חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בחירות דמוקרטיות - יסודות הבחירות הדמוקרטיות, מאפיינים ומשמעויות

מאת: רינה הראלבחירות07/01/200913796 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בחירות

בחירות הן ליבה של הדמוקרטיה והיא נבחנת על פיהן אך קיום בחירות אינן בהכרח סימן למדינה דמוקרטית (בדמוקרטיות לכאורה).

בחירות דמוקרטיות מביאות לידי ביטוי את האמנה בין אזרחים לשלטון במדינה דמוקרטית. בבחירות נותנים האזרחים את המנדט המחודש לצורת הממשל ככל ולנבחרים בפרט.

כלים בסיסיים לעריכת בחירות דמוקרטיות תקינות:

•1.       חשאיות מוחלטת - טוהר הבחירות. עליהן להיות כאלו שכל אדם בהם משוחרר מלחצים, רצונות ואינטרסים זרים. אסור שיהיה שום סימון על הפתקים כי אז ניתן לזהות את המצביעים וזהו כלי משחית.

•2.       לכל אדם יש זכות שווה ככל אדם אחר = כל בוגר יכול להצביע.

•o       נשים החלו להצביע רק בעשרות השנים האחרונות (אירופה - אחרי מלחמת העולם השנייה, ארה"ב  - שנות ה - 20).

•o       בישראל - רק מי שחי כאן יכול להצביע וישראלים בחו"ל בשירות המדינה. אין אפשרות לישראלים בחו"ל להצביע כי המדינה לא רוצה שמי שירד מהארץ ותושבי קבע יעצבו את המדיניות.

•3.       חלופות אמיתיות לשלטון (תחרות)- מספר אופציות להנהגה על מנת שהנבחר יהיה מודע לכך שהוא בר תחליף. מדינה שלאורך זמן לא מייצרת חלופות נפגעת מידת הדמוקרטיות שלה.             

לדוג' מפא"י  היתה מפלגה דומיננטית - היא אומנם פעלה בצורה דמוקרטית אך מדינות בהן מפלגת השלטון נשארת שנים אינן דמוקרטיות במיוחד ישנן דמוקרטיות בהן המפלגה דומיננטית כי הציבור מצביע שוב ושוב לא מתוך פחד, אלא מתוך ביסוס השלטון.

מפא"י נתנה תחושה של רבגוניות מאחר והיא שיתפה מפלגות נוספות בקואליציה אך בפועל שלטה בתיקים החשובים, במנהל הציבורי, רמטכ"לות, הצבעות בכנסת, הסתדרות,תקשורת ובבחירת הנשיא.

•4.       חופש התעמולה.

•5.       פרק זמן מוגבל לשלטון (מחזוריות) - קדנציה מוגבלת כך השליט לא יכול להתאהב בשררה ("כוח משחית"). קיימות דמוקרטיות בעלות פרקי קדנציות קבועים (ארה"ב) ויש כאלו שניתן להחליף את השלטון גם באמצע קדנציה (ישראל).

•6.       הסכמה על תוצאות - על כל הצדדים להסכים כי מקיימים ומכבדים את תוצאות הבחירות (לדוג' אי ההסכמה באוקרינה). ב- 93 היו בחירות באלג'יריה, המוסלמים הקיצוניים לקחו את הבחירות אך העולם נתן לגיטימציה לאלו שהפסידו בטענה כי גורם אנטי-דמוקרטי שיעלה לשלטון יפיל את השלטון הדמוקרטי.

•7.       השתתפות פוליטית - רמת ההשתתפות היא קריטית כיוון שהיא מקנה לגיטימציה לשלטון.

דפוסי הצבעה:

•o       תחילה היו השיקולים האידיאולוגיים- על פי קבוצת ההשתייכות סקטוריאליות או משפחה.

•o       כיום, בשל התפתחות התקשורת הבחירה היא יותר בחירה אישיותית - היכולת של המנהיג להרשים, מידת הכריזמטית של המנהיג. זאת בשל התפתחות התקשורת.

•o       מחקרים בארה"ב ואירופה מראים כי רבים מצביעים כיום על פי ההורים - הצבעה מסורתית - בני זוג בדרך כלל מצביעים אחרי שלוש ארבע מערכות בחירות אותו הדבר.

•o       ישנה טענה כי אנשים הולכים לבחור קואליציה כשהדגש הוא שבארה"ב הקואליציה מתגבשת לפני הבחירות (הנשיא הולך אל המגזרים השונים ומבקש את תמיכתם) ובישראל אחריה.                                                                                                                                     בשיטה הפרלמנטארית מנסות המפלגות ערב הבחירות לעודד את קהל הבוחרים שלהן בלבד ואין פניה למגזרים אחרים. אין מדובר בהכרעת בחירות פשוטה - התהליך הקואליציוני חשוב כיוון שהוא מביא לשיתוף של מגזרים שונים בחברה.

משמעות הבחירות לגבי המערכת הפוליטית המפלגתית - סוגי בחירות:

•o       בחירות נורמאליות -  נחשבות כסטאטוס קוו אם הם לא שינו הרבה בחלוקת הכוח.

•o       בחירות "כיוון גלגלים" - עליה על דרך חדשה המביאה לשינוי - כשעולה מנהיג חדש עם בשורה חדשה זהו ציון דרך למדינה. לא כל מנהיג חדש הוא "שינוי גלגלים", רק כאלו שמביאים לשינוי מהותי.

בחירות 77 מתוארות בישראל  היו בחירות "כיוון גלגלים" כיוון שהיו סוף עידן של מפלגת השלטון הדומיננטית ועלייה של ה"ליכוד".  בחירות 77 לא נצפו ככאלו, הן נחשבו כטעות היסטורית שלא יהיה ניתן לשחזר אותה בשנית וכל התחזיות באותה העת דיברו על שובה של מפלגת "העבודה".

•o       בחירות מיתוג חריגות- משנות לקדנציה או שתיים את השלטון ולאחר מכן ישנה חזרה לעידן הישן.

רבין בשנת 92 היא כמנהיג שמאל בעידן הליכוד. אנו מגדירים בחירות אלו כחריגות ולא כיוון גלגלים משום שהקואליציה של רבין שהייתה נדירה של בלוק חוסם שמאל - הוא כונן קואליציה על בסיס מפלגתו שלו, מר"צ וערבים. במידה והעבודה הייתה מנצחת בבחירות העוקבות הייתה, היו נחשבות הבחירות הללו כ"כיוון גלגלים".

•o       בחירות מכוננות - בחירות המבססות משטר חדש וברור כי הבחירות הללו דנות על אותו הסדר.

•o       בחירות מוטות - המפלגה שהייתה טבעית שתבחר לא עלתה בשל פאשלה שקרתה ערב הבחירות.

•o       בחירות מפרות סדר - המפלגות הגדולות מאבדות תמיכה אך הן נשארות בשלטון כי אין אלטרנטיבה ברורה.

שיטת הבחירות

מי חזק יותר? (שאלת מבחן) מי יותר מיופה כוח לנהל מדינה ראש הממשלה הבריטי שנבחר על ידי הפרלמנט או נשיא ארה"ב שנבחר על ידי העם?

שיטת הבחירות הדמוקרטית, שמהותה - בחירת לאסיפה / איש ביצוע, משתנה ממדינה למדינה וטמנת בחובה יתרונות וחסרונות שונים. כל שיטת בחירות מביאה לתוצאות שונות וייצוג שונה בממשל.

אנו מוצאים בעולם 2 שיטות:

•o       הבריטית פרלמנטארית - הפרלמנט בוחר את רה"מ. ניתן למצוא ראשי משלות איפה שהיו קולוניות בריטיות.

•o       אמריקאית נשיאותית - כל המדינות המושפעות מארה"ב הלכו בשיטה שלה. כל הנשיאים של דרום אמריקה למשל, בפיליפינים בו שלטה ארה"ב שנים.

דגמים שונים של ממשלים: נשיאותי ופרלמנטארי, במה השיטות שונות או דומות?

השיטה הנשיאותית היא למעשה דומה לשלטון הישן, של המלך, בהבדל שקשור להיבחרותו ע"י הציבור (וכן הבדלים אחרים להגבלת שלטונו) ולכן ניתן לומר שקיים תהליך אבולוציוני.

נראה כי יש שני נתיבים, אחד שנשען על רעיון המלך אך הקטין את סמכותו משמעותית והשני הוא זה שביטל את רעיון השליט ונותן לפרלמנט לשלוט בנעשה.כמו כן ישנם מונרכיות קונסטיטוציונית אשר בהם למלך יש סמכויות סמליות בלבד.

בצרפת רצחו את המלך אך קיבלו את "רעיון המלך" הישן ועברו לשלטון נשיאותי.

בישראל שיטה חצי נשיאותית- בוחרים את רה"מ אבל נותנים הרבה כוח לפרלמנט (אי אמון)

הדימוי אומר שנשיא הוא חזק יותר בשל כך שהוא נבחר לבדו בצורה ישירה לעומת השיטה הפרלמנטארית שבה הפרלמנט בוחר את השליט (רה"מ) ולכן יכול ללחוץ עליו יותר, לפיכך גם ניתן לומר שיש לו לגיטימציה רבה יותר מהציבור. אך זהו עניין פרסונאלי שתלוי מדינה מאחר ואי אפשר לומר  בהכרח שהשיטה הנשיאותית חזקה מהפרלמנטארית. כמו כן ניתן לומר שיש יותר יציבות הממשל במדינות נשיאותיות בעוד שבמשטרים פרלמנטרים ישנם יותר בעיות של תפקוד, וקושי בקבלת החלטות.

שיטה יחסית (ישראל):

•o       דמוקרטית יותר כיוון שנותנת ייצוג יחסי בפרלמנט במידה שווה לאחוז האוכלוסייה בעם ומאפשרת כניסת מפלגות קטנות.

•o       שיטה זו משמרת את הנושאים הלאומיים שעל סדר היום ולא שמה דגש על הנבחר.

•o       לאחר הבחירות המדיניות לא משתנה באופן דראסטי כי הקואליציה מורכבת ממספר רב מפלגות.

•o       אין קשר ישיר לנציגים הנבחרים.

•o       משקפת בצורה אמיתית יותר את רצון העם.

•o       מחסור ביציבות בשל ריבוי של מפלגות קטנות וסחטניות.

שיטה אזורית - (אנגליה):

•o       ההתמודדות היא בכל איזור ולכן יש סיכוי לשתיים שלוש מפלגות לנצח. שיטה זו נחשבת פחות דמוקרטית אך יותר יציבה כי למפלגות הקטנות אין סיכוי. ניתן לעיתים למצוא נציגים חריגים של אזורים מסוימים שהצליחו להיבחר.

•o       שיטה זו שמה יותר דגש על האינטרסים האזוריים של הנציגים הנבחרים ופחות על הנושאים שעל הפרק כמו לימודים.

•o       לרוב למפלגה הנבחרת אין צורך בהקמת קואליציה ולכן במידה ויש עליה של מפלגה חדשה היא משנה את המדיניות באופן דראסטי.

•o       ישנו קשר לנציגים וייצוג לכל איזור.

•o       בעיית שירטוט האזורים ("אפקט הסלמנדרה"- גרי מושל במסצוסט שרצה להיבחר שוב ה"סלמנדרה" צייר לפני החירות שלו את מפת אזורי ההצבעה ובכך ניטרל את  השפעת מתנגדיו. כך גם האנגלים עשו כדי לנטרל את רוב הקתולים בצפון אירלנד).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רינה הראל

מאת: רינה הראלעסקים קטנים ובינוניים17/08/101526 צפיות
הצרכים המיוחדים של חברות היי-טק בעת מעבר למקום חדש, דורשים תכנון קפדני, תיאום, יעילות ומהירות בהשוואה למעבר דירה. כשאורזים נכון – המעבר מתבצע בצורה מקצועית יותר – ההובלה מהירה יותר, הציוד הארוז שמור יותר והחזרה לשיגרה במקום החדש – טובה יותר.

מאת: רינה הראלדתות27/01/091989 צפיות
במאמר, בן רפאל (2001) אומר כי היהדות הישראלית רחוקה מלהיות מקשה אחת מבחינה תרבותית ולשונית. הכניסה לעידן החדש החלישה את השפעת היהדות ההלכתית והוא מתאר את העידן שלאחר התרופפות הקסטה בארץ, אשר גרר בחובו חיפוש אחר אלטרנטיבה לזהות הקולקטיבית. קיימים הבדלים בתפיסת הזהות היהודית בקרב בני הלאום היהודי אשר אותם בן רפאל מחלק ומאפיין לפי כמה קטגוריות:

מאת: רינה הראלבחירות27/01/099201 צפיות
מערכת הבחירות בישראל 2006 הייתה מהרדומות ביותר שידעה המדינה. במקום תעמולה תוססת, מותחת, דרמטית, הקורעת את המדינה בוויכוח נוקב על מי יהיו האנשים שיובילו את המדינה וידאגו לעתידה ואחיזתה בגדה המערבית, קיבלנו מערכת בחירות שטחית ומשעממת. ניתן להסיק מן היוצא בזאת כי תפקודה של התקשורת הישראלית במערכת הבחירות הנוכחית היה לקוי. בעבודה זו אדון על תפקודה הרצוי של התקשורת במערכת הבחירות מול המצוי.

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/093919 צפיות
הקמה של חברה ממשלתית היא שונה מהקמה של חברה פרטית. יש זכות יסוד להקים תאגיד. כאשר אדם מקים תאגיד ורושם אותו ברשם החברות ברוב המקרים מקימים חברה כדי לעשות עסקים ולהשיא רווחים. ככזו החברה פועלת באופן עצמאי ופועלת לפי השיקולים של הבעלים. הקמה של חברה ממשלתית היא יותר מורכבת. מטרתה היא לפעול בזירה הפרטית, להתחרות ולהרוויח. היא מוקמת לא רק להשגת רווח אלא גם לצרכים ממלכתיים יותר ציבוריים.

מאת: רינה הראלדיני תאגידים16/01/093744 צפיות
מצא אומר דברים מרחיקי לכת: אם יש שני מועמדים שהם שווים אבל הגבר מוביל בקצת כי הוא ישב 10 שנים בדירקטוריון, אז יש לראות אותם כשווים. גם בסיטואציה שיש גבר שקורות החיים שלו יותר טובים בגלל שהוא גבר אז יש לראות אותו כשווה לאישה ולתת לה עדיפות. החובה היא לא מוחלטת - יש לאזן בין הצורך ליצור העדפה מתקנת לבין אילוצים של החברה אבל ע"פ רוב עדיף לתת עדיפות להעדפה מתקנת. הוא פוסל את המינויים למרות שהמועמדים הם ראויים לחלוטין.

מאת: רינה הראלתורת המשפט09/01/0917509 צפיות
אפלטון - תלמידו של סוקראטס. נון-פוזיטיביסט (מכונה גם משפט טבע) רציונליסט. מפתח תורת האידאות - ( מודגם במינוס או על החוק ). אריסטו - תלמידו של אפלטון. נון - פוזיטיביסט. חיבוריו הוצגו כסיכומי הרצאותיו באוניברסיטה. ממציא תורת 4 הסיבות. אוסטין פילוסוף אנגלי מהמאות ה-18 19. אבי היורופרודנציה האנליטית. אוסטין מנסה לנתח מושגים משפטיים. פוזיטיביסט קיצוני.

מאת: רינה הראלמיעוטים07/01/0910446 צפיות
כיום, כמעט שלא קיימת מדינה עולם המורכבת מלאום בודד אחד (בשל הגלובליזציה, בידול, הגירה, נדידה, כיבוש, הגירה כפויה) ועל כן כל מדינה מתמודדת עם מיעוט לאומי בקרבה הקורא תיגר על המדינה בדרישותיו. כיוון שאין לגיטימציה להקמת מדינות לאום נוספות לאלו הקיימות כבר וכיוון שמדינה תשאף תמיד לשמר את כוחה ועוצמתה מתרחש קונפליקט בין המדינה למיעוט (שיעבור מרמה ב' לרמה ג') והמדינה מתבקשת לפתור את הבעיה בקרבה.

מאמרים נוספים בנושא בחירות

מאת: בנימין קלינגרבחירות19/12/201678 צפיות
בנית פרגולה וחשבת שהעבודה פטורה מהיתר ומחלקת בפקוח על הבניה חושבים אחרת? זה קורה לצערנו לא פעם.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/132830 צפיות
במהלך התפתחות העיר פרנסיה ניסו לשנותה, אך התמקדו בעיקר בשכונה החדשה נווה סביון ובשינויים תשתיתיים נקודתיים בלבד. ברור שבמצב הקיים חייבת להיות תכנית לשיפור פניה של העיר בהיקפים משמעותיים. בחירות באור יהודה 2013 שבהן תנצח ננה חן יביאו לביצוע פרויקטים של פינוי בינוי אשר ישנו את פני העיר לטובה, ויהפכו אותה לעיר מתקדמת ואיכותית. כמו כן הן יאפשרו פתרונות מעולים לזוגות צעירים שימשכו אוכלוסייה חדשה ורעננה לעיר ויעניקו לה עתיד טוב יותר אשר כל אחד מתושבי אור יהודה מייחל לו.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/131990 צפיות
כאשר ננה חן מדברת על החינוך בעיר רואים שהיא מדברת מהלב ומתוך רצון להביא שינוי למערכת החינוך בעיר. היא אומרת כי דרושה מהפכה של ממש בחינוך ומבהירה: "תלמידינו נוסעים כל בוקר לערים אחרות על מנת ללמוד שם, אור יהודה צריכה לתת מענה הולם לתלמידים והתלמידות שלה וצריך להתחיל עם זה כבר היום. אינני רוצה לחייב את התלמידים ללמוד בעיר, אלא שהמערכת תהיה כה טובה שהם יבחרו מעצמם ללמוד בה. "אהפוך את הסדר כך שתלמידי קריית אונו, יהוד ומונסון ירצו ללמוד בעיר שלנו ולא להפך" אומרת ננה חן.

מאת: אוהד ז.בחירות28/09/132158 צפיות
ננה חן שומעת חלק מהתושבים שאומרים: "החינוך בא מהבית ושום דבר לא יעזור " ועוד משפטים המבטאים את חוסר יכולתו של החינוך בעיר לשפר את ערכי התלמידים והישגיהם. על כך היא עונה: "אני מאמינה בעיר ובתושביה, אני מאמינה שעם רצון טוב וכלים נכונים ניתן לשנות כל דבר. אל תשכחו שכל שינוי מתחיל מהראש, אינני מסתפקת בקיים ואל לכם להסתפק בקיים כי הוא לא מתקרב אפילו לפוטנציאל הגלום בו". בחירות באור יהודה 2013 , שבהן תנצח ננה חן יביאו להכנסת שיפורים מרחיקי לכת במערכת החינוך של העיר בתחום הפדגוגי!

מאת: דניאל seoבחירות14/04/131949 צפיות
זה מספר שנים שעו"ד אדלר עומד מאחורי ארגון של מאות בעלי קרקע אשר ברשותם פיסות קרקע אשר שטחיהן בין 300 מ"ר לכדונם (כ 180 כאלה) במטרה לקדם תוכנית לבניה למגורים, תעסוקה ומסחר בקרקע מיוחדת זו.

מאת: ד.ג.בחירות15/12/109135 צפיות
דיון בנושא החוקתי על תוקפו של חוק הצינון לאנשי תקשורת (חוק לפיד)

מאת: רינה הראלבחירות27/01/099201 צפיות
מערכת הבחירות בישראל 2006 הייתה מהרדומות ביותר שידעה המדינה. במקום תעמולה תוססת, מותחת, דרמטית, הקורעת את המדינה בוויכוח נוקב על מי יהיו האנשים שיובילו את המדינה וידאגו לעתידה ואחיזתה בגדה המערבית, קיבלנו מערכת בחירות שטחית ומשעממת. ניתן להסיק מן היוצא בזאת כי תפקודה של התקשורת הישראלית במערכת הבחירות הנוכחית היה לקוי. בעבודה זו אדון על תפקודה הרצוי של התקשורת במערכת הבחירות מול המצוי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica