חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זכות קדימה במקרקעין משותפים

                        זכות קדימה במקרקעין משותפים

                                      מאת: עו"ד עינת גלוסר

האם בעל זכויות במקרקעין משותפים, קרי, מקרקעין שהם של כמה בעלים, ואין לשום שותף חלק מסויים בהם, רשאי לנהוג מנהג בעלים, למכור את חלקו במקרקעין המשותפים למי שהוא רוצה, או לעשות בחלקו עיסקה אחרת, בלי הסכמת יתר השותפים ?

בהתאם לסעיף 34 לחוק המקרקעין, תשכ"ט - 1969 (להלן: "החוק"), כל שותף רשאי להעביר את חלקו במקרקעין המשותפים, או לעשות בחלקו עיסקה אחרת, בלי הסכמת יתר השותפים, למעט במקרה בו השותפים חתמו על הסכם שיתוף (קרי הסכם בין השותפים בדבר ניהול המקרקעין המשותפים והשימוש בהם ובדבר זכויותיהם וחובותיהם בכל הנוגע למקרקעין), בגדרו תניה השוללת או מגבילה זכות כאמור, אשר תוקפה אינו עולה על חמש שנים.

ואולם, וכפי שיובהר דלהלן, דין שונה חל כאשר מדובר במקרקעין שעברו בירושה, בין על פי דין ובין על פי צוואה, ליורשים אחדים במשותף, או מקרקעין שהם בבעלות משותפת של בני זוג.

זכות קדימה בין יורשים:

סעיף 100 לחוק קובע כי מקרקעין שהם משק חקלאי כמשמעותו בסעיף 114 לחוק הירושה, תשכ"ה - 1965, והם עברו בירושה, בין על פי דין ובין על פי צוואה, ליורשים אחדים במשותף, לא יהיה יורש זכאי להעביר חלקו בהם אלא אם הציע אותו תחילה ליורש בעל זכות הקדימה.   

בשנתיים הראשונות לאחר מתן צו הירושה או צו אישור הצוואה, יראו כל יורש כבעל זכות קדימה לגבי חלקו של יורש אחר ומכאן ואילך, יראו כבעל זכות קדימה רק יורש שרשם תוך השנתיים הראשונות זכות קדימה לעצמו לגבי חלקו של יורש אחר.

זכות קדימה בין בני זוג:

סעיף 101 לחוק קובע כי מקרקעין שהם בבעלות משותפת של בני זוג, והם משק חקלאי או בית עסק המתנהלים על ידיהם במשותף או דירה המשמשת להם מגורים, לא יהיה בן זוג זכאי להעביר חלקו לאחר אלא אם הציע אותו תחילה לבן זוגו.

זכות קדימה במקרקעין מהי

זכות קדימה, משמע, זכות ראשונים לקנות זכות במקרקעין מבעל המקרקעין המעונין למכרם לאחר. בעל המקרקעין לא יהיה זכאי להעביר את הזכויות במקרקעין לאחר, אלא אם הציע אותם תחילה לבעל זכות הקדימה. זכות כאמור יכולה להינתן מכח הדין, כמפורט דלעיל, או מכח הסכם.

סעיף 102 לחוק, קובע את המנגנון לרכישה על פי זכות קדימה:

ההצעה לבעל זכות קדימה, מבעל הזכויות במקרקעין, תהיה בכתב, תישלח בדואר רשום ותציין את המחיר הנדרש בעד המקרקעין המוצעים. העתק מהצעה  כאמור תישלח לרשם המקרקעין.

תוך שלושים יום מיום קבלת ההצעה רשאי בעל זכות הקדימה לשלם את המחיר הנדרש, בצירוף כל מס או תשלום חובה אחר המגיע ממנו בקשר לרכישה, או להפקידם בידי רשם המקרקעין, ומשעשה כן, יראו את הצדדים כאילו נעשה ביניהם הסכם להעברת המקרקעין במחיר הנקוב בהצעה.

בעל זכות קדימה שלא שילם או הפקיד את הסכומים האמורים, תוך המועד הקבוע, רואים אותו, בתום המועד האמור, כמי שסירב לרכוש את המקרקעין.

אם וככל שיש שני בעלי זכות קדימה או יותר, תישלח ההצעה לכולם. הסכימו כולם או אחדים מהם לרכוש את המקרקעין המוצעים, ינהגו כפי המנגנון לרכישה על פי זכות קדימה, וזאת, לפי חלקו של כל אחד מהם בזכות הקדימה. אם אחד מבעלי זכות הקדימה סירב לרכוש, יעמוד חלקו לזכותם של יתר בעלי זכות הקדימה. 

אם בעל זכות הקדימה יסרב לרכוש את המקרקעין המוצעים לו במחיר הנדרש, יהיה בעל המקרקעין רשאי, תוך שישה חודשים מיום הסירוב, להעבירם לאחר כרצונו, ובלבד שלא יעבירם לאחר במחיר נמוך מהמחיר שצויין בהצעה. זכות הקדימה תתבטל אם בעל המקרקעין העביר את המקרקעין תוך שישה חודשים כאמור, ואם לא העבירם תוך התקופה האמורה, לא יהיה רשאי להעבירם, אלא לאחר שהציעם שוב, לבעל זכות הקדימה.

אי תחולת זכות קדימה על העברה ללא תמורה

החובה להציע מקרקעין לבעל זכות קדימה, לא תחול על העברה ללא תמורה, ואולם, זכות הקדימה לא תתבטל וזו תחול לגבי מי שרכש את המקרקעין ללא תמורה.  

___________________________________________________________________

האמור דלעיל מהווה מאמר כללי ואין בתוכנו ו/או בכל חלק ממנו משום המלצה ו/או חוו"ד משפטית ו/או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא והמסתמך על המידע ו/או עושה בו שימוש, עושה זאת באחריותו בלבד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד עינת גלוסר

עינת גלוסר - משרד עורכי דין

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד עינת גלוסר

מאת: עו"ד עינת גלוסרדיני מיסים29/08/132397 צפיות
סקירת תיקוני חקיקה בתחום מיסוי מקרקעין במסגרת תיקון מס` 76 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג - 1963

מאת: עו"ד עינת גלוסרנדל"ן ומקרקעין05/06/111802 צפיות
ביום 30 במרץ 2011, כד' באדר ב' התשע"א, התקבל בכנסת חוק המכר (דירות) (תיקון מס' 5), התשע"א - 2011, אשר כולל מספר רב של שינויים צרכניים חשובים, שעיניינם הגנה על רוכשי דירות מקבלן. עיקרו של מאמר זה, סקירה של השינויים בחוק.

מאת: עו"ד עינת גלוסרדיני מיסים05/06/111708 צפיות
במסגרת תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג - 1963, נוספו בין היתר סעיפים 15 (ב)-(ה), שעניינם חובת תשלום מקדמה על ידי רוכש זכות במקרקעין על חשבון מס השבח שהמוכר חייב בו, קרי, ניכוי מס שבח במקור. מאמר זה דן בסוגית תשלום המקדמה, על אילו סוגי עסקאות היא חלה, שיעורה, מועד תשלומה, ובאם חובה או רשות היא.


מאת: עו"ד עינת גלוסרמיסוי מקרקעין01/02/1111322 צפיות
עיקרו של מאמר זה בסקירה של מסלולי ההכרזה הקיימים למתחם פינוי בינוי, היבטי מיסוי של עסקאות מסוג פינוי בינוי (מס שבח, מס רכישה, מס ערך מוסף, היטל השבחה) וכן היבטים קנייניים ובכלל זה, חוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו - 2006, אשר ידוע בכינויו חוק הדייר הסורר

מאת: עו"ד עינת גלוסרמיסוי מקרקעין20/01/111712 צפיות
מאמר זה עניינו בתיקוני חקיקה בחוק מיסוי מקרקעין, עקב הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012, שעניינה, בין היתר, שינוי שיטת הדיווח והליכי השומה הקבועים בחוק וכן החלטות ממשלה שעיקרן הפחתת שיעור מס שבח במכירת קרקע לבניה למגורים, מתן פטור נוסף ממס שבח והגדלת מס רכישה על דירות השקעה.

מאת: עו"ד עינת גלוסרמיסוי מקרקעין10/01/111743 צפיות
עניינו של מאמר זה, בהיבטי מיסוי מקרקעין בסוגיה של חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים (סעיף 5(ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין, התשכ"ג - 1963), סקירה של הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 7/2010 הדנה בסוגיה זו, לרבות החלטות שניתנו במסגרת המוסד להחלטות מיסוי.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211698 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201325 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201516 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201311 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201596 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201004 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20963 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica