חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עישון גראס – יכול להכניס לכלא?

מאת: כרמית טיטופלילי09/11/20103235 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גראס הוא הכינוי הישראלי למריחואנה, סם המופק מצמח הקנביס. גראס נחשב כסם קל ואנשים רבים בארץ ובעולם, מעשנים אותו. לאור יתרונותיו הרפואיים של הגראס, ישנו מאבק ממושך מצד גורמים שונים, להכירו כסם חוקי. אולם, נכון להיום, זה טרם קרה.

עישון גראס הוא עבירה פלילית היות שסם זה כלול ברשימת הסמים המסוכנים על פי חוק. שימוש כלשהו בסם, לרבות צריכה עצמית, גידול, ייצור וכמובן סחר בסמים, הוא אסור וכל העושה זאת, מבצע עבירה פלילית.

רשויות האכיפה אינן עסוקות ברדיפה מתמדת אחר מעשני הסמים הקלים ולכן, ישנה תחושה כי עישון גראס אינו יכול להכניס לכלא. זוהי אמרה הנכונה באופן חלקי בלבד. מדוע? עישון גראס הוא עבירה פלילית ועל כן, ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירה זו. עישון גראס הוא שימוש עצמי של סמים וישנו עונש מקסימאלי של שלוש שנות מאסר!

למענה מקצועי בנושאים פליליים ניתן להתייעץ באתר הפורומים המשפטיים בפורום פלילי >>

בפועל, ישנם לא מעט מקרים אשר בהם, בוחרת המדינה שלא להגיש כתב אישום כנגד מי שנתפס עם כמות קטנה של גראס, כזו הנועדה בוודאות לצריכה עצמית. עם זאת, חשוב לזכור כי הסמכות להגשת כתב אישום קיימת וישנם מקרים בהם מחליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום.

מתי מחליטה הפרקליטות על הגשת כתב אישום בגין עישון גראס? מהו העונש שגוזר בית המשפט בגין עבירה זו? מה ההבדל בין שימוש עצמי בסמים לבין סחר בסמים?

הגשת כתב אישום – כן או לא?

המשטרה תפסה אדם על עישון גראס. האם יוגש נגדו כתב אישום? אם לאותו אדם אין עבר פלילי וכמות הסם שנתפסה עליו היא קטנה, כזו אשר יכולה לשמש לצריכה עצמית בלבד, ייתכן כי לא יוגש נגדו כתב אישום.

המקרה שתואר לעיל, הוא מקרה נפוץ למדי וניתן לומר כי זוהי המדיניות הכללית. עם זאת, לפרקליטות יש שיקול דעת באם להגיש כתב אישום ולעיתים, היא מחליטה כי יש עניין לציבור בהגשת כתב אישום. חשוב להדגיש כי גם אם הוחלט על הגשת כתב אישום, לעו"ד פלילי בעל ניסיון, יוכל לפעול, במקרים רבים, לביטול כתב האישום.

מצב דברים זה יוצר בעיה גדולה של אי שיווין אך היות שכל שימוש בסמים, לרבות עישון גראס, מהווה עבירה פלילית, רשאית הפרקליטות להחליט על הגשת כתב אישום.

חשוב להבהיר כי במקרה שבו נתפסה כמות סם אשר יכולה לשמש שימוש מסחרי, יוגש כתב אישום בגין סחר בסמים וכאן לא קיימת נטייה שלא להגיש כתבי אישום. הסיבה לכך היא כי ישנו הבדל גדול מאוד בין עבירה של שימוש עצמי בסמים לבין עבירה של סחר בסמים.

שימוש עצמי מול סחר בסמים

עישון גראס כשלעצמו, מהווה עבירה של שימוש עצמי בסמים. אולם, החזקת סם לשם שימוש מסחרי, מהווה עבירה נפרדת לחלוטין של סחר בסמים.

פקודת הסמים המסוכנים מכילה טבלה שבה מוגדר בעבור כל סוג סם, מהי הכמות אשר ניתן לראות בה כמיועדת לצריכה עצמית. עישון גראס אשר אינו מלווה בהחזקת סם בכמות גדולה, מהווה עבירה של שימוש אישי בסם, עבירה אשר בגינה ניתן לקבל עד 3 שנות מאסר. אולם, כפי שהוסבר, במקרים רבים, לא יוביל עישון גראס להגשת כתב אישום.

אם אדם נתפס בהחזקת סם בכמות הגדולה מזו המצוינת בטבלה, יוגש נגדו כתב אישום בגין סחר בסמים. העונש בגין סחר בסמים הינו עד 20 שנות מאסר. על כן, ישנה משמעות אדירה לשאלה, איזו כמות של סם החזיק אדם, בעת שנתפס.

עישון גראס ללא החזקת כמות סם גדולה, ייחשב כשימוש אישי בסם וייתכן כי הפרקליטות תימנע מהגשת כתב אישום. לעומת זאת, עישון גראס לצד החזקת סם בכמות נכבדת, יוביל ללא ספק להגשת כתב אישום בגין סחר בסמים. במקרה שכזה, האישום בגין שימוש לצריכה אישית, מאבד ממשמעותו, שהרי העונש בגין עבירת הסחר הוא עד 20 שנות מאסר.

ענישה בגין עישון גראס

כאשר הפרקליטות החליטה על הגשת כתב אישום בגין עישון גראס, מדובר בעבירה של שימוש עצמי בסם. העונש המקסימאלי בגין עבירה זו הוא 3 שנות מאסר. בית המשפט איננו נוהג להטיל את העונש המרבי, אלא בנסיבות המצדיקות זאת.

כיצד נקבעת חומרת העונש בגין עישון גראס?

1. התנהגות הנאשם : שימוש בסם לצריכה עצמית אינה עבירה חמורה כמו סחר בסמים אך אם הוגש כתב אישום, סביר להניח כי היו נסיבות המצדיקות זאת. בית המשפט יבחן את התנהגות הנאשם לקולא או לחומרה.

2. קיומו של עבר פלילי : אחד מן השיקולים אשר מובילים את הפרקליטות להגיש כתב אישום בגין אישום גראס, הוא קיומו של עבר פלילי קודם.

3. נסיבות העבירה : במידה ונסיבות העבירה מהוות סיבה להקל או להחמיר בעונשו של הנאשם, בית המשפט ייקח זאת בחשבון.

עישון גראס הוא עבירה פלילית ועל כן, יכול להכניס לכלא. המדיניות הגורפת היא להימנע מהגשת כתב אישום כנגד אנשים ללא עבר פלילי קודם, אשר נתפסו על עישון גראס. אולם, חשוב לזכור כי באותה מידה, יכולה הפרקליטות להחליט כי היא מגישה כתב אישום.

למידע משפטי מקצועי נוסף ראה/י מאמר משטרת ישראל רישום פלילי- מה עושים? >>>

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת כרמית טיטו

מאת: כרמית טיטורשלנות רפואית05/01/111047 צפיות
נכנסתם לטיפול קוסמטי או ניתוח פלסטי כדי להראות יפים וחטובים יותר ויצאתם חבולים? כנראה מדובר ברשלנות רפואית. בתי המשפט נוטים להחמיר במקרי רשלנות רפואית במהלך ניתוח אסתטי מכיוון שלא מדובר בפיקוח נפש אלא בטיפול לשיפור המראה החיצוני.

מאת: כרמית טיטוייעוץ משפטי10/06/102306 צפיות
נתקלת בבעיה משפטית אך אין לך כסף להיעזר בעורך דין? אולי אתה זכאי לייעוץ משפטי חינם? קרא במאמר זה מי זכאי לייעוץ חינם ולמי כדאי לפנות כדי לקבל ייעוץ משפטי.

מאת: כרמית טיטונדל"ן ומקרקעין25/02/102687 צפיות
חייבים לדעת! השכרתם דירה? השוכר מסרב לפנותה? אל תאמרו נואש! חוק פינוי הוא הפיתרון שלכם. חוק פינוי מאפשר פינוי שוכר בקלות רבה יותר מתמיד

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201363 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201183 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191562 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181464 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161895 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161930 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162529 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica