חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גרפולוגיה ככלי למיון כוח אדם למשרות

אחד מתפקידיו המרכזיים של המעסיק הוא לגייס עובדים למשרות בארגונו.

עלות העסקת עובדים הינה הוצאה מרכזית אצל מרבית הארגונים ולכן ישנה חשיבות רבה לתהליך נכון בבחירת עובד לארגון. עובד אשר אינו מתאים לתפקידו, יבזבז משאבים יקרים בתהליך קליטתו והכשרתו ויגרום נזק לעסק.

בנוסף לכך, לכל עובד ישנם תנאים מסוימים אשר מגבירים את יכולת היצירתיות שלו. מנהל שמעניק חשיבות גבוהה להתאמת עובדיו לתפקידיהם ולתפוקתם, ישיג לאורך זמן יתרון יחסי גדול ביחס למתחריו. כמו כן הוא יקצר תהליכים, ימנע חוסר התאמות ויחסוך זמן וכסף רב לעצמו ולארגונו.

כיום, המנהל יכול להשתמש במספר דרכים למיון מועמדים למשרה המבוקשת. הוא יכול למיין לפי קורות החיים ולהיעזר בממליצים, הוא יכול לבצע ריאיונות

ולהשתמש באינטואציה האישית שלו לבחירת המועמד והוא יכול להשתמש בכלי הערכה ומיון מקצועיים כמו הגרפולוגיה וכמו מבחנים השלכתיים ופסיכוטכניים אחרים. כיום, רוב החברות בישראל נעזרות גם בהערכות חיצוניות, גרפולוגים או מכוני הערכה, לצורך הערכת התאמת מועמדים למשרות.

הערכה חיצונית של עובד- המבחן הפסיכומטרי מול המבחן הגרפולוגי

לכל סוג הערכה יש יתרונות ויש חסרונות. המבחן הפסיכומטרי מבוסס על סוללת מבחנים ועל ריאיון אישי עם המועמד. הוא דורש נוכחות פיזית ממושכת של המועמד ועולה פי כמה מניתוח גרפולוגי. הניתוח הגרפולוגי מבוסס על כתב היד ולעיתים גם על מבחנים מלווים אחרים. הוא אינו דורש את נוכחותו של המועמד, קבלת תוצאותיו מהירה הרבה יותר ומחירו, ברוב המקרים, נוח ומשתלם יותר.

השוני בין ההערכה הפסיכומטרית למבחן הגרפולוגי קשורים גם למועמד עצמו.

למבחנים הפסיכומטריים העובד מגיע נרגש ולחוץ ויכולות להיות לכך השלכות על תוצאות המבחן.

יתרה מזאת, למבחנים הפסיכומטריים אפשר להתכונן. ישנם כיום מכונים אשר מכינים מועמדים לבחינות הערכה של מכונים אחרים. הם מכינים אותם לריאיון ולסימולציה הקבוצתית. המועמד יכול לבוא לראיון ולמבחנים האחרים בלבוש מרשים, להציג הצגה ולהסתיר את אישיותו האמיתית. בניתוח גרפולוגי בלתי אפשרי להטעות את הגרפולוג מאחר שכותב לא יכול לשנות את כתב ידו למשך יותר מכמה שורות. כמו כן הגרפולוג המקצועי יכול לאתר במהירות כל ניסיון שינוי כזה על סמך מגוון סימני האמת והשקר הגרפולוגיים אשר מופיעים בכתב היד.

המבחנים הפסיכומטריים טובים בהבחנה של תכונות ויכולות ספציפיות כמו כושר אנליטי, יכולת חשבונית, אינטלגנציה וכ"ו. מאידך המבחנים הפסיכומטריים אינם תקפים מדעית כאשר עליהם לעמוד על יושרו של האדם ועל תכונות כגון מסירות, אחריות, יכולת התמדה ועוד.

המבחן הגרפולוגי מספק תמונה מסונתזת יותר של אישיות המועמד ויעיל יותר בזיהוי המהימנות והיושר אצל המועמד לעבודה, לכן כל מוסד, ארגון או חברה אשר מחפשים עובד מהימן ולא רק עובד מיומן נזקקים לשירותי הגרפולוגיה.

איך להגיש לגרפולוג את כתבי היד של המועמדים למשרה?

כיום, במקביל להכרתה הממסדית של הגרפולוגיה בארץ ולפתיחת תוכניות לימודיות ברוב האוניברסיטאות והמכללות בארץ, מפעלים רבים משתמשים בה למיון כוח אדם למשרות, גם אם המועמד לא תמיד מודע לכך (למשל מעסיקים אשר מבקשים לשלוח בקשה או לכתוב קורות חיים בכתב היד ושולחים את דוגמית הכתב לגרפולוג).

התכונות שניתן לאתר בניתוח כתב יד גרפולוגי ואשר חשובות למעסיקים הם רבות. מכושר עבודה, יכולת התמדה וכושר ביצוע, דרך אמינות, יושר ואחריות

ועד כושר מנהיגות, יכולת לעמוד במצבי לחץ ויכולת לקבל החלטות קשות.

הבדיקה הגרפולוגית שונה בהתאם לאופי המשרה. בבדיקת מועמד למשרה שאינה בכירה מתמקדים במעט תכונות ומה שחשוב זה בעיקר האמינות. מאידך במועמד למשרה בכירה כמו משרת ניהול יש צורך בסקירה נרחבת יותר של האישיות מאחר שמחפשים תכונות נוספות כמו יכולת הנעה עצמית, יכולת להניע אחרים, יכולת תפקוד, יכולת קבלת החלטות במצבי לחץ ויכולת מנהיגות.

ככל שיטיב המנהל או מזמין הניתוח הגרפולוגי, להגדיר בצורה נכונה ומדויקת את התפקיד שהוא מייעד למועמד ואת המאפיינים האישיותיים שהוא מחפש בו, כך יקל הדבר על הגרפולוג לתת ייעוץ יעיל ומדויק.

בקשר לתהליך הניתוח עצמו, חשוב לציין שתכונת  ה"אינסטנט" אינה קיימת בגרפולוגיה. לא ניתן לקחת כתב יד ומיד לחוות עליו דעה. כל כתב דורש חקירה ולימוד לעומק של מרכיביו לפני שהגרפולוג יכול לקבוע את מרכיבי האישיות של האדם.

תהליך הניתוח הגרפולוגי מורכב משני שלבים עיקריים. בשלב הראשון מאתר הגרפולוג בכתב מאפיינים ומגמות אשר משמשים כאבני דרך בניתוח הגרפולוגי. בשלב השני הוא בונה סינתזה של משמעויות הסימנים על-ידי הענקת פירוש נכון לכל סימן.

לסיכום, הגרפולוגיה הינה כלי אבחוני חודר אשר מגדיל את מרכיב הוודאות בניהול משאבי אנוש, מספק מידע רלוונטי על העובדים ומאפשר למנהל להציב את העובדים בתפקידים ההולמים את כישוריהם.

ביבליוגרפיה

"מה עדיף: מבחנים פסיכולוגיים או מבחנים גרפולוגיים", אבי וייס. המגזין למשאבי אנוש ומקבלי החלטות, גליון 39, ע"מ 46-49, 1991.

ניהולוגיה, ד"ר איתי שילוני וגלעד רבינוביץ, הוצאת כתר ספרים, 2006.

הגרפולוגיה ככלי אבחוני במיון עובדים, עדה בנשלום, לבנה מושון. המפעל: במה לקידום בעיות פריון העבודה, הייעול והניהול, אוקטובר 1990, 20-18, 1990.

הגרפולוגיה בתור כלי-עזר למדעי ההתנהגות, הד המח"ר , גיליון 5, ע"מ 24, 1992.

הגרפולוגיה כלי עזר לקבלת עובדים וקידומם, המפעל: במה לקידום בעיות העבודה, הייעול והניהול, ינואר 1979, ע"מ 13-12, 1979.

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיה וקבל תשובה תוך 24 שעות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיה וקבל תשובה תוך 24 שעות.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת המכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

איכות קו כתיבה היא אלמנט חשוב בתורת הגרפולוגיה ואותו לא ניתן ללמוד או לזייף. הגר וולטר היה גרפולוג צרפתי אשר הוציא ב-1938 ספר בשם "הגרפולוגיה של הקו". בספר זה הוא פיתח שיטה ייחודית אשר מתבססת על ארבעה סימנים של קו הכתיבה. סימנים אלו מייצגים את טמפרמנט האדם, את הליבידו שלו ואת אופן הליכתו אל מטרות.

תיאוריית האישיות של רנה לה-סן כוללת שמונה טיפוסים. מאמר זה מסכם את המושגים הבסיסיים של התיאוריה, את הטיפוסים ואת המאפיינים הגרפולוגיים של כל טיפוס.

סוגי המקצועות המבוקשים בשוק משתנים מידי שנה. במאמר זה מובאים חמשת תחומי המקצועות הבוערים בהייטק בשנת 2012- בין השאר תחומי המובייל והסלולר, תחום מיחשוב הענן ותחום הטכנולוגיות הירוקות.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם וגוררים את עצמם בקושי מהמיטה. בניגוד לדעות הרווחות, עבודה יכולה להיעשות גם מתוך תחושת ייעוד ושליחות. מה שצריך להנחות זה לא במה תעשה הכי הרבה כסף אלא מה באמת אתה רוצה לעשות בחייך.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם. השאלה הגדולה היא אם אנחנו עבדים לעושר חומרי, לציפיות של האנשים סביבנו או שאנחנו עבדים לרצונות שלנו, למה שעושה אותנו מועילים ובעיקר ממצים את עצמנו. לעיתים מספיק פשוט לשנות גישה בעבודה שבה אנחנו נמצאים, אך לפעמים אין מנוס אלא לבצע הסבה מקצועית.

בחיינו אנחנו כל הזמן מחליטים החלטות. חלק מההחלטות הם החלטות בעלות חשיבות רבה כמו ההחלטה על הכוונה מקצועית בשבילנו. במאמר זה מובאים סגנונות החלטה שונים ומוצעת הדרך הנכונה להחליט.

הבנת הערכים שלנו חשובה בתהליך הכוונה מקצועית נכונה. ערכים לדוגמא הם הכנסה גבוהה, תרומה לזולת, שליטה והשפעה בעבודה, עצמאות בעבודה, גיוון, אפשרויות קידום ועוד.

מאמרים נוספים בנושא מבחני מיון

מאת: נויה גונןמבחני מיון15/05/152294 צפיות
אמנם בארץ אין עדיין חוק פוליגרף, אולם יש איגוד בודקים ואפילו כמה איגודים. בארצות הברית יש איגוד אחד, מסודר, מוגן בחוק, ולו קוד אתי ברור. הקוד האתי מחייב את בודקי הפוליגרף מכל העולם השייכים לאיגוד האמריקאי, בהם גם בודקים ישראלים. המאמר סוקר זאת בקצרה.

מאת: יונתן קדםמבחני מיון09/03/148015 צפיות
פלורידה היא מקום קייצי ומהנה עבור רבים. זה מהווה גורם משיכה מצד עובדים פוטנציאליים ממדינות שנות.

מאת: artikunoמבחני מיון05/03/148061 צפיות
עבודה בעגלות היא מקצוע מאד רווחי שישראלים רבים בוחרים לעבוד בו בשנות ה20 של חייהם.

מאת: dreamjobמבחני מיון15/08/128983 צפיות
כאשר מפרסמים מודעת דרושים באחד מהלוחות המובילים לחיפוש עבודה, מקבלים ברוב המקרים הרבה אמוד פניות של מועמדים מתאימים יותר ומתאימים פחות. תהליך המיון למציאת אלו המתאימים יותר יכול לקחת זמן רב ויש צורך לעשות תהליך מיון עובדים בזהירות רבה.

מאת: מאיה כהןמבחני מיון31/05/128528 צפיות
בזמן האחרון ניתן לראות כי יותר ויותר חברות מעדיפות לשלוח את המועמדים שלהן אל מרכזי הערכה במקום לבצע ראיונות סטנדרטיים באופן המסורתי, כאשר למרות שלמרכזי הערכה יש יתרון רב עבור המעסיק, הרי שלא תמיד מדובר על האפשרות האופטימלית להתראיין עבור המועמד עצמו.

מאת: מאיה כהןמבחני מיון10/05/128738 צפיות
מי שכבר התנסה ביום מבחנים שכזה יודע שמדובר בחוויה מתישה במיוחד המלווה בחששות. די בציון צמד המילים "יום אבחון" בכדי שהחרדות יחגגו. אז איך מתכוננים לזה?

מאת: דניאל seoמבחני מיון27/01/128813 צפיות
רצה אלוהים כנראה והגעתי למומחה אימון אישי או אימון עסקי בשם רובי שטיינר, אחד האנשים המדהימים ביותר בעולם, אני חייב לתת לו את הקרדיט על כך, באמת אדם נדיר. הוא שינה לחלוטין את הדרך שבה אני מסתכל על החיים. אני שהייתי אדם שלא מאמין בכלום ולא קונה שום כלום, הפכתי להיות אדם שמח, מאושר ומצליח הרבה יותר. איזה כיף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica