חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אופציות לעובדים בחברות היי-טק - רשימה ראשונה מאת: עו"ד טל ספיר*

מאת: טל ספיר, עו"דדיני עבודה19/11/20101687 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהי אופציה? מהי תוכנית אופציות לעובדים? מה משמעות המונח "הבשלה"? על שאלות אלה ואחרות ננסה לעמוד ברשימה שלהלן.

מעט רקע: כזכור, שנות ה-90' אופיינו בהקמת חברות היי-טק שצצו כפטריותאחר הגשם. האופי האינטנסיבי של שוק ההיי-טק אילץ את מנהלי החברות והמשקיעיםלהגיע לפתרונות יצירתיים בכל הקשור לתמרוץ עובדים, כך שאלה יהיו מוכניםלעבוד "סביב השעון". וזאת, כדי לעמוד בדרישות השוק ובדרישות המשקיעים,לתשואות גבוהות על ההשקעה בקבועי זמן קצרים ככל האפשר. אחד הפתרונותהיצירתיים שנמצאו היה חלוקת אופציות או מניות לעובדים, כך שלמעשה אפשרוהחברות לעובדים לקחת חלק בחברה בה עבדו ובנוסף לשכרם, ליהנות מפירות הצלחתהחברה באמצעות הבעלות בה, ולו באופן חלקי.

פקודת מס הכנסה (וסעיף 102 לפקודה) נועדה לתת מענה לצרכי משק ההיי-טק בוהופעלו תוכניות הטבה כאלה, והכוונה הייתה להקל בעיקר עם המעביד תוך הענקתהטבה לעובד בקשר עם דחיית מועד החבות במס. דחייה זו אפשרה הענקת הטבה בלאצורך לממן את מרכיב המס במועד ההענקה אלא בעת מימוש כאשר ייווצרו מקורותכספיים לתשלום המס.

באותן שנים רווחו תוכניות הטבה שונות. על פי אחת התוכניות הנפוצות,הקצתה החברה לעובדיה חבילת אופציות לעובדי החברה כולם או בכירי העובדים,בשיעור המוסכם על יזמי החברה והמשקיעים בה. בתוכנית זו שיעור האופציותהמוענקות לעובד הולך וגדל ככל שתקופת עבודתו של העובד בחברה ארוכה יותר, עדלתקופה מכסימלית שבה כל האופציות שהוענקו לעובד הבשילו והוא זכאי לממשןולהמירן למניות החברה בה עבד. האופציה ניתנת למימוש בהתאם לתנאי ההבשלהכאמור ובמהלך עבודתו של העובד בחברה (אלא אם קיימת בתוכנית ההטבה תקופת'חסד', בד"כ בין חודש לשלשה חודשים לאחר סיום יחסי העבודה בין הצדדים).במקרה שיחסי העבודה הסתיימו קודם לתקופת 'ההבשלה', איבד העובד את הזכותלאופציות אשר טרם הבשילו. בתוכנית נפוצה אחרת, ניתנה לעובד החברה זכותלרכישת מניות של החברה במחיר מופחת. בעיקרה היא מאפשרת לעובד להפריש סכומיםממשכורתו במהלך תקופה או תקופות קצובות, לצורך רכישת חבילת מניות במועדמסוים.

מהי אותה "אופציה"? מגדיר זאת עו"ד לביא בספרו כך:

"אופציה לעובדים על מניות היא סוג מיוחד ונוסף לגיוס הון של חברה - גיוסההון האנושי. דיבידנד, מקורו בחלוקת רווחים של החברה, הצעת זכויות היאהנפקה שאינה תלויה ברווח, וייעודה גיוס הון. אופציה לעובדים שונה משניסוגים אלה. מטרתה גיוס הון אנושי ולא פיננסי, תוך שהיא משלבת בתוכה סממניםמשני הסוגים האחרים. היא נטלה מחלוקת הדיבידנד את אלמנט ההטבה הכספית ונטלהמהצעת הזכויות את אלמנט ההצעה הבלתי הדירה. [ספרו של עו"ד שמעון לביא, אופציות לעובדים, ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין, תשס"א-2001, עמ' 1].

לצד היתרונות שבקבלת האופציות, שמתווספות לתמורה הרגילה שעובדים מקבלים על עבודתם, ישנם גם סיכונים בהם נושא העובד:

"עד מועד המימוש (של האופציות - ע.פ.), אין העובד, כמקבל האופציה, נושאבסיכון כלכלי-כספי כלשהו, בהנחה ששכרו לא קופח בשל הרווח העתידי הצפוי לועם המימוש. בעת תשלום מחיר המימוש עומדות בפניו שתי חלופות: מימוש המניה אוהימנעות ממימושה... אם בעת המימוש נמוך ערך המניה בערכי שוק או שווה לערךהמניה שנקבע למימוש זה, רשאי העובד לא לממש את האופציה ולדחות את מימושה,תוך ציפייה לעליית ערך המניה בעתיד. העובד יכול להחזיק במתנה עד פקיעתהאופציה שבידיו - כנקבע בתוכנית ההקצאה. פקיעת האופציה כפופה לא רקלאי-מימושה על ידי העובד אלא קשורה גם להוראות נוספות הקבועות בתוכניתהאופציה. כך, לדוגמה הוראות בדבר הפסקת יחסי עובד ומעביד או פטירת העובד.תוכנית להקצאת אופציה כוללת הוראות לגבי לוח זמנים, הקובע את העיתוי שממנוואילך רשאי העובד לממש את האופציה שהוקצתה לו, לאחר שהוקצתה לו, וכן הוראותבסוגיה עד מתי הוא רשאי לממש את האופציה כדי שלא תפקע. כן כוללת תוכניתהאופציה תנאים ונסיבות לפקיעת האופציה בשל גורמים אחרים מלבד אי-מימושה עלידי העובד, כגון הפסקת יחסי עובד-מעביד". [ספרו של עו"ד לביא, עמ' 10].

כאמור, להענקת אופציות סיבות רבות: תגמול עובדים, שהרי הענקת אופציות לאמחייבת הוצאת כסף מזומן; תמריץ להישאר בחברה, שכן הענקת אופציה יוצרתתחושת שייכות לעובדים; ציפייה לעליית ערך האופציה/במניה עם הזמן יביאו לכךשהעובדים יישארו יותר זמן בחברה; תחושת שייכות ומטרה משותפת בין החברה לביןהעובד, הצלחה במאוחד ורווח גבוה בצידה - מביאה לכך שהעובד מוכן לעבוד קשהיותר עבור החברה.

מי זכאי להעניק אופציות? זכאי להעניק אופציות מעביד שהוא חברה תושבתישראל; מעביד שהוא חברה תושבת חוץ שיש לה מפעל קבע או מרכז מו"פ בישראל, אםאישר זאת נציב מס הכנסה (חברות אלו מכונות "מעביד" – יש קשר העסקה ישירבין העובד לחברה); חברה שהיא בעלת שליטה במעביד או שהמעביד בעל שליטה בה(אין יחסי עובד-מעביד ישירים); חברה שאותו אדם הוא בעל שליטה במעביד ובה.

מי זכאי לקבל אופציות? עובד, נושא משרה בחברה (בחוק החברות נקבע:"דירקטור, מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל הכללי, כל ממלא תפקידכאמור בחברה אף אם תוארו שונה, וכן מנהל אחר הכפוף במישרין למנהל הכללי",אך לא "בעל שליטה"). [''בעל שליטה'': בעל זכות למנות מנהל או מחזיק לפחות10%; וכן ר' סעיף 32 (9) לפקודת מס הכנסה.]

קיימים שני מסלולים מרכזיים להנפקת אופציות לעובדים: (א) הקצאה באמצעותנאמן: בתחילה ממנים נאמן לתוכנית האופציות, שכפוף לאישור פקיד השומה, לאחרמכן מפקידים את האופציות בידי הנאמן עד "תום התקופה". יש להגיש בקשה לאישורתכנית ההקצאה (לפחות 30 יום לפני ביצוע ההקצאה הראשונה עפ"י התכנית)ולבחור את מסלול מיסוי האופציות. (ב) הקצאה שלא באמצעות נאמן.

לבחירת המסלולים יש השלכות חשובות בתחום המיסוי החל על האופציות. במאמרזה לא ידונו השלכות אלה בשל קוצר היריעה. בהתאם למסלול שיבחר תיגזר גם'תקופת החסימה' של האופציות שיוענקו לעובד, דהיינו, התקופה שרק בסיומה יהיהזכאי התובע למימוש האופציות שהוקצו לו (בד"כ, 24 (או 12) חודשים מתום שנתהמס שבה הוקצו האופציות לעובד). כזכור, תכליתה של חלוקת אופציות הינה תמריץלעובדים להשקיע בחברה ולפעול למען מקסום רווחיה. לפיכך, נהוג, כי משניתנותאופציות לעובד ישנה תקופת חסימה, במהלכה "מבשילות" האופציות (במהלכה ישלעובד מוטיבציה בחברה לפעול למען הצלחתה). משמסתיימת תקופה זו, רשאי העובדלממש את האופציות אשר ניתנו לו. מימוש האופציות באופן מיידי, ללא תקופתחסימה, יאיין את תכלית האופציות, כאמור. שימוש נכון במסלולי האופציות מאפשרלדחות את המס למועד מכירת המניה כך שלעובד מתאפשר 'לממן' את תשלום המס החלעל המכירה מתוך תמורת המכירה המתקבלת בעבור האופציות. המס חל על ההפרש ביןמחיר המימוש למחיר המכירה.

מקובל לפרוס את הבשלת האופציות על פני תקופה בת 4 שנים, דהיינו, כל שנהניתן "מבשילות" אופציות בשיעור של 25% מסך האופציות שהוענקו לעובד. תקופהזו מכונה תקופת ה- Vesting ("הבשלה") - היא תקופת הזמן שבה העובד קונה אתזכאותו למימוש כל אופציה למניה של החברה.

תכנית אופציות כוללת בד"כ שני חלקים: בצד האדמיניסטרטיבי, נקבע מהי מטרתהתכנית, למי מיועדת התכנית, מי מנהל את התכנית, ובאילו מקרים ניתן לסטותמהתכנית ו/או לשנותה. בצד המהותי, נקבעים מסלול ה- Vesting ("הבשלה"),תהליך מימוש האופציות, תקופת חיי האופציות, מהן זכויות שיש או אין לבעלאופציות והזכויות הצמודות למניות לאחר מימוש למניות (צורך ביפוי כח וכד'),מה קורה במקרה של הפסקת העסקה, מה קורה במקרה של מיזוג או רכישת החברה.קיימות מספר דרישות יסוד שלא ניתן לסטות מהן בעת הכנת תוכנית אופציותלעובדים: אחת מהן, העובדים אינם רשאים לממש את האופציות לפני תום התקופההמוגדרת בתוכנית, כמו כן קיימת דרישת חובה שהאופציות יופקדו בידי הנאמן עדלתום התקופה (כולל כל הזכויות המוקנות מכוח האופציות שהוקצו, לרבות מניותהטבה). כמו כן במקרה של הקצאה באמצעות נאמן, מחתימים כל עובד על הצהרה כיידועים לו הוראות סעיף 102 ומסלול המס החל עליו, וכן על הסכמתו לאמור בכתבהנאמנות ועל התחייבותו שלא לממש את האופציות או המניות לפני תום התקופה.

בד בבד עם הכנת תוכנית אופציות, מתקשרת החברה עם העובד בחוזה לקבלתאופציות. מדובר בחוזה לקבלת מניות מסוג מסוים בתנאים מסוימים, והוא מורכבמשניים - חוזה עיקרי, שהוא החוזה להענקת כתב האופציה, וחוזה משני, הנובעמההצעה ובו פירוט התנאים, שעם השתכללותם ומילוים יוענק לעובד כתב אופציהלקבלת מניות [ספרו של עו"ד לביא, בעמ' 19]. זהו למעשה המכשיר המשפטי אשריוצר את התחייבות החברה להקצות לעובד את האופציות עם הנתונים הספציפייםוהכללים החלים על האופציות של העובד (תקופת ההבשלה הספציפית, מחיר המימוש,תקופת חיי האופציה). תנאי ההסכם מבוססים על תכנית האופציות, אך זה גם המקוםלסטות מהתכנית ככל שניתן (למשל, בהתייחס להאצת ההבשלה במקרה של מיזוג אורכישת החברה).

ברשימה הבאה בסדרה נעסוק במכשיר האופציה כפי שהוא משתקף בראי פסיקת בתי הדין לעבודה בישראל.

* הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין, ליווי יזמי נדל"ן, משפט אזרחי/מסחרי, ליטיגאציה מסחרית ודיני עבודה.

ניתן ליצור קשר במייל:  sapirlaw@bezeqint.net

** המידע לעיל הינו כללי בלבד ואינו מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי בטרם קבלת החלטה ו/או עשיית מעשה ו/או הימנעות מעשיית מעשה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

*הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין, עסקאות ויזמות נדל"ן, משפט מסחרי, דיני תאגידים, חוזים, היי-טק וליטיגאציה מסחרית.

יצירת קשר:  tal@3slaw.co.il

** מאמר זה הינו למידע כללי בלבד ונכון למועד כתיבתו, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ משפטי. על כן אין להסתמך עליו מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת טל ספיר, עו"ד

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין29/12/111340 צפיות
כל מי שרוכש דירה או כל נכס נדל"ן אחר, כגון: מגרש, חנות וכיו"ב, מצפה להירשם ביום מן הימים כבעלים החוקי של דירתו. ברשימה זו נדגיש את חשיבות בדיקת הבעלות בנכס הנרכש ונציע דרכים כיצד לברר את רישום הבעלות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין17/10/11897 צפיות
במאמר שלהלן, נעמוד על חשיבותו של מעמד חתימת חוזה הרכישה ועל המסמכים שמומלץ לבדוק שצורפו לחוזה הרכישה. כמו כן נדון בקצרה במשמעות שיש לייחס לפרוספקט ולמצגת שמספק הקבלן אודות הפרוייקט והדירות הנמכרות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין13/09/111293 צפיות
ברשימה הקודמת (חלק ב') עמדנו על חשיבותה של ערבות חוק מכר בעסקת רכישת דירה מקבלן, ועל ביצוע תשלומים לחשבון הליווי הבנקאי על הפרוייקט. במאמר שלהלן, נעמוד על רשימה נוספת של נושאים המהותיים, עליהם יש לתת את הדעת במהלך המשא-ומתן מול הקבלן לקראת רכישת הדירה, ביניהם: ביצוע שינויים במפרט הדירה, מחיר הדירה ותנאי תשלום, רכוש משותף, מועד מסירת הדירה לידי הרוכשים, בדיקת ליקויים בדירה במועד מסירתה לידיכם, ורישום הדירה כיחידה בבית משותף.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין18/08/11921 צפיות
במאמר שלפניכם נציג מספר עקרונות מנחים כיצד לרכוש דירה מקבלן, בדרך היעילה והבטוחה ביותר. נעמוד על חשיבותו של הייצוג המשפטי בעסקת רכישת דירה מקבלן, על הבדיקות המקדימות שיש לבצע, ועל מהותו של זכרון הדברים עליו אתם חותמים לקראת רכישת הדירה.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין25/06/111211 צפיות
בעת האחרונה אנו עדים לתהליכים ותמורות מהמעניינים שהתרחשו אצלנו בתחום הנדל"ן למגורים - שינויים תכופים בשיעורי הריבית במשק, מדיניות בלתי מתפשרת של בנק ישראל בנושא המשכנתאות וחקיקה תדירה בתחום מיסוי המגורים, כל אלה הפכו את כדאיות ההשקעה בדירה למגורים לשאלה הטורדת מנוחתם של רבים מאיתנו, בין אלה שהם כבר בעלי דירות להשקעה ובין אם הם מתעתדים לרכוש דירה למגורים. במאמר זה נעמוד על מספר נושאים משפטיים שעליך כמשקיע הפוטנציאלי לתת עליהם את הדעת בבואך לרכוש דירה להשקעה.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין16/05/111048 צפיות
מוכרים דירה? בית צמוד קרקע? או אולי מגרש לבנייה רוויה? רוצים להשיג מחיר גבוה עבור הנכס שאתם עומדים למכור? בטרם תגלשו לאתרי המכירות באינטרנט או בטרם תפנו למתווך השכונתי, על מנת לפרסם את הנכס שבבעלותכם למכירה, מוטב שתקדישו כמה רגעים מזמנכם לקריאת הרשימה שלהלן, בה נציע לכם תהליך מכירה שונה, יעיל, חסכוני ופשוט למכירת הנכס שברשותכם, וחשוב מכל – תוך מקסום שווי הנכס שברשותכם!

מאת: טל ספיר, עו"דקנין רוחני08/01/111338 צפיות
כיצד ניתן להגן על רעיון מסחרי או מידע ייחודי שברשותנו? כיצד ניתן לשתף אחרים ברעיון, למשל לצורך פיתוח מיזם משותף, אולם מבלי לחשוש שהצד השני, לו נמסר הרעיון (או המידע), 'יגזול' מאיתנו את הרעיון הייחודי שלנו, בטרם הספקנו להפיק ממנו תועלת כלשהי או לנצלו באופן מסחרי?

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20959 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181388 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171921 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161716 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162701 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163315 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163475 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica