חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ספרות ארספואטית - תופעת המימוש בעידן טכנולוגי

מאת: אריק ספרות18/01/20091761 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בכדי ללבן את הדברים אתחיל ראשית בהקדמה קצרה לנושא הספרות הארספואטית, ותופעת המימוש בפרט. ארספואטיקה היא ראשית ספרות המדברת אל עצמה ועל עצמה. אחת התופעות המוכרות ביותר בספרות זו היא דווקא הנרקסיזם. תופעת הנרקסיזם מדברת על הערכה עצמית של ספרות זו. אך ארספואטיקה היא הרבה יותר מספרות שמתפארת בערכי עצמה, ארפואטיקה הוא ניסיון לייצר דיאלוג מעבר למסגרות המוכרות של עולם הספרות. תופעת המימוש בפרט צועדת צעד נועז אחד קדימה, בניסיון לשבור ולנפץ את הגבולות הידועים בין הקורא לסיפור. אחד הדוגמאות הקלאסיות לתופעה זו נמצאת במאה ה-16 במחזמר המפורסם, המלט מאת שיקספייר. תופעת המימוש מבקשת מהקורא לחזור להצגה אותה מציג המלט בפני דודו ולשאול מחדש, אל מי פונה מלכודת העכברים? אל הדוד או אולי אל הקורא? היבט ארספואטי על המחזה אותו מציג המלט, מלכודת העכברים, מציג את המחזה באור חדש. הזרקור שעד כה פנה ללבטיו של המלט שטרגדיה, מופנה בחזרה אל הקורא.

האמצעים הטכנולגוייים בימינו מטשטשים את הפער הקיים בין הבידיון למציאות בצורה פסאיבית, אנו יכולים לראות זאת בתוכניות הריאלטי הרבות שקופצות אל מסכינו כפטריות אחרי הגשם. ניתן לראות זאת גם בנושא המדובר במאמר זה, משחקי המחשב. במשחק מחשב, הקורא או הצורך יותר נכון, הופך להיות דמות אקטיבית בעלילת הסיפור הבדיוני שלראשונה, מתרחשת לנגד עיניו ולא בעיניי רוחו. המשתמש לוקח חלק פעיל והופך\נהיה חלק מהסיפור על ידי דמות אותה הוא מפעיל. זו היא הארספואטיקה המושלמת, הצרופה והטהורה. זה משאת נפשו של כל סיפור ארספואטי, לצאת ככל שניתן מגבולות הבידיון, עד כדי כך שהבידיון הופך לחלק אקטיבי בחיים עצמם. מעשה זה בגדר התפוח האסור של כל יצירת אומנות באשר היא. ממתארת מציאות, הפכה היצירה לגורם משפיע בחיים עצמם.

ומה מחכה לנו מחר? מה מחכה ליצירה הספרותית ביום שאחרי המהפך הטכנולוגי ? הסיפור כבר לא מסופר כרצף שורות אלא כרצף פיסקלים המרצדים על המסך, אשר לך הצורך יש חלק בעלילתה. אלו ימים אלו ? ליצירה? לספרות? ולתוכניות הריאלטי? ימים יגידו. אנו מקבלים כאן נגזרת חדשה לשאלה מה קדם למה? כאשר אנחנו שומעים שהיום אנשים לומדים נהיגה על מסך מחשב. צה"ל מטיס מטוסים דרך מסך מחשב. היום שבו הבידיון ישלוט במציאות וישפיע על חיי אנשים באופן אקטיבי כבר כאן.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יבוא יום וכל התשובות יברחו עם הכספים שלנו וישאירו את הביבים שלנו עמוק בתוך מערה מחוממת.

וכשיצאו אותם שליטים גדולים ייגלו שאין להם על מי לשלוט מה אז יעשו כל הפרס והביבי?

ממי ייקחו על חשבון מי יאכלו ולמי יחלקו?

לאיש.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אריק

מאת: אריק יהדות22/01/091614 צפיות
אך דיון זה לא עוסק בהסכת מסקנות. אלא בחשיבות האמונה היהודית במילה משיח. שוו בנפשכם, שכמו שיש בנק רעיונות הזורק לכל חפץ, כך יש גם את ההיפך, נקרא לה, קופסאת מחשבות ורחישות לב הממוקמת למעלה בשמיים. הקופסא הנ"ל כקופסא שחורה במטוס, כל תפקידה הוא קלט. קולטת אוגרת ומשכללת כל רחש ליבו של כל חי באשר הוא. ונניח, שהיא מפיקה את דוחותיה ליושב במרומים, אשר רואה שכלול של רצון האדם ופועל לטובת האדם בכלליות. כאן, בתמונה זו ניתן לראות את חשיבות האמונה במשיח, ואיך כל אדם משפיע על התמונה הכללית הזו, בבקשתו את משיח

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172182 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171768 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162622 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163495 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162755 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163856 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153101 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica