חפש מאמרים:
שלום אורח
16.09.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדיניות אכיפה של חוק התכנון והבניה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/2019107 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להלן פירוט הסעיפים הרלוונטיים להליכי האכיפה במסגרת בתי המשפט לרבות צווים במסגרת כתב אישום: סעיף 234 צו שיפוטי למניעת פעולות סעיף 235 צו להריסת עבודה או הפסקת שימוש בניגוד לצו שיפוטי למניעת פעולות סעיף 236 צו הפסקה שיפוטי סעיף 237 צו להריסת עבודה או הפסקת שימוש בניגוד לצו הפסקה שיפוטי סעיף 238 בקשה לביטול צו שניתן לאחר הפרת צו שיפוטי למניעת פעולות או צו הפסקה שיפוטי סעיף 239 צו הריסה בלא הליך פלילי סעיף 240 בקשה לביטול צו הריסה בלא הליך פלילי סעיף 243 עבודה אסורה ושימוש אסור )לרבות בנסיבות מחמירות( סעיף 244 עבודה ושימוש על פי היתר שאינו תואם תכנית סעיף 245 קנסות נוספים סעיף 246 אי קיום צו

שמירה על שלטון החוק: המציאות הרווחת כיום בישראל הינה שדיני התכנון והבניה אינם נתפסים במלוא חשיבותם על ידי חלקים רבים בציבור ובפרט כאשר מדובר בבניה בלתי חוקית בקרקע בבעלות פרטית. נראה כי מציאות זו הובילה את בתי המשפט לעמוד, לא אחת, על חשיבות קיומו של שלטון החוק בעת שעסקו באכיפת דיני התכנון והבניה. הבניה בניגוד לתכנית וללא היתר, לא רק שמהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק, אלא היא גם פוגעת בערכי היסוד של דיני התכנון והבניה וסוטה מההכרעה שקבע מוסד תכנון מקצועי בעניינם של מקרקעין פלונים. היא מערערת את ההכרעות שהן פרי איזונים שיצרה מערכת : התכנון, ופוגעת בציבור ובסביבתו באופן ישיר. כך ציין בית המשפט בפרשת קירקולה1 "התכלית הראשונה, שמירה על המדיניות התכנונית, מחייבת הקפדה שכל בניה תיעשה כנגזרת של תפיסה תכנונית רחבה, זאת על רקע העובדה שביסוד המדיניות התכנונית עומדים שיקולים כלכליים, חברתיים, סביבתיים ואקולוגיים, כמו גם שיקולים של "צדק-חלוקתי" של אפשרויות ניצול המקרקעין מבחינת ייעוד השימוש ואחוזי הבניה... הקפדה על שמירת המדיניות התכנונית באה למנוע פגיעה במרקם התכנוני, שהִ נו למעשה קניינו של הציבור כולו. ... התופעה הפסולה של הקדמת ביצוע בניה לקבלת היתר, פוגעת במרקם התכנוני ובמדיניות התכנונית, גם אם בתכוף לבניה מוגשת בקשה לרשויות להכשרתה. בקשה שכזאת מאלצת את רשויות הרישוי והתכנון, לא פעם, לדון בתכניות תוך הבאה בחשבון של אילוצים שמקורם בעובדה המוגמרת של סיום הבניה, ולאשר תוכניות שאלמלא השלמת הבניה לא היו מאושרות במלואן או בחלקן..." )פס' 2 לדברי כב' השופט נועם) 1 ע"פ )ירושלים( 08/2081 קירקולה נ' מדינת ישראל 08.12.24 ,פורסם בנבו

שמירה על מטרות דיני התכנון והבניה ומדיניות התכנון המונהגת ע"י מוסדות התכנון: דיני התכנון והבניה משקפים הכרעה של המחוקק באשר לאופן הפעלתה של רגולציה על הקרקע. רגולציה זו נועדה לקבוע את שימושי הקרקע וכן את עוצמות הבינוי המותרים במקרקעין. בבסיס דיני התכנון והבניה עומדות מספר מטרות יסוד כך, ובין היתר, ההליך התכנוני מאופיין בשקיפות ושיתוף הציבור - (כל תכנית מפורסמת לציבור החל ממועד קליטתה במוסד התכנון והציבור נקרא לומר את דברו לגביה לאחר הפקדתה(. בדרך זו באה לידי ביטוי השקפתו של המחוקק כי הליכי התכנון ראויים לשיח רחב אשר יטיב את התוצר התכנוני ויקדם שיח דמוקרטי, ואשר באמצעותו תיטיב התוכנית לקיים את האיזון הנכון שבין האינטרסים החברתיים, הכלכליים והסביבתיים השונים. דיני התכנון והבניה נועדו אף לשמירה על בטיחות הציבור, בריאותו ורווחתו - צורך זה בא לידי ביטוי בהליכי הרישוי המורכבים והמפורטים, אשר מחייבים התמודדות עם צרכים אלה הדברים באו לידי ביטוי גם הם בפסיקת בית המשפט העליון, בבג"צ 0202724 אדם טבע ודין נ' המועצה הארצית לתכנון ולבניה: "לא הרי הקונצפציה של דיני התכנון כיום כהרי הקונצפציה שהיתה בעבר. דין התכנון הינו דין דינמי, ובמהלך השנים זכה לממדים ולמשמעויות של היו לו בעבר. איננו מדברים עוד כבעבר אך בשימושי קרקע למיניהם, אל בתפישה סביבתית כוללת של חברה, של כלכלה ושל איכות חיים בעיר ובכפר" 3.1 מניעת הנאה של העבריין מפרי העבירה: התכלית השלישית שבאכיפת דיני התכנון והבניה היא מניעת הנאה של העבריין מפרי העבירה ושימור העיקרון לפיו "לא יצא חוטא נשכר". ברי, כי יש חשיבות יתרה באכיפת עבירות בניה כאשר לרוב עומד בצדם רווח כלכלי ניכר, וזאת על מנת להפחית מן התמריץ הכלכלי לביצוע העבירה ושימור העיקרון לפיו "לא יצא חוטא נשכר". גם לעניין זה יפים דבריו של בית המשפט הנכבד בפרשת קירקולה: "התכלית היא מניעת ההנאה מפרי העבירה, לבל יצא חוטא נשכר, כאשר הודגש בפסיקה שמדובר ב"שיקול מרכזי, אשר לבית המשפט -לשוות לנגד עיניו כאשר הוא דן בעבירה של בניה ללא היתר"... בהקשר זה יצוין, כי צו הריסה אמור לתרום לאכיפה אפקטיבית של דיני התכנון והבניה, ולבטל את התועלת הכלכלית שמשיגים עברייני הבניה, המזדרזים להקדים את ביצוע הבניה לקבלת היתר. בביצוע עבודות בניה ללא היתר, טמון רווח כלכלי רב... צמצום היתרון היחסי האמור של עבריין הבניה הן בהיבט הכלכלי והן בלוח הזמנים להוצאת ההיתר עשוי להוות מכשיר רב תועלת במאבק בתופעת הבניה הבלתי חוקית"

נהלי התביעה, עקרונות וקווים מנחים 1.5.4 תובע הוועדה מקבל לעיונו ממחלקת הפיקוח תשתית ראייתית לביצוע עבירה. במסגרת תיקי פיקוח שמחלקת הפיקוח מגבשת ומעבירה להמשך טיפולו, ולעתים בשלב ראשוני בו עדיין אין מדובר בתיק פיקוח מגובש סופית.

2.5.4 התובע בוחן בכל תיק פיקוח שהועבר אליו – גם בשלב בו אין מדובר עדיין בתיק פיקוח מגובש סופית - את מכלול נסיבות העבירה, הראיות לכאורה והעניין לציבור, כהגדרתם בדין, לרבות: מהות העבירה: עבודה, שימוש, שימוש אסור, הפרת צו מנהלי/שיפוטי וכיו"ב,התשתית הראייתית הראיות לכאורה, העניין לציבור ורמת החומרה.

1.2.5.4 בהיבט המעשה )נסיבות ביצוע העבירה(: - היקף העבירה הבניה, השימוש וכיו"ב; - בהיבט מיקום העבירה: ציר מרכזי, נראות גבוהה, שצ"פ, קרקע חקלאית, רכוש משותף, קרקע פרטית, פלישה לאדמות מדינה וכו'; - סיבות ומניעים לביצוע העבירה לרבות עבירה חד-פעמית, מרובת פריטים, נמשכת; - תוצאות העבירה ונזק שנגרם עלול להיגרם לרבות מסוכנות וגרימת מטרדים; - מועד הגילוי, חלוף הזמן והאם מדובר בעובדה מוגמרת, בניה ישנה, בניה טרייה, התחלת בניה וכיו"ב; - סיכויי הכשרה ומידת הסטיה מהתכנית החלה במקרקעין; - פעולות שננקטו לפני ו/או לאחר ביצוע העבירה ומידת הציות לחוק (האם הוגשה בקשה להיתר(, האם הופסקה העבירה בעקבות צו, מאמצים שנעשו לתיקון תוצאות העבירה וכיו"ב.

2.2.5.4 נסיבות העניין ורמת החומרה – בהיבט העושה: - זהות החשוד ומיהותו, למשל בעל מקצוע כמהנדס, עורך הבקשה וכיו"ב; - חלקו היחסי בביצוע העבירה; - עבר פלילי רלבנטי; - נסיבות אישיות וכלליות רלבנטי; - פעולות שננקטו לפני/לאחר ביצוע העבירה ומידת הציות לחוק (הודאה ונטילת אחריות, מאמצי לגליזציה, מאמצים לתיקון תוצאות העבירה, פיצוי וכיו"ב 3.5.4 בחינת העניין נעשית באספקלריה של הדין הקיים וההלכה הפסוקה לרבות תיקון 121 , ותיקון 116 לחוק, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה והמחלקה להנחיית תובעים מוסמכים בפרקליטות המדינה ומדיניות האכיפה של הוועדה. 4.5.4 התובע שוקל את דרך הפעולה המתאימה בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה, במידת הצורך תוך התייעצות עם מהנדס הוועדה. עמוד 5.5.4 פעולות האכיפה וכתבי אישום יוגשו כנגד בעל הנכס וכן נגד הגורמים השותפים לביצוע העבירה, כגון מהנדס, אדריכל, קבלן מבצע וכו'. 6.5.4 בקשות להכשרת עבירות בניה שבוצעו שיוגשו ע"י בעל הנכס להסדרה בדיעבד, יבחנו לגופו של עניין - מתן ההיתר או אי מתן היתר אינו מהווה כלי ענישה, ובד בבד מתקיים טיפול משפטי בחשוד בביצוע העבירה במקרים מתאימים

7.5.4 הוועדה המקומית לתכנון ובניה תמעיט בהפקדת תכניות שמטרתן הכשרת עבירות בניה בדיעבד. :שונות 4.6 1.6.4 רישום הערה בלשכת רישום המקרקעין לאחר מתן גזר דין. 2.6.4 התובע המוסמך להחליט בדבר קיום ומידת העניין לציבור באכיפה רשאי לסטות ממדיניות האכיפה לפי שיקול דעתו בהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, שינומקו בכתב ע"י התובע. 3.6.4 מדיניות האכיפה ניתנת לשינוי בהתאם לשינוי הצרכים והנסיבות ולניסיון שיצטבר בישומה. 4.6.4 כאשר הבסיס לחקירה הינו תלונת ציבור, בהתאם לסעיף 63 לחוק סדר הדין הפלילי ]נוסח משולב[, התשמ"ב-1982 על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין תימסר למתלונן הודעה בכתב, בציון הנימוק להחלטה. ובהתאם לסעיף 64 לחוק זה, יש להודיע למתלונן כי הינו רשאי לערור על ההחלטה שלא לחקור, או להעמיד לדין.

משרדקלינגר יכול לסייע לבעלי נכסים להתמודד עם מחלקת האכיפה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי
בית שמאי 7, רמת גן
טל': 3888813 - 052
פקס: 6990134 - 03
דוא"ל: klinger_b@bezeqint.net

|  כניסה לאתר  רישוי וייצוג מול הרשויות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגרזכויות הפרט14/09/1926 צפיות
קיבלת צו הריסה או צו הפסקת עבודה? יש לנו פתרון בשבילך! קלינגר היתרי בניה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי פתרונות יצירתיים לבעיות מורכבות מומחים בהכשרת חריגות בניה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי14/09/1937 צפיות
הסוגיה משפטית בעניין צו הריסה 1. האם מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבניה (להלן: מהנדס הוועדה המקומית) רשאי להאציל את הסמכות הנתונה לו בסעיף 221 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבניה או החוק) לחתום על צווי הריסה מינהליים? הרקע לבקשה והחלטות הערכאות הקודמות 2. ביום 13.11.2017, ניתן צו הריסה מינהלי לגבי בנייה ללא היתר של תקרות בטון ובריכת שחייה בדירת הדופלקס של המשיב בתל-אביב. צו ההריסה המינהלי (להלן: הצו) הוצא מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבני

מאת: בנימין קלינגרפסקי דין05/09/1978 צפיות
ההתיישנות גברה על השימוש בהעדרו של היתר אין שימוש שלא הותר על-פי ההיתר, קרי - אין שימוש חורג, ומשכך לא מתקיימת עבירת השימוש על-פי סעיף 204 לחוק. האם כאשר לא ניתן להרשיע אדם בביצוע עבודות בנייה ללא היתר בשל התיישנות, ניתן להרשיעו בעבירה נמשכת של שימוש בנכס שנבנה ללא היתר? ביהמ"ש לעניינים מקומיים משיב על כך בשלילה.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/19109 צפיות
בירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות חמורות שעשויות להוביל לסנקציות קשות כנגד העבריין. משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בטיפול בעבירות אלו ומעסיק אדריכלים ומהנדסים שיוכלו לסייע לך להתמודד מול המערכת. נתפסת בעבירת בניה? הפתרון בהישג יד. צור קשר ונשמח לעזור לך לצאת מזה… " אם ביצעתם עבירת בנייה כלשהי, יכול מאוד להיות שתוכלו להכשיר אותה בדיעבד. באמצעות טיפול מקיף במספר חזיתות נשיג עבורכם את האישורים שיאפשרו לכם להמנע מצווי הריסה, קנסות ואפילו רישום פלילי".

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי03/09/1994 צפיות
פרגולה ללא היתר בנייה, התקנת סוכך ללא צורך בהיתר בנייה, התקנת רשת צל ללא צורך בהיתר בנייה. האם יש צורך בקבלת היתר בנייה לצורך קירוי מרפסת או גינה או שטח הגג כאשר מבקשים להתקין את אחד מהנ”ל?

מאת: בנימין קלינגרייעוץ עסקי18/03/19679 צפיות
צו הריסה מנהלי: הורחבה האפשרות להוצאת צו הריסה מנהלי עד חצי שנה מסיום הבניה ובבית מגורים- ימים ממועד האכלוס. 30 ניתן לכלול בצו המנהלי גם הוראות לעניין איסור שימוש ותחולתו בתנאים מסוימים גם חודשים לאחר 6 על עבודה שנעשתה לאחר מתן הצו וגם על בניה מחדש שבוצעה תוך ביצוע ההריסה. ימים לגבי 7 - ימים מהמצאתו ו 4 צו הריסה מנהלי ניתן לביצוע על פי התיקון רק בחלוף עבודה שהסתיימה. במאמר תמצאו את כל הפרטים של התקנות החדשות, מידע על גובה הקנסות והעונשים.

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון05/02/19488 צפיות
מבנה, שבמזרח ירושלים, עמד על תילו שנים רבות מבלי שננקטו הליכים להריסתו, עד שבעליו החליט לשפצו ונאלץ להתמודד מול צו מנהלי להריסת המבנה במיידי. הצו אומנם בוטל !

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/18332 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/16805 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/16820 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/161143 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: elichai rubinפלילי14/03/161003 צפיות
לרבים מאיתנו, שאינם עורכי-דין ולא בקיאים בהבדלים משפטיים, המילה "פלילי" מתקשרת עם "דבר לא רצוי" או "מעשה רע". רובנו לא יודעים האם יש הבדל בין עבירה פלילית לעבירת תעבורה ומהו בכלל התחום בעריכת דין שנקרא "אזרחי". במאמר קצר זה, אנסה להסביר את ההבדלים ביניהם וכפי שתראו – ההבדלים משמעותיים מאד

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/16952 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/161249 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica