חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קבלת החלטות בהכוונה מקצועית

החיים שלנו מלאי החלטות. חלק מההחלטות הינן החלטות פשוטות (כמו מה ללבוש היום? מה לאכול? מה לקרוא?), חלק מההחלטות חשובות אך לא משמעותיות מאוד (כמו קניית מחשב, רכישת מכונית, באיזה צבע נצבע את הבית?) וחלק מההחלטות הן חשובות מאוד (כמו בחירת בן-זוג שאיתו נחיה את חיינו, או החלטה על הכוונה מקצועית, בעצם המקצוע שבו נעסוק בחיינו).

סגנונות של קבלת החלטות

לכל אדם יש סגנון של קבלת החלטות משלו אך אפשר להגדיר באופן כללי טיפוסים טהורים של החלטת החלטות (מבוסס על חלק מהטיפוסים בספר "כל מה שרצית לדעת על בחירת מקצוע" של עפרה נבו, ע"מ 200):

1) כאלו אשר מחליטים במהירות רבה. מה שחשוב להם הוא ההחלטה המהירה ופחות תוצאתה.

2) כאלו אשר מתעלמים מהצורך להחליט ופשוט לא עושים כלום (אם כי גם מי שלא מחליט, מחליט בעצם כיוון שהוא נשאר תקוע במקום, או שמחליטים בשבילו, ולא תמיד את ההחלטה הנכונה).

3) כאלו שבודקים, מנתחים, מהססים ומחפשים להגיע להחלטה המושלמת. כך הם דוחים את ההחלטה ונמנעים ממנה או מבזבזים עליה אנרגיה רבה ללא צורך.

4) כאלו אשר מתקשים להחליט מכיוון שהם עוברים מצד לצד ומשנים את עמדותיהם ללא הרף.

5) כאלו אשר משאירים את ההחלטה לאחרים (כמו חברים, הורים וכדומה).

6) כאלו אשר מחליטים על פי הרגש או על פי האינטואציה, בלי לחשוב על תוצאות ההחלטה.

7) כאלו המחליטים החלטות שמטרתן לרצות את סביבתם.

8) כאלו המחליטים תמיד ההיפך מכולם.

כל שמונת הטיפוסים הללו, אשר החלטתם יכולה להיות החלטה על הכוונה מקצועית, אינם מקבלים החלטות נכון-חלקם בשל פחד מקבלת ההחלטה, מהסיכון להיכשל ומלקיחת האחריות בעקבות הבחירה באלטרנטיבה אחת. חלקם מחליטים מתוך המניעים הלא נכונים- כמו הרצון לרצות את סביבתם או להתמרד נגדה. חלקם נבהלים מחוסר הודאות בקבלת ההחלטה ואז מחפשים ביטחון מושלם על-ידי חיפוש מידע וכך דוחים את ההחלטה ובעצם לא מחליטים.

דגשים חשובים לגבי החלטת הכוונה מקצועית

הדגש הראשון הוא שכמו שאין בן-זוג מושלם, כך אין מקצוע מושלם. עולנו בנוי מאי-וודאויות ואין ביטחון לשום דבר. לכן הפתרון שעל האדם לחפש הוא לא פיתרון מושלם אלא פתרון מעשי ובר-ביצוע.

חשוב לזכור שבכל בחירה יש ויתור מסויים על אלטרנטיבות אחרות ואדם ששואף לשלמות יתקשה לעשות ויתורים.

הדגש השני הוא ההבנה שהבחירה במקצוע, ההחלטה על הכוונה מקצועית, היא לא בחירה חד-פעמית ובהחלט יתכן שהאדם יצטרך גם בעתיד לבחור ולעשות החלטות נוספות, גם לאחר שהחליט ובחר בכיוון מקצועי כלשהו (יש בכך גם פן מרגיע כלשהו).

הדרך הנכונה לקבל החלטה לגבי הכוונה מקצועית ובחירת המקצוע היא הדרך ההגיונית.

הכוונה היא לדרך שבה המתלבט מוכן לקבל על עצמו את האחריות להחלטה למרות שהוא חושש מכישלונות.

קבלת ההחלטה נעשית על-ידי קביעת השיקולים החשובים לו, איסוף מידע על האפשרויות העונות על שיקולים אלו והיעזרות ברגשותיו ובדעות אחרים.

בסופו של דבר המתלבט מחליט בעצמו בהתאם לתנאי המציאות, בלי לנסות למצוא את האפשרות המושלמת, אלא בדרך של התפשרות וויתור.

במהלך ההחלטה, האדם מנפה ומוותר על מקצועות אשר אינם מתאימים לו בהתאם לשיקולים, ליכולות, לנטיות ולערכים שלו ואז נשאר עם המקצועות המתאימים. לאחר מכן הוא בודק כמה כל מקצוע מאלו שנשארו מתאים לו.

בסיום המתלבט ההגיוני מבצע בדיקת מציאות על ידי איסוף נכון של מידע ובודק שאכן ההחלטה הינה מעשית וברת ביצוע מבחינת מוסדות הלימוד.

ביבליוגרפיה

מדריך לבחירת מקצוע, סירקו בלהה. שירות התעסוקה, המרכז לייעוץ ולמידע תעסוקתי, המדור לחקר עיסוקים. תל-אביב. 1985.

כל מה שרצית לדעת על בחירת מקצוע, עפרה נבו. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. ירושלים. 1988.

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיהוקבל תשובה תוך 24 שעות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיה וקבל תשובה תוך 24 שעות.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת המכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

איכות קו כתיבה היא אלמנט חשוב בתורת הגרפולוגיה ואותו לא ניתן ללמוד או לזייף. הגר וולטר היה גרפולוג צרפתי אשר הוציא ב-1938 ספר בשם "הגרפולוגיה של הקו". בספר זה הוא פיתח שיטה ייחודית אשר מתבססת על ארבעה סימנים של קו הכתיבה. סימנים אלו מייצגים את טמפרמנט האדם, את הליבידו שלו ואת אופן הליכתו אל מטרות.

תיאוריית האישיות של רנה לה-סן כוללת שמונה טיפוסים. מאמר זה מסכם את המושגים הבסיסיים של התיאוריה, את הטיפוסים ואת המאפיינים הגרפולוגיים של כל טיפוס.

סוגי המקצועות המבוקשים בשוק משתנים מידי שנה. במאמר זה מובאים חמשת תחומי המקצועות הבוערים בהייטק בשנת 2012- בין השאר תחומי המובייל והסלולר, תחום מיחשוב הענן ותחום הטכנולוגיות הירוקות.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם וגוררים את עצמם בקושי מהמיטה. בניגוד לדעות הרווחות, עבודה יכולה להיעשות גם מתוך תחושת ייעוד ושליחות. מה שצריך להנחות זה לא במה תעשה הכי הרבה כסף אלא מה באמת אתה רוצה לעשות בחייך.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם. השאלה הגדולה היא אם אנחנו עבדים לעושר חומרי, לציפיות של האנשים סביבנו או שאנחנו עבדים לרצונות שלנו, למה שעושה אותנו מועילים ובעיקר ממצים את עצמנו. לעיתים מספיק פשוט לשנות גישה בעבודה שבה אנחנו נמצאים, אך לפעמים אין מנוס אלא לבצע הסבה מקצועית.

הבנת הערכים שלנו חשובה בתהליך הכוונה מקצועית נכונה. ערכים לדוגמא הם הכנסה גבוהה, תרומה לזולת, שליטה והשפעה בעבודה, עצמאות בעבודה, גיוון, אפשרויות קידום ועוד.

מאמר זה מפרט את שלוש המערכות- מיתם, מישב ומידעת- אשר בהן ניתן להיעזר לצרכי הכוונה מקצועית ומסביר איך ניתן לעשות זאת באופן מושכל.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194044 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152829 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152662 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica