְקִי

וְהַשָּׁעוֹן הַמְּעוֹרֵר לְשָׁעָה שֵׁשׁ.

עַל מִרְפָּסוֹת חֲשׁוּכוֹת

עוֹמְדִים וְשׁוֹקְלִים אֶת הָעֶרֶב

אִישׁ וְאִשָּׁה בְּפִּיזָ'מוֹת, כִּבְנֵי חֲמִשִּׁים.

מֶטֶר מַפְרִיד בֵּינֵיהֶם.

וְהֵם אֵינָם מְדַבְּרִים

אוֹ מַחְלִיפִים מַבָּט,

כְּמוֹ אֵין שָׂפָה אַחַת

הַמְּדֻבֶּרֶת בָּאָרֶץ.

הוֹ, תֵּל אָבִיב הַגְּדוֹלָה,

עִיר חֲשׁוּכָה כְּמוֹ חוֹגֶגֶת

חַג מְשׁוּנֶה שֶׁל מִלְמוּל אֲנָשִׁים עִלֵּג:

הוֹ טֶלֶוִיזְיָה,

הוֹ אוֹטוֹבּוּסִים,

הוֹ מוֹנִיּוֹת,

הוֹ יְהוּדִים

בשיר יש מספר מסוים של שורות חביבות. אולם לא רק שהטון סתמי אגבי יבש, פרוזאי, ויוצר שעמום. התוכן עצמו הוא כזה. מתחשק לצעוק: אז מה?

ויזלטיר המשפיע. ויזלטיר השפיע רבות על המשוררים אחריו. לכן הוא נחשב משורר משפיע ומרכזי. אבל כמו שאנחנו רואים בדוגמא של אלמוג בהר, אלמוג מושפע ממנו, וגרוע ממנו בהרבה. ויזלטיר דוקא לא רע, ויש לו דוקא מספר שירים חביבים. אלפי המשוררים המושפעים מויזלטיר, יצרו שירה פרוזאית ומשמימה. שירה זו כן דומיננטית בשירה העברית שאחרי ויזלטיר. זהו גורם מרכזי למיאוס שחש הציבור כלפי השירה העברית של ה 40 השנה האחרונות.

נתן זך. מקובל לחשוב שנתן זך הוא היוצר המשפיע ממנו נגזרת למשל השירה של ה 40 שנה האחרונות. אולם למעשה כל מה שלא עובד לחלוטין אצל משוררי זמננו, ועובד קצת אצל ויזלטיר, עובד נהדר אצל זך. אומנם שיריותו של זך שונה מזו של אלתרמן, זו לא שירת "ורס". אבל זו שירה, והשירה שבשירה, עובדת במלא העוצמה.

שיר.

כשצלצלת רעד קולך/ נתן זך

--------------------------------------

כשצלצלת רעד קולך
ואני ידעתי שאני אבל בגללך

ולא היה לי צורך לשמוע את דברך
כי כשצלצלת רעד קולך

ואני ידעתי שאני אבל בגללי
ולא היה לך צורך לשמוע את קולי

כי כשצלצלת רעד קולך
ואני ידעתי שאת כבר אינך.

שיר מוסיקלי, כנה, מרגש, מענג, מקסים, וחדשני לזמנו. מה שלא עובד אצל אלמוג, ועובד קצת אצל ויזלטיר, עובד פה וחזק.

סיכום. ויזלטיר, משורר לא רע, אם כי לא קאנוני, הוא אולי המשורר המשפיע ביותר על השירה הגרועה  של 40 שנה האחרונות. שירה לא אטרקטיבית הנתפסת בציבור ובצדק כפרוזה. אלמוג בהר דוגמא מייצגת לאחד המושפעים מסגנונו של ויזלטיר. משורר גרוע מאוד, שהדגמנו פה שיר מזרחי שלו. שיר שיוצאי עדות המזרח לא שמעו עליו ולא ישמעו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מוטי ריקלין

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי ריקלין

מאת: מוטי ריקליןשירה31/10/172505 צפיות
לא לקנות את הספר. ספר אנמי, לא מעניין, לא מרגש, לא יפה. הספר כן יקלט אצל הקורא, כמתנשא ונפוח. חובבי שירה מובהקים ביותר, אולי ירצו להוסיף את הספר לספריה. לכאורה ספר לכולם, בעצם ספר למביני עניין.

מאת: מוטי ריקליןספרות05/06/175274 צפיות
הספר "חיים אחד" של לאור מתיש. שירים שהיו בזמנם פרובוקטיבים בוטים מושכי עין וחשובים, הפכו לספר משמים שרוב השירים בו מעלים תחושה של אי נעימות אצל הקורא.

מאת: מוטי ריקליןספרות20/01/175739 צפיות
40 שנה עם ישראל מפגין סלידה מהשירה הנכתבת. 40 שנה. רק לועגים, לא קונים את הספרים. כששיר של משורר נחשב מובלט למשל בטלוויזיה, מקשיבים בעיון, ולא אוהבים. שירים של כוכב חדש מפורסמים בדף הראשון של יינט, מליון קוראים, 2 תגובות.

מאת: מוטי ריקליןספרות09/09/166091 צפיות
רועי חסן משורר חשוב אבל לא טוב. רועי חסן בוודאי משורר חשוב. כוח בולט בקבוצת המשוררים הדומיננטית, ערס פואטיקה. כותב שירים חשובים שמייצגים מקבילות בין חייו האישים, לאג'נדות שונות. בעיקר האג'נדה של בני עדות המזרח, המקופחים. וגם אג'נדה של שמאל פוליטי. השירים שלו לא אטרקטיבים. הם לא קשים לקריאה, אבל גם לא מעניינים במיוחד. אולי רק למתעניינים באמת, באג'נדות השונות. השירים לא יפים לא מוסיקלים לא נוצצים לא כלום. ולכן סתם קורא, ישתעמם.

מאת: מוטי ריקליןספרות26/08/166157 צפיות
בימינו. קורא ממוצע של טקסט עברי, כולל שירה, לא חש כמעט את ההטעמה כשהמילה היא מוטעמת מלרע. כשהמילה היא מוטעמת מלעיל, הקורא כן חש את ההטעמה. למשל במילה: "אגם" המוטעמת מלרע, ההטעמה היא בהברה: "גם". אבל הקורא צריך להתאמץ כדי לחוש את זה. לעומת זו במילה: "חושבת", הקורא חש את ההטמה בהברה: "ש

מאת: מוטי ריקליןמחשבים וטכנולגיה - כללי04/06/161576 צפיות
כשמסתכלים על תעשיית הרובוטיקה העולמית בעשרות השנים האחרונות דבר אחד בולט במיוחד; דבר אחד מעכב את התעשייה, וזה שאין רצף. לא ברור איך רובוט לכיסוח דשא יהפוך לרובוט במובן של אסימוב.

מאת: מוטי ריקליןשירה14/05/163157 צפיות
עונש חכם. אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? ב 2016 יצא ספר השירים. הספר מכיל בתוכו הרבה דברים טובים. באמת הישג. חוץ מבחינה אחת. לא לקנות. הספר לא דקיק, כבד מאוד, רציני, ולפעמים חמור סבר. נדרש מאמץ גדול של ריכוז כדי לצלוח אותו. ברובו המוחלט הספר משעמם ומתיש. במאמר אפרט ואדגים טענות אלו.

מאמרים נוספים בנושא שירה

מאת: עידן אברהמישירה06/06/183760 צפיות
עדי אברהמי ?! משהו שמע מכיר ?! רב האנשים לא שמעו אבל ממש עכשיו מתחת לאף של כולם מתבשלת לנו בתוך סיר בבשול איטי יצירת אומנות אחת גדולה תרתי משמע!? מרבית הזמרים כיום הם זמרים שיש להם קול יפה ואוהבים לשיר מהסיבה הפשוטה שהם פשוט מתים על הפידבק החיובי של הסיסבה שסובבת אותם, כלומר הם פשוט כל כך מסופקים מכך שהסובבים אותם מפרגנים להם באיזה קול יפה ומיוחד שזה בדיוק אחד הדברים שגורמים להם להמשיך לדרוש את המיקרופון ליד

מאת: מוטי ריקליןשירה31/10/172505 צפיות
לא לקנות את הספר. ספר אנמי, לא מעניין, לא מרגש, לא יפה. הספר כן יקלט אצל הקורא, כמתנשא ונפוח. חובבי שירה מובהקים ביותר, אולי ירצו להוסיף את הספר לספריה. לכאורה ספר לכולם, בעצם ספר למביני עניין.

מאת: הילה קומםשירה15/07/178003 צפיות
המאסטרקאלס הבינלאומי לשירה אומנותית ע"ש ז'מבוקי יתקיים זו הפעם השלישית בירושלים. את המאסטרקלאס יזם יוסף זמבוקי, מוזיקאי ואיש עסקים, שניצל בשואה בזכות המוזיקה (פרטים בהמשך). במטרה להעניק הכשרה אמנותית מעולה לזמרים צעירים, תוך מתן דגש על זמרים מוכשרים מהפריפריה. כמו גם שיתוף ניצולי שואה כאורחים בקונצרטים. בין המורים שיישתתפו השנה ב IMVAJ בכירת מורות גרמניה, פרופ' קלאודיה אדר מאקדמיית בארוק ווקאל שבאוניברסיטת מיינץ, פרופ' תמר רחום ראש המחלקה הווקאלית באקדמיית בוכמן-מהטה, מנהלת בית האופרה המלכותי לשעבר של סרביה, ילנה ולאכוביץ, המנצח הישראלי הפעיל באירופה עדי בר והמנצח הישראלי יונתן שפנדורף. כמו כן תערך כתת אמן מיוחדת עם נעמי פולני. כמו כן שותפים בהפקות הפסנתרן ברק טל, כנר, מנצח והמנהל המוזיקלי של אנסמבל סולני ת"א והסופראן הישראלית -בינלאומית גב' רונה ישראל קולת, המנהלת האמנותית של המיזם.

מאת: מוטי ריקליןשירה14/05/163157 צפיות
עונש חכם. אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? ב 2016 יצא ספר השירים. הספר מכיל בתוכו הרבה דברים טובים. באמת הישג. חוץ מבחינה אחת. לא לקנות. הספר לא דקיק, כבד מאוד, רציני, ולפעמים חמור סבר. נדרש מאמץ גדול של ריכוז כדי לצלוח אותו. ברובו המוחלט הספר משעמם ומתיש. במאמר אפרט ואדגים טענות אלו.

מאת: מוטי ריקליןשירה11/02/163680 צפיות
פואטרי סלאם, זו תחרות שירה בה משוררים מקריאים יצירה בסגנון הנקרא ספוקן וורד. ספוקן וורד. הוא סוג של הקראת שירה המבוצעת בד"כ בדגש על קצב, חריזה, משחקי מילים, וכדומה. אדגים מספר רב של שירים, גם מישראל, וגם מהעולם. אנתח אותם, בצורה שמראה, שפואטרי סלאם באנגלית ( ארה"ב...). שירה אדירה. פואטרי סלאם ישראל, לא שירה.

מאת: מוטי ריקליןשירה01/12/152830 צפיות
מירון ח. איזקסון, הוא משורר וסופר ישראלי בולט בעשרות השנים האחרונות. הספר "מעבר". יצא בדפוס, ב 2015. הספר בלתי קריא לחלוטין. עם טקסטים בלתי אפשריים לפענוח, אפילו בקריאה די משקיענית. במאמר, נבחן את הספר, ונציג את מגרעותיו. הספר ינותח בהקשר למצב הכללי של השירה בארץ.

מאת: רוני הכהןשירה08/09/152291 צפיות
הרבה חברות מוצאות לנכון ללכד את כל החברים בארגון לערב מיוחד של שירה שמגבשת את כל העובדים שמתקבצים יחד אל ערב יוצא דופן בו יוצאים מן השגרה עם הרבה שירים שכולם מכירים ואוהבים לשיר, רק שהפעם מדובר בשירה בקבוצה, דבר שיכול לעורר אדרנלין ושמחה רבה בערב נטול עבודה ומלא בשירה משותפת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica