חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקמת חברה ממשלתית בהתאם לחוק במדינת ישראל

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/20093919 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקמה של חברה ממשלתית היא שונה מהקמה של חברה פרטית. יש זכות יסוד להקים תאגיד. כאשר אדם מקים תאגיד ורושם אותו ברשם החברות ברוב המקרים מקימים חברה כדי לעשות עסקים ולהשיא רווחים. ככזו החברה פועלת באופן עצמאי ופועלת לפי השיקולים של הבעלים.

הקמה של חברה ממשלתית היא יותר מורכבת. מטרתה היא לפעול בזירה הפרטית, להתחרות ולהרוויח. היא מוקמת לא רק להשגת רווח אלא גם לצרכים ממלכתיים יותר ציבוריים.

החבה ממשלתית היא מעין יצור כיליים. היא חברה סכיזופרנית. מצד אחד היא צריכה לעשות כסף ומצד שני היא ממשלתית וצריכה לקחת בחשבון את הציבור.

לחברה ממשלתית יש סתירה פנימית וזה מקרין על השאלה מתי בכלל להקים חברה ממשלתית. או מתי להפוך חברה לחברה ממשלתית כגון הרכבת, הדואר.

בשנות ה-60  הקימו ועדה מוזס לדון בשאלה הקמת חברות ממשלתיות. הועדה הגיעה למסקנות:

אם אתה רוצה לפעול בזירה לא עסקית, אם אתה רוצה להשיג מטרה לא עסקית אז ברירת המחדל היא לא להקים חברה ממשלתית ואם המטרה היא להגיע למטרות עסקיות אז ברירית המחדל הוא להקים חברה פרטית. אז מתי כן להקים חברה ממשלתית???

כאשר מתקיימים 2 תנאים מצטברים יש להקים חברה ממשלתית:

  1. כאשר יש צורך בפעולה עסקית
  2. כאשר יש גם היבט שהוא אינו עסקי, כאשר יש צורך בהתערבות ממשלתית

שאלות מקדמיות שיש לשאול:

  1.  
    •  האם ראוי שהמדינה תקדם את המטרה הזאת?
    • יש לשאול גם האם יש כממשלה יתרון יחסי, כלומר שלא קיים גורם שיש לו יתרון
    • האם לא עדיף לפעול באמצעות משרד ממשלתי או תאגיד סטטוטורי? האם להקים חברה ממשלתית היא הדרך הנכונה להשיג את המטרה?

המסקנה של הועדה היא שלא צריך לרוץ ולהקים חברה ממשלתית אלא באמת כאשר כל התנאים מתקיימים.

אם מקימים חברה ממשלתית יש לזה השלכות וחשיבות אידיאולוגית, כלכלית וחשיבות ברמת ההשקעה. אם ההקמה צריך להזרים הרבה כסף מהציבור. יש לכל הקמה השלכות מרחיקות לכת.

ולכן יש להקים חברה ממשלתית בזהירת. יש לוודא שהחברה תהיה כפופה למשטר משפטי שיפקח על החברה ותוודא שהיא תפעל באופן עסקי וגם ע"פ קריטריונים ציבוריים. ולכן נחקק חוק חברות הממשלתיות.

חוק החברות הממשלתיות:

חוק החברות הממשלתיות מסדיר לא רק את החברה הממשלתית, את קיומה והקמתה אבל גם במידה רבה את הפרטתה.

החוק נועד להסדיר את הפעילות של החברה הממשלתית ולענות על 2 היעדים שלה.

סעיפים חשובים:

  • ס' 2 לחוק קובע שבכפוף לחוק החברות הממשלתיות חברה ממשלתית כפופה גם לחוק החברות. זה מראה את הסכיזופרניות שלה.
  • ס' 3 לחוק אומר שבניגוד לחברה פרטית שבה מסמכי ההתאגדות קובעים את כללי המשחק, מסמכי היסוד הם לא חזות הכול, אין להם את היכולת לגרוע מהוראות חוק זה. החוק הוא קוגנטי, לא ניתן להתנות עליו.
  • ס' 4(א) לחוק משקף את הסכיזופרניות - חברה ממשלתית תפעל לפי השיקולים העסקיים זולת עם קבע לה הממשלה שיקולים אחרים.
  • ס' 5 לחוק קובע שהקמת חברה ממשלתית טעונה החלטת ממשלה.
  • ס' 6 לחוק קובע שבחברה ממשלתית, החברה עצמה לא יכולה לקבוע את מטרות החברה אלא מי שקובע אותם הוא הממשלה.
  • ס' 10 לחוק קובע שהממשלה לא תשקיע בחברה ממשלתית אלא באישור של ועדה מסוימת.
  • ס' 11 לחוק קובעת רשימה סגורה של החלטות שהחברה עצמה לא רשאית לבצע אלא באישור הממשלה לעומת חברה רגילה שיכולה לבצע החלטות ע"פ שיקול דעתה. 
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רינה הראל

מאת: רינה הראלעסקים קטנים ובינוניים17/08/101526 צפיות
הצרכים המיוחדים של חברות היי-טק בעת מעבר למקום חדש, דורשים תכנון קפדני, תיאום, יעילות ומהירות בהשוואה למעבר דירה. כשאורזים נכון – המעבר מתבצע בצורה מקצועית יותר – ההובלה מהירה יותר, הציוד הארוז שמור יותר והחזרה לשיגרה במקום החדש – טובה יותר.

מאת: רינה הראלדתות27/01/091989 צפיות
במאמר, בן רפאל (2001) אומר כי היהדות הישראלית רחוקה מלהיות מקשה אחת מבחינה תרבותית ולשונית. הכניסה לעידן החדש החלישה את השפעת היהדות ההלכתית והוא מתאר את העידן שלאחר התרופפות הקסטה בארץ, אשר גרר בחובו חיפוש אחר אלטרנטיבה לזהות הקולקטיבית. קיימים הבדלים בתפיסת הזהות היהודית בקרב בני הלאום היהודי אשר אותם בן רפאל מחלק ומאפיין לפי כמה קטגוריות:

מאת: רינה הראלבחירות27/01/099201 צפיות
מערכת הבחירות בישראל 2006 הייתה מהרדומות ביותר שידעה המדינה. במקום תעמולה תוססת, מותחת, דרמטית, הקורעת את המדינה בוויכוח נוקב על מי יהיו האנשים שיובילו את המדינה וידאגו לעתידה ואחיזתה בגדה המערבית, קיבלנו מערכת בחירות שטחית ומשעממת. ניתן להסיק מן היוצא בזאת כי תפקודה של התקשורת הישראלית במערכת הבחירות הנוכחית היה לקוי. בעבודה זו אדון על תפקודה הרצוי של התקשורת במערכת הבחירות מול המצוי.

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/093744 צפיות
מצא אומר דברים מרחיקי לכת: אם יש שני מועמדים שהם שווים אבל הגבר מוביל בקצת כי הוא ישב 10 שנים בדירקטוריון, אז יש לראות אותם כשווים. גם בסיטואציה שיש גבר שקורות החיים שלו יותר טובים בגלל שהוא גבר אז יש לראות אותו כשווה לאישה ולתת לה עדיפות. החובה היא לא מוחלטת - יש לאזן בין הצורך ליצור העדפה מתקנת לבין אילוצים של החברה אבל ע"פ רוב עדיף לתת עדיפות להעדפה מתקנת. הוא פוסל את המינויים למרות שהמועמדים הם ראויים לחלוטין.

מאת: רינה הראלתורת המשפט09/01/0917511 צפיות
אפלטון - תלמידו של סוקראטס. נון-פוזיטיביסט (מכונה גם משפט טבע) רציונליסט. מפתח תורת האידאות - ( מודגם במינוס או על החוק ). אריסטו - תלמידו של אפלטון. נון - פוזיטיביסט. חיבוריו הוצגו כסיכומי הרצאותיו באוניברסיטה. ממציא תורת 4 הסיבות. אוסטין פילוסוף אנגלי מהמאות ה-18 19. אבי היורופרודנציה האנליטית. אוסטין מנסה לנתח מושגים משפטיים. פוזיטיביסט קיצוני.

מאת: רינה הראלמיעוטים07/01/0910446 צפיות
כיום, כמעט שלא קיימת מדינה עולם המורכבת מלאום בודד אחד (בשל הגלובליזציה, בידול, הגירה, נדידה, כיבוש, הגירה כפויה) ועל כן כל מדינה מתמודדת עם מיעוט לאומי בקרבה הקורא תיגר על המדינה בדרישותיו. כיוון שאין לגיטימציה להקמת מדינות לאום נוספות לאלו הקיימות כבר וכיוון שמדינה תשאף תמיד לשמר את כוחה ועוצמתה מתרחש קונפליקט בין המדינה למיעוט (שיעבור מרמה ב' לרמה ג') והמדינה מתבקשת לפתור את הבעיה בקרבה.

מאת: רינה הראלבחירות07/01/0913797 צפיות
בחירות הן ליבה של הדמוקרטיה והיא נבחנת על פיהן אך קיום בחירות אינן בהכרח סימן למדינה דמוקרטית (בדמוקרטיות לכאורה). הבחירות מביאות לידי ביטוי את האמנה בין אזרחים לשלטון במדינה דמוקרטית. בבחירות נותנים האזרחים את המנדט המחודש לצורת הממשל ככל ולנבחרים בפרט.

מאמרים נוספים בנושא דיני תאגידים

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/04/201267 צפיות
מימון אישי אינו נוגע רק לכסף. יש בו מידע נוסף על השכל הישר והמיושן. ניהול הכספים שלך הוא דבר שנלמד ורוב האנשים לומדים אחרי שהם כבר נקלעו לחובות. קחו את הטיפים הבאים ברצינות ונסו ליישם שינויים אלה בכספכם על מנת לחיות חיים מאושרים יותר ונטולי לחץ.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים17/01/191346 צפיות
השקעות נדל"ן מפחיד את רוב האנשים, אבל זה לא חייב להיות ככה בכלל. לא משנה אם אתה רק מתחיל או כבר להשקיע בתחום הנדל"ן במשך זמן מה, העצה הבאה יכולה לעזור. המשך קריאה ותלמד מה צריך לעשות עם השקעה בשוק הנדל"ן.

מאת: רוי ורלדיני תאגידים23/10/171533 צפיות
If you are unable to get an unsecured credit card due to your low credit rating, sign up for a secured card. If you use it correctly, it will help improve your credit standing.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים05/02/172124 צפיות
בהתאם לדו"ח הכונס הרשמי שפורסם ביום 18-12-2016, נא לשים לב להערות בדו"ח הכנ"ר,מהן ניתן ללמוד שקיימות חברות מתוך החברות הנ"ל, שסיימו את הליך הפירוק.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני תאגידים01/02/172216 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על תפקיד בעלי מניות בחברה

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים02/10/162052 צפיות
קיפוח הינו מניעת זכויות או הזדמנויות שוות תוך התנהגות שאינה הוגנת כלפי האחר. קיפוח מהווה אפליה לרעה או הבדלה לרעה כלפי מישהו.

מאת: איתמר כוכבידיני תאגידים22/04/163795 צפיות
ייפוי דוחות כספיים בחברות פרטיות בתהליך התמוטטות לא תמיד מוצג מצבה האמיתי של חברה, עם המתרחש בתוך כתלי החברה בפועל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica