חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דלק- למה הוא כל כך חשוב

דלק הוא ללא ספק אחד המשאבים החשובים ביותר לכל מדינה. למעשה, תוציאו את הדלק מהמדינה והגוף הזה יהפוך להיות חסר תוכן. הדלק חיוני לשם ייצור חשמל, שכן מרבית תחנות הכוח בעולם בכלל ובישראל בפרט עובדות על דלק. זהו כידוע גם החומר ההכרחי על מנת להפעיל כלי רכב. ללא דלק, ניידות המשטרה והאמרים צבאיים לא יוכלו לנוע, ולכן ארגונים אלו לא יוכלו למלא את תפקידם. ללא דלק, משאיות זבל לא יוכלו לפנות את פחי הזבל, והרשימה של המשימות שלא יתבצעו עוד ארוכה. מצבורי הדלק העיקריים בעולם נמצאים במפרץ הפרסי וברוסיה. יצואנית הדלק הגדולה ביותר בעולם היא ערב הסעודית, ורוסיה, הנמצאת במקום השני, אינה מפגרת אחריה בהרבה.

דלק ומדינת ישראל

עם הקמתה של המדינה, אחת הדאגות הגדולות ביותר של מנהיגי המדינה הצעירה הייתה מאיפה יגיע הדלק. לא היה ספק שממדינות ערב לא תצמח הישועה, שכן לא ייתכן שבתוך הקונטקסט של הסכסוך הערבי ישראלי, מדינות ערב יספקו למדינת ישראל דלק המשמש בסיס עבור סולר המפעיל את הטנקים הישראלים.

הפתרון הגיע מאיראן, שנשלטה עד שנת 1979 על ידי השאה. לישראל ולאיראן היו 2 דברים מן המשותף. שתי המדינות אינן ערביות בתוך אזור של מדינות ערב, ושתיהן נתמכו על ידי ארה"ב, בעוד ששכנותיהן נתמכו על ידי ברה"מ.

בשנת 1967 כיבוש סיני פתר את בעיות הדלק של ישראל. ישראל הפכה הלכה למעשה ליצואנית נפט, זאת בשיתוף עם איראן.

אחרי המהפכה של חומיני באיראן, מדינה זו הפנתה עורף למדינת ישראל, ושוב התעורר חשש כבד באשר לאספקת הדלק בקרב מנהיגי מדינת ישראל. אלו המכירים היטב את ההיסטוריה הישראלית זוכרים שבשנת 1979 נחתם הסכם השלום עם מצרים. הסכם זה נכרך בהבטחה אמריקאית לדאוג לאספקת דלק בלתי פוסקת למדינת ישראל. לא מעט חוקרים טוענים שהבטחה זו הייתה אחת הסיבות העיקריות למה בגין, מנהיג ימני, קיבל את הסכם השלום הזה.

לאחר סיום המלחמה הקרה, המרכיב האידיאולוגי ירד מהפרק ביחסי ישראל ורוסיה, וישראל החלה לצרוך יותר ויותר דלק רוסי.

נשק הנפט

חשיבותו של הדלק לתפקוד של כל מדינה מתבטא בצורה הטובה ביותר בחרם הנפט של שנות ה-70. אחרי שמדינות ערב לא הצליחו להכניע את ישראל במלחמת יום הכיפורים, הם העלו את מחירי הנפט וצמצמו את קצב אספקתו למדינות המערב. פעולה זו הלחיצה את המערב בצורה משמעותית.

אחת המדינות שהושפעו בצורה החזקה ביותר מנשק הנפט הייתה יפן, שכן מדינה זו תלויה באופן מלא באספקת נפט חיצונית. ללא דלק יפן תצטרך לעצור את חייה. מדינות ערב דרשו מהיפנים להפסיק לייבא רכבים לישראל, ואכן רכבים יפניים כמעט ולא נראו בכבישי הארץ (פרט לחברת סוברו, שהמשיכה לייבא רכבים לארץ).

דלק ומוצר הלוואי שלו - סולר, חשובים ביותר לתפקודה התקין של כל מדינה. ללא דלק מנגנוני הביטחון לא יתפקדו, תחנות הכוח לא ייצרו חשמל, המטוסים לא ימריאו ולא יתרחשו עוד הרבה מאוד דברים הנראים לנו מאוד טריויאליים וטבעיים בחיים המודרניים.

 



תגיות המאמר: דלק, סולר


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רעות בן דור

מאת: רעות בן דורתכשיטים13/12/101482 צפיות
עיצוב בדים ובגדים שונים באמצעות אבני סברובסקי

מאת: רעות בן דורעסקים - כללי13/12/101348 צפיות
כיצד שומרים על ניקיון בבית דירות?

מאת: רעות בן דוריופי וטיפוח - כללי13/12/101282 צפיות
על תהליך בניית ציפורניים על ידי קוסמטיקאית מקצועית

מאת: רעות בן דורבניין ואחזקה - כללי13/12/101715 צפיות
בטון מוחלק הוא שיטה של ריצוף שהולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות.

מאת: רעות בן דורחוק ומשפט - כללי06/12/101315 צפיות
העובדות המעניינות והפרטים החשובים על תמא 38

מאת: רעות בן דורבניין ואחזקה - כללי06/12/101706 צפיות
החורף היא העונה החמה של טכנאי דודי שמש. מדוע וכיצד ניתן להיערך בהתאם?

מאת: רעות בן דורקוסמטיקה05/12/101381 צפיות
קוסמטיקאית טובה קשה למצוא, ומה לגבי קוסמטיקאית טובה בתל אביב?

מאמרים נוספים בנושא תחבורה ורכב - כללי

מאת: רוני הכהןתחבורה ורכב - כללי28/07/213581 צפיות
קלנועיות נעשו הרבה יותר בולטות לעין בעשורים האחרונים, וככל הנראה אנחנו נמשיך לראות סוגים כאלה של כלי נסיעה חשמליים שהם פשוטים לתפעול וגם מאוד חכמים.

מאת: רוני הכהןתחבורה ורכב - כללי31/12/204174 צפיות
יש עוד אפשרות לנוע במרחבי העיר, והיא כוללת שימוש בקלנועיות המונעות על ידי שימוש בחשמל ואותן רואים יותר ויותר בדרכים עם דגמים חדשים שמגיעים אל הארץ מידי שנה.

מאת: עידן שלומןתחבורה ורכב - כללי24/05/205094 צפיות
במידה ואתם תושבי קרית מלאכי ואתם מעוניינים להתנייד בקלות אתם מוזמנים לעשות זאת באמצעות מונית ספישל שניתן להזמין 24 שעות ביממה.

מאת: SEONET קידום אתריםתחבורה ורכב - כללי07/03/192546 צפיות
רכישת רכב יד 2 היא הוצאה גדולה שרובנו חוסכים כסף לקנית הרכב. כיום סוכנות הרכב אוטוקאר מאפשרים לכם לבחור בין צבחר של דגמי רכבים וכל זאת במימון מלא של הקניה. לא תבואו?

מאת: רוני הכהןתחבורה ורכב - כללי18/11/181360 צפיות
רכבים שמגיעים כמו קיה הקוריאנית עם מחיר בהישג יד, כאשר מעבר לכך מדובר ברכב שקורא נכון את השוק ומביא את הפתרון בכל שנה מחדש.

מאת: עופר שלותחבורה ורכב - כללי28/09/181320 צפיות
חלפים לרכב

מאת: עופר שלותחבורה ורכב - כללי27/08/181523 צפיות
חלפים לרכב לא בכל מקום

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica